Är det rätt att sätta betyg på spel?

För mig är det en självklarhet med någon form av betygskomplement till själva texten. Tycker det hör ihop. Sen att det i många fall kanske läggs för mycket fokus på den där siffran istället för texten är en annan diskussion.

Medlem

Tycker det e fel, det är ju bara en persons åsikt. Jag brukar kolla på youtube t.ex, och se vad majoriteten där tycker. Som FZ betyg på CoD:MW PC-Multiplayer som fick 1/5. Så jävla dåligt är det inte, visst det kan lagga ilbland men i det stora hela funkar det jävligt bra...tycker jag.


signatur

La la la lag!

Medlem

Siffror är bra för då kan man snabbt se om ett spel är något att ha eller ej i all hast Visst kan det väl finnas helt puckade betyg på spel såklart som inte stämmer alls, men brukar oftast fungera rätt bra som en kompass i speldjungeln ändå.

Medlem

Tycker sifferbetyg är ett elände. Först så går det inflation i dom så nästan inga spel använder den lägre del av skalan, då står vi med en 2- eller 3-delat skala, dvs helt omöjligt att använda betygen ändå.
För det andre så stirrar folk sig blinda på betygen och jämför spel som inte ens är i samma genre med varan, det blir också helt fel.

Tycker att en välskriven recension backat upp med + och - är det bästa sättet.

Medlem

Tillägg: tycker metacritics är bra för att det ger ett mera nyanserat bild, där man också ser användarnas åsikter. Dumt bara att recensionerna är på en 100 skala medan användarna är på en 10 skala.

Medlem

tycker betyg är bra om man vill söka efter ett spel i efterhand. Kan ju vara så att man missat en gobit, då är det lätt att sortera efter betyg och efter det läsa en, förhoppningsvis, givande recension. Men att uteslutande kolla på betyget ger inte så mycke.


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Tommy_h:

Behövs absolut inte, ingen är väl så korkad så han går på någon annans, till stor del, åsikter om ett spel?

Du har för höga tankar om dina med människor och kanske dig själv.

tycker citatet inte riktigt passar inte till rubriken på nyheten, däremot håller jag med, och tillägger att grafiken ligger alldeles för mycket i fokus på vissa spel. crysis tyckte jag var tråkigt, en rätt platt shooter.

Angående betyg så är recensioner högst personliga men läser dom inte så oftast, för icke kritiska personer så kan köpa ett spel helt baserat på vad en recensent sagt och tyckt. jag vill gärna förstå hur gameplayet kommer fungera och olika delar innan jag känner att det är nåt för mig. som ett demo har nästan blivit ett krav.

Hehe jag var ganska ironisk när jag skrev det där då fler talet av mina vänner faktist är så korkade.. går ju inte prata vett i dem heller..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Betyget är ju baserat på han som skriver... tycker som många andra här att många hänger upp sig på de.. Också om ex.. ett FPS spel är betyg satt av en person och ett annat av någon annan så har dom ingen som helst vikt.

Inaktiv

Sett utifrån mig själv så skulle jag aldrig kunna sätta ett betyg på något. Som med MW2 till exempel, jag tycker att så otroligt många saker med det spelet är så otroligt dåligt. Ändå fortsätter jag spela spelet, timme efter timme.

Jag skulle kunna skriva ner vad jag tycker är dåligt med spelet och vad som får mig att fortsätta spela men hur skulle jag kunna spegla detta i betyget? Ska jag ge det en etta för att spelet suger på så många ställen eller ska jag ge det en femma för att jag fortfarande spelar och tycker att det är riktigt kul? Eller ska jag kanske ge det en trea för att balansera det hela?

Det är pga sådant här som jag avskyr betyg i de flesta former, den enda mer givande vägen att gå är att ha en betygskala per del av spelet, en för grafik och en för spelkänsla osv. Detta ger dock inte heller hela bilden, för att återgå till mitt exempel MW2 så är det ju delar i spelkänslan som är dåligt men vissa saker som är så bra att det får mig att fortsätta spela.

Nej, skriv en ordentlig text istället och om ni nu måste ha betyg så sätt det då men ingen kan intala mig att ett betyg avspeglar innehållet på spelet. Därför gillar jag rockpapershotgun.com, de har inga betyg utan välskrivna recensioner ("Wot I Think" eller "WIT").

-Edit- Oj, insåg att sista meningen kunde antyda att FZ skriver dåliga recensioner. Så är inte fallet, det har väl hänt någon gång iofs att en recension varit informationsfattig men det händer ju.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Spelar ingen roll om spel betysätts eller ej,
det enda jag bryr mig om är om JAG tycker om spelet,
om andra ogillar det så bryr man sig inte, det viktiga är ju vad man själv tycker, inte vad andra tycker.

Medlem

På ett spel som grundlägger en mycket subjektiv bedömning är ett betyg inte så givande ändå... Man bedömer bra själv om man kan lita på ett betyg.


signatur

Min mamma säger att jag är bra på Guitar Hero.

Medlem

Det viktigaste i en spelrecension tycker jag är texten. Hur han beskriver spelet. Betyget kan ju vara helt oväntat efter att man läst recensionen. Den är inte nödvändig men kan ju användas till dem som inte orkar läsa hela recension (fast dem borde).

Det kan ju dock vara det som får en intresserad. T ex om ett spel som man har haft stor förväntning på som då istället får ett så dåligt betyg som 2/5.
Då vill man ju såklart veta varför.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Bevisligen så går de flesta på betyget, utan att läsa en recension. "Spel med 1/2/3 i betyg skippar jag helt", vilket är väldigt korkat. En person som recenserar ett spel kan avsky det, ha en dålig dag eller föredra ett annat spel i samma genre, eller rent avsky genren, vilket medför ett lågt betyg.

Genom att inte ens läsa den (förhoppningsvis) informativa recensionen får du aldrig veta om du skulle ha gillat spelet, och gett det 4/5 i betyg. Sen blir inget bättre med 100-gradig betygsskala, spel med 65 i betyg måste vara sämre än alla andra som fått <65, och ett spel med ex. 66 är bättre, men inte ens märkbart. 5 eller 10-gradig skala ger en hyfsad uppfattning om hur recensenten bedömt spelet.

Man undviker också en hel del onödiga fanboy diskussioner som "uncharted 2 fick bara 75% medan Halo 3 fick 78% och Wii Fit fick 100+%". Sen är det synd att de flesta bara ser betyget, själv läser jag alltid recensionen, gärna flera (då olika recensenter belyser olika saker) och kan sedan förhoppningsvis få en bra uppfattning om huruvida jag skulle gillat spelet.

Medlem

Ett betyg behövs av en rent praktiskt anledning om inte annat; försök sortera ut köpvärda spel ur en lista med hundratals spel endast med hjälp av ett fält som består av artikelns text. Inte så lätt va?


signatur
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Behövs absolut inte, ingen är väl så korkad så han går på någon annans, till stor del, åsikter om ett spel?

Det är typ vedertaget att Cod6 sålt så mycket pga marknadsföringen - där har ju alla recensioner spelat in med. Hade spelet fått 1/100 på alla ställen i hela världen så hade inte spelet sålt så bra.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Tycker betyg är bra.

Ifall det står mellan två spel kan det vara bra och veta vilket som kanske belönar än bättre. Ibland kan det vara svårt att uttrycka allt i en recension.

Däremot är 1-100 betygsskalan bättre. Då det är svårt att få höga poäng, det separerar de bra spelen ifrån dem dåliga/okej.

Eller ifall jag tvekar om ett spel är bra eller inte vill jag snabbt se vad ni tycker innan jag börjar läsa.

Om spelet har 1/5 betyder det dåligt, spelar ingen roll ifall jag läser eller inte - det är ändå uselt.

Personer som ser enbart betyget är det ju något fel på, inte för att vara elak men man missar ju "poängen." Det kan recensionen inte göra någonting åt, om det vill läsa slutbetyget eller recensionen är ju upp till dem.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Ett betyg förändrar inte recensentens åsikt. Det är bara en relativ skala för att jämföra spel, absolut inget fel med det. Möjligtvis att betygsskalan verkar vara jävligt skev när det gäller spel i jämförelse till film och musik. Är det att filmer/musik är mer subjektiva (då spel oftast bedöms mer på *objektiva* tekniska aspekter utöver själva upplevelsen) eller beror det på att spelrecensenter är mer benägna att vara generösa med sina betyg?

Medlem

att säga att betyg behövs för att jämföra spel mot andra är dumt. där det ena spelet får sitt höga betyg för sin fina grafik, vilket förvisso fördöms, och av goda anledningar, i artikeln ovan, får det andra sitt höga betyg på helt andra grunder.

en recension kan idag bedöma ett spel med ett medelmåttigt betyg, men senare hävda att om du älskade x så lär du finna en tjusning även i detta. eller så kan recensenten kalla ett enda element i vad som utgör hela spelet så bra att det är värt att spela spelet bara för just det, speciellt om du generellt sett spelar spel just för sådana element.

praktexemplet på recensioner som passerat sin era är pcg:s 100-procentiga betygskala. en sådan betygskala kan endast syfta till att jämföra spelet med ngt som skulle kunnda kallas det slutgiltiga målet för hur ett spel ska se ut.

spelmarknaden utgörs idag av så många genrer och subgenrer, återigen som det hävdas i artikeln, spelare av olika kalibrer och som tar spelandet på olika stort allvar att fz, som riktar sig till en ganska bred publik, borde gå ifrån den alltför simpla femsiffriga betygskalan. kanske borde fokus istället läggas på att texten koncist och välskrivet återger spelets olika element och jämför, eller snarare liknar, dem med sådana i andra spel. en risk är att man simplifierar spelet och spelmarknaden som helhet, men å andra sidan finns det då ngt realistiskt för läsaren att relatera till.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Tommy_h:

Behövs absolut inte, ingen är väl så korkad så han går på någon annans, till stor del, åsikter om ett spel?

Det är typ vedertaget att Cod6 sålt så mycket pga marknadsföringen - där har ju alla recensioner spelat in med. Hade spelet fått 1/100 på alla ställen i hela världen så hade inte spelet sålt så bra.

Just i CoD:MW2's fall så tror jag att det skulle sålt lika bra, bara för att det har namnet "Call of Duty".

Jag går alltid på magkänsla när jag köper spel och det funkar faktiskt riktigt bra, men jag har också oftast udda smak jämfört med majoriteten, så skulle jag gå efter recensioner hade jag bara haft hälften av mina spel, hehe.

12
Skriv svar