Kolla in The Witcher 4 i Unreal-motorn!
Det var väl snarare The Witcher 3 som såg betydligt snyggare ut i flrhandstittarna än vid release?
Ja, det stämmer nog ja. Var väl inte lika skrattretande stor skillnad som exempelvis Watch Dogs, men jag vet att även CDPR "lyckats" med det där att inte riktigt leverera vad som visats upp innan.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Är det så många som hoppar över till UE inom AAA dock? EA använder fortfarande Frostbite flitigt, Sony sitter på Decima och Naughty Dogs egna, Rockstar har sin, Ubisoft har Snowdrop och Anvil, CoD använder sin egna osv.
Fast även EA har börjat röra sig mot UE5 med nya projekt, t.ex Iron Man-spelet som är under utveckling av EA Motive
https://gamingbolt.com/ea-motive-is-hiring-a-level-designer-t...
Och alldeles nyss har vi ju Bethesda som lekt runt med UE i Oblivion remastern. Även 343 har flyttat över till UE för framtida Halo spel och Square Enix kommer köra UE5 för kommande Kingdom Hearts IV.
Även om de stora jättarna fortfarande håller kvar vid sina egna spelmotorer, så går det ändå att see en trend i industrin, i riktning av UE5.
Med tanke på den visuella skillnaden mellan förhandsmaterialet och det slutgiltiga när det kommer till Cyberpunk 2077 så är det bara upp till bevis som gäller.
Fool me once...
Eller Witcher 3 då...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Eller Witcher 3 då...
Ja, det är mycket möjligt att det var det jag egentligen tänkte på - huvudet är inte med idag.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Tech demo, ja. Förrenderat, nej.
Klart det var förrendrerat. Det är det alltid när de låtsas köra techdemos "live".
Det är ju såklart tråkigt att det är UE som gäller för CDPR framöver. Men detta ser ut bli fint då jag förväntar mig att CDPR modifierar motorn kraftigt för sitt ändamål och kan ge Epic ett teknikutbyte som är bra för UE. Jag kan inte tänka mig att CDPR kan acceptera att Witcher 4 hackar och hostar så fort en shader behöver kompileras.
Techdemot såg för övrigt fantastiskt fint ut. Finns den att hitta i högre upplösning? 1080p på YT är horribelt.
Jag tycker Unreal representerar en väldigt tråkig utveckling inom spelindustrin där allt rör sig mer mot en homogen massproduktion istället för innovation, speciellt för AAA. Vi behöver liksom fler spelmotorer, inte färre och att CD Projekt dumpar sin egna spelmotor, ser jag som en enorm förlust.
Alltid fascinerande att läsa om hur olika utvecklare gått till väga för att lösa samma problem och hur andra perspektiv kan leda till olika och i bland bättre lösningar på ett och samma problem.
Unreal är, för mig, stagneringens förebud.
Det tar otroligt mycket tid och pengar att underhålla egen motor i dagens läge
Det är inte möjligt längre om det är inte ett av de stora spelföretagen med massa pengar bakom sig
Såklart alla vänder sig mot den största motorn och lägger utvecklingspengar på självaste spelet och inte hålla på med att bygga och utveckla egen motor. Det kan någon annan ta hand om som specialiserar sig på det
Eller växer pengar på träd i din värld?
Bättre kvalitet.
Officiell video släppt nu på Witcher kanalen. Såg tipset från danskung på Swec: https://www.sweclockers.com/forum/post/20887312
vad jag såg var ett exempel på var spel bör färdas i framtiden. Unreal är ju perfekt med nano och ljus lösningar och öppenheten för modifinering. Men vi måste stanna upp och ta in den jättevackra och spännande världen innan vi skjuter iväg glåpord. Jag är pånyttfödd.
“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci
Det tar otroligt mycket tid och pengar att underhålla egen motor i dagens läge
Det är inte möjligt längre om det är inte ett av de stora spelföretagen med massa pengar bakom sig
Såklart alla vänder sig mot den största motorn och lägger utvecklingspengar på självaste spelet och inte hålla på med att bygga och utveckla egen motor. Det kan någon annan ta hand om som specialiserar sig på det
Eller växer pengar på träd i din värld?
Och? Det förändrar ju absolut inget av vad jag skrev.
Att det sedan skulle vara "inte möjligt längre" är bara dumheter.
Snyggt så det förslår men det kändes mest som techdemo än något som verkligen får en hype för nästa Witcher. Kan vi prata om hur jävla sämst hästanimationen såg ut? Som att den svalt en pogo stick. Det kändes ju riktigt bra ut i wc3 men vetefan vad som hände här? :/
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Snyggt så det förslår men det kändes mest som techdemo än något som verkligen får en hype för nästa Witcher. Kan vi prata om hur jävla sämst hästanimationen såg ut? Som att den svalt en pogo stick. Det kändes ju riktigt bra ut i wc3 men vetefan vad som hände här? :/
fast de ÄR ju ett techdemo och inte gameplay ur nästa Witcher..
"CD PROJEKT RED and Epic Games come together at the State of Unreal to show an early development Unreal Engine 5 tech demo for The Witcher 4 — showcasing some of the innovative technology and features that will help bring the game’s open world to life. Keep in mind this isn’t gameplay of The Witcher 4 itself"
Är det så många som hoppar över till UE inom AAA dock? EA använder fortfarande Frostbite flitigt, Sony sitter på Decima och Naughty Dogs egna, Rockstar har sin, Ubisoft har Snowdrop och Anvil, CoD använder sin egna osv.
Exakt och inom AA spel finns t.ex Clair Obscur Expedition 33 och Split Fiction för att nämna två nya fantastiska spel gjort med litet dedikerat team tack vare Unreal. Förstår inte hatet...
Exakt och inom AA spel finns t.ex Clair Obscur Expedition 33 och Split Fiction för att nämna två nya fantastiska spel gjort med litet dedikerat team tack vare Unreal. Förstår inte hatet...
Förstår mig verkligen inte på folk som tillskriver kritik och annat än positiva åsikter, med så pass känslomässigt laddade termer så som som hat.
Decima motorn för min egen smak all the way. Var såld redan med killzone och som många säger unreal motorn känns inte banbrytande även om den är det. Tech demon for Death stranding gav mig mer wow än tech demot här. Åter igen det är jäkligt snyggt men det är något som liksom känns mäh, svårt att säga vad men det ligger där och spökar i skuggan liksom.
Det ser tyvärr väldigt mycket Unreal 5 ut.
Vet inte riktigt hur man skall förklara det, men ingenting poppar.
Nåt jag märkt är hur annorlunda det ser ut när man slår av/på global Lumen.
https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/unreal-engine/l...
Det ser mer "cleant" ut utan lumen imo. Nanite kan också ha en viss 'look', många som hänger kvar vid UE4 fortfarande dels p.g.a. prestanda men också en annan look än UE5.
Metahumans har också en speciellt look ofta men inget jag noterade i videon fören de sa det.
TLDR: Kan finnas en poäng med att göra saker på traditionellt vis med baked light maps, etc.
Folk är nog bara trötta på att se Unreal Engine, det fattas en unik känsla för att folk har sett det liknande förr, frågan är hur många som skulle sett skillnad om dom aldrig gick ut med att dom bytte motor, förmodligen ingen.
Kan vi prata om hur jävla sämst hästanimationen såg ut? Som att den svalt en pogo stick. Det kändes ju riktigt bra ut i wc3 men vetefan vad som hände här? :/
Ser ut som hästridningen var animerad för demot.
Det här såg super snyggt ut!! ännu mer hypad för detta spelet nu.
Naturligt att många väljer UE 5, finns ingen konkurrens som är i närheten att hänga med bland de som säljer sina tekniker.
Andra som har bra tekniker har valt att behålla den för sig själva.
Jag har bara positiva erfarenheter av UE 5 i dem spel jag spelat, har haft väldigt bra flyt (på min dator), varit supersnygga och med olika grafiska stilar:
Clair Obscur: Expedition 33
Lost Records: Bloom & Rage
Life is Strange: Double Exposure
Senua’s Saga: Hellblade II
Split Fiction
Inte jag heller. Med det sagt, så visar och pratar de om hur de kommer kunna behålla allt vad de visar till släpp. Mycket fokus på att få bukt med prestanda problem. Ser bra ut!
Ja det lät faktiskt väldigt imponerande. Jag hoppas verkligen att dom lyckas göra prestandan bättre för jag har spelat för många UE spel dom senaste åren med dålig prestanda och fula grafiska artefakter.
Det hjälper väl i och för sig inte om spelskapare inte kan optimera sina spel.
PSN: OAKTHYR
Ja det lät faktiskt väldigt imponerande. Jag hoppas verkligen att dom lyckas göra prestandan bättre för jag har spelat för många UE spel dom senaste åren med dålig prestanda och fula grafiska artefakter.
Det hjälper väl i och för sig inte om spelskapare inte kan optimera sina spel.
Jo jag håller med. Fortfarande bökigt att få en bra med Jedi Survivor t ex.
Fattar att det bara är ett tech-demo, alltså inte gameplay överhuvudtaget.
Men det som fick mig mest excited (som tidigare varit ett litet orosmoln) är att det verkar innebära att CDPR har stark kontakt med Epic för att ordentligt utnyttja motorn och dess unika workflow. Det verkar vara en bra del utvecklare som inte verkar förstå (pga bristande dokumentation och ingen kontakt med Epic) hur Nanite, Lumen och så vidare behöver användas. Det är inte ett "It just works" workflow precis, det finns väldigt tydliga restriktioner och anpassningar man måste vara noggrann med som inte är uppenbart med direkten. (Finns en anledning varför det uppstår så jävla många problem med Unreal Engine om man inte anpassar sig efter dess krav...)
Men att de nu har så pass stark koppling till Epic verkar jävligt lovande!
fast de ÄR ju ett techdemo och inte gameplay ur nästa Witcher..
"CD PROJEKT RED and Epic Games come together at the State of Unreal to show an early development Unreal Engine 5 tech demo for The Witcher 4 — showcasing some of the innovative technology and features that will help bring the game’s open world to life. Keep in mind this isn’t gameplay of The Witcher 4 itself"
Ah, det förklarar ju saken då. De borde ju skippat hästridningen helt då. Realitisk animering av muskler är ju rätt ointressant om hästen i övrigt galopperar som en basketboll.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
"This is a tech demo, and a first look at the cutting-edge technology powering The Witcher 4 – but not The Witcher 4 itself"
https://www.videogameschronicle.com/news/witcher-4-tech-demo-...
Med andra ord kanske vi aldrig får se detta i spelet och då blir det svårt jämföra den förrendrerade tech demon med verkliga spelet.
Syftet var att visa "TECH" som Witcher 4 byggs på. Detta är inte spelet i sig självt utan riktningen de går efter!
De har förtydligat detta.
Man får ta det man såg som en idé av saker. Typ, skogen kommer se antagligen otroligt bra ut med ljussättning etc.
Hästar kommer se mer levande ut med muskulatur och bättre animationer. Likaså med tekniken att ryttare kan hoppa upp på en häst från olika vinklar/håll och att animationerna är mer naturliga än att gubben t ex. flyttar sig kantigt o "flyger upp" på hästen.
Likadant med att styrningen i Witcher 3 va styltig som många säger, de jobbar nu rakt av med Epic för att få till alla dessa animationer och just med combaten då den va relativt svag i 3an.
Även "cloth" Man ser att de gjort mycket stort jobb så att det ser ut som att kläderna faktiskt ligger/sitter på karaktären och ändå har fysik i sig något som tidigare och i flera spel inte ser lika naturligt ut.
En av dem som hade gjort detta otroligt bra innan var ju RAD med The Order 1886! Där såg man tyget fladdra etc. Så nu verkar man gjort ny teknik för att det ska ser mer trovärdigt ut!
Detta är ren Tech demo, varken gameplay eller spel. Stod även längst ned, "not actual gameplay"
Videon är så himla suddig, även ifrån deras egna uppladdning. Vart du en tittar i videon så är allt suddigt. Det är ingen slump att det råkar bli så. De försöker dölja alla visuella buggar från anti-aliasing och Lumen.
Jag litar inte en sekund på CD projekt red
What? Suddig? Du måste ha skit på skärmen. Jag kollade på 4k och det var inte speciellt "suddigt" Men nu har jag klippt från en video i rörelse och det är ju såklart sämre där och motion blur.
Menar ni motion blur så är det en sak men suddig annars. Stämmer inte alls enligt mig. 😂🤣
Men jag har ju Oled 4k också, knivskarp bild!
Videon är så himla suddig, även ifrån deras egna uppladdning. Vart du en tittar i videon så är allt suddigt. Det är ingen slump att det råkar bli så. De försöker dölja alla visuella buggar från anti-aliasing och Lumen.
Jag litar inte en sekund på CD projekt red
Håller delvis med. Så fort spelet är i rörelse försvinner alla detaljer, och även vid minimal motion så ser man knappt några detaljer på avstånd. Vet inte riktigt hur man ska beskriva det men känns jobbigt att kolla på men 90% av alla spel är så numera
What? Suddig? Du måste ha skit på skärmen. Jag kollade på 4k och det var inte speciellt "suddigt" Men nu har jag klippt från en video i rörelse och det är ju såklart sämre där och motion blur.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Menar ni motion blur så är det en sak men suddig annars. Stämmer inte alls enligt mig. 😂🤣
Men jag har ju Oled 4k också, knivskarp bild!
Ja! Bilderna du precis länkade är suddiga. En del av problemet är att kunderna inte ser någon skillnad. Det spelar ingen roll vilken skärm du har om grundformatet är dåligt (jag har också 4k Oled). Det ser ut som det är uppskalat från 720p till 4k. Det är som en Marvel film; de lägger till volymetrisk dimma och andra VFX för att dålig CGI ska smälta ihop bättre med verkligheten. I Unreals fall så är det dålig TAA och motion blur för att dölja alla skavanker. Framförallt med Lumen.
Titta igen på Witcher trailern, pausa var som helst. Ser du ögonbrynen på Ciri? Vad för länkar är det på Ciris halsband? Ser du ögonvitorna på NPCer? Vad för material är kläderna gjorda av? Allt är suddigt i Witcher
Titta på Naughty Dogs nya titel Heretics Propeht, där har du en knivskarp bild.
Håller delvis med. Så fort spelet är i rörelse försvinner alla detaljer, och även vid minimal motion så ser man knappt några detaljer på avstånd. Vet inte riktigt hur man ska beskriva det men känns jobbigt att kolla på men 90% av alla spel är så numera
Ja vart man än pausar så blir det suddigt. Det är nätt och jämnt att man kan urskilja detaljer när karaktärerna är i rörelse (hjärnan kombinerar informationen från närliggande suddiga bildrutor)