Bärbara Xbox avtäckt – Asus Xbox ROG Ally
Både specs, bilder och annan info finns ute på andra nyhetssidor.. Torftigt och sent uppdaterat här på FZ måste jag säga (lätt besviket). :-/
Är det för att det är "Xbox-nyheter"? Fattar att det lät lite konspiratoriskt, men nyheten var ju så jävla torr så jag vet inte vad, haha.
Jag skrev nyheten och satt i sändning samtidigt, så hann inte kolla allt då. Nu är den uppdaterad.
Och @Vintersorg: nej, vi väljer inte bort någon plattform - vi skriver om sånt ni vill läsa om.
Jo, men det spelar troligen ingen roll när det är en bärbar PC. Det är en nischprodukt för de som redan är intresserade av att äga en gaming-PC, och som dessutom tycker det är värt att komplettera med en bärbar variant. För den stora massan blir det här lite för komplicerat och förvirrande. Bara namnet Xbox Rog Ally X kommer skrämma bort folk.
Ja, själv tycker jag bärbart som spelplattform är en ”nischprodukt”, spel ska upplevas på en stor fet tv där man får vara ifred för bästa upplevelsen. 🤷🏻♂️
Vad jag har svårt att förstå är på vilket sätt den skiljer sig från andra bärbara enheter som Steam Deck eller en vanlig ROG ally. Är det bara att den använder Windows och har en Xbox knapp? Annars funkar det väl redan att spela alla dessa Xbox spel på både Steam Deck och en vanlig ROG ally?
I showcase som rullar nu verkar de tycka hårt på "play anywhere"-systemet.
Men lite märkligt att ROG Xbox Ally är klenare än 2023 års modell av ROG Ally (Z1 Extreme)
Dom vill väll hålla ner kostnaderna.
Fattade det som att du kan både köra nerladdade ägda/gamepass spel eller streama dom. Fattade det även som att steam funkar på den (och förmodligen andra launchers också).
Xbox Play Anywhere-stöd är inte sådant som exempelvis Xbox 360. Så den lär inte kunna spela allt som finns på Xbox native, dom spelen får du väl Streama gissar jag?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Håller med föregående. Till och med den vanliga Switchen är för tung för att vara en skön "bärbar" konsol. Vår Switch OLED här hemma sitter jämt i sin docka. Steam Deck köptes men såldes då den var alldeles för tung och oskön. Förstår att de vill trycka in prestanda och det kräver batteri, kylning och då således mer plats.
Men Switch Lite är enligt mig smärtgränsen för en handhållen enhet. Ge mig en mobiltelefon-tung enhet med ergonomiska egenskaper så kanske det kan vara något.
Denna är ju stor som en mindre notebook.
Skaffa en sådan här och kör in Steam OS på den. GPD win4

Skaffa en sådan här och kör in Steam OS på den. GPD win4
https://i.imgur.com/S1Ps37f.jpg
Riktigt fin maskin - men runt 11k är väl saftigt.
Har spelbranschen som hobby
Dom vill väll hålla ner kostnaderna.
Xbox Play Anywhere-stöd är inte sådant som exempelvis Xbox 360. Så den lär inte kunna spela allt som finns på Xbox native, dom spelen får du väl Streama gissar jag?
Eftersom det är en windows 11 maskin, dvs en handhållen dator, borde väl åtminstone allt som går att köra nerladdat på en PC rimligen funka på den också tänker jag.
Vad jag har svårt att förstå är på vilket sätt den skiljer sig från andra bärbara enheter som Steam Deck eller en vanlig ROG ally. Är det bara att den använder Windows och har en Xbox knapp? Annars funkar det väl redan att spela alla dessa Xbox spel på både Steam Deck och en vanlig ROG ally?
Gamepass funkar väl inte helt smärtfritt på steamdeck, tror bara man kan streama spelen via cloud gaming och inte ha dom nerladdade.
Vore intressant att veta batteritid på de där. Tidigare ally har ju i princp krävt att man är nära ett uttag för allt annat än korta sessioner.
Personligen är jag inte intresserad. Spelar mest på TV/Skärm och har inrett bostaden så möjligheten alltid finns oavsett vad familjemedlemmarna vill göra. (dedikerade ytor och skärmar för spelande).
Switch 2 kommer även den köras dockad 99% av tiden.
Eftersom det är en windows 11 maskin, dvs en handhållen dator, borde väl åtminstone allt som går att köra nerladdat på en PC rimligen funka på den också tänker jag.
Ja precis.
Blir mer och mer taggad på Xbox Ally. Nu har väl ni postat alla youtubers som beröttar men jag lämnar mitt bidrag med specs och hur den känns:
Om jag läser denna info korrekt ska man ha tillgång till sitt sammanlagda xbox-bibliotek natively och då bör det också funka offline.
Precis som på nuvarande generation Rog Ally eller andra Windows baserade plattformar. De är inte låsta och så har jag fattat det även kommer att funka med denna Xbox Rog Ally. Xbox PC bibliotek kan man köra på vilken bärbar Windows handhållen som helst och du kan även strömma via Xcloud (som suger) samt Geforce Now.
Jag förstår fortfarande inte vad som är Xbox-specifikt med den utöver att det såklart är ett samarbete mellan Microsoft och ASUS.
Time will tell.
Precis som på nuvarande generation Rog Ally eller andra Windows baserade plattformar. De är inte låsta och så har jag fattat det även kommer att funka med denna Xbox Rog Ally. Xbox PC bibliotek kan man köra på vilken bärbar Windows handhållen som helst och du kan även strömma via Xcloud (som suger) samt Geforce Now.
Jag förstår fortfarande inte vad som är Xbox-specifikt med den utöver att det såklart är ett samarbete mellan Microsoft och ASUS.
Time will tell.
Jag upplever strömning som riktigt bra, har spelat flera spel via streaming där jag helt glömt att jag strömmar. Jag har förstått det som att det beror mycket på ping mot serverhallarna och var man bor osv, så det är nog väldigt olika för olika personer.
Som jag tolkade det så är det nya "slimmade windows/xbox-versionen" som är det nya (och den där xbox-knappen...), men det borde ju att få den versionen även till övriga handhelds när den väl släpps också.
Time will tell.
Japp, men jag syftar på mina spel som jag köpt till xbox, det är dessa jag vill spela helt fritt offline som idag. Men tyvärr är några spelen gamla så jag kan INTE spela dem på min laptop, jag kan bara spela några av dem, en minoritet, på laptopen.
Så jag undrade om den bärbara går förbi det idag begränsade playanywhere systemet och låter en komma åt de redan köpta xbox-spelen, som om jag bar med mig min Series S. Detta är lite oklart.
Japp, men jag syftar på mina spel som jag köpt till xbox, det är dessa jag vill spela helt fritt offline som idag. Men tyvärr är några spelen gamla så jag kan INTE spela dem på min laptop, jag kan bara spela några av dem, en minoritet, på laptopen.
Så jag undrade om den bärbara går förbi det idag begränsade playanywhere systemet och låter en komma åt de redan köpta xbox-spelen, som om jag bar med mig min Series S. Detta är lite oklart.
Jag tyckte det var rätt tydligt att det är pc-spel som kan spelas native, både från xbox-butiken i windows och från steam eller andra butiker. För console-spel är det lokal streaming från din konsol eller moln-streaming som gäller. Det här är en pc.
Jag tyckte det var rätt tydligt att det är pc-spel som kan spelas native, både från xbox-butiken i windows och från steam eller andra butiker. För console-spel är det lokal streaming från din konsol eller moln-streaming som gäller. Det här är en pc.
Aha, ok. Tack för infon. Plötsligt inte lika hett.
Aha, ok. Tack för infon. Plötsligt inte lika hett.
För min del är det hetare då jag kan spela alla mina pc-spel också och de flesta xbox-spel finns ju både till xbox och pc och har play anywhere så progress synkas och man äger spelen på båda enheterna. De spel som inte finns som pc-varianter går att streama. Jag tycker det låter toppen
Xbox game pass på linux kommer förmodligen aldrig hända.
Det funkar utmärkt att köra gamepass i webbläsaren och streama spelen.
För min del är det hetare då jag kan spela alla mina pc-spel också och de flesta xbox-spel finns ju både till xbox och pc och har play anywhere så progress synkas och man äger spelen på båda enheterna. De spel som inte finns som pc-varianter går att streama. Jag tycker det låter toppen
Ok, men jag tappar Alien Isolation, Prince of Persia, Hogwarts Legacy, båda Portal, Civ 6, Skyrim, Res Evil 3 och många andra spel för att de inte finns på Anywhere. Jag tänker INTE köpa dem igen. Hade hellre sett en bärbar xbox. Har behov av nedladdning eftersom jag reser en del och har taskig uppkoppling där jag befinner mig.
Så om den kan köra Steam spel så betyder det att vi kan spela Playstation exklusives typ på en "Xbox"?
Undra om det går att få ner en emulator också?
Ok, men jag tappar Alien Isolation, Prince of Persia, Hogwarts Legacy, båda Portal, Civ 6, Skyrim, Res Evil 3 och många andra spel för att de inte finns på Anywhere. Jag tänker INTE köpa dem igen. Hade hellre sett en bärbar xbox. Har behov av nedladdning eftersom jag reser en del och har taskig uppkoppling där jag befinner mig.
Förstår, ja då är den inte för dig helt enkelt utan mer riktad mot såna som jag som gärna får in hela pc-biblioteket och gamla klassiker osv. För mig är det helt klart mer värt.
Undra om det går att få ner en emulator också?
Självklart går det att installera emulatorer, det är en Windows-dator. Däremot beror det nog på vilket system du vill emulera med tanke på att hårdvaran är relativt begränsad pga bärbarheten.
Förstår, ja då är den inte för dig helt enkelt utan mer riktad mot såna som jag som gärna får in hela pc-biblioteket och gamla klassiker osv. För mig är det helt klart mer värt.
Självklart går det att installera emulatorer, det är en Windows-dator. Däremot beror det nog på vilket system du vill emulera med tanke på att hårdvaran är relativt begränsad pga bärbarheten.
Grattis! Jag är iaf supernöjd med mitt intåg i Nintendos universum med lanseringen av Switch 2 och har roliga spel många år framöver.
Jag upplever strömning som riktigt bra, har spelat flera spel via streaming där jag helt glömt att jag strömmar. Jag har förstått det som att det beror mycket på ping mot serverhallarna och var man bor osv, så det är nog väldigt olika för olika personer.
Ok, det var nog drygt ett år sedan jag testade sist och jag använder enbart Geforce Now för att strömma spel (även Xbox-spel).
Jag hade inga problem med ping utan snarare kvalitén på strömmen som var väldigt pixlad och lågupplöst i jämförelse med GFN.
Bra om det har blivit bättre Ska testa igen.