Bärbara Xbox avtäckt – Asus Xbox ROG Ally
En xbox som använder Windows... Vad är det?
Är det en bärbar Xbox där man behöver äga spelen på Xbox eller kan den spela PC spel? Från steam? Eller via en xbox app?
I showcase som rullar nu verkar de tycka hårt på "play anywhere"-systemet.
Men lite märkligt att ROG Xbox Ally är klenare än 2023 års modell av ROG Ally (Z1 Extreme)
Ja alltså, jag hade nog gärna tagit en bärbar Xbox med Windows men efter att ha sett hur pass mycket bättre SteamOS fungerar på t.ex. Ally så känns ju inte Windows så hett. Visst, MS har ju ett halvår på sig att kraftigt förbättra Windows.
När de skriver "friheten med Windows" så antar jag ju att Steam kommer att fungera och att appar som Plex kommer fungera. Vilket kommer göra den till en väldigt intressant mackapär, om Windows förbättras
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
I showcase som rullar nu verkar de tycka hårt på "play anywhere"-systemet.
Men lite märkligt att ROG Xbox Ally är klenare än 2023 års modell av ROG Ally (Z1 Extreme)
Vänta, kommer Z2 Extreme vara klenare än Z1 Extreme? Säker? O.o
Edit: Ah, satt fast i "X". Sorry, fel av mig.
Edit2:
En xbox som använder Windows... Vad är det?
Är det en bärbar Xbox där man behöver äga spelen på Xbox eller kan den spela PC spel? Från steam? Eller via en xbox app?
Fattade det som att du kan både köra nerladdade ägda/gamepass spel eller streama dom. Fattade det även som att steam funkar på den (och förmodligen andra launchers också).
Både specs, bilder och annan info finns ute på andra nyhetssidor.. Torftigt och sent uppdaterat här på FZ måste jag säga (lätt besviket). :-/
Är det för att det är "Xbox-nyheter"? Fattar att det lät lite konspiratoriskt, men nyheten var ju så jävla torr så jag vet inte vad, haha.
Bl.a (denna punkt är viktigast) så kommer Windows 11 på dessa två bärbara att kunna köra GamePass, Steam och andra launchers i ett exklusivt fullscreen-läge, och kapar då en hel drös Windows-processer (t.om. desktop:en) och frigör därmed runt 66% resurser och 2GB extra RAM till spelen. Detta ska vara helt klart vid release, och kommer sedan under 2026 att släppas till övriga Windows-bärbara (såsom Rog Ally, Legion Go, etc.).
Detta låter ju galet bra måste jag säga! Bara att hålla tummarna för att det hamnar därikring också!
Tycker det där med "bärbar" kan ifrågasättas på senare versioner av ALLA handhållna maskiner....storleken på switch 1 var ju smärtgränsen
Jag håller verkligen inte med.. Switch 1 (och tyvärr också Switch 2) är ju så satans oergonomiska så att händerna får lida i längden. De må vara lättare än flera av de övriga bärbara (såsom Steam Deck, Rog Ally etc.), men istället är de mer ergonomiska, vilket talar för dessa. Xbox Ally-modellerna vi fick se idag må se lite roliga ut, men de lär vara de mest ergonomiska hittills. Jag tar gärna ett par hundra gram extra om jag får ergonomi. Gillar verkligen att spela på Switch 2 bärbart, men trots större skärm och större joy-cons, så har den nästan blivit ännu värre att hålla i. Nu är den istället tyngre, men ergonomin är knappt förbättrad.
Bör också nämnas att jag är 199cm lång och har ganska stora händer, men jag har då inte hört någon kalla en Switch ergonomisk xD
Switch 2 får motstånd från alla håll nu
Den här kommer väl sälja totalt vad Switch 2 säljer på en vecka. Så nej, inte direkt. Detta är ju mer en bärbar PC än en spelkonsol med egna spel som Switch/2 har.
Håller med föregående. Till och med den vanliga Switchen är för tung för att vara en skön "bärbar" konsol. Vår Switch OLED här hemma sitter jämt i sin docka. Steam Deck köptes men såldes då den var alldeles för tung och oskön. Förstår att de vill trycka in prestanda och det kräver batteri, kylning och då således mer plats.
Men Switch Lite är enligt mig smärtgränsen för en handhållen enhet. Ge mig en mobiltelefon-tung enhet med ergonomiska egenskaper så kanske det kan vara något.
Denna är ju stor som en mindre notebook.
Har spelbranschen som hobby
Den här kommer väl sälja totalt vad Switch 2 säljer på en vecka. Så nej, inte direkt. Detta är ju mer en bärbar PC än en spelkonsol med egna spel som Switch/2 har.
Du lär ju har mycket större spelutbud än till switch
Mjo, självklart, du har ju allt som redan finns till Windows, men det har Steam Deck också och säljer ändå promille av Switch
Håller med föregående. Till och med den vanliga Switchen är för tung för att vara en skön "bärbar" konsol. Vår Switch OLED här hemma sitter jämt i sin docka. Steam Deck köptes men såldes då den var alldeles för tung och oskön. Förstår att de vill trycka in prestanda och det kräver batteri, kylning och då således mer plats.
Men Switch Lite är enligt mig smärtgränsen för en handhållen enhet. Ge mig en mobiltelefon-tung enhet med ergonomiska egenskaper så kanske det kan vara något.
Denna är ju stor som en mindre notebook.
Du nämner det själv.
Dedikerade handhållna enheter i mobilstorlek har ingen marknad idag, där finns redan alla mobiltelefoner som sagt.
Så det blir mer handhållna enheter som spelar samma sak som stationära och då blir det ett lite större format, som enligt mig inte är några problem. Men visst vissa kan tycka det är för stort/tungt
Jo, men det spelar troligen ingen roll när det är en bärbar PC. Det är en nischprodukt för de som redan är intresserade av att äga en gaming-PC, och som dessutom tycker det är värt att komplettera med en bärbar variant. För den stora massan blir det här lite för komplicerat och förvirrande. Bara namnet Xbox Rog Ally X kommer skrämma bort folk.
Kan man kunna ladda ner Steam på något sätt? Nån som vet?
Ja.
Både specs, bilder och annan info finns ute på andra nyhetssidor.. Torftigt och sent uppdaterat här på FZ måste jag säga (lätt besviket). :-/
Är det för att det är "Xbox-nyheter"? Fattar att det lät lite konspiratoriskt, men nyheten var ju så jävla torr så jag vet inte vad, haha.
Bl.a (denna punkt är viktigast) så kommer Windows 11 på dessa två bärbara att kunna köra GamePass, Steam och andra launchers i ett exklusivt fullscreen-läge, och kapar då en hel drös Windows-processer (t.om. desktop:en) och frigör därmed runt 66% resurser och 2GB extra RAM till spelen. Detta ska vara helt klart vid release, och kommer sedan under 2026 att släppas till övriga Windows-bärbara (såsom Rog Ally, Legion Go, etc.).
Detta låter ju galet bra måste jag säga! Bara att hålla tummarna för att det hamnar därikring också!
Tur att du är här och kan simpa för världens största företag. Att tro att Microsoft kommer få bra prestanda (jämfört med steamos) på dessa maskinerna är som att tro på tomten.
Du nämner det själv.
Dedikerade handhållna enheter i mobilstorlek har ingen marknad idag, där finns redan alla mobiltelefoner som sagt.
Så det blir mer handhållna enheter som spelar samma sak som stationära och då blir det ett lite större format, som enligt mig inte är några problem. Men visst vissa kan tycka det är för stort/tungt
ROG har ju deras gaming-mobiler som är Android-baserade om en är intresserad av det formatet. Men de är ju inte stor skillnad från andra smartphones egentligen förutom viss hårdvaruanpassning.
Jo, men det spelar troligen ingen roll när det är en bärbar PC. Det är en nischprodukt för de som redan är intresserade av att äga en gaming-PC, och som dessutom tycker det är värt att komplettera med en bärbar variant. För den stora massan blir det här lite för komplicerat och förvirrande. Bara namnet Xbox Rog Ally X kommer skrämma bort folk.
Precis, det finns en marknad men den kommer ju inte sälja närheten av Switch eller tilltala samma spelarbas som vill ha dedikerad spelkonsol som Nintendo erbjuder.
Du nämner det själv.
Sant, ”ganska” crowded i det segmentet.
Har spelbranschen som hobby
Hur funka den tho? Såg nått om att den körde via cloud? Får hoppas Xcloud är mycket bättre än på PC då, för där är det utter shit. Kan hoppas den även streamar från sitt Xbox via nätverk? Det borde funka mycket bättre än Xcloud. Fast möjligheten finns ju att Microsoft har en mkt bättre Xcloud för dom enheterna.
Jag är bara intresserad av vad den kan, göra offline och där har vi väl inga svar än?
Om jag läser denna info korrekt ska man ha tillgång till sitt sammanlagda xbox-bibliotek natively och då bör det också funka offline. Tror jag.
Both handhelds allow players to play natively, via the cloud, or remotely with their Xbox console in another room. Within the Xbox full screen experience, players will see their aggregated gaming library, giving them quick access to games from Xbox, Game Pass, Battle.net, and other leading PC storefronts. With this new feature, your Xbox library, hundreds of Game Pass titles (membership required), and all your installed games from other PC game stores are always at your fingertips.
https://news.xbox.com/en-us/2025/06/08/xbox-handheld-rog-ally...