Har ni fått TikTok hjärna ?

Medlem

Jag skulle aldrig förnedra mig med bekräftelse-media som dagens ungdomar. Kolla mina lökar, kolla min middag, kolla min hund och min perfekta bäddning, gilla, följ och bekräfta..
Har aldrig haft något sådant konto och skäms lite över att tillhöra samma släkte som de tvåbenta varelser med detta enorma bekräftelsebehov.
Tröstar mig med att det inte är människan det är fel på utan att de är offer i en affärsmodell som skor sig på de sinnessvaga, som med mycket annat 🤑

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem

Fattar inte att folk är så lättpåverkade av några appar? Har använt sociala medier sen det funnits (nåja, sen ~96-97 iaf) och förstår inte hur folk blir så lättpåverkade och känner att hjärnan skulle ruttna? Jag må visserligen ha förstått nyttan med att kurera sina flöden, dölja sådant som man inte är intresserad av. Är folk så lättpåverkade av allt?

Medlem

Har instagram och reddit. Kan fastna på instagram reels i typ 5-6 min, sen börjar jag se nästan samma skit på repeat och då lägger jag ner. Reddit känns som det är lite slöare dock. Mer läsande. Men så hänger jag inte på populära sub-reddits heller.

Kan känna att jag har svårare att komma in i spel, filmer och serier nuförtiden. Särskilt serier som "alla säger är bra".
Men vet inte om det har med överstimulerade dopaminreceptorer ("hjärnröta") att göra. Känns typ som det kommit med åldern. Någon form av kräsenhet. "Näeh, det här vill jag inte slösa min tid på."

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Fattar inte att folk är så lättpåverkade av några appar? Har använt sociala medier sen det funnits (nåja, sen ~96-97 iaf) och förstår inte hur folk blir så lättpåverkade och känner att hjärnan skulle ruttna? Jag må visserligen ha förstått nyttan med att kurera sina flöden, dölja sådant som man inte är intresserad av. Är folk så lättpåverkade av allt?

Använder man det med måtta är det nog ingen fara.
Hjärnan är dock formbar och vänjer man den med nya mönster som att konstant matar den med snabba belöningar i form av t.ex. TikTok
Så kommer det med tiden bli svårare/jobbigare att utföra saker som inte ger den snabba belöningen.

Möjligt att alla inte påverkas i samma grad.

Man kanske märker det genom att det blir jobbigare att läsa en bok eller titta på en långfilm utan att känna behovet att kika på mobilen stup i kvarten för att få den där snabba belöningen.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Använder man det med måtta är det nog ingen fara.
Hjärnan är dock formbar och vänjer man den med nya mönster som att konstant matar den med snabba belöningar i form av t.ex. TikTok
Så kommer det med tiden bli svårare/jobbigare att utföra saker som inte ger den snabba belöningen.

Möjligt att alla inte påverkas i samma grad.

Man kanske märker det genom att det blir jobbigare att läsa en bok eller titta på en långfilm utan att känna behovet att kika på mobilen stup i kvarten för att få den där snabba belöningen.

Använder tiktok rätt mycket men inget jag direkt känner igen mig i. Tycker snarare det blivit lättare att, åtminstone, titta på film än vad jag hade för några år sen.

Kanske att jag har lite svårare att ha tråkigt, men det har jag alltid haft iofs.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Använder tiktok rätt mycket men inget jag direkt känner igen mig i. Tycker snarare det blivit lättare att, åtminstone, titta på film än vad jag hade för några år sen.

Kanske att jag har lite svårare att ha tråkigt, men det har jag alltid haft iofs.

Intressant! Antar alla fungerar lite olika när det kommer till beroende. Vissa påverkas mer.
En familjemedlem orkar t.ex. inte kolla vanliga YT-videos längre då det tar så långt tid innan något händer, utan bara shorts

Samma med film, för långt tid.

12
Skriv svar