Ryktestråd: Playstation 6

Medlem
Releasehästryttare

"PS6 CHANGES EVERYTHING"

Medlem

Enligt en Playstation-ingengör kommer Playstation 6 dröja till sen höst/tidig vinter 2029 och utannonsering året innan. Devkits tycks vara på gång och redo att skickas ut till våren 2026. Detta samtidigt som PS5 Pro får en uppgradering i uppskalningsförmåga. Anledningen till att den nya konsolen låter vänta på sig tycks vara för att "covid förlängde generationen". Återstår dock att se om allt detta stämmer, men ska tydligen komma från en betrodd källa och vän till X:aren Detective Seeds som går i god för att hans tidigare uppgifter har visat sig stämma i efterhand. Så även om en bör ha med sig skopa salt tycker jag ändå det låter tillräckligt troligt för att tas på allvar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/8X2dL1d_C8s?t=242

Anledningen till att den nya konsolen låter vänta på sig tycks vara för att "covid förlängde generationen".

Folk kunde inte jobba hemifrån hos Sony?
Nåväl. Tänk vad en pandemi ställer till det även många år senare.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det ryktas om PS3-emulering till PS5 redan nästa år men det lär bli stort först på PS6! Är det någonting som ni längtar efter?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det ryktas om PS3-emulering till PS5 redan nästa år men det lär bli stort först på PS6! Är det någonting som ni längtar efter?

PS3 Fungerar på min PC.

Mitt sug efter PS3 har dock lugnat ner sig en hel del sen jag började spela genom de flesta äldre third party spel på Xbox som Dead Space 1-2-3. Men jag hade gärna sett en remake eller nytt Motorstorm på PS6.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

PS3 Fungerar på min PC.

Mitt sug efter PS3 har dock lugnat ner sig en hel del sen jag började spela genom de flesta äldre third party spel på Xbox som Dead Space 1-2-3. Men jag hade gärna sett en remake eller nytt Motorstorm på PS6.

Mjo men personligen ser jag gärna officiell Ps3 emulering från Sony själva. Har ryktats länge varit på gång men tydligen tungdrivet så detta känns som välkommen uppdatering. Men ja, ett helt nytt Motorstorm vore väldigt kul!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Mjo men personligen ser jag gärna officiell Ps3 emulering från Sony själva. Har ryktats länge varit på gång men tydligen tungdrivet så detta känns som välkommen uppdatering. Men ja, ett helt nytt Motorstorm vore väldigt kul!

Heavenly Sword skulle jag även vilja spela igen. Det måste ju köras med en gyro handkontroller

Blev chockad när jag kollade den här listan över hur lite intressanta spel som finns. PS3 only games
Antar att jag spelade mest third party spel på den tiden.

Appropå gyro spel. Det här var ju kung på ps3.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Heavenly Sword skulle jag även vilja spela igen. Det måste ju köras med en gyro handkontroller

Blev chockad när jag kollade den här listan över hur lite intressanta spel som finns. PS3 only games
Antar att jag spelade mest third party spel på den tiden.

Appropå gyro spel. Det här var ju kung på ps3.
https://youtu.be/v6e-dCHLGh0?si=pawMVFviEVts1HAc

Heavenly Sword har jag inte spelat. Var det bra? Minns jag var på någon teknikmässa med en kompis i grundskolan då PS3 och Wii var nära lansering och jag fick testa att spela Motorstorm med gyron. Jag tyckte det var så svårt så jag frågade om det gick att stänga av och spela mer traditionellt och då blev han som demonstrerade i båset illa bestört och min klasskompis förklarade att jag var otrevlig. Lol.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Heavenly Sword har jag inte spelat. Var det bra? Minns jag var på någon teknikmässa med en kompis i grundskolan då PS3 och Wii var nära lansering och jag fick testa att spela Motorstorm med gyron. Jag tyckte det var så svårt så jag frågade om det gick att stänga av och spela mer traditionellt och då blev han som demonstrerade i båset illa bestört och min klasskompis förklarade att jag var otrevlig. Lol.

Haha vad roligt. Kommer inte ihåg att jag spelade Motorstorm med gyro. Alla gillade ju naturligtvi inte gyro men det var väldigt inne på den tiden då Wii slagit genom.

Vad jag mins av Heavenly Sword var att det var speciellt och en bra story som man ville köra ut. Dom hade till och med stora planer på att göra långfilm eller tv serie av Heavenly Sword. Det fanns några få sektioner där man kastar typ någon kaststjärna eller liknande och den styrs med gyron därav jag aldrig försökt emulera det. Men annars kändes väl spelet lite mix mellan God of war och något annat.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Haha vad roligt. Kommer inte ihåg att jag spelade Motorstorm med gyro. Alla gillade ju naturligtvi inte gyro men det var väldigt inne på den tiden då Wii slagit genom.

Vad jag mins av Heavenly Sword var att det var speciellt och en bra story som man ville köra ut. Dom hade till och med stora planer på att göra långfilm eller tv serie av Heavenly Sword. Det fanns några få sektioner där man kastar typ någon kaststjärna eller liknande och den styrs med gyron därav jag aldrig försökt emulera det. Men annars kändes väl spelet lite mix mellan God of war och något annat.

Detta var dock innan vare sig Wii eller PS3 hade lanserats så tror inte det var något svar på Wii utan mer ett sätt att vidareutveckla och spinna vidare på Dual shock-konceptet. Det var ju först senare när de kom med Move-kontrollen som de försökta anamma Wii-framgången.

Ja, minns att det hade hype både bland spelare och kritiker way back men kom aldrig för mig att skaffa det. Kanske borde ta igen det nu snart!

Verkar som en Zen-baserad APU om 3nm läckt och den kan komma att användas i Playstation 6!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Enligt en Playstation-ingengör kommer Playstation 6 dröja till sen höst/tidig vinter 2029 och utannonsering året innan. Devkits tycks vara på gång och redo att skickas ut till våren 2026. Detta samtidigt som PS5 Pro får en uppgradering i uppskalningsförmåga. Anledningen till att den nya konsolen låter vänta på sig tycks vara för att "covid förlängde generationen".

Om detta stämmer så hoppas jag att dom släpper en PS5 Super Slim för att förlänga generationen, då nuvarande PS5 Slim i mitt tycke fortfarande är alldeles för stor, klumpig, ful, och energislukande.

Skrivet av Gertzy:

Det vore trevligt, det finns några guldkorn från den generationen, och jag föredrar PS3-versionerna av SotC, NieR och Yakuza 4 över nyversionerna som släpptes till PS4.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Om detta stämmer så hoppas jag att dom släpper en PS5 Super Slim för att förlänga generationen, då nuvarande PS5 Slim i mitt tycke fortfarande är alldeles för stor, klumpig, ful, och energislukande.

Runt 2029 kanske de lyckas skapa handhållna konsoler med PS5 prestanda och som hamnar i PS Vita 2.
Sen får man hoppas på Steam deck 2 också.

signatur

Medlem

Moore´s Law Is Dead tycks "bekräfta" att Orion är arbetsnamnet för PS6-apu:n, och Canis "PSP3"/PS6 handheld. (alltså att det är en handheld som lanseras jämsides PS6 och inte en bärbar som är lika stark som en... bara för att undvika missförstånd!)

Dock är det ju bara arbetsnamn och säger tyvärr ingenting om tekniken eller prestandan. Men mer lär följa inom kort.

Medlem

Playstation Orion (arbetsnamn) blir bakåtkompatibel med PS4 och PS5 men det har inte nämnts något om PS3 även om det ryktas jobbas på - även om det kan komma att bli främst genom emulering och främst genom PS+ så ska bli spännande att se hur det utvecklar sig på den fronten.

Tycks baseras på 3nm-teknik! 8 zen 6-kärnor! 40-48 RDNA 5 (men tidigare uppgifter har pekat på UDNA-gpu så tror inte det är RDNA) och allt som allt förväntas den bli 3x starkare än PS5 - och ray-tracing-förmågan ännu högre! Förväntas gå i produktion mitten av 2027 och lanseras sent samma år eller tidigt 2028!

Skriv svar