Håller vår hobby på att förändras för alltid?

Kontot avslutas
Skrivet av Ruffles:

Allt det där kunde man säga om Wii U också, men det gjorde den inte till en lyckad plattform.

Går inte att jämföra.
WiiU föll pga höga förväntningar och ingen som köpte och sen slutade väll spel komma också.
PSVR2 är inte jämförbart.
PSVR2 är ett tillbehör för PS5 och PC och får i stort samma spel som dom andra VR plattformarna Quest och PCVR plus att PDVR2 även också har några exklusiviteter.
Sony släppte ett dyrt tillbehör som är dyrare än PS5 konsolen (har väll blivigt billagre nu) jag tror knappast dom hade i tankarna att det skulle sälja i flera miljontals enheter.
Speciellt inte när det verkar som Sony fullständigt missbedömt oxh påbörjade en stor live-service satsning.
Som jag sa man måste göra rättvisa jämförelser.
Sen är det alltid samma sak på detta forum.
Nämns nått om VR ska nån komma in och dra nått helt felaktigt och sen ska alltid just PSVR2 dras in som om det är vad som är standarden.
Det är det inte. (Ignoranta avskrev det som ett misslyckande i princip dag1 vilket var löjligt.)
PSVR2 på PS5 är den minsta plattformen.
Den har för övrigt inte tillgång till EmuVR som jag nämnde som startade hela denna offtopic diskutionen. För det behöver man en PC som PSVR2 även fungerar med.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av GordonF:

Går inte att jämföra.
WiiU föll pga höga förväntningar och ingen som köpte och sen slutade väll spel komma också.
PSVR2 är inte jämförbart.

Jag förstår skillnaderna mellan formaten. Att du uppenbarligen vägrar inse att PSVR2 inte är den succé du verkar vilja att den ska vara kan jag inte göra så mycket åt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Kontot avslutas
Skrivet av Ruffles:

Jag förstår skillnaderna mellan formaten. Att du uppenbarligen vägrar inse att PSVR2 inte är den succé du verkar vilja att den ska vara kan jag inte göra så mycket åt.

Jag påstår inte att det är en succé eller inte jag besvarar bara dessa felaktiga mellan raderna påståenden att PSVR2 skulle vara nån form av måttstock för VR gaming eller VR/XR allmänt och att det inte släpps några spel till PSVR2.
Du vet att spel för VR görs nu för VR gamers mest. Man har kommit förbi stadiet att man måste till 100% försöka "konvertera" vanliga gamers till VR. Grupperna är så klart ihopvuxna men en stor del står utanför.
Det har sin naturliga plats. Allt behöver inte vara AAA 100miljoner $$ projekt. Och det är väll därför bla många på detta forum inte har en susning utan drar exempel från 2016.

Men det är lätt enkelt.
Kommer det spel, uppdateringar och inge stängs ner så är det inte dött oavsett om det inte är en succe eller kanske är. Finns utvecklare som är riktigt nöjda över sina releaser på PSVR2.
Era jämförelser med Dreamcast och WiiU är bara löjligt.
VR är här för att stanna oavsett om det står PSVR2, Quest 3, Valve deckard eller Bigscreen beyond whatever på headsetet.
Och det är nått ni som är trötta på dagens spelbransch borde vara glada för. Möjlighet Nya spel, nya upplevelser och nya inovationer mm.

Medlem

Något av de sista dödsrycken för företagens egna konsolkrigande kom väl kanske från Sony med deras guide för att dela spel på PS4. Kom väl innan Sony såg hur Xbone gjorde magplask och landade DOA.

Ganska rolig marknadsföring att följa där i stunden.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av GordonF:

Jag påstår inte att det är en succé eller inte jag besvarar bara dessa felaktiga mellan raderna påståenden att PSVR2 skulle vara nån form av måttstock för VR gaming eller VR/XR allmänt och att det inte släpps några spel till PSVR2.
Du vet att spel för VR görs nu för VR gamers mest. Man har kommit förbi stadiet att man måste till 100% försöka "konvertera" vanliga gamers till VR. Grupperna är så klart ihopvuxna men en stor del står utanför.
Det har sin naturliga plats. Allt behöver inte vara AAA 100miljoner $$ projekt. Och det är väll därför bla många på detta forum inte har en susning utan drar exempel från 2016.

Men det är lätt enkelt.
Kommer det spel, uppdateringar och inge stängs ner så är det inte dött oavsett om det inte är en succe eller kanske är. Finns utvecklare som är riktigt nöjda över sina releaser på PSVR2.
Era jämförelser med Dreamcast och WiiU är bara löjligt.
VR är här för att stanna oavsett om det står PSVR2, Quest 3, Valve deckard eller Bigscreen beyond whatever på headsetet.
Och det är nått ni som är trötta på dagens spelbransch borde vara glada för. Möjlighet Nya spel, nya upplevelser och nya inovationer mm.

För en nischad skara spelare, visst.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Kontot avslutas
Skrivet av Ruffles:

För en nischad skara spelare, visst.

Det spelar ingen roll om det är nischad eller inte det betyder inte att det är misslyckat.
Du får "För en nischad skara spelare, visst" att låta som nått negativt.
Nischade spelare är väll dessutom dom som har roligast med sina "nischade" spel

Det är nästan lika många som använder VR headsets på steam som använder steam deck enligt dom som blir tillfrågade varje månad enligt steam hardware survey (brukar variera) Ingen som ständigt måste påstå att steam deck är ett misslyckande.
Steam deck som för övrigt är en helt fenomenal maskin för gaming.

Medlem

Finns galet många bra spel nu, jämfört med när jag växte upp (80-talet), däremot är jag inte säker på att barnen nu har roligare. Jag hade hur många spel som helst till min Commodore 64 och min Amiga, visst var en hel del bra, men mycket var enormt dåligt - och bara kul/spännande när man testade dem första gången (om ens då)

Det jag själv känner med dagens spel är att de ofta är för stora eller avancerade...delvis hänger det väl ihop med att man är en gammal gubbe med familj och arbete och inte har tid att gräva ner sig i spel längre, men...jag tycker ärligt talat inte att Civilization VI är speciellt mycket roligare än Civilization 1...exempelvis.

Spel typ Secret of the Monkey Island tycker jag dock ärligt var bättre förr, då var de premiumspel (om än med glimten i ögan), nu är moderna motsvarigheter casual-spel man slöspelar igenom. Säger jag fördomsfullt. Thimbleweed Park kanske är rätt ok ändå, rea nu på Steam.

Många av dagens spel är förresten sjuuukt "pratiga", utan att för den delen kunna motivera det med fängslande story. Ja, Witcher 3 etc kanske klarar det, men jag förstår att barnen (som nu kan läsa) frenetiskt klickar sig förbi alla ändlösa dialoger (eller monologer) i diverse spel. Bla-bla-bla.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Det producerades mycket skit för 10-20år sen också.
Du sitter fast i spel som dragon age mm. Du måste vidga dina vyer och inte fasta blint i sånt som i dina fall fel politiska budskap.

Det var ett exempel. Kan inte sitta här o rabbla upp spel från 90's fram till nu. Tog den som ett exempel då den är omtalad, men visst finns det bra spel idag. Men frågar du mer parten gamers så säger de flesta att spelen var bättre förr. Sen om du tycker de är bättre idag är en annan femma och inte fel. I mitt fall anser jag spelen var mer öppna och vågade mer förr än idag samt mer uppfinningsrika. Indie spel är de man ska ha koll på idag annars är allt klipp och klistra känns det som.

Medlem

Finns ingenting i dag som liknar det en ny generation innebar fram tom PS3-generationen. Från de enorma tekniska hoppen mellan generationerna till dagens "är detta ett PS4 eller PS5-spel?". Varje nytt konsolsläpp var som julafton x100, nu väntar man typ 5 år in på en generation innan man ens börjar fundera över om det är värt att uppgradera för att i stort sett åndå spela samma spel.

Medlem

Spelbranschen är i konstant förändring då den är väldigt ung fortfaranade.

Tänk om jag kunde åka tillbaka till mitt 12 åriga jag kch berätta om mängden gratis spel man får idag. 🫨

Kontot avslutas
Skrivet av Siimuliize:

Det var ett exempel. Kan inte sitta här o rabbla upp spel från 90's fram till nu. Tog den som ett exempel då den är omtalad, men visst finns det bra spel idag. Men frågar du mer parten gamers så säger de flesta att spelen var bättre förr. Sen om du tycker de är bättre idag är en annan femma och inte fel. I mitt fall anser jag spelen var mer öppna och vågade mer förr än idag samt mer uppfinningsrika. Indie spel är de man ska ha koll på idag annars är allt klipp och klistra känns det som.

Dom flesta gamers skulle nog inte tycka det var bättre för.
Skaran som växt upp med fortnite, minecraft mm är större än den som bla representeras på detta forum

Spel var ibte mer vågade förr, spelen följde samma mallar. Många var klipp och klistra av varandra.
Det görs nog lika mycket nytt och inovativt nu som förr.

Geeks Gaming
Skrivet av Siimuliize:

Håller med dig att indie/III/A/AA segementen är the way to go idag men bli samtidigt nyfiken på vilka spel från ”förr” du anser vågade mer och var mer öppna, samt på vilka sätt?

Medlem
Skrivet av GordonF:

Det görs nog mer nytt och innotativt nu, skulle jag säga. Ska man försöka vara objektiv, så har jag svårt att komma runt att det idag torde vara lättare att skapa spel och att distribuera dem än det var för tio år sen. Och tio år sen var det lättare än för tjugo år sen. Och om tio år kommer AI-verktyg och vad det är ha sänkt tröskeln ytterligare. Så att fler människor kan förverkliga sina idéer som förr inte hade chans att bli mer än just en idé. Vi har finansiella lösningar som Kickstarter, vi har distribueringsplattformar som indie.io, vi har moddningslösningar som Nexus och open source-miljöer som Github och så vidare och så vidare.

Steget från tanke till produkt är lägre än någonsin idag, varför vi också har fler spel än någonsin idag. Det görs otroligt mycket. Mycket blir så klart kopior av varandra, och rent praktiskt blir det säkert svårare att vaska fram guldklimparna. Men de finns där, så klart. Och jag kan inte tänka mig att de skulle vara färre än förut. Att påstå någonting annat, det tror jag är att vara selektiv i minnet eller att tro att ens egen upplevelse av någonting är att betrakta som facit.

Sen är det helt i sin ordning att tycka att allting var bättre förr, oavsett om förr är Super Nintendo-tiden, Playstation 1-tiden eller Xbox 360-tiden. Om man bara älskar filmlicensspel från mitten av 00-talet, då var det givetvis bättre förr - när det bara ramlade ut spel på marknaden i samband med att olika storfilmer gick upp på bio. Det är inte knasigare än att tycka att musik var bättre på sjuttiotalet för att man älskar Led Zeppelins fjärde album, eller att bilar var bäst på sextiotalet för att man älskar första generationens amerikanska muskelbilar. Men det är skillnad på att tycka att någonting är bättre än någonting annat, och att någonting är bättre än någonting annat. Det första är subjektivt och kan aldrig vara fel. Det andra betyder väl egentligen ofta bara samma sak fast lite mer resolut, men om man börjar försöka argumentera sakligt för det, då kommer folk försöka sticka hål på det. Upplever att det lätt blir så vad gäller sånt man håller kärt själv och försöker försvara.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Dom flesta gamers skulle nog inte tycka det var bättre för.
Skaran som växt upp med fortnite, minecraft mm är större än den som bla representeras på detta forum

Spel var ibte mer vågade förr, spelen följde samma mallar. Många var klipp och klistra av varandra.

Det jag menar med mer vågade är manus som i ord som används och sägs. Valet utav vad du kunde göra vare sig det är en man eller en kvinna, kvinna mot man,man mot kvinna. Bara ett spel som jag vet på senare tid som är lika brutalt om man så vill är Baldur's Gate III. Friheten utav vad du kunde välja att säga och göra var mer vågade än idag. Självfallet kan du göra brutala saker i spel idag men det har betydligt dämpats ned.

Kontot avslutas
Skrivet av Siimuliize:

Det jag menar med mer vågade är manus som i ord som används och sägs. Valet utav vad du kunde göra vare sig det är en man eller en kvinna, kvinna mot man,man mot kvinna. Bara ett spel som jag vet på senare tid som är lika brutalt om man så vill är Baldur's Gate III. Friheten utav vad du kunde välja att säga och göra var mer vågade än idag. Självfallet kan du göra brutala saker i spel idag men det har betydligt dämpats ned.

Det handlar nog mer om att den typen av RPG inte görs så mycket av.
Kanske än mindre idag än förr.
Pga stora utvecklare vågar inte satsa på sådana mastodonprojekt om man i te uppfyller sina överdrivna mål..

Medlem
Skrivet av GordonF:

Det handlar nog mer om att den typen av RPG inte görs så mycket av.
Kanske än mindre idag än förr.
Pga stora utvecklare vågar inte satsa på sådana mastodonprojekt om man i te uppfyller sina överdrivna mål..

Det är det som är synd och saknat utav många gamers vare sig på pc eller konsol. Allt handlar mer om vinster än spelet i sig idag från stora spel studios. Rockstar är undantag för allt de skapar är välgjort och inte stressat. Finns en anledning varför spel världen stannar upp när de ska släppa något. De stressar inte sitt mål och har inga problem med att försena sitt spel för att uppnå kvalitet. Jag är ingen gta fantast men Red Dead redemption är magiskt bra och vackert. Kanske börjar bli gammal och uppskattar kvalite mer än kidsen idag men kvalitet är inte målet för studios idag ser det ut som med få undantag. När jag hör om kommande AAA spel idag så vet jag att det inte är ett AAA spel i de flesta fallen. Indie studios gör mer AAA spel idag än AAA studios.

Kontot avslutas
Skrivet av Siimuliize:

Det är det som är synd och saknat utav många gamers vare sig på pc eller konsol. Allt handlar mer om vinster än spelet i sig idag från stora spel studios. Rockstar är undantag för allt de skapar är välgjort och inte stressat. Finns en anledning varför spel världen stannar upp när de ska släppa något. De stressar inte sitt mål och har inga problem med att försena sitt spel för att uppnå kvalitet. Jag är ingen gta fantast men Red Dead redemption är magiskt bra och vackert. Kanske börjar bli gammal och uppskattar kvalite mer än kidsen idag men kvalitet är inte målet för studios idag ser det ut som med få undantag. När jag hör om kommande AAA spel idag så vet jag att det inte är ett AAA spel i de flesta fallen. Indie studios gör mer AAA spel idag än AAA studios.

Ja AAA är ingen kvalitetsstämpel.
Rockstar är lite av en unik position tror jag där Take2 behöver Rockstar mer än Rockstar behöver Take2. Dom har väll i stort fria tyglar.
Problemet är stora utgivare som har alla dessa populära varumärken inte vet hur eller vågar släppa spel från dom för man vet inte hur man ska göra det till en produkt som ska dra in mer pengar efter release. Många ggr räcker inte bara att släppa ett bra spel med god försäljning. Det ska generera inkomst över tid och efter helt otroligt uppsatta mål (tänker på uppgifterna om senaste Battlefield bla).
Det är ohållbart, alla kan inte släppa ett nytt fortnite, roblox osv oavsett hur bra dom kan tänkas bli. Marknaden blir mättad till slut.
Jag tror vi kommer se lite av en crash för dom stora spelutgivarna och kanske det blir en reset till det bättre.
Man kan inte göra än att fortsätta köpa dom speö man gillar och strunta i resten man inte gillar och ignorera att dom spelen kan böra namnet Dragon age som ma kanske en gång i tiden gillade.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Ja AAA är ingen kvalitetsstämpel.
Rockstar är lite av en unik position tror jag där Take2 behöver Rockstar mer än Rockstar behöver Take2. Dom har väll i stort fria tyglar.
Problemet är stora utgivare som har alla dessa populära varumärken inte vet hur eller vågar släppa spel från dom för man vet inte hur man ska göra det till en produkt som ska dra in mer pengar efter release. Många ggr räcker inte bara att släppa ett bra spel med god försäljning. Det ska generera inkomst över tid och efter helt otroligt uppsatta mål (tänker på uppgifterna om senaste Battlefield bla).
Det är ohållbart, alla kan inte släppa ett nytt fortnite, roblox osv oavsett hur bra dom kan tänkas bli. Marknaden blir mättad till slut.
Jag tror vi kommer se lite av en crash för dom stora spelutgivarna och kanske det blir en reset till det bättre.
Man kan inte göra än att fortsätta köpa dom speö man gillar och strunta i resten man inte gillar och ignorera att dom spelen kan böra namnet Dragon age som ma kanske en gång i tiden gillade.

Helt korrekt!

Skriv svar