Xbox 360-pirater bannas

Medlem

Surt för dom, tycker Microsoft gjorde helt rätt att banna dom

Inaktiv
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Saken är ju den att de inte enbart bannar ifrån Live, de stänger även ner en del funktionalitet i själva boxen. T.ex. kan man inte längre installera spel på hårddisken i en bannad box, man kan inte heller använda den som en media extender och strömma film genom. Detta är funktioner som numera följer med när man köper en ny 360. Och det är ytterst tveksamt om de faktiskt får göra sådana inskränkningar på en vara som du köpt och betalat!

Medlem
Skrivet av Szandman:
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Saken är ju den att de inte enbart bannar ifrån Live, de stänger även ner en del funktionalitet i själva boxen. T.ex. kan man inte längre installera spel på hårddisken i en bannad box, man kan inte heller använda den som en media extender och strömma film genom. Detta är funktioner som numera följer med när man köper en ny 360. Och det är ytterst tveksamt om de faktiskt får göra sådana inskränkningar på en vara som du köpt och betalat!

Eftersom det sker genom en tjänst som Microsoft äger (Xbox Live) är det inga tvivel om att det är rätt. Förmågan att installera spel eller att strömma musik är ju uppenbarligen knutet till Xbox Live och därför är det Microsoft som bestämmer om du får använda det eller inte. Du har aldrig ägt de funktionerna.

Medlem

Lusen: det går att extrajobba som ungdom, jag har jobbat sen jag var 15 (praktik och extrajobb) är nu 30 (fast jobb sen jag var 18 ) det går om man vill. Men tyvärr märks det tydligt på alla praktikanter och dyligt man har fått tagit hand om under alla år man slitit att det endast är ett fåtal som vill lyfta på häcken och visa framfötterna. Man ska bara ha och ha, men är inte ett dugg intresserad av att gör rätt för sig. Men som sagt helt rätt av MS att börja banna folk från Live betala eller inte helt upp till er, men gnäll inte när ni blir bannade.

Medlem

Zheri: Arbetsmarknaden ser inte likadan ut nu som den gjorde för 15 år sedan...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Bjorsarn: Det är bara dom senaste åren det har blivit sämre, finns inte nåra ursäkter tycker jag... betala eller så får man vara utan XBL *Punkt*
Förstår inte problemet.... man har råd att köpa en konsol för 2-3 tusen och lägga pengar på att chippa, men man har absolut inte råd med 70kr i månaden för XBL. Luktar skitsnack långa vägar.

Inaktiv
Skrivet av galnegus:
Skrivet av Szandman:
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Saken är ju den att de inte enbart bannar ifrån Live, de stänger även ner en del funktionalitet i själva boxen. T.ex. kan man inte längre installera spel på hårddisken i en bannad box, man kan inte heller använda den som en media extender och strömma film genom. Detta är funktioner som numera följer med när man köper en ny 360. Och det är ytterst tveksamt om de faktiskt får göra sådana inskränkningar på en vara som du köpt och betalat!

Eftersom det sker genom en tjänst som Microsoft äger (Xbox Live) är det inga tvivel om att det är rätt. Förmågan att installera spel eller att strömma musik är ju uppenbarligen knutet till Xbox Live och därför är det Microsoft som bestämmer om du får använda det eller inte. Du har aldrig ägt de funktionerna.

Nej, detta har ingenting med Live att göra!
Detta är grejer som jag kan göra helt offline, utan att vara ansluten till Live. För att strömma film behöver jag visserligen vara ansluten till en annan datorn, men inte till Internet!
Bara för att ett stort företag säger att något är korrekt betyder inte att det automatiskt är sant. I sverige har vi konsumentköplagen som reglerar sådant, och Microsoft har inte rätt att göra ändringar i en vara som jag betalat enbart för att jag skulle ha brutit mot ett EULA, eller annat avtal. Garantin kan jag däremot glömma, men det handlar ju inte detta om...

Inaktiv
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av Masterer:

lol blev bannad 2 dagar sedan. men kan köra via xlink kai

btw så flashade jag för att köra backup cds. min gta iv cd gick sönder

Kostar de mindre än 300 kr att flasha?

.

hade nån slags rabbatkupong som jag hade fått av en kompis så de kostade runt 179kr men brydde mig inte när ja såg att jag blev bannad för jag brukar inte köra live mycket. och har bara 1 mp spel cod mw1.
kan iallafall använda xlink kai gratis om jag vill spela med nån kompis


signatur

OG GANGSTA PARTY

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av ForrestFox:

Folk måste ju få göra vad de vill med sin maskin om den kan bli förbättrad. Sen är det såklart fel att många använder det till att pirata, men det borde inte övriga behöva lida för imho.

på vilket sätt lider vi övriga?

Vi övriga lider pga att eftersom de som piratkopierar inte betalar för sina spel och därmed tjänar spelföretagen mindre och framtida spel får därmed lägre budget och ev. kan komma att bli sämre än va de kunde ha varit, vissa företag kanske till och med lägger av helt bara för att piratkopiering är så lamt.

Medlem

Om man moddar sin xbox får man skylla sig själv (för jo, Microsoft har all rätt att stänga av folk).

Och har man inte råd med ett spel finns det bara en lösning: Vänta med att spela det tills man har råd.
Har man inget jobb eller annan inkomst så får man inte spela heller, det är inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Szandman:
Skrivet av galnegus:

Eftersom det sker genom en tjänst som Microsoft äger (Xbox Live) är det inga tvivel om att det är rätt. Förmågan att installera spel eller att strömma musik är ju uppenbarligen knutet till Xbox Live och därför är det Microsoft som bestämmer om du får använda det eller inte. Du har aldrig ägt de funktionerna.

Nej, detta har ingenting med Live att göra!
Detta är grejer som jag kan göra helt offline, utan att vara ansluten till Live. För att strömma film behöver jag visserligen vara ansluten till en annan datorn, men inte till Internet!
Bara för att ett stort företag säger att något är korrekt betyder inte att det automatiskt är sant. I sverige har vi konsumentköplagen som reglerar sådant, och Microsoft har inte rätt att göra ändringar i en vara som jag betalat enbart för att jag skulle ha brutit mot ett EULA, eller annat avtal. Garantin kan jag däremot glömma, men det handlar ju inte detta om...

Jo, men frågan är då vart gränsen för ägande egentligen dras? Jag menar att de funktionerna fortfarande är knutna till Xbox plattformen och tillhör Microsoft även fast de fungerar offline.

Som jag ser det har du betalat för (äger) hårdvaran, och sen bockat av ett avtal för att få använda Xbox programvaran. Du äger inte plattformen/operativsystemet, du har enbart rätt att använda det efter Microsofts villkor och får tåla eventuella konsekvenser om du bryter mot dem.

Inaktiv

Been there,have been banned ^^

Medlem

Och utvecklarna klagar bara på Pc-spelare...

Medlem
Skrivet av Taikon:

Folk som vill spela backupspel då? Blir dom också bannade?

Världens löjligaste argument - backupspel - det finns inget som heter så. Vad skall du ha "backupen" till? Om du råkar stycka, hänga och bränna originalet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra!


signatur

"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."

Medlem

Klockrent gjort av Microsoft!
Sätt dom j---larna på plats bara.
Hoppas att Nintendo också gör detta, synd bara att det kanske bara drabbar tio av dom trettio som använder Wii online...

För övrigt skulle det vara samma sak som att plocka bort regplåten och sno någon annans, för att sedan ligga i 250 förbi en kamera...nu gäller väl knappast 250 för en volvo men bilar i allmänhet...
dvs sno något och låta någon annan betala.

Medlem

Detta är svaret jag fick från konsument Göteborg angående precis detta.
Anmälan skickad till Arn...

"Hej!

Min bedömning är att Microsoft som minst ska kunna ge dig ett skäl till varför du har blivit avstängd från Internet.
Annars är ju avstängningar att se som helt godtyckliga åtgärder från företagets sida som mycket väl kan drabba vem som helst.

När det gäller den andra saken, att de deaktiverat din hårddisk så skulle jag säga att det är än mer problematiskt.
Det är nämligen din vara, du har äganderätten till den. Med äganderätten följer även att du har full förfoganderätt över varan.
Om du vill spara något på hårddisken, nedladdat eller överfört på annat sätt skall vara ditt val.
Det kan ses som ett oskäligt avtalsvillkor om det är så att Microsoft menar att det skulle ha rätt att avgöra hur du ska använda din vara i ditt hem.

Eftersom din vara blir mer eller mindre obrukbar om hårddisken inte fungerar så är min bedömning att du kan anmäla saken till prövning hos ARN.
Nämnden har en värdegräns på 1000 kronor när det gäller hemelektronik men din vara är värd mer än så, antar jag

Med vänlig hälsning

xxx"

Skrivet av Szandman:
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Saken är ju den att de inte enbart bannar ifrån Live, de stänger även ner en del funktionalitet i själva boxen. T.ex. kan man inte längre installera spel på hårddisken i en bannad box, man kan inte heller använda den som en media extender och strömma film genom. Detta är funktioner som numera följer med när man köper en ny 360. Och det är ytterst tveksamt om de faktiskt får göra sådana inskränkningar på en vara som du köpt och betalat!

Inaktiv
Inaktiv
Skrivet av flexifuel:

Detta är svaret jag fick från konsument Göteborg angående precis detta.
Anmälan skickad till Arn...

"Hej!

Min bedömning är att Microsoft som minst ska kunna ge dig ett skäl till varför du har blivit avstängd från Internet.
Annars är ju avstängningar att se som helt godtyckliga åtgärder från företagets sida som mycket väl kan drabba vem som helst.

När det gäller den andra saken, att de deaktiverat din hårddisk så skulle jag säga att det är än mer problematiskt.
Det är nämligen din vara, du har äganderätten till den. Med äganderätten följer även att du har full förfoganderätt över varan.
Om du vill spara något på hårddisken, nedladdat eller överfört på annat sätt skall vara ditt val.
Det kan ses som ett oskäligt avtalsvillkor om det är så att Microsoft menar att det skulle ha rätt att avgöra hur du ska använda din vara i ditt hem.

Eftersom din vara blir mer eller mindre obrukbar om hårddisken inte fungerar så är min bedömning att du kan anmäla saken till prövning hos ARN.
Nämnden har en värdegräns på 1000 kronor när det gäller hemelektronik men din vara är värd mer än så, antar jag

Med vänlig hälsning

xxx"

Skrivet av Szandman:
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Saken är ju den att de inte enbart bannar ifrån Live, de stänger även ner en del funktionalitet i själva boxen. T.ex. kan man inte längre installera spel på hårddisken i en bannad box, man kan inte heller använda den som en media extender och strömma film genom. Detta är funktioner som numera följer med när man köper en ny 360. Och det är ytterst tveksamt om de faktiskt får göra sådana inskränkningar på en vara som du köpt och betalat!

Exakt min poäng!! Många tror att Microsoft får göra som de vill bara för att de tillverkat boxen, men så är det ju inte alls. Skönt att få höra det från någon som kan sånt här, och inte bara människor som lyssnat för mycket på "Corporate America"...

Medlem
Skrivet av Taikon:

Folk som vill spela backupspel då? Blir dom också bannade?

Ja. Det strider mot EULA.

Just ja.
Den skiten som tvingar kunder till det som är ytterst möjligt enligt lag.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Min poäng är hursomhelts: Du har KÖPT Xboxen, du har rätt att göra vad fan du vill med den utan att någon skall lägga sig I.
- Ja, de har rätt att hindra dig spela pirat spel på deras servrar och tjänster.
- Nej de har inte rätt att förstöra saker du betalt lagligt för bara för de levererat en låst produkt som du låst upp.

ah men nu är det ju enbart så att din konsol stängs av från att kunna gå ut online, så de har inte förstört något, utan enbart sett till att du på din konsol som du flashat/chippat/whatever inte längre får lov att utnyttja deras online-tjänster då du använt din konsol på olagligt vis.

Vad som vore ännu roligare vore ju om de på klassikt ip-spårar-vis drog igång ett sammarbete med de där som jagar pirat-kopierare. För om någon sitter på info vart piratkopierat finns, är det väl ändå microsoft? tänk själva om de började delge den infon med myndigheter och myndigheterna började styra upp det som står i lagtexterna. Och helt plötsligt började polisen åka hem och knacka på dörrarna hos alla dem som spelat bränt på xbox. genomsöka och alla de hittar piratkopierat hos åker fast?

detta vore en GIGANTISK vinst för anti-piraterna och en verklighet jag hoppas aldrig kommer ske. men det känns samtidigt inte helt overkligt att någon någonstans pushar för detta.

Medlem
Skrivet av Szandman:
Skrivet av flexifuel:

Detta är svaret jag fick från konsument Göteborg angående precis detta.
Anmälan skickad till Arn...

"Hej!

Min bedömning är att Microsoft som minst ska kunna ge dig ett skäl till varför du har blivit avstängd från Internet.
Annars är ju avstängningar att se som helt godtyckliga åtgärder från företagets sida som mycket väl kan drabba vem som helst.

När det gäller den andra saken, att de deaktiverat din hårddisk så skulle jag säga att det är än mer problematiskt.
Det är nämligen din vara, du har äganderätten till den. Med äganderätten följer även att du har full förfoganderätt över varan.
Om du vill spara något på hårddisken, nedladdat eller överfört på annat sätt skall vara ditt val.
Det kan ses som ett oskäligt avtalsvillkor om det är så att Microsoft menar att det skulle ha rätt att avgöra hur du ska använda din vara i ditt hem.

Eftersom din vara blir mer eller mindre obrukbar om hårddisken inte fungerar så är min bedömning att du kan anmäla saken till prövning hos ARN.
Nämnden har en värdegräns på 1000 kronor när det gäller hemelektronik men din vara är värd mer än så, antar jag

Med vänlig hälsning

xxx"

Skrivet av Szandman:
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Saken är ju den att de inte enbart bannar ifrån Live, de stänger även ner en del funktionalitet i själva boxen. T.ex. kan man inte längre installera spel på hårddisken i en bannad box, man kan inte heller använda den som en media extender och strömma film genom. Detta är funktioner som numera följer med när man köper en ny 360. Och det är ytterst tveksamt om de faktiskt får göra sådana inskränkningar på en vara som du köpt och betalat!

Exakt min poäng!! Många tror att Microsoft får göra som de vill bara för att de tillverkat boxen, men så är det ju inte alls. Skönt att få höra det från någon som kan sånt här, och inte bara människor som lyssnat för mycket på "Corporate America"...

Du måste tänka lite längre än vad du gör... Vad finns i en Xbox? Vad kan du göra med den utan Microsofts mjukvara?
När du köper boxen accepterar du deras användaravtal, håller du inte med den är det bara att lämna tillbaka boxen innan du använt den och låta bli att spela konsollspel.

Medlem

Spontant så låter det som att personen på konsumentverket inte riktigt greppat vad det handlar om, låter på svaret som om hårddisken vore totalt död vilket inte är fallet.

Rätt mig gärna om jag har fel, men stämmer det inte att hårddisken fortfarande kan användas, med den begränsningen att spel inte kan installeras (som för legala xbox-användare enbart betyder några sekunder snabbare laddtider och tystare i vardagsrummet).

Däremot tycker jag att det är konstigt att dom dödat mediadelen av xboxen i banningarna, det verkar mycket suspekt.

Medlem

Heatseek: Nej. Inget händer med hårddisken. Om man sätter den i en ej bannad konsol fungerar den precis som innan. Alla begränsningar ligger på konsolen. Men savegames blir korrupta och kan ej användas på en ej bannad konsol om de skapas på en bannad konsol.

Medlem

Det handlar inte om hårdvaran utan mjukvaran. Hårdvaran är laglig att modifiera så länge man inte gör något åt mjukvaran. Mjukvaran har ett användaravtal i sig vilket ju alla borde veta då man är skyldig att läsa det...
Så länge man modifierar maskinen och använder en egen mjukvara är det inte någon fara, men när modifieringarna ändrar mjukvaran (genom att läsa brända spel eller olagliga filer streamas via media center) blir det ett avtalsbrott och Microsoft kan med all rätt häva avtalet. Vilket resulterar i att man inte kan använda vissa tjänster, Live, Media center, och vissa hårddisktjänster.

Det Microsoft har gjort är att visa att brott mot avtalet inte är okej. I princip alla mjukvaror och spel har ett användaravtal vilket man som användare är skyldig enlig lag att vara medveten om (man behöver inte veta exakt vad som står, bara förstå innebörden).

Så har man inte råd att köpa ett spel så kan man leka med kottar istället, dom är gratis i skogen!
(kolla dock vem som äger marken och om denne har någon form av inkomst på dessa kottar, men vad bryr sig simpla tjuvar om det egentligen...)

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Zheri: Arbetsmarknaden ser inte likadan ut nu som den gjorde för 15 år sedan...

Nej verkligen inte!
Den ser bättre ut nu än den gjorde i början/mitten av 90-talet.
Vill man jobba idag så finns det jobb. Man får inte vara så kräsen bara.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

MakkeK: Du missade användaravtalet till Xbox live va? Microsoft har enligt avtalet rätt att stänga av dig för precis vadfan de vill, eller helt utan anledning också för den delen. Det finns hög risk att bli bannad för bara ha flashat konsolen också. Läs t.ex. på minhembio.com guiden till att spela dvd film med xbox där de varnar för ban om man flashar för att kunna sänka ljudnivån på spelaren via lägre hastighet.

Något som jag tror i princip alla här har missat är hur lite av era pengar som faktiskt går till att utveckla spelen i frågan.

Spelutveckling till xbox titlar brukar ha en budget på mellan 1-30 miljoner USD.

Halo3 sålde t.ex. 10miljoner exemplar med 30miljoner $ utvecklingskostnad.

Av era 600spänn gick altså 20kr (3$) till utvecklingen av Halo3. Så det kanske beror på lite andra faktorer att företag inte har råd att utveckla spel...
Skall vi räkna att lite av pengarna som betalas till xbox live också går till spelutveckling blir summan förståss ännu mindre, men räkna med att så lite som 2-3% av era pengar faktiskt når utvecklarna.

Om det gick att köpa spelen direkt från utvecklarna via download utan mellanhänder skulle 50kr per kopia räcka mer än väl, och ge dem pengar över till vinst och framtida projekt.

Hälften av era pengar försvinner direkt i butiken. De köper in spel för i snitt 50% av priset som de säljs för. Många utgivare pumpar även in mer pengar i reklam än i själva utvecklingen av spelen.

Jag skulle va skitförbannad om jag vorde er...

Tjuvarna är företagen som tar 95% av era pengar, inte Piraterna!!!

Medlem

Angående att äga saker... för det mesta när man köper mjukvara så är det bara rätten att använda mjukvaran man betalar för.

Bryter man mot avtalet så får man helt enkelt inte använda mjukvaran längre.

Hur det är med konsollhårdvaran vet jag inte, men utan mjukvara är konsollen bara en hög av elektriska komponenter.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Något som jag tror i princip alla här har missat är hur lite av era pengar som faktiskt går till att utveckla spelen i frågan.

Spelutveckling till xbox titlar brukar ha en budget på mellan 1-30 miljoner USD.

Halo3 sålde t.ex. 10miljoner exemplar med 30miljoner $ utvecklingskostnad.

Av era 600spänn gick altså 20kr (3$) till utvecklingen av Halo3. Så det kanske beror på lite andra faktorer att företag inte har råd att utveckla spel...
Skall vi räkna att lite av pengarna som betalas till xbox live också går till spelutveckling blir summan förståss ännu mindre, men räkna med att så lite som 2-3% av era pengar faktiskt når utvecklarna.

Om det gick att köpa spelen direkt från utvecklarna via download utan mellanhänder skulle 50kr per kopia räcka mer än väl, och ge dem pengar över till vinst och framtida projekt.

Hälften av era pengar försvinner direkt i butiken. De köper in spel för i snitt 50% av priset som de säljs för. Många utgivare pumpar även in mer pengar i reklam än i själva utvecklingen av spelen.

Jag skulle va skitförbannad om jag vorde er...

Tjuvarna är företagen som tar 95% av era pengar, inte Piraterna!!!

När du säger att 2-3% av era pengar går till utvecklarna så visar du inte några källor. Du bara antar att utvecklarna enbart får pengar för att täcka utvecklingskostnaden. Varför skulle inte de få någon vinst? Lever spelutvecklare på existensminimum då eller?

Du måste du tänka på att spelutveckling är otroligt riskfyllt. FZ skrev för ett år sedan att enbart 4% av alla påbörjade spel går i vinst (enbart 20% blir färdiga produkter)*. Halo 3 representerar inte branschen, andra franchise spel likaså. Kolla på några svenska utvecklare istället, Avalanche och GRIN t ex. Avalanche har varslat runt 100 anställda inom ett år**. GRIN har gått i konkurs. Jag tror att dessa företag skulle ha gått under för länge om det inte vore för till exempel Microsoft och andra distributörer. Jag håller däremot med om att utvecklarna borde kunna sköta det själva med digital distribution (på windows åtminstone) om än med lite hjälp av investerare.

Du kallar företagen för tjuvar, men utan dem skulle vi inte ha några spel att spela. Spelutvecklarna behöver ju investerare, och investerarna behöver avkastning. Vill gärna se källa på den där 95% också annars tar jag det som bullshit.

* http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=29271
** http://www.spelbranschen.se/index.php?option=com_content&view...

123
Skriv svar