FZ:s guide till gamingmöss

Robot
FZ:s guide till gamingmöss

FZ hjälper dig navigera genom djungeln av gamingmöss.

#tema-gamingmöss, #tema-hårdvara

Fragtjuv

Behövs en artikel om detta? Jag trodde att alla visste att Razer gör bäst grejer!

Skämt åsido, kul och läsvärd artikel! Mer sånt här på FZ.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Köpte nyss G205 x Plus och det kan vara det sämsta köpet på länge. Ska in och byta in den så fort jag kan mot en G205 lightning speed eller vad föregångaren heter.

signatur

Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.

Medlem

Vilken är bästa musen för switch2, någon trådlös iaf, klarar man sig med 5st knappar?🤔

Medlem

Kör med en razer death adder v3 PRO sen några månader tillbaka, absolut bästa musen jag någonsin haft. Kan inte ha en viper eller andra mindre möss pga av stora nävar. Så är du på jakt efter en jävligt vass mus och har en större handstorlek så kan jag varmt rekommendera en death adder (självklart vit).

Medlem
Skrivet av DieZe:

Kör med en razer death adder v3 PRO sen några månader tillbaka, absolut bästa musen jag någonsin haft. Kan inte ha en viper eller andra mindre möss pga av stora nävar. Så är du på jakt efter en jävligt vass mus och har en större handstorlek så kan jag varmt rekommendera en death adder (självklart vit).

Ja ag hade trott dig om det inte var för den lilla detaljen att det var just razor.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Man har provat många varianter genom åren där 🐍Razer vägde nog tyngst i ungdomen.

Personligen spelade jag mest MMOs och uppskattade extra knappar med en Razer Naga. Hos FPS entusiasterna jag växte upp med var det mest Razer Deathadder och Logitechs motsvarigheter

+ Fördelen var att dom var tidiga med möjligheten att skräddarsy knappar/genvägar och skapa macros
- Nackdelen med Razer produkter är höga priser och knapparna börjar glappa efter 1 år ungefär

Conclusion:

Det spelar ingen större roll egentligen! Allt är mest marknadsföring. Jag förstår att Gen Z som tävlar i spel som Fortnite, Counter-strike och Valorant vill ha särskilda gaming möss för att Shroud och Ninja har det, men det är överskattat.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

logitech g403 har jag kört nu väldigt länge, det är en jävligt bra mus alltså. alltid logitech när det gäller tgb och möss. inget slår deras kvalitet tycker jag.

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Ja ag hade trott dig om det inte var för den lilla detaljen att det var just razor.

Razor vet jag inte vad det är, Razer däremot gör idag väldigt bra grejer, inte alls som förr där deras kvalité var väldigt dodgy minst sagt. Men senaste åren har jag kört flera av deras möss och enbart varit nöjd. Kika lite reviews så kanske din uppfattning ändras:)

Medlem
Skrivet av DieZe:

Razor vet jag inte vad det är, Razer däremot gör idag väldigt bra grejer, inte alls som förr där deras kvalité var väldigt dodgy minst sagt. Men senaste åren har jag kört flera av deras möss och enbart varit nöjd. Kika lite reviews så kanske din uppfattning ändras:)

Skulle säga både ja och nej på kvalitén. Finns måndagsex från alla företag. 2007 hade jag två razer deathadder möss som gick sönder vid första omstarten av datorn. Dom klarade inte av att vara inkopplande när datorn startade av någon anledning.
Mössen gick givetvis på garantin och den tredje musen fungerar fortfarande än idag när jag använder den till jobbdatorn.
Så två möss överlevde inte en dag, den tredje är inne på sitt 18:e år.
Deathadder är förövrigt den bästa musen som finns, formen passar perfekt för min hand i alla fall och har lagom mycket extra knappar.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Skulle säga både ja och nej på kvalitén. Finns måndagsex från alla företag. 2007 hade jag två razer deathadder möss som gick sönder vid första omstarten av datorn. Dom klarade inte av att vara inkopplande när datorn startade av någon anledning.
Mössen gick givetvis på garantin och den tredje musen fungerar fortfarande än idag när jag använder den till jobbdatorn.
Så två möss överlevde inte en dag, den tredje är inne på sitt 18:e år.
Deathadder är förövrigt den bästa musen som finns, formen passar perfekt för min hand i alla fall och har lagom mycket extra knappar.

Jo så är det ju, har dock själv haft 5 st. Razer naga, allt ifrån den första till den senaste modellen där endast den senaste inte drabbats av dubbelklick/oregistrerade klick, detta var ju såklart innan de gick över till mekaniska brytare även i sina möss. Men ja, death adder är en grym mus, speciellt v3, sitter som en jävla smäck i näven

Medlem
Skrivet av DieZe:

Den är bra har haft en i 5 månader nu och är mycket nöjd. Får en riktigt lätt mus utan massa hål i skalet där damm och svett fastnar. Skulle gärna sett en lite längre batteritid men det är väl nackdelen med lätta musar.

Tidigare möss har bland annat varit Logitech G403, Glorious Model D, Steelseries Rival 110. Varit ganska nöjd med alla men skulle inte gå tillbaka till trådad mus eller en normaltung, superlätt och trådlös passar fint för mig

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Den är bra har haft en i 5 månader nu och är mycket nöjd. Får en riktigt lätt mus utan massa hål i skalet där damm och svett fastnar. Skulle gärna sett en lite längre batteritid men det är väl nackdelen med lätta musar.

Tidigare möss har bland annat varit Logitech G403, Glorious Model D, Steelseries Rival 110. Varit ganska nöjd med alla men skulle inte gå tillbaka till trådad mus eller en normaltung, superlätt och trådlös passar fint för mig

Har nog aldrig reagerat på batteritiden ens, nu vet jag inte hur mycket du lirar men jag laddar inte ens min 1 gång i veckan

Medlem
Skrivet av DieZe:

Har nog aldrig reagerat på batteritiden ens, nu vet jag inte hur mycket du lirar men jag laddar inte ens min 1 gång i veckan

Hehe ja den är inte dålig, laddar inte så ofta jag heller. Man kanske är lite skadad av trådlösa musen på jobbet som håller jäääättelänge

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Medlem

Kör på en Steelseries Prime wireless och en Deathadder v2 just nu och gillar båda skarpt!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Tror något som missas i artikeln är vilka switches som finns i musen. Det bestämmer mycket hur länge musen kommer hålla. Det är oftast switcharna i knapparna som ger vika först.

Vanligast är mekaniska omron switchar. De har en knapp som trycks ned för att sluta en elektrisk krets. Sedan fjädrar knappen upp igen via en fjäder. Här så nöts antingen kontaktytan så det blir spån på den och man får ghost clicks. Lyckas man undvika det så brukar fjädern tillslut bli trött och man får då effekten att varje gång man trycker på musknappen så registreras ett dubbelklick då det blir out of bounds för "debounce delay" mjukvaran som försöker kompensera för flera utslag från switchen.

Då är det bara att byta mus då de flesta inte stödjer byte av switches.

Det finns dock möss på marknaden nu som har en annan typ av switches som är optiska. Där har man ingen mekanisk brytare utan knappen bryter en ljusstråle. Den blir inte heller lika känslig för fjäderutmattning eller hur hårt någon trycker på knappen och klarar således betydlig fler klick innan de ger upp. Då ingen debounce delay mjukvara behövs, då utslagen är omedelbara, så vet man också att switchen fungerar till 100% hela sin livslängd. Det blir ingen period där switchen börjar bli trött och dubbelklicka vid en knapptryckning.

Jag kör endast möss med optiska brytare idag för att de håller längre helt enkelt. Trådlösa Razer Cobra Pro kör jag nu tex

https://www.razer.com/eu-en/technology/razer-optical-mouse-sw...

Medlem
Skrivet av DieZe:

Är min favorit också. Låg vikt för stor hand är svårt att hitta.

Medlem

Det var inte bara skillz som avgjorde om man gick vinnande ur en Instagib-runda i UT förr i tiden. En kliniskt dammfri musmatta, välpolerade trissor och putsad muskula var A och O.

signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Opopulär åsikt: Trådlöst är skit.

Ja jag fattar. Den trådlösa tekniken hos vissa tillverkare är så pass bra att det nästintill är omöjligt att känna någon skillnad.

Men den extra kostnaden för att förlora sladden, därtill bli beroende av ett batteri som i sig väger något, talar absolut inte för att köra trådlöst. Rörelsefriheten i all ära men en bungee och en bra trådad mus ger ungefär samma effekt (bortsett från att man känner av sladden vid snabba rörelser I guess?).

Har allt trådlöst idag, från tangentbord till mus, och varje gång jag sätter mig för en CS match får jag ångest över att jag lagt kopiösa summor för att uppnå den "trådfria setupen".

Nae usch. Aldrig igen.

Medlem

Har nån här erfarenhet av Mionix Naos mössen? Det pratas ju väldigt mycket om Logitech och Razer. Använder själv Mionix Naos, hade en Mionix Naos 3000 och en 7000. Lite större, lite mer vikt men aldrig varit en besvikelse. Trådad. Den jag har nu är utrustad med en mjuk och följsam sladd som inte är ett problem alls. Goda möjligheter för inställningar, justering av typ allt.

Medlem

Läst igenom ett par gånger nu, hysteriskt bra skriven. Tack som fan!

Medlem

Har en Glorious Model O2...hade det inte varit för jag har en defekt så hade den varit bra. Den slutar funka efter 20 min så man måste dra ut sladden och sätta tillbaka den så en sekund senare funkar allt bra igen...men det kan bli lite irriterande när det händer mitt i en boss fight.

Är för lat för att jaga Gloriuos men jag kommer aldrig mer att köpa en ny av det märket. Det är inte jag som ska behöva lägga tid och energi för att få rätt, jag kommer istället dissa varumärket framöver istället. Men en positiv sak är att den är lätt...

Medlem

Vad jag förstått efter att ha kikat på youtube test mellan trådlöst och trådat, visar att det inte är någon skillnad om du inte har FPS över 240 och en skärm högre än det. Även då är det pytte liten

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Har haft Razer viper mini på 61 gram (trådad). Och nu Ninjutso sora trådlös på ca 46 gram. Desto lättare mus desto bättre är det. Bra form. Lätt och trådlöst.

Medlem

Har testat några olika men alltid gått tillbaka till Logitech g502. Det är helt enkelt den perfekta spelmusen i utformning och storlek för mig.

1
Skriv svar