Xbox 360 menyer fula i 1080p
Hej hallå!
Har en xbox360 Elite som jag kopplar till min nya FullHDTV, en Sharp LC42XD1EA via HDMI kabel.
Jag tycker nu att själva menyerna på xboxen blivit fulare än tidigare. Texten i menyerna ser lite "pixlig" ut, inte rena kanter. Xboxen är inställd på 1080p. Någon som kanske har liknande set-up som har några tips eller har upplevt samma problem.
Söker även allmäna tips för hur man kalibrerar TVn på rätt sätt. Går ju att köpa såna där kalibrerings-dvd skivor men finns det några tips på funktioner man ska slå på/av eller annat man ska tänka på gällande ljusstyrka, färger och kontrast osv.
Jättetacksam för svar! tjaaba:)
Ok det kan vara mycket som är fel, förmodligen är det så att din "gamla" var bättre på att hantera 720p än vad din nya är på att hantera 1080p. Kan oxå vara så att den inte är så bra på att hantera 1080p via HDMI så testa en annan anslutning t.ex. komponent.
Testa lek lite med bildiställnignarna oxå, kan mycket väl vara att skärpan är lite för hög kolla kontrasten oxå.
Ser det bättre ut om du kör i 720p? 1080i?
Har du någon annan källa du kan testa skicka 1080p från än 360n?
Är ingen direkt exakt vetenskap om hur man får bäst bild på just din tv så det är bara att testa.
Calibrerings diskar är alltid bra, borde alla ha.
Fick hem TVn igår så jag har inte hunnit pilla på allt än, ska hem o testa lite grejjer efter jobbet så får vi se om jag kommer på nått. Men vill man inte undvika att inte köra HDMI? ska inte det vara bäst bild och ljud om man jämför med komponent? Tack så mkt för tipsen iaf!
Vid optimal överföring är det omöjligt att se någon skillnad. Vad som ser bäst ut beror helt enkelt på vad källan är bäst på att skicka ut och vad din tv är bäst på att behandla och det skiljer en hel del från modell till modell.
HDMI brukar endå vara att föredra då det helt enkelt är enklast och i teorin en bättre överföringsmetod.
HDMI är oxå alltid att föredra vid längre kabellängder.
vet inte vad ni har för slags skräp tv.
en granne kör sin 360 genom hdmi och det är en full hd tv Phillips 32 tums lcd .
och där är det suverän bild genom hdmi.
Och din poäng är?
Har aldrig sagt att HDMI ger dålig bild? Men det är inte alltid det bästa alternativet beroende på vad du har för modell på tvn.
vet inte vad ni har för slags skräp tv.
en granne kör sin 360 genom hdmi och det är en full hd tv Phillips 32 tums lcd .
och där är det suverän bild genom hdmi.
Såvitt jag vet så finns de ingen 32" fullhd teve på marknaden?!
Gissa vrf, han ljög... Som vanligt
Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23
denna tvn har han.
Philips 32" LCD32PFL9632D
länken till den är löjligt lång så den blev knas när man klistrade in den.
ni får kolla upp tvn själva.
Ja, du ljög som vanligt. Det är ingen full-hdtv som du ville att vi skulle tro
Redigerat 1992-02-22 20:42 av Jianlian23
... de e verkligen inte en fullhd teve haha fan va kul att du trodde de BBB=) haha
Du måste förstå vad skillnaden är mellan att stödja och kunna visa formatet ... teven stödjer 1080p signaler men de betyder inte att du får ut de på skärmen ... skärmen är en vanlig HD ready alltså 720p:D
hade vart lite kul om de va de ... 32 och fullhd ?? nah skulle inte tro de ... för liten yta för att ens utnyttja formatet!
hade vart lite kul om de va de ... 32 och fullhd ?? nah skulle inte tro de ... för liten yta för att ens utnyttja formatet!
Formatet? Vilket format menar du då?
:\
... de e verkligen inte en fullhd teve haha fan va kul att du trodde de BBB=) haha
Du måste förstå vad skillnaden är mellan att stödja och kunna visa formatet ... teven stödjer 1080p signaler men de betyder inte att du får ut de på skärmen ... skärmen är en vanlig HD ready alltså 720p:D
För liten yta? Inte då. 24" kör i 1920x1080.
ja men för att få ut de mesta av en fullhd teve e de ju givet att den ska va stor för att ens utnyttja alla pixlar ! små skärmar med hög upplösning tex 24" menar sej för datorer DU ska sitta nära !! en teve sitter man en bit ifrån ! fatta !
Joo men argumentet var ju att det inte fanns några LCD under 32" som klarar 1080p vilket det finns gott om. Fatta det du!
trodde iaf det var en 32 tums full hd.
men verkar inte vara så.
en verklig full hd tv är en tv som kan köra
1900 x nånting ?
Full HD / True HD är en icke officiell klassificering av HDTV som Sony hittat på, tror jag...
Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.
trodde iaf det var en 32 tums full hd.
men verkar inte vara så.
en verklig full hd tv är en tv som kan köra
1900 x nånting ?
Full HD / True HD är en icke officiell klassificering av HDTV som Sony hittat på, tror jag...
Full-HD innebär att tv:n har 1920x1080 pixlar. Detta innebär att tv:n har en upplösning på cirka 2 megapixel.
Nån av dessa är väll "cert" gäller även för 1080i men kommer inte ihåg vilken. Åtminstånde har det vart så.
De där namnet är bara bullshit se till så att den klarar 1080p sen kan de få heta ExtremeMaxHD om det så vill.