Harmoniska ögonblick i spel

En sak jag verkligen uppskattar i spel är när det saktar ner en bit och låter mig bara omsvepas i dess stämning.
Det kan vara som i ovan, när man kan sätta sig och spela en truddelutt på lutan i Mortal Shell eller som att bara segla runt havsvärlden i The Windwaker.

De små ögonblicken i Ubisoft-spel känns ibland magiska
Ibland klättrar jag upp för ett berg för att spana in soluppgången i Assassin´s Creed eller skapar små harmoniska scener som i gifen nedan i AoE2.

Vad har du för minnen av idylliska lugna stunder i spel? Dela gärna i tråden men spoila helst inte story och sånt.
FromSoftwares spel har en hel del harmoniska ögonblick.
Deras hubområden är underbara. Eftersom spelen i sig kan vara så adrenalinfyllda och stressande så gör det att man uppskattar lugnet en stund när man väl återvänder.
Dark Souls 2 hubben Majula är en av favoriterna:
Även Dark Souls 3, framförallt med den alternativa musiken, vackert, harmoniskt, melankoliskt. Kunde stå länge och bara insupa musiken, lugnet och atmosfären:
The more I practice, the luckier I get.
FromSoftwares spel har en hel del harmoniska ögonblick.
Deras hubområden är underbara. Eftersom spelen i sig kan vara så adrenalinfyllda och stressande så gör det att man uppskattar lugnet en stund när man väl återvänder.
Ja! Jag körde just klart Dark Souls 1 - det är galet när man kommer tillbaka till Firelink Shrine efter diverse halshuggningar och bara känner lugnet infinna sig.
RDR2 var fullt av stunder då jag bara strövade runt i lugn och ro och njöt av omgivningen.
Tänkt köra i åratal - älskade ettan - just att rida runt bara.
Ja! Jag körde just klart Dark Souls 1 - det är galet när man kommer tillbaka till Firelink Shrine efter diverse halshuggningar och bara känner lugnet infinna sig.
Tänkt köra i åratal - älskade ettan - just att rida runt bara.
Sålänge man låter RDR2 ta sin tid, försök uppleva och "leva" i spelvärlden istället för att jaga storyn så är det en av de bästa spelupplevelser man kan få!
Det märks att spelet skapats med enormt mycket passion. Det betyder såklart inte att alla måste älska spelet, men de som gör får verkligen uppleva något speciellt.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Jag tänker direkt på Ghost of Tsushima. Flera såna ögonblick, typ när man sätter sig ned och badar och mediterar. Eller när man sätter sig och spelar flöjt och bara myser. Som nån annan skrev också så har RDR2 jättemånga liknande ögonblick där man gärna bara stannar upp, eller storyuppdrag som när man ror ut och fiskar med grabbarna.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Firelink Shrine är myspys.
The more I practice, the luckier I get.
Fanns väldigt många sådana för mig, I Sea of Thieves, när man helt enkelt bara är ute och seglar. Tyvärr är det färre sådana ögonblick nuförtiden, nu när man "fyllt ut spelet", med en sjukt massa aktiviteter och events.
Ah. Ja. Alltid associerat det lite med Black Flag ... men det kanske är fel - det hade iaf många sådana stunder!
Sålänge man låter RDR2 ta sin tid, försök uppleva och "leva" i spelvärlden istället för att jaga storyn så är det en av de bästa spelupplevelser man kan få!
Det märks att spelet skapats med enormt mycket passion. Det betyder såklart inte att alla måste älska spelet, men de som gör får verkligen uppleva något speciellt.
Jag tror dig. Har bara hört gott om det - vill typ spela det en lång tid. Ska försöka få till det nån gång.
Outer Wilds. Avslappnande att grilla ett par marshmallows i väntan på domedagen!
Ytterligare ett spel jag är sjukt nyfiken på. Försökt läsa så lite jag kan om det, men ska uppleva det nån dag!
Kan inte leta upp nåt yt-klipp just nu, men Arlia Village i Star Ocean 2 är fasen det mysigaste jag upplevt i spelväg. På en crt-tv så klart, as God intended.
https://www.youtube.com/watch?v=WNLmjBlT55s&ab_channel=WarpWh...
Hittade den här - låter helt klart som my kind of town! : ) det är nästan en lista i sig, olika JRPG-mys-byar
Jag tänker direkt på Ghost of Tsushima. Flera såna ögonblick, typ när man sätter sig ned och badar och mediterar. Eller när man sätter sig och spelar flöjt och bara myser. Som nån annan skrev också så har RDR2 jättemånga liknande ögonblick där man gärna bara stannar upp, eller storyuppdrag som när man ror ut och fiskar med grabbarna.
inser att jag aldrig kommer hinna spela alla spel jag vill pröva har tänkt köra det också i evigheter.
Aja, åtminstone har jag spelat igenom witcher 3. Tog bara några år.
Firelink Shrine är myspys.
<3 !!!
Kerbal Space Program kan vara väldigt harmoniskt till och från. Hittar ingen bra gif från själva spelet men ni fattar grejen.
https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExeDJudXZ4eGF...
Jag brukar lyssna på Isaac Arthur på kvällen när jag ska sova. Han pratar rymdresor med en sån optimism att jag blir helt rofylld och somnar.
Red dead redemption:
När du har korsat gränsen till Mexiko och rider mot soluppgången samtidigt som låten Far away spelas... Magi!
Absolut eller liknande moment i Death Stranding som det finns flera av.
9070 XT
9800X3D
Tänkte lite på det här tidigare idag, eller ja, på sätt och vis. Började spela Tales of Arise igår, bra spel, men oj vad störig musiken är. Inte dålig eller så, men det är episkt hålligång-musik med körer i princip hela tiden som jag har spelat (~10 timmar). Som jag längtar efter mer lugn och harmoniskt musik!
Har väldigt starka minnen från att vandra dag och natt genom Fylke (med omnejd) i LOTRO med den lugna musiken spelandes och bakgrundsljuden som gjorde världen (nästan) levande.
Sjukt härliga minnen och återvänder då och då för nostalgiska skäl
Tänkte lite på det här tidigare idag, eller ja, på sätt och vis. Började spela Tales of Arise igår, bra spel, men oj vad störig musiken är. Inte dålig eller så, men det är episkt hålligång-musik med körer i princip hela tiden som jag har spelat (~10 timmar). Som jag längtar efter mer lugn och harmoniskt musik!
Ja det låter ju inte optimalt, säger det mesta när man inte bara invaggas i någon härlig känsla utan börjar tänka på vad som kunnat vara bättre.
Ett fantastiskt exempel från början av Death Stranding hur musik kan anvädas:
https://www.youtube.com/watch?v=n1HndAedkhQ&list=PLrf6g86jhon...
Ser fram emot tvåan som ju släpps snart.
9070 XT
9800X3D