Andra forum (FZ, ni är skitbra)

Medlem
Andra forum (FZ, ni är skitbra)

Hej.

Har ni tipps på andra gamingforum? Det var ett tag sen jag hängde på de som fanns så jag undrar om det finns nya, bättre, fräschare Fastän FZ är jättebra så är det bra med lite diversitet och kanske mer mer inriktade forum på vissa genrer, inte spel.

// Paul

Medlem

Beror såklart på vad du är inne på men det finns ju lite alternativ:
Loading.se (Allmänt spelsnack)

Timeextension.com (Fokus på indiemarknaden och lite mer nischade och äldre spel

Gamereactor.se (Well, det är Gamereactor)

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Reddit och Discord rekommenderar jag lite vagt så där. ÄVen vissa FB-grupper har vettig nivå på forum och kunskap men jag ser inte att en enstaka plattform har det bästa forumet. Svårt att slå FZ på det som FZ är bra på och generellt en väldigt trevlig attityd här.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Det skulle väl vara Reddit, men många subreddits är ganska infekterade och hetsiga. Jag vet inte hur många gånger jag blivit kallad troll och efterbliven för att jag har en åsikt som inte stämmer överrens med någon som är en självutnämnd expert. FZ är en så mycket vänligare plats

Medlem

Reddit 100%,
finns subs inriktad till nästan vadsom

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Moderator

Medhåll när det gäller Reddit. Vissa ställen är bättre än andra, men där jag är som mest aktiv (JRPG, Dragon Quest och Retro) är alla trevliga och hjälpsamma.

Reddit, likt andra sociala medieplattformar, får ofta ett dåligt rykte, men jag tycker att det fungerar bra eftersom man lätt kan kurera vad som man vill se och inte.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hade varit kul om r/Spel på reddit fått ett uppsving. Annars finns det många bra subreddits för spel-dikussioner.

signatur

Playstation 5 | Series X | Steam Deck

Bästa forumet för spelsnack är Resetera, hands down. Bra mix av kunniga och dedikerade gamers, devs och branschfolk.

Bästa för sales är Installbase.

Bästa på svenska är FZ, men det finns ju ärligt talat inte heller nån direkt konkurrens.

Gamereactor är ett hellhole med trollande och en sajtfunktionalitet från 1875, Loading är väl trevligt men extremt låg aktivitet tyvärr. Finns det ens några svenska spelforum förutom dessa tre?

Medlem

Finns ju många, tyvärr verkar nästan alla ha samma infekterade stämning som fz när det kommer till saker som konsolkrig osv.

Reddit är nog det jag lurkar runt på mest utöver fz.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Finns ju många, tyvärr verkar nästan alla ha samma infekterade stämning som fz när det kommer till saker som konsolkrig osv.

Konsolkrig har jag inte sett några diskussioner om sedan PS360-eran. Menar du att folk fortfarande håller på med så barnsliga ting?

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Backloggens befriare
Skrivet av Sarato:

Konsolkrig har jag inte sett några diskussioner om sedan PS360-eran. Menar du att folk fortfarande håller på med så barnsliga ting?

Min pappa är bättre än din pappa kommer aldrig gå out of style, tyvärr.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Bästa forumet för spelsnack är Resetera, hands down. Bra mix av kunniga och dedikerade gamers, devs och branschfolk.

+1 på denna. Det bästa av tidigare NeoGAF flyttade till Resetera när NeoGAF hamnade i trubbel med lagen. Sedan har forumet växt. Många rykten börjar där och letar sig vidare ut till andra sidor.

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

Lite förvånad över att ingen nämnt Dator- och konsolspelsdelen på Flashback. Inget ställe jag själv hänger på men det verkar hyfsat aktivt så tanken slog mig bara.

Håller endast till på Reddit och FZ personligen.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem

Reddit är rätt kasst, p.g.a. av att det är en centraliserad plattform med lättkränkta administratörer(ej subreddit mods) som försöker banna folk från plattformen, som de inte gillar eller har "fel åsikter".

Medlem

Känns lite sjukt att man varit medlem på Loading sedan 2006, snart tjugo år. Känns absolut inte som nästan tjugo år sedan man klickade sig in där och skapade sig ett konto. Med det sagt, hur mycket jag än, av personliga skäl, älskar Loading är aktiviteten där extremt låg och det är svårt att få igång, eller hålla igång, en dialog kring vadhelst. Under dess storhetstid var känslan där snudd på magisk, konsolkrig och irriterande tjafs kring politik, genus eller vadhelst till trots (det tycks liksom höra forum för kommunikation till).

Tycker FZ håller fanan högt, med tanke på våra samtida förutsättningar för just diskussionsforum på internet. Det är inte som att det är kidzens hetaste sak att syssla med utan snarare de åldrande spelarnas passion som håller det hela vid liv. Jag är imponerad, mäkta.

Moderator
Skrivet av Alexraptor:

Reddit är rätt kasst, p.g.a. av att det är en centraliserad plattform med lättkränkta administratörer(ej subreddit mods) som försöker banna folk från plattformen, som de inte gillar eller har "fel åsikter".

Låter ju lite som när du och likasinnade kritiserar oss på FZ!

wink

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Med tanke på hur Internet ser ut idag... frågan är hur länge fenomen som forum och sociala medier i den form vi vant oss vid kommer hålla.

Discord och Reddit avskyr jag personligen, mycket på grund av deras imo totalt värdelösa gränssnitt och starkt bristande möjligheter att sortera och/eller filtrera. Och många forum jag har varit halv-aktiv på genom åren (Vogons, Fearlessrevolution, med några flera) har antingen självdött eller blivit övertagna av bottar och/eller sådana som sprider smörja på ett eller annat sätt.

Sigh. Men tack till de FZ:are (inte minst admins och mods, men även de allra flesta medlemmarna och även de gånger som vi inte tycker och tänker lika) som håller lite någorlunda vettigt liv i det här, så länge det är hållbart.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Reddit bör undvikas som pesten, är ju direkt skadligt att hänga på ett ställe helt designat för att straffa oliktyckande. FZ är väl ganska unikt i att ha kvar lite av känslan från hur forum var förr men i takt med att vissa på sidan verkar livrädda för diskussion är väl det tyvärr på väg bort. Sweclockers är fullt med skitnödiga elitister och Flashback är fullt av droghetsande nazister. Bäst är nog att hitta communities av likasinnade på Twitch eller YouTube och hoppa på deras Discord-servrar.

Medlem

Gamereactor är tydligen på väg bort...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

wink

Låt mig komma med ett mer specifikt exempel: Jag blev tillfälligt permabannad från plattformen av anledningen "Identitetsbaserat hat", för att jag skrev att Gen-Z är gnällspikar.

Moderator
Skrivet av Alexraptor:

Låt mig komma med ett mer specifikt exempel: Jag blev tillfälligt permabannad från plattformen av anledningen "Identitetsbaserat hat", för att jag skrev att Gen-Z är gnällspikar.

Så illa är inte ens vi!

signatur

Testpilot & Twitter

Så illa är inte ens vi!

FZ mods högsta prio är ju istället att undvika "tjafs", right? Allt annat är ju trivialt och sekundärt.

Moderator

FZ mods högsta prio är ju istället att undvika "tjafs", right? Allt annat är ju trivialt och sekundärt.

Exakt! Helst i Nintendo Switch 2-trådar där vissa grabbar har svårt för att komma överens.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Nåja, vi kan ju inte ha hur många trådar om Samsung-TV och Xcloud som helst heller. 😏

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Finns endast FZ 💪

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

wink

Haha, ja. Det tänkte jag också när jag såg avsändaren.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Gamereactor är tydligen på väg bort...

Var har du hittat den informationen? 🙂

Exakt! Helst i Nintendo Switch 2-trådar där vissa grabbar har svårt för att komma överens.

Skrivet av Anor:

Var har du hittat den informationen? 🙂

Tror nog mer han skojade över att det finns en tråd på FZ som heter så. GR lär nog inte försvinna inom det närmaste, tror jag inte!

Medlem

Tror nog mer han skojade över att det finns en tråd på FZ som heter så. GR lär nog inte försvinna inom det närmaste, tror jag inte!

Aha, då förstår jag 🙂

12
Skriv svar