Kontanter 2025?
Det går visst. Med all respekt, det är bara att läsa på.
Att man inte vill eller orkar är sin sak, men går gör det.
Du som har arbetat i alla butiker i landet vet såklart hur det funkar överallt.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Du som har arbetat i alla butiker i landet vet såklart hur det funkar överallt.
Jag vet hur lagen funkar. Den går att applicera på alla butiker i landet, ja.
Ännu en dag i paradiset.
Varför inte bara ha båda alternativen kvar? Digitala betalmedel har sårbarheter och det blir rubriker i media varje gång när de ligger nere, folk blir frustrerade och sen händer samma grej igen, och kommer hända igen och igen. Fint och bra när det rullar, men kontanter har fortfarande en roll i ett samhälle som ska fungera och flyta på när det krisar.
Jag vet hur lagen funkar. Den går att applicera på alla butiker i landet, ja.
Tänker du på att det går att hantera det hela manuellt, inklusive manuellt kvitto och så?
Butiken kan välja att inte ha försäljning om deras tekniska stöd inte fungerar. Lagen säger inget om att de måste sälja vid en störning.
Det som brukar hända, exempelvis vid ett strömavbrott, är att butiken stängs och alla kunder ombeds lämna lokalen.
Tänker du på att det går att hantera det hela manuellt, inklusive manuellt kvitto och så?
Butiken kan välja att inte ha försäljning om deras tekniska stöd inte fungerar. Lagen säger inget om att de måste sälja vid en störning.
Det som brukar hända, exempelvis vid ett strömavbrott, är att butiken stängs och alla kunder ombeds lämna lokalen.
Självklart kan butiken välja att stänga istället. Det är inte det som var frågan.
Och det har i alla fall aldrig jag eller av vad jag har läst @Freakon påstått.
Frågan var huruvida den kan sälja saker mot kontanter, vid ett sådant tillfälle.
Och det kan butiken också välja att göra.
Ad hoc addendum
Tycker ni det är dags för samhället av avskaffa kontanter och gå fullt ut på digitala valutor eller vill ni att vi behåller vår krona några år till?
Har inte nyttjat kontanter en enda gång på säkert 5 år nu. Känns ju lite trist att det försvinner, men måste ju vara ärlig med att kontanter känns ungefär lika relevant nu som att låna offentliga datorer för att surfa på webben när man är på stan, vilket jag nog gjorde runt 2008 senast.
Ett land behöver fysisk valuta för att fungera, även om man inte använder det mycket så måste de finnas där. Man kan inte räkna med att ett helt digitalt samhälle kan fungera problemfritt. Det är en trygghet kan man säga, utifall att.
I Regret Nothing
Ett land behöver fysisk valuta för att fungera, även om man inte använder det mycket så måste de finnas där. Man kan inte räkna med att ett helt digitalt samhälle kan fungera problemfritt. Det är en trygghet kan man säga, utifall att.
Fast bankerna vill inte ha kontanter
Går inte att betala med kontanter heller om kassor inte funkar.
Det går att sätta upp ett adhoc-system för kontantbetalning i en matbutik, kommer vara långsamt, priserna blir kanske inte helt exakta, de kanske bara säljer vissa varor, osv. Men det går att sätta upp ett system där då mat byts mot kontanter.
Med kort så går det inte alls.
"Skriv upp mitt kortnummer så kan du dra pengar när det fungerar igen!". Kommer ingen att gå med på.
Fast bankerna vill inte ha kontanter
https://www.senioren.se/nyheter/bankerna-tar-stallning-for-ko...
I Regret Nothing
Då kan de ju säga till sina medlemmar att ha kontanter tillgängliga då. Skulle alla ta ut sina pengar så räcker de inte. Det räcker nog inte ens om de 10 rikaste plockar ut sina pengar.
Vi (svenskarna) har bytt ut kontanterna mot kortbetalningar utan någon egentlig påverkan från bankerna eller butikerna. Folk har slutat betala med kontanter för att det är smidigare med kort eller Swish, och det är det utan tvekan för alla parter, inte behöva ta ut pengar, inte behöva vara säker på att man har tillräckligt i plånboken, butikerna behöver inte transportera pengar fysiskt till banken, minskad rånrisk, osv.
Men när vi slutar att använda kontanter så kommer ju butiker att sluta ta emot dem, blir ju bara en massiv kostnad att låta ett fåtal ha möjligheten kvar.
Och vi har bytt det mot ett system som vi inte har politisk kontroll över, Visa, Mastercard, etc. Fundera på vad som skulle hända om idioten i väster en dag skulle få för sig att helt sonika stänga ner vår tillgång till kortsystem eller dramatiskt öka kostnaden för att använda det.
Vi (svenskarna) har bytt ut kontanterna mot kortbetalningar utan någon egentlig påverkan från bankerna eller butikerna. Folk har slutat betala med kontanter för att det är smidigare med kort eller Swish, och det är det utan tvekan för alla parter, inte behöva ta ut pengar, inte behöva vara säker på att man har tillräckligt i plånboken, butikerna behöver inte transportera pengar fysiskt till banken, minskad rånrisk, osv.
Men när vi slutar att använda kontanter så kommer ju butiker att sluta ta emot dem, blir ju bara en massiv kostnad att låta ett fåtal ha möjligheten kvar.
Och vi har bytt det mot ett system som vi inte har politisk kontroll över, Visa, Mastercard, etc. Fundera på vad som skulle hända om idioten i väster en dag skulle få för sig att helt sonika stänga ner vår tillgång till kortsystem eller dramatiskt öka kostnaden för att använda det.
Att stänga majoriteten av alla bankkontor och låta kunderna sköta alla bankärenden har nog påverkat lite. Butikernas ovilja att hantera kontanter har garanterat också bidragit. Skyltar med texten ”kontantlös butik” sitter ju lite överallt.
Enligt en undersökning från scb 2021 så var endast 1,33% av våra pengar i omlopp kontanter.
Om det är bra eller dåligt vet jag nog inte. Men jag gillar ändå att hålla i mina pengar.
Går inte att betala med kontanter heller om kassor inte funkar.
Jag betalade kontant på Ica när deras system för kortbetalning låg nere nån dag tidigare i år.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Vi får väl knäböja inför han i väst då, störst bestämmer ju.
Sen om Visa/Mastercard spärras för alla oss stackare så hade det väl ändå inte funkat att ta ut pengar ut bankomaten.
Vi får väl knäböja inför han i väst då, störst bestämmer ju.
Sen om Visa/Mastercard spärras för alla oss stackare så hade det väl ändå inte funkat att ta ut pengar ut bankomaten.
Har du inget guld eller
Tror och hoppas det kommer tillbaka. Regeringen har ju försökt vara tydliga med att det kommer vara en del i civila beredskapen och att näringsidkare måste ta emot kontanter i högre utsträckning.
Vi är för sårbar när betalsystem ligger nere och vi kan inte ha alla ägg i en korg.
Men, som det är nu, använder jag aldrig kontanter.
Att stänga majoriteten av alla bankkontor och låta kunderna sköta alla bankärenden har nog påverkat lite. Butikernas ovilja att hantera kontanter har garanterat också bidragit. Skyltar med texten ”kontantlös butik” sitter ju lite överallt.
Enligt en undersökning från scb 2021 så var endast 1,33% av våra pengar i omlopp kontanter.
Om det är bra eller dåligt vet jag nog inte. Men jag gillar ändå att hålla i mina pengar.
Poängen är ju vad som hände först, butiker slutar inte att ta emot kontanter förrän att en tillräckligt stor andel av deras kunder inte längre betalar kontant, annars är ju risken att de förlorar kunder till konkurrenter.
Kontantlösa bankkontor kommer ju av att räkningar började betalas på internet.
Poängen är ju vad som hände först, butiker slutar inte att ta emot kontanter förrän att en tillräckligt stor andel av deras kunder inte längre betalar kontant, annars är ju risken att de förlorar kunder till konkurrenter.
Kontantlösa bankkontor kommer ju av att räkningar började betalas på internet.
Vems fel är det att vi måste betala räkningar på internet? Internetbanken startades ju för att kunna stänga kontor och sparka folk. Det var inte vi kunder som bad om att få sköta det själva, till ett premiumpris dessutom.
Om 10 år är all kassapersonal och kontanter helt borta. Men det spelar nog ingen roll, vi prenumererar säkert på mat vid det laget. Allt du kan äta för en fast summa i månaden men bara ica basic. Vill du ha något annat så får du starta ytterligare en prenumeration någon annanstans.
Vems fel är det att vi måste betala räkningar på internet? Internetbanken startades ju för att kunna stänga kontor och sparka folk. Det var inte vi kunder som bad om att få sköta det själva, till ett premiumpris dessutom.
Om 10 år är all kassapersonal och kontanter helt borta. Men det spelar nog ingen roll, vi prenumererar säkert på mat vid det laget. Allt du kan äta för en fast summa i månaden men bara ica basic. Vill du ha något annat så får du starta ytterligare en prenumeration någon annanstans.
Jag tror vi har helt olika minnen av att följa med mamma till banken för att betala räkningar. Att sitta och vänta på att få betala var ju inget man drömde om när man växte upp och är sjukt glad att det finns andra möjligheter idag. Hade folk älskat att gå till kontoren hade inte banktjänsterna på nätet ersatt det mesta på kontoren.
Har du inget guld eller
Nope, stänger de ned korten så får man väl bli rasmus på luffen, vandra runt bland gårdarna och erbjuda enkla jobb mot en måltid och få sova på höbalen i stallet.
Jag tror vi har helt olika minnen av att följa med mamma till banken för att betala räkningar. Att sitta och vänta på att få betala var ju inget man drömde om när man växte upp och är sjukt glad att det finns andra möjligheter idag. Hade folk älskat att gå till kontoren hade inte banktjänsterna på nätet ersatt det mesta på kontoren.
Håller med, men jag gillar inte att betala för att göra bankens jobb. De lär ha tjänat miljarder genom att införa internetbanken ändå måste jag betala för driften.
Snabbkassorna är samma sak. Jag betalar med min tid för göra någon annans jobb.
Håller med, men jag gillar inte att betala för att göra bankens jobb. De lär ha tjänat miljarder genom att införa internetbanken ändå måste jag betala för driften.
Snabbkassorna är samma sak. Jag betalar med min tid för göra någon annans jobb.
Ah, du är en sådan. Lämnar du skräpet på McDonalds så att de får städa upp också för det är deras jobb? Förr i tiden tankade personalen bilen. Måste rycka i dina ögonbryn att behöva göra det själv idag.
Självbetjäning är snabbt och smidigt (99% av fallen). Jag känner mig inte viktig nog att jag behöver ett lägre rang undersåtar utföra arbetet åt mig medan jag står och rullar tummarna. Gör det hellre snabbt och smidigt själv utan att slösa massa tid i köer.
En av de viktigaste filmerna du kan titta på i hela ditt liv.
Så här skuldsatte bankerna hela världen och såg till att gemene man i aktualitet inte äger någonting.
Det är anledningen att lån var sett som en synd förr i tiden.
“Give me control over a nation’s currency, and I care not who makes its laws."
-Mayer Amschel Rothschild
"Forbes apparently named the Rothschild family the wealthiest globally, citing a net worth of $20 trillion"
"Svenska hushåll tillhör de mest skuldsatta i världen"
https://www.fi.se/sv/publicerat/tal-och-debatt/2024/hushallen...
Thomas Jefferson, en av USAs grundlagsfäder, försökte bekämpa dem:
“If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, … the issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.”
“I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.”
“If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency first by inflation then by deflation the banks and corporations that will grow up around them will deprive the people of all property until their children wake up homeless on the continent their Fathers conquered... I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies... The issuing power should be taken from the banks and restored to the people to whom it properly belongs.” -Thomas Jefferson
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Jag har ingen plånbok med mig längre när jag är ute.
Använder kort och mobilen till nästan alla betalningar, var likadant i Grekland när vi var där för någon vecka sedan.
Men för barnens skull så har jag gärna kvar kontanter för det gör det enklare för dom att förstå värdet av pengar istället för att de bara ska se några siffror på en skärm.
Ah, du är en sådan. Lämnar du skräpet på McDonalds så att de får städa upp också för det är deras jobb? Förr i tiden tankade personalen bilen. Måste rycka i dina ögonbryn att behöva göra det själv idag.
Självbetjäning är snabbt och smidigt (99% av fallen). Jag känner mig inte viktig nog att jag behöver ett lägre rang undersåtar utföra arbetet åt mig medan jag står och rullar tummarna. Gör det hellre snabbt och smidigt själv utan att slösa massa tid i köer.
du kanske är en sån som vill ha ett känsloslöst robot samhälle då ?
Jobben behövs för att hålla samhället vid liv.
I Regret Nothing
du kanske är en sån som vill ha ett känsloslöst robot samhälle då ?
Jobben behövs för att hålla samhället vid liv.
Jobb har kommit och gått i hela människans historia. Hela tiden har vi strävat efter att underlätta våra liv.
Jobb har kommit och gått i hela människans historia. Hela tiden har vi strävat efter att underlätta våra liv.
Jo precis, men det var längesedan det gick såhär utför, el bilar som knappt hörs och har svårt att ladda exempelvis. Inget kan ersätta hederlig bensin så om 10 år är vi förhoppningsvis tillbaka med majoriteten av bensinbilar. Idiotiska själv hjälpar på mc donalds där personalen skriker ”91” ”65” osv blir bara krångligt, instabox som kräver en fungerande telefon, osv. Listan kan göras lång. Ett digitalt samhälle leder bara till bräcklighet, vi behöver det fysiska i tillvaron.
I Regret Nothing