Dead Space-skaparen: "Kanske har jag regisserat mitt sista spel"
Det är tufft i spelbranschen nu, menar Glen Schofield.
#dead-space, #glen-schofield, #the-callisto-protocol
Intressant att få veta vart de höga kostnaderna ligger för ett spel numera. Om man nu gjorde en prototyp under 8 månader "gratis", men att "förverkliga" iden till en slutprodukt så skulle det alltså kosta 170 millioner(!) till.
edit. Men mellan raderna kan man väl läsa att programmering etc är försumbart när det gäller kostnader. Det är något annat. (licenser, skådespelare?, musik? etc som kanske ligger för den stora delen? Och sen marknadsföring förstås)
Intressant att få veta vart de höga kostnaderna ligger för ett spel numera. Om man nu gjorde en prototyp under 8 månader "gratis", men att "förverkliga" iden till en slutprodukt så skulle det alltså kosta 170 millioner(!) till.
edit. Men mellan raderna kan man väl läsa att programmering etc är försumbart när det gäller kostnader. Det är något annat. (licenser, skådespelare?, musik? etc som kanske ligger för den stora delen? Och sen marknadsföring förstås)
Ja, det är en anmärkningsvärd summa. Eller så är det inte det i branschen längre, och det i sig visar i så fall hur snett vi har hamnat.
Tror han menar att det är tufft i branschen ifall man vill göra ett spel med ett mindre företag för mycket pengar. Jag tror hans problem är lite unikt då han vill matcha produktionsvärdet av ett spel som görs av större spelstudios fast med ett mindre företag. Dock så har Expedition 33 visat att det går, men hjälps inte av att personen som frågar efter pengar kommer med Callisto protocol som referens för deras senaste lir, Investerare kommer se det och tacka nej till möte ens.
Spelade igenom Callisto innan det togs bort på Game Pass, det var OK, inget mästerverk, men inte heller helt värdelöst.
Men det skulle ju vara trist om han inte fortsätter, för även om Callisto Protocol inte blev mästerligt så lyckades han ändå fenomenalt med Dead Space.
The more I practice, the luckier I get.
Spelbolagen agerar som skivbolagen...
Ai kommer ta oerhört många jobb i spelbranschen...
det stämmer. Är själv konst student, och det är verkligen en stor förändring i branchen. Vi får se vad som händer, men det vore riktigt trist om A:I tog över allt. Jag förstår att det sparar oerhörda summor, men det känns att man har studerat förgäves.
“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci