Varför misslyckades Vista?

Medlem
Varför misslyckades Vista?

Microsoft jobbar ju på ett nytt OS, så varför misslyckades Vista? Vad är det egentligen som är dåligt med det?

Edit: Typo, tack Erge


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Allt.

Microsoft heter dom förövrigt.

Jag skulle inte säga att allt misslyckades, men det var inte direkt ett "perfekt" OS. Buggar ungefär överallt, alla dessa Ja och Nej frågor när man trycker på en knapp. Och sen all denna kraft man behövde utav datorn.

Windows 7 blir väl bättre...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Inte misslyckat. Mer folk som är otåliga. Det chrille skriver att man måste svara på ja och nej går och stänga av genom att kryssa ur user account control under användaren.

Folk blir irriterade på att vissa program inte funkar och skyller det på vista när det egentligen är programmet som inte är utvecklat för vista.

Själv tycker jag om vista men i början var man tvungen att bli van med det först. Man får ge det 1 vecka eller 2.
Gillar alla nya snabba funktioner så som skriva programmets namn i startmenyn och trycka enter så startar det istället för att gå via menyn och sitta och leta.

Allt med vista är inte bra. Det drar mer minne än xp, mkt som inte än är utvecklat för vista och oset kostar mycket pengar.

Sen som chrille även nämner windows 7 kommer förmodligen bli bättre då de har bantat windows en hel del och fått det snabbare. Jag ser fram emot windows 7 men det är heller inget fel på vista.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Jag gillar Vista mycket mer än något annat OS som finns idag och då räknar jag med W7, inte för att jag testat mycket då grafikdrivarna buggade men störde mig på hur taskbaren fungerar och menyerna, men det går nog att bli van vid.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Det bästa som har hänt sen Vista kom var när Service Pack 1 släpptes. Ta mig inte fel i mitt förra inlägg, men Vista är nog det bästa OS som jag någonsin har använt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

00a
Medlem

Det som gjorde att Vista floppade i början var det att de flesta programmen var inkompatibla med det, och att det var ostabilt. men likt de flesta är jag mycket nöjd med vista idag.

Medlem

Microsoft dumpar ju dom äldre operativ systemen, och som det är nu när dom kommer med nytt nästan varje år, då är väl risk att Windows XP dumpas ?

Medlem
Skrivet av Tepz:

...då är väl risk att Windows XP dumpas ?

Det har ju länge varit prat om att XP ska sluta säljas men eftersom Vista har sålt så pass dåligt så har Microsoft hela tiden skjutit upp dagen då operativet slutar säljas...

Medlem

Min okvalificerade gissning är att det egentligen inte fanns något behov av ett nytt Windows. Folk var nöjda med XP och eftersom Vista inte var så revolutionerande som det framställts så gick det som det gick.

Medlem

som Fairfax skrev så var XP fulländat och det fanns inget behov att uppgradera. sen så anledningen till att XP fortfarande säljs är pga av dom stora dator tillverkarna så som HP och Dell kräver eftersom deras stor kunder vill ha XP.

Inaktiv

Anledning till Vista: Dra in slantar.

Slutsats: Inget misslyckande.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

för att det är microsoft...


signatur

Remember remember the fifth of November

URK
Medlem

fast xp har sina inbakade begränsningar som tex enbart 32bitar (finns xp64oxå) eller 3gig ram så vidare och inget stöd för dx 10 osv så ett nytt bra os är ett måste eller släppa begränsningarna i xp. mircosoft har kört den här stillen förut släppa ett os som är ett test os innan man släpper den slutliga versionen vista = beta windos7 är den slutliga produkten till hårdvaran går imot 7an begränsningar


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av Flomer:

Microsoft jobbar ju på ett nytt OS, så varför misslyckades Vista? Vad är det egentligen som är dåligt med det?

Edit: Typo, tack Erge

Så kan du egentligen inte tänka. Win 95, 3 år senare kom 98. Sen kom Win2k 2 år efter sen kommer xp 2001, Vista 2006. Och sen då windows7 210 4 år efter Vista. Alltså alla deras operativsystem har kommit med mellanrum på 2-5 års mellanrum. Ifall du menar att Vista har failat för att dem redan gör ett nytt OS så är det i alla fall det som funnits näst längst innan de släpper ett nytt.

Imo så fungerar Vista mycket bättre än vad xp gjorde när jag använde det. Vet inte hur vista var vid release men men..


signatur
Skrivet av Massy:
Skrivet av Flomer:

Microsoft jobbar ju på ett nytt OS, så varför misslyckades Vista? Vad är det egentligen som är dåligt med det?

Edit: Typo, tack Erge

Så kan du egentligen inte tänka. Win 95, 3 år senare kom 98. Sen kom Win2k 2 år efter sen kommer xp 2001, Vista 2006. Och sen då windows7 210 4 år efter Vista. Alltså alla deras operativsystem har kommit med mellanrum på 2-5 års mellanrum. Ifall du menar att Vista har failat för att dem redan gör ett nytt OS så är det i alla fall det som funnits näst längst innan de släpper ett nytt.

Imo så fungerar Vista mycket bättre än vad xp gjorde när jag använde det. Vet inte hur vista var vid release men men..

Sen har vi Windows ME som kom tätt efter 2000 därefter kom xp. Under tiden har vi en tätare period med os byten jämnfört med XP-->Vista-->W7.

Inaktiv

Vista kräver dubbelt av din dators prestanda vilket jag ser som väldigt onödigt. du kanske brukar se vissa spel system req som det står t.e.x 256mb or 512mb with windows vista. men förhoppnings vis kommer det ett service pack som kommer fixa det mesta krabbet med vista. eller så kommer det nya operativsystemet att funka bättre.

Medlem

XP var precis lika uselt i början men är riktigt bra nu.
Vista var också uselt i början men är det inte längre men det är svårt att få ur färgen ur ullen den väl hamnat där

Medlem

För mkt skit. Kräver för mkt prestanda av datorn.


signatur

Rawr

Medlem

Stor del pga Nvidia och Creative med deras kassa drivers, att det finns inbygg DRM är ju också en anledning. Jag är däremot riktigt nöjd med Vista och har kört det sedan release.

Inaktiv

Det var egentligen ingen förbättring mot XP skulle jag säga. De påstår att det är säkrar(tveksamt) men vad mer? Om man inte luras av grafiska förbättringar så är det inte värt att köpa.
Jag lackar fortfarande på att jag error code KBXXXXX updates could not be installed. Vista är inte ens i närheten färdigt för marknaden. JAg förstår inte hur någon kan vilja med Windows 7 när inte ens M$ säger att det är färdigt. Kan ni förklara?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skrivet av theHarmlessWarrior:

De påstår att det är säkrar(tveksamt) men vad mer?

Vista har fler "Vill du göra detta" och "Vill du tillåta" frågor. Därför är det säkrare.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar