Nintendo Switch 2

Robot
Nintendo Switch 2

Innovativa Nintendo tar paus och gör istället en utsökt uppföljare.

#mario-kart-world, #nintendo, #pro-controller-2, #switch-2

Medlem

Av det jag har läst, så känns det sämsta med Switch 2 ut att vara skärmen. Tycker det är för jäkla dåligt att folk lyckats får repor på skärmen efter en dag, bara för att man råka sätta ned den på fel sätt i dess hållare.
Man ska inte behöva sätta på skärmskydd sekunden man plockar upp den från kartongen, utan den ska ju kunna överleva 5 år utan några problem. Det är ändå en bärbar konsol vi pratar om och den ska ju vara med om ett och annat. Då kan man inte skicka med ett glas som knappt klara av minsta beröring utan att repas.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Av det jag har läst, så känns det sämsta med Switch 2 ut att vara skärmen. Tycker det är för jäkla dåligt att folk lyckats får repor på skärmen efter en dag, bara för att man råka sätta ned den på fel sätt i dess hållare.
Man ska inte behöva sätta på skärmskydd sekunden man plockar upp den från kartongen, utan den ska ju kunna överleva 5 år utan några problem. Det är ändå en bärbar konsol vi pratar om och den ska ju vara med om ett och annat. Då kan man inte skicka med ett glas som knappt klara av minsta beröring utan att repas.

Det här känns overkligt, switch 1 hade stora problem med detta, att som inte löst det är mega-korkat

Medlem
Skrivet av Håkan:

Skrivet av Najkan:

Det här känns overkligt, switch 1 hade stora problem med detta, att som inte löst det är mega-korkat

Jag minns att jag samtidigt jag köpte switch 1 beställde skärmskydd av glas på wish direkt.
Det glaset sitter fortfarande kvar

Medlem
Skrivet av Håkan:

Idiotiskt att ha en så lättrepad skärm på en enhet som folk kommer släpa med sig i ryggsäckar, användas av barn m.m.. Men eftersom det mer eller mindre är ett måste så kan jag ändå varmt rekommendera Dbrands skydd. En 7:a på Mohs hårdhetsskala och skitlätt att installera. Man får dessutom två skydd, så om olyckan framme så har man en extra.
https://dbrand.com/shop/prism/nintendo-switch-2-tempered-glas...

It's not a lake, it's an ocean

Det suger fortfarande att Nintendo för fjärde generationen i rad i princip tvingar mig att lägga extra pengar för att få spela med en vanlig handkontroll. Mer än någonsin, dessutom.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av GordonF:

Jag minns att jag samtidigt jag köpte switch 1 beställde skärmskydd av glas på wish direkt.
Det glaset sitter fortfarande kvar

Yupp, är det första man gör när man packar upp en bärbar spelmaskin/mobil, slänger på ett skärmskydd😅

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det suger fortfarande att Nintendo för fjärde generationen i rad i princip tvingar mig att lägga extra pengar för att få spela med en vanlig handkontroll. Mer än någonsin, dessutom.

Går ju utmärkt att spela med en pro controller från switch1😅

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nintendo har verkligen varit experter sen Wii på att suga ut pengar för tillbehör. Tänk hur många tillbehör och lika mycket skit det finns att köpa till Nintendos konsoler. Jämfört med Xbox och Playstation, där man bara behöver köpa till en kontroll, sen är det klart, kanske köpa en värsting elite-kontroll om man verkligen går all-in på COD eller nåt.

Medlem

Riktigt nöjd med nya switchen. Jag köpte den ju främst för att besöka en ny och fräsch e-shop som inte laggar och detta grejar nya konsolen med råge 😂

Medlem

Bra att ni skrev "priset" tre gånger i minuskolumnen. Känga mot girig-Bergsala.

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Är sjukt sugen på att köpa. Drömmen vore ju en stationär, när jag aldrig spelar handhållet. Prislappen känns lite ...

Medlem

Funkar joycon från Switch med konsolen eller är det bara PRO kontrollen? Lill fröken ska få en på lördag då hon fyller år men kul om någon mer kan spela med henne då.

Medlem

Här tyckte jag gamla pro controller var svindyr (köpte nån annan variant för typ 300 som fungerade utmärkt).

De tokdyra priserna är största minuset.

Det andra är att det inte finns några spel (förutom Mario kart) vilket gör ett köp helt onödigt

Skrivet av Bojkott:

Idiotiskt att ha en så lättrepad skärm på en enhet som folk kommer släpa med sig i ryggsäckar, användas av barn m.m.. Men eftersom det mer eller mindre är ett måste så kan jag ändå varmt rekommendera Dbrands skydd. En 7:a på Mohs hårdhetsskala och skitlätt att installera. Man får dessutom två skydd, så om olyckan framme så har man en extra.
https://dbrand.com/shop/prism/nintendo-switch-2-tempered-glas...

Hade tänkt köpa något billigare. Men de verkade riktigt bra. Så slog till nu. Tack för tips!

Umi
Medlem

Märkligt att C-knappen inte nämndes som minus – den gör ju typ ingenting utan en NSO-prenumeration. Känns mer som en dekoration än en funktion. Alltid kul med knappar som mest finns där för att sälja abonnemang.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majinbuu:

Går ju utmärkt att spela med en pro controller från switch1😅

Ja, det är åtminstone ett steg framåt. Men funkar den med alla spel? Såg något om tveksamheter kring detta.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Umi:

Märkligt att C-knappen inte nämndes som minus – den gör ju typ ingenting utan en NSO-prenumeration. Känns mer som en dekoration än en funktion. Alltid kul med knappar som mest finns där för att sälja abonnemang.

Och för de flera miljoner användare som har prenumerationen, vad tror du knappen gör då?

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Ganska komiskt att Nintendo bemötte stick drift-oro med "Kontrollerna har gjorts om från grunden" bara för att släppa kontroller med exakt samma design på styrspakarna. Verkar i övrigt vara bra hårdvara i en annars extremt svag konsollansering (7000kr tack, här har ni 1 spel att spela).

Redaktör
Skrivet av BooliBoo:

Funkar joycon från Switch med konsolen eller är det bara PRO kontrollen? Lill fröken ska få en på lördag då hon fyller år men kul om någon mer kan spela med henne då.

Ja, både gamla Pro och gamla Joy-Con funkar på Switch 2.

signatur
Redaktör
Skrivet av Umi:

Funktionen är gratis till den 31 mars 2026, sen kommer prenumeration krävas. Både Xbox och PS kräver prenumeration för att chatta, så det är rätt standard.

signatur
Redaktör
Skrivet av Ruffles:

Ja, det är åtminstone ett steg framåt. Men funkar den med alla spel? Såg något om tveksamheter kring detta.

Vilka spel då? Pro-kontrollerna är ju i stort sett identiska förutom C-knapp, ny rumble och hörlursjack.

signatur
Medlem

Haha, vad är det för diskvatten du hällt på ditt Switch 1 skärmskydd? Så där illa och suddig ser det verkligen inte ut på mitt Switch 1. (Orginal switch 1 på bilden)

Jag tycker att känslan i handen, utan något extra grepp med mina små händer är något skönare på Switch 1 tro det eller ej, men då vill nämnas att ingen av dem är ergonomisk och bör förbättras.

Switch 2 stället är ju bättre naturligtvis, men känns som att den kommer att brytas av om man inte är extra försiktig.
Jag kan tänka mig att om ett barn får tag i Switch 2 så kommer stället snart att vara böjt och vingligt efter ett tag.
Nu prövade jag aldrig Switch Oled men där är ju hela bakstycket ett ställ, vore nog bättre om de kopierat det.

Vad gäller pro controllern är nästan allt bättre på den nya förutom att styrkorset saknar en textur och är helt glatt vilket inte känns bra då fingrarna glider lite på den.

Nintendo borde släppa en Switch 2 Lite, lika (liten) som Switch 1 men med ergonomiskt grepp och skippa den platta designen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, både gamla Pro och gamla Joy-Con funkar på Switch 2.

Låter kanon det, tack för svaret. 😊

Medlem
Skrivet av Umi:

Capture knappen använder jag aldrig heller.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Funktionen är gratis till den 31 mars 2026, sen kommer prenumeration krävas. Både Xbox och PS kräver prenumeration för att chatta, så det är rätt standard.

Nä, men det gör det väl inte? På PS5 går det utmärkt att chatta med Discord utan prenumeration. På Xbox ska det också funka. Eller har jag missat något nu?

Medlem

Tänker att man får ha en powerbank med sig. Annars ser den ganska perfekt ut.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Redaktör
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nä, men det gör det väl inte? På PS5 går det utmärkt att chatta med Discord utan prenumeration. På Xbox ska det också funka. Eller har jag missat något nu?

Att chatta med PS och Xbox egna grejer kostar, menar jag. Discord är ju en tredjepartstjänst, och har väl inte funnits jättelänge till PS, om jag minns rätt.

signatur
Medlem

Riktigt sjukt att man sätter abonnemang på att chatta. Jisses!

Redaktör
Skrivet av yoggi:

Riktigt sjukt att man sätter abonnemang på att chatta. Jisses!

Tja, det är ju en tjänst någon betalar för att ta fram och sköta.

signatur
123
Skriv svar