Jag dömer ut Battlefield 6 redan nu
Jag tror att vi upplever AAA-spelens död nu. Det kan man prata djupare om i andra trådar men jag känner att nya Battlefield 6 verkar vara typiskt för hur branschen skjuter sig själv i foten och hur nästa spel också kommer att floppa.
EA har orealistiska förväntningar på hur många (100 miljoner spelare) som kommer att spela spelet. Battlefield har aldrig varit i närheten av COD men ändå ska det tydligen slås med råge.
Budgeten är tydligen runt 400 miljoner dollar och involverar säkert massa människor i hela världen som har svårt att samarbeta istället för ett tight och dedikerat team på Södermalm. Det kommer iaf inte ge EA’s aktieägare vad de vill ha.
Battle royal är i mina ögon inte välkommet. Jag gillar inte Fortnite eller Warzone personligen men i mina ögon är problemet hur uppenbart man försöker kopiera de största gratisspelen. Utgångspunkten är en affärsmodell, inte ett bra spel.
Jag hoppas att jag har fel och får äta upp allt jag skriver här. Men INGET utöver lite coola explosioner ger känslan av att BF kommer överleva. Battlefield dör. Sjukt jävla deppigt. 🇸🇪
De kommer aldrig ta 100m, skall man komma upp i de siffrorna så gäller det att få kidsen att släppa deras nuvarande spel och inget barn/ungdom är sugen på Bf då det är ett "gubb spel" och vår generation som spelade de tidigare spelen har tröttnat på den typen av spel (inte alla men många).
Så ja, BF kommer aldrig komma till sina glansdagar igen utan de får nöja sig med att ha en mindre marknadsandel för den förseende framtiden!
Jag tror att vi upplever AAA-spelens död nu. Det kan man prata djupare om i andra trådar men jag känner att nya Battlefield 6 verkar vara typiskt för hur branschen skjuter sig själv i foten och hur nästa spel också kommer att floppa.
EA har orealistiska förväntningar på hur många (100 miljoner spelare) som kommer att spela spelet. Battlefield har aldrig varit i närheten av COD men ändå ska det tydligen slås med råge.
Budgeten är tydligen runt 400 miljoner dollar och involverar säkert massa människor i hela världen som har svårt att samarbeta istället för ett tight och dedikerat team på Södermalm. Det kommer iaf inte ge EA’s aktieägare vad de vill ha.
Battle royal är i mina ögon inte välkommet. Jag gillar inte Fortnite eller Warzone personligen men i mina ögon är problemet hur uppenbart man försöker kopiera de största gratisspelen. Utgångspunkten är en affärsmodell, inte ett bra spel.
Jag hoppas att jag har fel och får äta upp allt jag skriver här. Men INGET utöver lite coola explosioner ger känslan av att BF kommer överleva. Battlefield dör. Sjukt jävla deppigt. 🇸🇪
Jag tror du tyvärr kommer ha en hel del rätt i dina tanka om detta.
Battlefield är numera bara ett brus i gamingvärlden för mig, inget jag engagerar mig i längre.
Så länge man:
Springer omkring som yra höns utan huvud
Ser massa explosioner och kaos hela tiden
Respawnar jättesnabbt
Låser upp lådor och skins genom att samla poäng och kills, mycket kills, man ska ha massa poäng!
Stressar och hetsar
Explosioner, mycket explosioner
Circuskonster med flygplan och pansarvagnar
Mycket explosioner
Stressiga strider med massa spring och explosioner och kaos
...så kommer spelet lyckas. Det är vad krig handlar om och det förstår de jätteduktiga utvecklarna på DICE.
Håller med. Så fort jag såg nyheten att EA fokuserar på battle royale sjönk förväntningarna till noll. Ett klassiskt BF skulle sticka ut mer från mängden än ytterligare ett battle royale spel i Battlefield skin.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"
Så länge man:
Man respawnar jättesnabbt
Man låser upp lådor och skins genom att samla poäng och kills, mycket kills, man ska ha massa poäng!
Stressar och hetsar
Mycket explosioner
...så kommer spelet lyckas. Det är vad krig handlar om och det förstår de jätteduktiga utvecklarna på DICE.
Majoriteterna av punkterna har också varit med sen 1942 så inget konstigt att spelare gillar dem.
Så länge man:
Man respawnar jättesnabbt
Man låser upp lådor och skins genom att samla poäng och kills, mycket kills, man ska ha massa poäng!
Stressar och hetsar
Mycket explosioner
Nja faktum är att krig handlar inte om de saker du just skrev. 99% av tiden i krig spenderas av att förflytta sig eller vänta. Att vara blöt, kall och ha konstant dödsångest, där fotvård är minst lika viktig som vapenvård. 1% handlar om faktiska strider. Det är inget "run and gun" för alla vet att det bara tar en bit splitter eller en kula så är det slut. I alla fall om man skall vara realistisk.
Är man ute efter "vad krig handlar om" så bör man sikta på några av de äldre soldatsimulator spelen. Så som Operation Flashpoint osv. Men tempot i dem är nog för lågt för dagens endorfinknarkande ungdom
Nja faktum är att krig handlar inte om de saker du just skrev. 99% av tiden i krig spenderas av att förflytta sig eller vänta. Att vara blöt, kall och ha konstant dödsångest, där fotvård är minst lika viktig som vapenvård. 1% handlar om faktiska strider. Det är inget "run and gun" för alla vet att det bara tar en bit splitter eller en kula så är det slut. I alla fall om man skall vara realistisk.
Är man ute efter "vad krig handlar om" så bör man sikta på några av de äldre soldatsimulator spelen. Så som Operation Flashpoint osv. Men tempot i dem är nog för lågt för dagens endorfinknarkande ungdom
HALLÅ! Du vet inte bättre än DICE-utvecklare. De är faktiskt experter på krig. Spelet heter BATTLEFIELD för guds skull!
Jag tror ironin i hans inlägg gick över huvudet på dig
100m. Ha.
"Among the things that we are predicting is that we won't have to cannibalize anyone else's sales," an Ars Technica source said. "That there's just such an appetite out there for shooters of this kind that we will just naturally be able to get the audience that we need."
"Obviously, Battlefield has never achieved those numbers before," an EA employee told Ars. "It's important to understand that over about that same period, 2042 has only gotten 22 million." Even at the peak of the series' powers with Battlefield 1, as the employee notes, it achieved "maybe 30 million plus."
https://www.pcgamer.com/games/fps/ea-reportedly-expects-battl...
IMO så har Battlefield varit dött sedan efter BF2/2142. Sedan dess har det bara vart en variant på Call of Duty.
Har starka minnen av ett stort gäng man spelade BF2 och 2142 med oerhört mycket. När Bad Company (2?) kom så minns jag väl att det blev genomgående och totalt ratat av oss. Jag tror alla antingen slutade spela BF då eller gick tillbaka till BF2 och/eller 2142 och väntade på nästa "riktiga" spel i serien (Battlefield 3).
Sedan när BF3 släpptes så drog någon ihop mycket av det gamla BF-gänget igen och herregud, vilken besvikelse den kvällen var, jag tror inte någon hade något positivt att säga om det spelet, bortsett snygg grafik...
Jag har följt serien sedan dess, men utan att spela, och jag tycker att varje spel går längre och längre bort från vad som gjorde serien från första början... Ändå så har man det där lilla, totalt orealistiska hoppet att de skall hitta tillbaka till vad som gjorde de första få spelen riktigt, riktigt bra.
Senast Battlefield var bra var i BF2, när det var mindre och tightare banor, där varje klass hade en riktig roll i spelet. Alla spel efter det har bara varit att försöka kräma så mycket prestanda ur datorn som möjligt med onödigt krafs. Glömmer aldrig Strike at Karkand som var riktigt rolig bana!
1# FZ Troll
Battlefield 3 var riktigt kul men sen släppte dom Battlefield 4 bara 2 år senare, vilket fick mig inse att jag kommer aldrig stödja serien igen.
Precis när trean fortfarande körde på slog dem ihjäl det med 4an som inte gjorde något bättre då ledsnade jag också på serien.
The Owls Are Not What They Seem
Operation Flashpoint var för långsamt för många på sin tid också, dagens gubbar var till stor del endorfinknarkande ungdomar en gång i tiden.
Och du missade nog poängen med inlägget du svarade på 🫣
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Sorgligt att höra hur svenska DICE blir överkört av EA och Zampella...
Men, det finns väl inte några av de gamla rävarna kvar ändå misstänker jag? Alla de som skapade magi i ett tight kontor är ersatta med viljor utspridda över hela världen!
Embark studios har rekryterat en del av dem
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Embark studios har rekryterat en del av dem
Haha, jo det har inte gått att missa.
Gamla dice-rävar: "Hörrni, vad ska vi hitta på för något nytt och spännande i vårt första spel?"
Alla i kör: "HUS SOM GÅR SÖNDER!"
One trick ponies... (ber om ursäkt på förhand, vet att det finns ett gäng Finals fanatiker här)
Jag tror du tyvärr kommer ha en hel del rätt i dina tanka om detta.
Battlefield är numera bara ett brus i gamingvärlden för mig, inget jag engagerar mig i längre.
Hur är Roblox och Fortnite i din värld?
För mig är det brus men spelen är omåttligt populära.
Ännu en dag i paradiset.
100m låter ju vansinnigt optimistiskt om serien aldrig ens varit i närheten av det tidigare. Jag minns att jag testade BF 1942 (tror jag?) för sisådär 20 år sen på en kompis dator och det var kul att springa runt i en stund. Även om jag mer föredrog spikiga mangafrisyrer a la bananklase och nördiga pc rpgs på den tiden. Men kul att de har självförtroende! Hoppas det går vägen.
Hur är Roblox och Fortnite i din värld?
För mig är det brus men spelen är omåttligt populära.
Fortnite och Roblox bryr jag mig inte om alls.
Fortnite har jag spelat några ggr. Otroligt tråkigt och barnsligt eller vad man ska säga.
Gillar inte tecknade gummi stylen.
Roblox har jag faktiskt aldrig kört nått av men ser större potential att det kan spotta ut nått intressant till skillnad från Fortnite.
Fortnite och Roblox bryr jag mig inte om alls.
Fortnite har jag spelat några ggr. Otroligt tråkigt och barnsligt eller vad man ska säga.
Gillar inte tecknade gummi stylen.
Roblox har jag faktiskt aldrig kört nått av men ser större potential att det kan spotta ut nått intressant till skillnad från Fortnite.
Jag är med dig. Min tanke var att något som är den enes brus kan vara den andres gåva från gud. Kanske blir det så med BF6 även fast vi tvivlar?
Ännu en dag i paradiset.
Jag är med dig. Min tanke var att något som är den enes brus kan vara den andres gåva från gud. Kanske blir det så med BF6 även fast vi tvivlar?
Ja så är det. Skrev bara utifrån mig själv.
Blir BF6 bra är det bara positivt.
Ja så är det. Skrev bara utifrån mig själv.
Blir BF6 bra är det bara positivt.
Samma här. Håller tummarna för ett bra BF trots att deras scope är mycket naivt (enligt mig).
Ännu en dag i paradiset.
Majoriteterna av punkterna har också varit med sen 1942 så inget konstigt att spelare gillar dem.
Mycket förändrades vid Battlefield 3. Då skruvades tempot upp ordentligt. Där kunde dom ha gjort något annorlunda istället.
Jag tror att:
1. Spelet kan bli bra/kul.
Men
2. 100 miljoner players är en sanslös siffra.
Vilket leder till att
3. EA kommer att göra korkade beslut kring dlc som splittrar basen, dra inmikrotransaktioner som folk kommer att hata och utöva hysterisk jakt på de spellägen som är mest populära för stunden.
Problemet är att alla vill göra en plattform snarare än ett spel. Om dice bara hade fått göra ett spel så hade det kunnat bli hur bra som helst.
1338 - One Step Above
De första dagarna kommer vara explosivt engagerande, sedan kommer buggarna krypande. Det kommer direkt jämföras med Delta Force och folk kommer beklaga sig och säga att det är i varje fall "gratis", sedan kommer någon mumla igen att man borde göra en remake på BF3 eller BF4, allt var bättre för. Sedan försvinner spelarna, och det blir runt 30 - 40 000 spelare om dagen.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego