GOG gör mod-hantering busenkel – Skyblivion på gång
Sweet! Brukar använda Nexus vanligtvis men deras mod manager är så sjukt meh nu för tiden. Den känns dåligt optimerad och är för ofta (flertal gånger) moddarna inte installeras korrekt.
När spel kraschar pga mods så vill jag att det är mitt fel och inte mod managerns fel. Har jag 500 mods i Skyrim så ska det inte vara pga att mod 371 inte installerades korrekt av Vortex för jag får 0 info om att Vortex inte installerade den korrekt, för de verkar inte ha någon kontrollering över installationerna.
Älskar vad jag ser från GOG, detta låter som ett steg i rätt riktning men ett par frågor dyker upp i huvudet:
1. Är detta bara för en mod per spel (alltså att man bara kan ha en installerad åt gången med denna metoden)?
2. Ifall det inte bara är en mod per spel, hur sköts modkonflikter med laddordning etc.?
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Sweet! Brukar använda Nexus vanligtvis men deras mod manager är så sjukt meh nu för tiden. Den känns dåligt optimerad och är för ofta (flertal gånger) moddarna inte installeras korrekt.
När spel kraschar pga mods så vill jag att det är mitt fel och inte mod managerns fel. Har jag 500 mods i Skyrim så ska det inte vara pga att mod 371 inte installerades korrekt av Vortex för jag får 0 info om att Vortex inte installerade den korrekt, för de verkar inte ha någon kontrollering över installationerna.
Vortex är väl skräp? Använd Nexus Mod Manager istället. Var ett tag sedan jag använde den dock, så kanske den har blivit sämre? Finns ju färdiga mod-paket numera också som oftast har en bra grund att bygga på.
Älskar vad jag ser från GOG, detta låter som ett steg i rätt riktning men ett par frågor dyker upp i huvudet:
1. Är detta bara för en mod per spel (alltså att man bara kan ha en installerad åt gången med denna metoden)?
2. Ifall det inte bara är en mod per spel, hur sköts modkonflikter med laddordning etc.?
Så som jag har förstått det är det är bara en ”mod” per spel. Moddarna som än så länge finns på GoG är ganska massiva. Att ladda ner dem manuellt gör man ju annars via en extern installer, som Fallout London har, eller så laddar man ner en hel drös olika moddar och filer och sedan kompilerar dem i en mod loader/ organizer och hoppas på det bästa… så det verkar mer som om det är modpaket de tillhandahåller än något annat, typ som Wabberjack eller Feed The Beast gör, fast mer begränsat i vad man enkelt kan lägga till. Tror för övrigt att Fallout London teamet sagt rakt ut att man bara kan ha deras mod installerad om man vill köra den. Tror en del av de äldre spelen är mer fria i av man kan lägga till externt, som Vampire the Masquerade.
Men gillar det, är väldigt bekvämt att kunna dra ner sådana stora moddar rätt i GoG utan massa tjafs. Installerar man egna moddar ovanpå det är det nog gamla hederliga ”stänga av spelet, ta bort mod 569 av 843, och pröva igen om spelet funkar” metoden som gäller
Älskar vad jag ser från GOG, detta låter som ett steg i rätt riktning men ett par frågor dyker upp i huvudet:
1. Är detta bara för en mod per spel (alltså att man bara kan ha en installerad åt gången med denna metoden)?
2. Ifall det inte bara är en mod per spel, hur sköts modkonflikter med laddordning etc.?
Såg att det redan svarats.
Men ja, det är en mod per spel.
Jag må köpa alla mina singleplayerspel från GOG och vurmar för dem hårt, men lite konstigt val har de gjort här.
"Modden" är en standalone version. Dvs, installerar man spelet och sedan även installerar modden så blir det två separata installationer av spelet. En med bara spelet och en med spelet och modden.
En del moddar borde inte vara några problem att installera. Men förstår att detta kan ställa till med problem om man vill installera många moddar.
Jag kommer fortsätta tanka moddarna vid sidan av istället för dessa standalone versioner.
Hoppas de håller mods i så fall.
Daggerfall GOG Cut är ju ökänt dåligt uppdaterad t.ex.
Lyckas de med detta och håller mods ajour så är det en fantastisk QoL-service från deras sida!
Hoppas det blir bra!
Det funkar tydligen precis som när någon släper ett spel. Modskaparna får fri tillgång till att pusha nya uppdateringar bäst de vill.
Vortex är väl skräp? Använd Nexus Mod Manager istället. Var ett tag sedan jag använde den dock, så kanske den har blivit sämre? Finns ju färdiga mod-paket numera också som oftast har en bra grund att bygga på.
Är inte Vortex en nyare version av Nexus Mod Manager? Har alltid tänkt att de av nån anledning tyckte att NMM behövde rebrandas till Vortex.
Du kanske syftar på en version som ligger på github? Vet inte om det är samma utvecklare & app som förut. Tänker om Vortex är deras egenutvecklade och NMM bara var temporärt något de predika som den primära mod managern.
Är inte Vortex en nyare version av Nexus Mod Manager? Har alltid tänkt att de av nån anledning tyckte att NMM behövde rebrandas till Vortex.
Du kanske syftar på en version som ligger på github? Vet inte om det är samma utvecklare & app som förut. Tänker om Vortex är deras egenutvecklade och NMM bara var temporärt något de predika som den primära mod managern.
För Bethesdas spel är "Mod Organizer 2" överlägset bästa mod managern. Och den har alla, och fler, funktioner som Vortex och NMM har.
Att det inte kommit något "NPM" för moddar. Där man enkelt kan ange dependencies, versionsnummer osv. Och sen bara köra npm install så bara funkar allt.
För de som kanske inte vet vad NPM är: https://docs.npmjs.com/about-npm
Det är också långt ifrån det enda. Finns andra till massa andra språk och plattformar. Känns som en självklarhet även för moddar.
Så som jag har förstått det är det är bara en ”mod” per spel. Moddarna som än så länge finns på GoG är ganska massiva. Att ladda ner dem manuellt gör man ju annars via en extern installer, som Fallout London har, eller så laddar man ner en hel drös olika moddar och filer och sedan kompilerar dem i en mod loader/ organizer och hoppas på det bästa… så det verkar mer som om det är modpaket de tillhandahåller än något annat, typ som Wabberjack eller Feed The Beast gör, fast mer begränsat i vad man enkelt kan lägga till. Tror för övrigt att Fallout London teamet sagt rakt ut att man bara kan ha deras mod installerad om man vill köra den. Tror en del av de äldre spelen är mer fria i av man kan lägga till externt, som Vampire the Masquerade.
Men gillar det, är väldigt bekvämt att kunna dra ner sådana stora moddar rätt i GoG utan massa tjafs. Installerar man egna moddar ovanpå det är det nog gamla hederliga ”stänga av spelet, ta bort mod 569 av 843, och pröva igen om spelet funkar” metoden som gäller
Tack för svaret, insåg att jag aldrig kom tillbaka. Synd, men de kanske vill undvika att bli en faktisk moddhubb.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3