Sony erkänner att deras live service-satsning inte har gått som beräknat

Robot
Sony erkänner att deras live service-satsning inte har gått som beräknat

Live service-satsningen kan förbättras enligt Lin Tao.

#Sony, #live-service

Medlem

Va, har den inte?

Det gamla Bungie är borta sedan länge, det samma gäller Rocksteady och en uppsjö av andra utvecklare. Dom borde vara mer ärliga med att säga att det enda som betyder något är pengarna, och så länge det bara är pengar de är ute efter, kommer dom misslyckas. Kolla på Baldur's Gate 3 eller Witchfire eller Clair Obscur.

signatur
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Dom borde vara mer ärliga med att säga att det enda som betyder något är pengarna,

Varför måste det sägas?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Shit, vilken överaskning!

Sony Interactive Entertainment har inga spel.

Medlem

Tur ändå att de betalar en förmögenhet för skarpa analyser som detta.

Medlem

Vem bryr sig? Det är ingen som är Sony fanboys, det är inga kreatörer eller studios som man bryr sig om? Så varför bry sig överhuvudtaget?

Medlem

Tänk vad många fantastiska singleplayer-spel vi kunde ha fått med denna bortkastade utvecklartalang och dessa bortkastade miljarder kronor. Suck.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Geeks Gaming
Skrivet av iramirion:

Vem bryr sig? Det är ingen som är Sony fanboys, det är inga kreatörer eller studios som man bryr sig om? Så varför bry sig överhuvudtaget?

Jag bryr mig då det är viktigt för marknaden att de stora aktörerna sätter vettiga avtryck.
Man har många mindre studios under vingarna vars framtid är oviss om det inte går bra för Sony (titta bara på EA/embracer mfl).

Jag vill ha bra indie, A, AA, AAA spel, därför bryr jag mig

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Dom borde vara mer ärliga med att säga att det enda som betyder något är pengarna, och så länge det bara är pengar de är ute efter, kommer dom misslyckas. Kolla på Baldur's Gate 3 eller Witchfire eller Clair Obscur.

Eller kolla på alla mobilspel skapta bara för att tjäna pengar, de går ju alla med brakförluster, tack och lov.

Medlem

Tur att det finns så mycket spel att spela, så Sonys frånvaro går hur bra som helst tills de förhoppningsvis tänkt om, och fått upp farten igen.

Medlem

Dom bör satsa mer på den moderna publiken, det kan inte slå fel då.

Medlem

Tycker inte problemet i sig har något med begreppet "live service" att göra. Spelen som släppts (och inte släppts) har i grund och botten varit dåliga utan att ens slänga på live service stämpeln.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Eller kolla på alla mobilspel skapta bara för att tjäna pengar, de går ju alla med brakförluster, tack och lov.

Går med förlust? va har du rökt för något? vissa av dom har tjänat över 18 miljarder dollar, Arena of valor, Candy crush, genshin, fate grand order etc, mååååånga av dom som pc/konsol spelen inte ens kommer nära siffrorna på, oberoende vilket spel det är.

Medlem

Jag tycker att problemet är att många spel idag behandlas från start som projekt som ska hålla flera år. Varför inte istället satsa på att göra ett bra spel som folk köper och fastnar för och vill ha mer utav - och sen skapa dlc (eller expansioner som på den gamla goda tiden).
Men idag så är det ofta : Köp spelet (eller spela "gratis") och spela den ofärdiga versionen, fortsätt sedan spela det ofärdiga spelet så kanske utgivaren tror att intresse finns för att släppa all content så småningom.
Förut spelade jag sällan indie-spel, men nuförtiden är det nästan enbart sådana spel som kan erbjuda det första alternativet, och det glädjer mig att de blir fler och fler.

Medlem

Tyvärr är det så, det är mer pengar i att mjölka DLCs/Micros tex idag än det är på spelförsäljningen

Medlem

Om dom inte ens släpper spelen så kan dom ju inte ens försöka. Allt kunde ju inte bara falla på skräp spelet vad det nu hette(har glömt och behöver inte komma ihåg det heller). Hur som att det blev så här är helt perfekt för oss som inte gillar skräp spel. För så fort Sony lyckas med nästa Fortnite så är det vi som spelar singel player spel och annat som kommer att få betala kalaset med färre spel(vi gör det redan och det är inte bra). Personligen så har jag flera spel än vad jag behöver. Men jag tänker mest på dom som har en väldigt smal spel smak och kanske bara spelar 4 stora spel varje år eller liknande.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Tänk vad många fantastiska singleplayer-spel vi kunde ha fått med denna bortkastade utvecklartalang och dessa bortkastade miljarder kronor. Suck.

Det finns inget som säger att singleplayerspel är bra automatiskt bara för att de är singleplayerspel. Att tro att marknaden rosats med grymma singleplayerspel bara för att live service-spel inte funnits är bakvänt. Oavsett vad du tycker finns det bra live service-spel.

Medlem

Hoppas att deras multi-platformsatsning går bättre.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det finns inget som säger att singleplayerspel är bra automatiskt bara för att de är singleplayerspel. Att tro att marknaden rosats med grymma singleplayerspel bara för att live service-spel inte funnits är bakvänt. Oavsett vad du tycker finns det bra live service-spel.

Det finns naturligtvis inga garantier för någonting. Men det hade nog inte chockat någon om exempelvis Naughty Dog istället för sitt nedlagda Factions producerat fram ett toppklassigt SP-spel. Eller Bend Studios.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Tanktyr:

Går med förlust? va har du rökt för något? vissa av dom har tjänat över 18 miljarder dollar, Arena of valor, Candy crush, genshin, fate grand order etc, mååååånga av dom som pc/konsol spelen inte ens kommer nära siffrorna på, oberoende vilket spel det är.

Woooosh.

Det är poängen.

Kommentaren jag svarade på skrev att så länge det endast är pengar de är ute efter så kommer de att misslyckas.

Det är inte sant, som du visar man tjänar grova pengar på mobilspel som bara är fokuserade på att tjäna pengar. På PC-sidan så tjänas det grova pengar på spel med loot-boxes. Och så vidare.

Mängder med kreativa spel som är gjorda med kärlek och inte för att tjäna pengar misslyckas.

Men men, som finns en vikt att inte glömma ett eller ett /s.....

Medlem
Skrivet av Waliant:

Det finns naturligtvis inga garantier för någonting. Men det hade nog inte chockat någon om exempelvis Naughty Dog istället för sitt nedlagda Factions producerat fram ett toppklassigt SP-spel. Eller Bend Studios.

Det bör vara en balans. Kanske kan de märka om live service spel inte är bra tidigare i utvecklingen och satsa på något annat. Sony har gjort många bra singleplayer spel, hoppas de fortsätter satsa på det.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag bryr mig då det är viktigt för marknaden att de stora aktörerna sätter vettiga avtryck.
Man har många mindre studios under vingarna vars framtid är oviss om det inte går bra för Sony (titta bara på EA/embracer mfl).

Jag vill ha bra indie, A, AA, AAA spel, därför bryr jag mig

Ja sorry, jag var väldigt "ensidig" här.

Jag vill ändå ge ett perspektiv - de har inte riktigt lärt sig de alla här pekar på: När de lär sig att målet är att ge spelarna en bra upplevelse, istället för att tjäna så mycket pengar som möjligt, så kommer de alltid att gå i samma fälla. Varför begränsa sig till service games överhuvudtaget? Kan man inte bara säga: Vi vill skapa de bästa AAA spelen, om spelstudios eller de kreativa har en ny vision för ett service spel som är innovative och kan ge nya möjligheter, så är det det vi går för. Om det är ett triple A mmo, eller singleplayer eller vad som helst. Gå där de kreativa eldsjälarna vill gå som vill pusha nya upplevelser, iställer för att trycka allt in i en "games as service" mentalitet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hoppas att deras multi-platformsatsning går bättre.

Yes.

Då måste Sony börja släppa spel och spel som tillräckligt många faktiskt vill ha.

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

1
Skriv svar