Vi som ska importera Switch 2

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Har du Nordeas kort eller konto kopplat toll Paypal? Funderar på vilken metod som faktiskt går igenom. Eller om det är säkrast att lägga in pengarna på Paypal istället...

Jag verkar ha både och, men ganska säker på betalningar görs med kortet (och att personkontot används för betalningar in till mig). Hur har du?

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag rekommenderar alla som har haft problem med dragningar av pengar, fixar ett digitalt kort på klarna. Kostar inget och du får ett direkt, plus inga valutapåslag på köpen.

Skrivet av Anwest:

<Uppladdad bildlänk>

Jag verkar ha både och, men ganska säker på betalningar görs med kortet (och att personkontot används för betalningar in till mig). Hur har du?

Jag har bara Nordeakortet direkt hos Nintendo, konstigt att det blockeras men inte om det går via Paypal. Men men, får väl testa något annat. Klarna som nämndes ovanför kan ju också vara ett alternativ.

Medlem
Skrivet av CusmaR:

Fick precis sms att nordea blockerat mitt köp för de trodde det var bedrägeri... Var det korrekt skulle jag svara JA och göra om köpet, men det är ju inte så lätt, får hoppas nintendo försöker dra igen.

Exakt detta hände mig! Sen fick jag mail ifrån Nintendo om att det inte gick att dra pengar och att de försöker igen om 4 dagar. Ska försöka med klarna kortet så får vi se om det går igenom.

Medlem

Blir nervös när jag ser alla här som det dragits pengar för men inte för mig. Antar att dom måste gå igenom order för order oså och inte bara trycker på en stor röd knapp så dras det pengar från alla så är väl därför men fick en liten funderare då mitt NSO har gått ut. Hade en årsprenumeration som tog slut 9e maj tror jag och jag förbokade 7e maj. Kan det vara så att bara för att mitt online tagit slut så räknas det som att jag "inte får" förboka? Ordern är ju lagd och allt det så jag har ju "köpt" det men eftersom man bara fick förboka om man var NSO prenumerant så kanske det blir något konstigt med min order nu?

Skrivet av Thrilmang:

Blir nervös när jag ser alla här som det dragits pengar för men inte för mig. Antar att dom måste gå igenom order för order oså och inte bara trycker på en stor röd knapp så dras det pengar från alla så är väl därför men fick en liten funderare då mitt NSO har gått ut. Hade en årsprenumeration som tog slut 9e maj tror jag och jag förbokade 7e maj. Kan det vara så att bara för att mitt online tagit slut så räknas det som att jag "inte får" förboka? Ordern är ju lagd och allt det så jag har ju "köpt" det men eftersom man bara fick förboka om man var NSO prenumerant så kanske det blir något konstigt med min order nu?

Just det skulle jag inte oroa mig för. Har de släppt in dig så att du fått boka och du kan se ordern på ditt konto är allt okej.

Medlem

Drogs 7627 kr från mitt swedbankkonto. 669 euro.
Sw2 inkl Mkworld, gckontroller och pro2 controller.

Medlem

Switch 2 + Minneskort = 5887.18kr dragna idag.

Fick sålt min Xbox Series X för 4000kr dessutom. Jag har beställt ett fysiskt exemplar av Mariokart World här i Sverige.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Anwest:

<Uppladdad bildlänk>

Jag har exakt som du har i paypal och kör med personkonto, men fick ändå sms från Nordea att de blockat dragningen

Jag skickade även ett mail direkt till Nintendo efter jag fick sms från Nordea att dragningen hade blockats. Frågade dem om jag kunde få en länk för att göra en direktbetalning eller om de kunde göra en ny dragning, eller om jag kunde få ett meddelande innan nästa dragning, så att jag kan slå på alla internetköp via Nordea. Detta är svaret jag fick av dem:

Hello Thorbjörn

Thank you for contacting My Nintendo Store

We would like to inform you that payment is tried several times. We are unable to tell you when the next attempt will be as is an automatic procedure.

Kind regards

My Nintendo Store Team

Medlem

Kan konfirmera, det drogs precis 5573 kr från mitt konto. Beställde Switch 2 + Mario Kart World bundle.

Medlem
Skrivet av KalleKlas:

Kan konfirmera, det drogs precis 5573 kr från mitt konto. Beställde Switch 2 + Mario Kart World bundle.

Om du med detta menar att det hände i detta nu, så tyder det ju på att de drar betalningar i vågor och inte alla på en gång.

Medlem
Skrivet av sez79:

Jag har exakt som du har i paypal och kör med personkonto, men fick ändå sms från Nordea att de blockat dragningen

Jag skickade även ett mail direkt till Nintendo efter jag fick sms från Nordea att dragningen hade blockats. Frågade dem om jag kunde få en länk för att göra en direktbetalning eller om de kunde göra en ny dragning, eller om jag kunde få ett meddelande innan nästa dragning, så att jag kan slå på alla internetköp via Nordea. Detta är svaret jag fick av dem:

Hello Thorbjörn

Thank you for contacting My Nintendo Store

We would like to inform you that payment is tried several times. We are unable to tell you when the next attempt will be as is an automatic procedure.

Kind regards

My Nintendo Store Team

Som ny till Nintendo måste jag säga att det känns rätt värdelöst hur de hanterar betalningar. Visst Nordea blockerar betalningen med lite överdrivet hård säkerhet. Men varför i hela friden drar de inte pengar direkt? Varför kan man inte begära att de gör en dragning snabbare? Känns väldigt oflexibelt för ett företag, detta hade man väntat sig av en svensk kommun. Det måste vara väldigt många som stöter på detta problem med tanke på meddelandet som poppar upp på sidan. Får väl hoppas att de använder andra lösningar i framtiden, för som kund verkar ju hela processen udda, dåligt kommunicerad och stressig.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Som ny till Nintendo måste jag säga att det känns rätt värdelöst hur de hanterar betalningar. Visst Nordea blockerar betalningen med lite överdrivet hård säkerhet. Men varför i hela friden drar de inte pengar direkt? Varför kan man inte begära att de gör en dragning snabbare? Känns väldigt oflexibelt för ett företag, detta hade man väntat sig av en svensk kommun. Det måste vara väldigt många som stöter på detta problem med tanke på meddelandet som poppar upp på sidan. Får väl hoppas att de använder andra lösningar i framtiden, för som kund verkar ju hela processen udda, dåligt kommunicerad och stressig.

Håller med i mångt och mycket. Dock är vi väldigt "bortskämda" i Sverige när det kommer till smidig e-handel. Jag handlar förhållandevis mycket från utlandet (både inom och utanför EU) och skulle säga att det snarare är regel än undantag att pengar dras i samband med att ordern skickas istället för själva beställningstillfället. Misstänker också att de inhemska bankerna i Tyskland inte flaggar för bedrägeri i samma utsträckning som för oss här där det handlar om utlandsbetalningar.

Medlem

Jag hade beställt två Switch 2 från amazon.fr men fick mail imorse om att man bara fick köpa en så dem uppdaterade ordern.
Så jag la en beställning för en ersättare hos Nintendo Store Ireland för en timme sedan. Pengarna är redan reserverade.

1st Nintendo Switch 2
1st Wireless Gamecube Controller

6017kr

Edit: Man kan ju tycka att amazon borde begränsat möjligheten för antal enheter man får beställa då :/

Ska bli intressant att se vilket paket som kommer hem först 😀

Edit 2: Rätt sjukt ändå att jag köpte en Switch 2 + Wireless Gamecube Controller och Nintendo Online Expansion Pack Family 365 till en lägre kostnad än om jag köpt Switch 2 via de flesta svenska återförsäljare.

Medlem

För er som pengarna har dragits för, har ni fått mail om det från nintendo? För jag har inte fått något mail. Går jag in på my nintendo så står det under beställningen att den väntas att skeppas.

Medlem
Skrivet av Lathron:

För er som pengarna har dragits för, har ni fått mail om det från nintendo? För jag har inte fått något mail. Går jag in på my nintendo så står det under beställningen att den väntas att skeppas.

Inget mail från Nintendo, endast från PayPal att betalningen gjorts.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Håller med i mångt och mycket. Dock är vi väldigt "bortskämda" i Sverige när det kommer till smidig e-handel. Jag handlar förhållandevis mycket från utlandet (både inom och utanför EU) och skulle säga att det snarare är regel än undantag att pengar dras i samband med att ordern skickas istället för själva beställningstillfället. Misstänker också att de inhemska bankerna i Tyskland inte flaggar för bedrägeri i samma utsträckning som för oss här där det handlar om utlandsbetalningar.

Jag har också handlat mycket från utlandet med paypal(även större summor än vad Nintendo försökte dra nu), men detta är första gången som Nordea går in och blockar ett köp genom att jag måste bekräfta med ett JA via sms.
Det jag stör mig mest på från Nordea är att jag inte vet om de temporärt öppna upp mot Nintendo store eller om de har vitlistat dem för framtida betalningar för mig via paypal.

Så det blir väl att jag måste kontakta Nordea imorgon och se vad som gäller och hur ja ska gå tillväga så att de inte blockar nästa gång Nintendo försöker dra pengarna.

Medlem

Har en förhandsbokning på spelbutiken men verkar fortfarande gå att beställa Switch 2 bundle via Nintendo Tyskland. Borde få till dagen eller veckan efter release antar jag? Nationaldag och allt.

Pro controller 2 står som slut i lager och den är också på pre order så antar att det finns switch kvar. Har provat lägga en beställning, skiljer ändå 1600-1900kr i pris mot att beställa från Sverige.

Medlem
Skrivet av pinky:

Har en förhandsbokning på spelbutiken men verkar fortfarande gå att beställa Switch 2 bundle via Nintendo Tyskland. Borde få till dagen eller veckan efter release antar jag? Nationaldag och allt.

Pro controller 2 står som slut i lager och den är också på pre order så antar att det finns switch kvar. Har provat lägga en beställning, skiljer ändå 1600-1900kr i pris mot att beställa från Sverige.

Galet att betala så mycket mer för att ha enheten några dagar tidigare, om du frågar mig.

Mest troligt får du maskinen veckan efter release om du köper från Nintendo Store.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Galet att betala så mycket mer för att ha enheten några dagar tidigare, om du frågar mig.

Mest troligt får du maskinen veckan efter release om du köper från Nintendo Store.

Ja, nu när FOMO lagt sig så inser jag att det är mycket pengar för early access. För övrigt drog nintendo precis pengar från mig, 5562kr totalt för switch 2 bundle så där var de snabba!

Kan lätt vänta tills veckan efter release för det här priset.

Har nog missat något, kan någon sammanfatta varför vi inte skulle få den max en dag efter release? Som jag förstår det så skickas produkten innan release(Nintendo irland)

Medlem
Skrivet av Buzzlightyear12:

Har nog missat något, kan någon sammanfatta varför vi inte skulle få den max en dag efter release? Som jag förstår det så skickas produkten innan release(Nintendo irland)

Dels för att det är nationaldagen dagen efter och dels till följd av Nintendos egna meddelande:
"
In the following locations, courier service availability may result in delivery after release date: Czech Republic, Denmark, Estonia, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Finland, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatican City, Poland, Liechtenstein, Guernsey (Channel Islands), Jersey and Isle of Man.
"

Skrivet av jeppe109:

Dels för att det är nationaldagen dagen efter och dels till följd av Nintendos egna meddelande:
"
In the following locations, courier service availability may result in delivery after release date: Czech Republic, Denmark, Estonia, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Finland, Greece, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatican City, Poland, Liechtenstein, Guernsey (Channel Islands), Jersey and Isle of Man.
"

Tacksam för svar!

Medlem

För oss som bor i orter där postnord delar ut paket på lördagar, kanske man har tur att få den då.

Medlem
Skrivet av Buzzlightyear12:

Som andra skrivit, nationaldagen. Det som är positivt är väl att Tyskland inte har röd dag den dagen så i mina ögon borde paketet iaf nå Sverige relativt snabbt. Räknar med att jag får min den 10:e. Vore en nice bonus om den kom 9:e. Förutsatt att Nordea inte förstör allt.

Medlem

Hoppas man får den på releasedagen, men några dagar kan man nog vänta.
Förresten, har märkt att Retrospelbutiken säljer det nya Pokemon spelet för 549 kr, sen kan man uppgradera till en Switch 2 version digitalt och betala mindre än 700 kr för spelet.

Medlem
Skrivet av Chess Norris:

För oss som bor i orter där postnord delar ut paket på lördagar, kanske man har tur att få den då.

Ja troligtvis hade du kunnat få det.
Är det bekräftat att dom skickar med DPD/Postnord?
Alltså, jag skulle tro att skickar dom konsolen imorgon, ofta skickas den ju ut samma dag som dom drar pengarna, så tycker jag att folk borde få konsolerna i nästa vecka. Tyskland - Sverige tar ju en dag för leverans. Tror ju inte dom skickar ut den 4:e för leverans den 5:e.

Medlem

Irland är ju EU, så tillkommer väl inga avgifter därifrån?

Medlem
Skrivet av Lathron:

Jag skulle gissa att de nöjer sig med mailet vi fick för drygt 2 veckor sedan att pengar snart dras. Sedan får vi säkert ett mail till när produkten skeppats.

Medlem
Skrivet av Chess Norris:

Ja, Postnord är ju som den där Bingolotto-snurran som Loket brukade snurra på i reklampauserna på TV4. Oftast får man inget, men helt randomiserat kan man ibland få vinst. Ibland levererar Postnord oväntat på helger, ibland kör de hemleverans, ibland ombud, ibland meddelar de med sms, ibland med mail, ibland med brev-avi. Alltid spännande att se hur de ska leverera nästa gång då de inte verkar ha några standardiserade förutsägbara metoder alls.

Skriv svar