Operation Flashpoint: Dragon Rising

Medlem

Nu har jag också spelat spelet så nu säger jag mitt!
Jag var nästan lite förbannad på alla som gnällde här och tyckte de var orättvisa mot FZ.
Men herrejävlar va plastigt och 2001 spelet var. Jag blev riktigt besviken på spelets kvalité.
Efter att försökt spela spelet i några timmar ger jag nu upp. Jag betalade för skiten så jag försökte faktiskt tvinga mej att tycka det var bra, men det gick inte.
När jag startade Arma2 igen så fick jag en ny AHA-upplevelse och förstår ännu bättre hur bra det är jämför t med OFP2.
Jag ger OFP2 2/5 i betyg.

Medlem

Vad som gör mig lite mörkrädd är att FZ bara kommit med spydiga kommentarer mot de flesta av de 402 som kommenterat nyheten.

Att dom inte skäms eller ens överväger att sänka betyget i efterhand får mig bara att klia mig på huvudet.

Det är ju uppenbart att killen som skrivit recensionen inte är en gamer utan är skribent här pga att han gått på journalisthögskolan.

Och detta ska vara en hardcore gamingsajt som stoltserar med att dom var med o skrev om Quake 1? Det kunde lika gärna varit spelspalten i aftonbladet to be honest.

Inaktiv

Jag tycker verkligen inte att spelet förtjänar 5/5. Jag blev djupt besviken på grafiken (som ser ut att vara från något random spel från 2003?) och känslan i spelet. Detaljrikedomen är inte hög heller. Miljöerna känns inte verklighetstrogna (jag får känslan att man sitter i en "studio" och spelar.) och animationerna går inte att jämföra med ex Arma 2.

Spelade spelet i 1 timma tills jag fick nog, fick egentligen nog först efter 5 minuter men gav det en chans till.

Jag har spelat Operation Flashpoint sedan det kom ut 2001, sedan Arma och nu Arma 2 så jag hade skyhöga förväntingar på detta spelet. Det hade kanske varit ett bra spel för 5-6 år sedan. 2/5 i betyg från mig.

Tur att Arma 2 finns! Ska spela det nu med en gång, med ett leende på läpparna

Medlem
Skrivet av Tivook:

Vad som gör mig lite mörkrädd är att FZ bara kommit med spydiga kommentarer mot de flesta av de 402 som kommenterat nyheten.

Att dom inte skäms eller ens överväger att sänka betyget i efterhand får mig bara att klia mig på huvudet.

Det är ju uppenbart att killen som skrivit recensionen inte är en gamer utan är skribent här pga att han gått på journalisthögskolan.

Och detta ska vara en hardcore gamingsajt som stoltserar med att dom var med o skrev om Quake 1? Det kunde lika gärna varit spelspalten i aftonbladet to be honest.

FragZone var jävligt bra på quake tiden o kunde då med gott samvete kalla sig en hardcore gaming site.
Långt efter det också.

Inaktiv

Jag ska vara ärlig; Här är 15 sidor posts och jag har inte läst en enda för jag orkar inte, mycket av det jag skriver har kanske redan sagts men jag är här för att framföra min åsikt:

Detta spel är så "oehört" stort på kartan och blabla så man tänker ju "fan vad ballt att köra monsterstora matcher i multiplayer" men schi fick du din hemmasittarentusiast, för max players online är såvitt jag har sett och kan hosta för 32 pers.

Sen börjar jag också undra varför överhuvudtaget jag ska köpa spelet när min kompis drar ner en torrent och kan spela multiplayer lika bra som jag i multiplayer >:o?
Singleplayer är kort och tråkigt. Det dära snacket med att smyga och att man blir attackerad från flera håll har jag inte upplevt direkt. Som utvecklarna säger i en intervjuvideo, "we have managed to bring back the fear into the game" kan jag efteråt bara sitta och småle mot. Det räcker att bara springa dit du ska så får du aldrig några problem.

Nej, jag tycker att spelet är överreklamerat som bara den. det finns väldigt många bra smågrejer som utvecklarn tagit fram, som att man inte bara kan skjuta rakt på utan måste skjuta ovan, fordonen "känns" annolunda att köra, ser man explosion dröjer det innan ljudet når fram till en etc. Det är riktigt, riktigt bra detaljer på sitt sätt men sen när man ska röra ihop de till ett spel har det mest blivit ett väldigt slarvigt hopkok som nån ansvarig borde få sparken för. Det känns väldigt mycket som att man tänkte, vilket jag sett i flera spel nyligen, i stil med "okej, detta gör vi först till konsoll sen till datorn" och när man kom till datorn "Ja, men det blir säkert bra här också".

Spelet har ALLA förutsättningar för att kunna bli riktigt bra men sen att utnyttja alla dessa finesser har bara blivit till liknelser som en bok utan text, en film dubbad till tyska eller kaffe utan koffein.

Jaaaa... slå mig om du måste jag blir gärna övertygad om motsatsen:( Detta spelet var INTE vad jag förväntade mig. Men jag kommer nog att spela det ändå, mest för att jag inte spelet ARMA2 kanske.

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Deathwisher:

Jag tror att många glömmer att detta är en krigssimulator!!

Kanske för att det egentligen är ett arkadspel anpassat för otåliga ungar?

ajaj akta elitismen


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Bush:
Skrivet av Max3er:

Det blir nog en hektisk dag hos Codemasters imorgon(måndag).
Topic of the day: How to save the game from total disaster!

Nejdå CM verkar nöjda. Så här sa deras "executive producer" för DR efter releasen:

Citat:

The team have been eagerly reading the reviews and all your feedback on the forums and we?ve been very pleased with how the games been received, especially by console users.

I och för sig så sa han så här senare:

Citat:

I know that our PC user base is clamouring for more features already, and we are not oblivious to your pleas! We have DLC, patches and title updates all due out (in weeks rather than months)

http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=38542...

Notera att herr Lenton stoltserar bredvid en bild av Dragon Rising med texten "The most realistic shooter ever made".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Grymt najs spel! Man får direkt den där autentiska "känslan" man fick i OpFlash 1 fast det är då som sagt något lägre realism

Inaktiv

Tror snarare att det är alla negativa miffon här som får betalt av codemasters konkurrenter för att posta massa skit.

Medlem
Skrivet av Krigshot:

Tror snarare att det är alla negativa miffon här som får betalt av codemasters konkurrenter för att posta massa skit.

Haha jo visst, Bohemia Interactive har hyrt 400 FZ medlemmar för o snacka skit om spelet på FZ.se.

Det kan ju inte vara så att han som skrev recensionen hör hemma i lekhörnan på coop?

Nä, det måste vara som du säger. Vi e köpta. Inte FZ.

Inaktiv
Skrivet av Haldur:

Sen börjar jag också undra varför överhuvudtaget jag ska köpa spelet när min kompis drar ner en torrent och kan spela multiplayer lika bra som jag i multiplayer >:o?.

Varför du ska betala? För att stödja spelutvecklarna, maybe? ^^

Inaktiv
Skrivet av Swedenrock:

Nu har jag också spelat spelet så nu säger jag mitt!
Jag var nästan lite förbannad på alla som gnällde här och tyckte de var orättvisa mot FZ.
Men herrejävlar va plastigt och 2001 spelet var. Jag blev riktigt besviken på spelets kvalité.
Efter att försökt spela spelet i några timmar ger jag nu upp. Jag betalade för skiten så jag försökte faktiskt tvinga mej att tycka det var bra, men det gick inte.
När jag startade Arma2 igen så fick jag en ny AHA-upplevelse och förstår ännu bättre hur bra det är jämför t med OFP2.
Jag ger OFP2 2/5 i betyg.

Dock lite generösare o ger det 2.5/5.

Vet inte hur många timmar jag slängt på ARMA2 de senaste dagarna Editorn är GRYM! Hittade en bättre ljud-Mod också.

Medlem
Skrivet av Krigshot:

Tror snarare att det är alla negativa miffon här som får betalt av codemasters konkurrenter för att posta massa skit.

jepp har suttit på detta forum i snart 10 år för att en dag snacka skit om spelet.. tsts.. varifrån kom du ?

Medlem
Skrivet av TheEdge|Jinx:

Grymt najs spel! Man får direkt den där autentiska "känslan" man fick i OpFlash 1 fast det är då som sagt något lägre realism

Jag blir ju fan förbannad när någon kommer och slänger in en kommentar som denna, vad i helvete är det du tycker är bra i spelet? Det är ju fan inte ett skit som funkar??!!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Bara 11 uppdrag är enligt mig alldeles för kort dessutom utan känsla eller story. Nej en 3:a av 5 är enligt mig det enda det borde få.:down:


signatur
Inaktiv

jag hade hoppats mer på en battlefield 2 variant till konsol, men de blev inte som cod i alla fall vilket jag är glad över. Jag hoppas bara online funktionen fungerar nu så jag någon gån ska kunna testa den viktigaste funktionen.

Inaktiv

en sak till!, fz fick gav hopp om farcry 2 och snackade farcry 2 hela tiden tills det kom...o sen var de inte så mkt mer att säga om de skitspelet. visst de kunde inte se det komma men hur var de så säkra på att de var så bra innan de kom, stor tillgång på trailers, bilder o annan media kanske. samma med detta operation flashpoint, fast de hyllar de. Jag körde det, stängde av playstationet suckade och kände mig lurad... för andra gången. FZ! sluta hajpa upp spel innan de kommer.

Medlem
Skrivet av adamin:

en sak till!, fz fick gav hopp om farcry 2 och snackade farcry 2 hela tiden tills det kom...o sen var de inte så mkt mer att säga om de skitspelet. visst de kunde inte se det komma men hur var de så säkra på att de var så bra innan de kom, stor tillgång på trailers, bilder o annan media kanske. samma med detta operation flashpoint, fast de hyllar de. Jag körde det, stängde av playstationet suckade och kände mig lurad... för andra gången. FZ! sluta hajpa upp spel innan de kommer.

Skyll fan inte din dumhet på fz!

För övrigt, rätt svårt att "hajpa" spel innan de kommit ut..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Jag har kört OF: DR några dagar och jag pratade mycket med mina kompisar om det här spelet och mina förväntningar för detta spel.
Fick hem spelet och började hoppa in på singel player delen och körde första banan och tyckte det var rikigt bra, snyggt, härlig ljud från vapen och bra känsla liksom. Hoppade in snabbt på multiplayer delen och hittade inga servrar. Konstigt tänkte jag, kanske få som har fått hem det eller nåt, men det vissade sig vara nåt fel och är fortfarande fel på deras servrar, dom har inte löst det än i alla fall.
Kom in på en server och körde infiltration och landa på ett fält med massa andra, kollade och då hade jag 4 andra AI att kontrollera och ja 4 andra riktiga personer i mitt lag. Alltså bara 4vs4, ööhhh förstår inte hur dom tänkte när dom hade så här få, ersatt vanliga spelar med AI, kommer inte ihåg hur många det första hade men nog fler än 8.
Började lära mig hur man skicka air strike och sicka runt mina trupper. Hoppade in på en annan server nästa dag och var då american och dom hade bra mycket grymare vapen, det var sniper, M4 med rödpunkt sikte och nightvison sikte och var mycket roligare. Trodde man skulle få välja vapen loadout men bara vilken typ av squad och vad dom hade i den gick att välja, så man var lite låst där vad man fick.

När det gäller fordon så är det en fördröjning på styrningen. När man styr lastbil måste man vara rikigt försiktig hur mycket man rycker till med styrspaken annars välter hela bilen med gubbar i. Sen när det gäller rankade och ickerankade servarar så förstår jag inte vitsen rikigt med det.

Tydligen så spelar inte XP och sånt någon roll för du får inte välja något bättre vapen eller mounta ett sikite på det vapen du fått tilldelat, det ända det kommer göra längre fram är att låsa upp andra classer som verkar ge dig mer kommandon över alla dina medspelare, den som orkar spela får se.

Mycket negativt har jag stöt på så jag föstår inte hur detta spel kan få 5 av 5.
Kanske är för att jag har 360 versionen som inte är lika bra som PC version och det är jäkligt synd. Tack fö mig.


signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Medlem

Att fienden magiskt helar sig över tid är märkligt. Om man skjuter enstaka skott på dem så kan man hålla på länge. Satte 20 skott i en fiende. Några sekunders fördröjning mellan varje skott. Fienden fortsatte bara att skjuta tillbaks utan att bry sig om 20 skott i bröstet (med marksman-vapen) på kort distans.

Gillar ni ren arkad/konsollaction. Köp! Annars inte.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

?

Citat:

Dina rörelser stannar när du tar fram vapen/utrustningsmenyn, du står där som ett fån.
Att ge order kräver att du använder WSAD tangenterna, vad hände med musen, det är en PC jag spelar på (consolemasters gör skäl för öknamnet)?!

Grejen är den att när du byter vapen i krig så gör du de bakom ett skydd, då har du ingen anledning att röra dig.

Har du hört talats om vapenväxling? Det är när man får eldavbrott eller slut på am i sin AK/LMG som man byter till sitt sidearm. Detta görs när det inte finns tid för att ta skydd och byta magasin/åtgärda eldavbrottet.

Medlem

Har testat OFP2, har sen tidigare stor erfarenhet av OFP1, ArmA, ArmA2..... Ett antal flightsims MFS, Falcon 4 Inkl.(allied force), lock on.... Olika F1 spel, rally sim(richard burns rally SCI Games, inget codemasters "wanna be" rally skit)... Det som gör Ofp2 så jävla dåligt är att Codemasters har fått alla att tro att det skulle vara en warsim som OFP1 var(är), pånått sätt har de lurat alla som en gång spelat OFP1 och tyckte om det och många andra för den delen. Det är en skam att köpa en titel och sen göra något helt annat utav det, som någon skrev här om att göra en uppföljare på COD4 och sen släpper man Mariokart!!!:-P, rimmar inte bra hos en gammal fanskara, finns inte ord............... Utöver det undrar jag bara hur codemasters har gjort med sina "ingame" videos, så ser det inte ut hos mig med allt på max, det är mkt med det här som suger förutom titeln
Operation Flashpoint 2... hehe smaka på den.

Medlem

Var nyfiken på hur spelet faktiskt är efter att ha läst recensionen och ex antal gnälliga kommentarer..vågade inte köpa dock, så tankade ner de (köper till 99% spelen, men nu vågade ja inte, ville mest bara se hur de är)

Har redan raderat de, tack o lov att man inte betalade. Tycker gnället är motiverat, gud så dryyyygt de va! Började ju me att man skulle springa 100 mil för o skjuta nårra gubbar. Sen skulle man uppenbarligen springa nårra mil till, och antagligen skjuta nårra gubbar..

Och där avinstalerade ja de.

Första intrycket är viktigt för mig, och där föll spelet direkt. Jag behöver en "jäkla va coolt" känsla direkt i både film och spel, finns inte de, tröttnar ja direkt.

Särskilt snyggt va de ju inte hellr, och ändå gick de lite tungt för min ändå rätt moderna dator. Saknade djup i grafiken, kändes bara platt och trist.

Nej tyvärr, fattar inte hur man kan tycka dehär är bra.

Inaktiv

Bra AI, BRA AI?
Detta spelet har nog den sämsta AI:n någonsin, det är AI:n som förstör för en när man är ute på uppdrag, nej fyfan en tunn etta till detta.


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Jag köpte det för det höga betyget men blev mycket besviken. Trodde då att online-lägget skulle göra det bra, men det var ännu sämre.

Medlem

synd att det är nån slags ständigt månsken hela tiden, vilket gör att hela poängen med NV försvinner. Föv tycker jag att texturerna är irriterande repetativa, AI:n inte alls så smart. Uppdragen håller varierande kvalité, en del riktigt usla, men andra bra. Får en 2,5:a av mig.

Medlem

Har precis spelat klart singelkampanjen och försökt, ja försökt att spela MP. Spelet är trögt har en mängd buggar och här på sin höjd värd 2/5. Singelkampanjen är fattig saknar mängder av scenarion och allt slutar i ett antiklimax. Vad hände med mekaniserade delen? Flygning? Det hela känns bara ofärdigt.

AI hos fiender och kollegor är trög och idiotisk. Folk kan bli skjutna 6ggr utan problem och står bara kvar och tar emot. Nej detta är skräp och jag känner mig tyvärr lurad av FZs skribent. Det var 400 spänn åt helvete.

Medlem

Detta måste man ju bara prova nu. Ser riktigt kul ut.


signatur

"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."

Medlem

Skräp!
Håller med övriga majoriteten PC-användare. Kanske är kul på konsoll, vad vet jag? Om du gillar Flashpoint, ArmA, ArmA II så kommer du att se att Codemessups har vanärat en historisk titel genom att leverera ett TV-spel för små hjärnor alt. stora hjärnor med lite tid för tankeverksamhet.

Extremt lågt av ett så stort företag att utnyttja ett varumärke av hög rang. Som att sälja en Ferrari med Hyundai-motor.

Medlem
Skrivet av Tivook:

Vad som gör mig lite mörkrädd är att FZ bara kommit med spydiga kommentarer mot de flesta av de 402 som kommenterat nyheten.

Att dom inte skäms eller ens överväger att sänka betyget i efterhand får mig bara att klia mig på huvudet.

Det är ju uppenbart att killen som skrivit recensionen inte är en gamer utan är skribent här pga att han gått på journalisthögskolan.

Och detta ska vara en hardcore gamingsajt som stoltserar med att dom var med o skrev om Quake 1? Det kunde lika gärna varit spelspalten i aftonbladet to be honest.

Riktigt bra skrivet!

Som konsollanpassat arkad-betonat Singelplayer spel skulle jag kunna ge detta en stark 3:a, nästan 4:a.
Några av anledningarna till det betyget (av 5 möjliga) är.

Du är en dvärg-soldat med grav synskada:
Du är ca 1.4 meter lång och har starkt begränsat synfält.

Kampanjen är för lätt och kort:
SP är kul, men varken svårt eller utmanande, och alldeles för kort.

Ordersystemet:
Alldeles för förenklat och drygt, du måste stå still för att ge order.

"Rolighetsfaktor":
Spelet är faktiskt kul och tillräckligt stimulerande (svårt) för att ge en bra spelupplevelse, men för vana FPS-spelare är det lite för enkelt.

MEN, detta är inget renodlat SP spel. En viktig del av detta spelet är online läget. Det är det som är anledningen till att många köper det.
Och det är bara löjligt. Inga dedikerade servrar, dumma och tidsödande "start regler" (vänta på att folk trycker F9) och sinnessjuka ping:ar.

Allt sammantaget så är detta spelet på PC max värt en 2:a: kul för stunden men inget man lägger pengar på.

Skall tillägga att grafiken är snygg men förenklad och inte särskilt realistisk. Tänk CoD4 på låga inställningar med sämre realism och detalj i grafiken.
Att slå på Arma2 på höga inställningar, som jag testade efter att ha läst allt snack om att grafiken i OFP:DR var bättre än i Arma2, gjorde att jag höll på att tappa hakan.
Arma2 är fanimig fotorealistikt ibland, och så jävla realistiskt och detaljerat att dom som jämför grafiken mellan spelen omöjligt kan ha testat Arma2 på en bättre dator än P4 med GF 6600. Eller så har man grava synproblem alternativt vaneföreställningar.

Jag menar, titta på dessa INGAME bilder från Arma2:

[http://i971.photobucket.com/albums/ae198/carlbark/MattanTrrac...]

Nedanstående får skrivas in för hand, funkar inte att länka av nån anledning:

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/carlbark/Spaff/SFP-P...

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/carlbark/Spaff/SFP-P...

http://i971.photobucket.com/albums/ae198/carlbark/Spaff/SFP-R...

Detta är ingame bilder och om ni tokar (no offence) som tror att grafiken i OFP:DR är i närheten av Arma2 grundar er uppfattning baserat från taskiga youtube videos så testa själva Arma2, youtube har oftast alldeles för kass kvalitet.

Och nej, jag är ingen Arma2 fanboy. Jag spelar inte Arma2 eller OFP1/Arma1 för den delen.
Men jag har jämfört grafiken och jag lider inte av vaneföreställningar...

Skriv svar