Så funkar antifusk-skyddet i Battlefield 6

Robot
Så funkar antifusk-skyddet i Battlefield 6

Ska göra livet surt för fuskare – men Linux-stödet uteblir.

#anticheat, #battlefield-6, #nyhetstips, #secure-boot

Medlem

Hoppas dom får till detta. Avskyr att det alltid finns minst 1 fuskare på nästan varje server i de flesta FPS spel online

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hoppas dom får till detta. Avskyr att det alltid finns minst 1 fuskare på nästan varje server i de flesta FPS spel online

Ja sålänge det är effektivt kan jag acceptera det.

Medlem

Krävs det verkligen för Windows 11?
Jag har win11 och var tvungen att aktivera det. 🤔

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Redaktör
Skrivet av HiRoller:

Win 11 ska inte gå att installera utan att du uppmanas att aktivera det, enligt Fredrik på Sweclockers (jag frågade när jag skrev). Det går att kringgå, men då måste man veta hur. Och då vet man nog hur man aktiverar det igen. Men jag är inte expert, så det kanske inte stämmer?

signatur
Medlem

Hur jävla kul är det att fuska i onlinespel, jag fattar det inte. Vad ger det liksom?

Medlem

Dåligt,

Riktigt urselt att man bestämmer sig för att stänga ute folk med icke-standardiserade system.

Medlem

Secure Boot funkar väl ändå med Linux?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dåligt,

Riktigt urselt att man bestämmer sig för att stänga ute folk med icke-standardiserade system.

Windows 11 har funnits i snart 4 år och är den mest populära Windows versionen.

Geeks Gaming
Skrivet av Alexraptor:

Dåligt,

Windows får väl ändå ses som en standard inom gaming, även om andra os är på frammarsch?
Vad menar du är icke-standard?

Medlem
Skrivet av HiRoller:

samma här

Medlem
Skrivet av jehuty:

Windows 11 har funnits i snart 4 år och är den mest populära Windows versionen.

Har ingen som helst relevans till det jag skrev. Och "mest populära" betyder väldigt lite, när det handlar om några procentenhters marginal.

Skrivet av NordhNet:

Windows får väl ändå ses som en standard inom gamin, även om andra os är på frammarsch?
Vad menar du är icke-standard?

Dual/Multi-boot system t.ex.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dåligt,

Windows 10 når EOL om två månader och en vecka. Finns inget skäl att stödja det längre, även om det går att betala $30 för att få säkerhetsuppdateringar i ytterligare ett år, då bara ett fåtal kommer utnyttja det.

Allting äldre är EOL sedan länge.

#framtiden för Windows är Windows 11...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Win 11 ska inte gå att installera utan att du uppmanas att aktivera det, enligt Fredrik på Sweclockers (jag frågade när jag skrev). Det går att kringgå, men då måste man veta hur. Och då vet man nog hur man aktiverar det igen. Men jag är inte expert, så det kanske inte stämmer?

I senare versioner av Rufus kan man göra en bootbar USB med Windows ISO fil och då bockar man bara i "Remove requirement for 4GB+ RAM, Secure Boot and TPM 2.0". Man aktiverar det igen i de flesta BIOS om man går i BIOS under "Advanced" väljer "Boot" och väljer "Secure Boot" och "Enabled" i listan.

Nästan alla moderkort har Secure Boot (kravet för BF6), därav räcker det med Windows 10. Däremot har inte alla möjlighet till Windows 11. Secure Boot med TPM 2.0

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har ingen som helst relevans till det jag skrev. Och "mest populära" betyder väldigt lite, när det handlar om några procentenhters marginal.

Är ganska relevant med tanke på att Microsoft snart avslutar sitt stöd för Win10 och mer än hälften har secure boot på sina windows datorer.

Vad ska krävas för att det ska räknas som standard för dig?

Medlem
Skrivet av filbunke:

Windows 10 når EOL om två månader och en vecka. Finns inget skäl att stödja det längre, även om det går att betala $30 för att få säkerhetsuppdateringar i ytterligare ett år, då bara ett fåtal kommer utnyttja det.

Allting äldre är EOL sedan länge.

#framtiden för Windows är Windows 11...

Nja, det går faktiskt att få ytterligare ett år av säkerhetsuppdateringar gratis om man kör med ett microsoft-konto, vilket de flesta gör.

Men åter igen, har ingen som helst relevans till vad jag faktiskt skrev.

Medlem
Skrivet av shelter:

Hur jävla kul är det att fuska i onlinespel, jag fattar det inte. Vad ger det liksom?

Det finns personer som inte spelar i första hand för att att spelet är kul. De får sina kickar genom att få andra att förlora/bli arga.

Har en sån person på min arbetsplats, han har sagt rakt ut att han tycker att det roliga är att göra andra arga.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

De får kränka min integritet hur mycket de vill ba man slipper fuskare!!

Hur lättkränkt kan man va??.

Medlem
Skrivet av iceblood:

De får kränka min integritet hur mycket de vill ba man slipper fuskare!!

Hur lättkränkt kan man va??.

Spoiler: Du kommer inte slippa fuskare oavsett hur mycket du böjer dig för spelföretagen.

Medlem
Skrivet av superapan:

Secure Boot funkar väl ändå med Linux?

Absolut. Problemet för Linux är att dom har en Windows kernel drivare.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nja, det går faktiskt att få ytterligare ett år av säkerhetsuppdateringar gratis om man kör med ett microsoft-konto, vilket de flesta gör.

Men åter igen, har ingen som helst relevans till vad jag faktiskt skrev.

Gillar folk som inte klarar av att faktiskt skriva ut vad deras problem är.

Gissningsvis så dualbootar du ett äldre os, Windows 7 kanske?, och Windows 11 och nu har du problem eftersom du måste ha secure boot aktiverat för att få Battlefield 6 att fungera i Windows 11 och då fungerar de inte längre att boota ditt EOL-system.

Skaffa en retrodator för Windows 7 i så fall.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Gillar folk som inte klarar av att faktiskt skriva ut vad deras problem är.

Gissningsvis så dualbootar du ett äldre os, Windows 7 kanske?, och Windows 11 och nu har du problem eftersom du måste ha secure boot aktiverat för att få Battlefield 6 att fungera i Windows 11 och då fungerar de inte längre att boota ditt EOL-system.

Skaffa en retrodator för Windows 7 i så fall.

Jag förundras ständigt över hur empatilöst samhället har blivit. Det känns som om jag besitter en unik förmåga att kunna kritiskt granska saker som inte påverkar mig personligen.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag förundras ständigt över hur empatilöst samhället har blivit. Det känns som om jag besitter en unik förmåga att kunna kritiskt granska saker som inte påverkar mig personligen.

Är du lika empatifull för spel som inte går att köra på MacOS? Jag ser inte dig klaga på i stort sett varenda spelsläpp eftersom majoriteten inte har MacOS stöd. Eller är det Linux du är "empatisk" för?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Är du lika empatifull för spel som inte går att köra på MacOS? Jag ser inte dig klaga på i stort sett varenda spelsläpp eftersom majoriteten inte har MacOS stöd. Eller är det Linux du är "empatisk" för?

Nu är du bara fånig.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Detta stämmer inte. Jag har installerat windows 11 via microsofts officiella image utan några ändringar på helt ny dator nyligen och jag hade inte secure boot på

Tror personen blandar ihop TPM och Secure boot

Medlem
Skrivet av ernstp:

Absolut. Problemet för Linux är att dom har en Windows kernel drivare.

Linux Nobara som jag kör tillsammans med Windows 11 kräver att man stänger av Secure Boot. Så på den versionen går det inte i alla fall. Men saknar ändå TPM på mitt moderkort, så kommer inte kunna spela BF6 i alla fall. Trist, men var ju bara en tidsfråga innan det började ställas krav från speltillverkarna att man ska ha TPM.

Geeks Gaming
Skrivet av Alexraptor:

Dual/Multi-boot system t.ex.

Okej, låt mig omformulera mig lite.
Vad kör du för OS som gör att du inte kan spela BF6 betan?

Medlem

Kommer garanterat inte stoppa fuskare, dom hittar alltid nåt sätt förstöra för alla andra

Redaktör
Skrivet av Karmak:

Detta stämmer inte. Jag har installerat windows 11 via microsofts officiella image utan några ändringar på helt ny dator nyligen och jag hade inte secure boot på

Tror personen blandar ihop TPM och Secure boot

Mer troligt att jag fattat det fel. Tack för info!

signatur
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Okej, låt mig omformulera mig lite.
Vad kör du för OS som gör att du inte kan spela BF6 betan?

Inget, men det betyder inte att andra inte gör det eller har andra anledningar för att ha secure boot avstängt.

Jag anser helt enkelt att det är befängt att en väldigt specifik BIOS-inställning ska någonsin få utgöra ett krav för att vara tillåten att spela ett spel. Jag har liksom väldigt lite övers för rent artificiella begränsningar.

12
Skriv svar