Vilken uppgradering till datorn skulle ge mig bäst prestanda-ökning?

Medlem
Vilken uppgradering till datorn skulle ge mig bäst prestanda-ökning?

Jag har följande hårdvara:

* Asus P5B-E iP965 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

* Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB FSB1066 Socket 775

2 st A-DATA 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz

* BFG GeForce 8800GTS 640MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Det jag funderar mest på är att antingen köpa quad-varianten av min processor eller så köpa 1gb ramminne så jag får 3. Jag vill dock gärna höra lite åsikter av folk som förhoppningsvis kan mer om detta än mig.

Är dock hyfsat nöjd med prestandan, kunde köra demot i "high" men märkte att om jag t.ex sänkte shaders och post process effects (eller vad det nu hette) så flöt spelet riktigt bra. Jag såg ingen direkt skillnad på grafiken då heller. Att sänka skuggorna till medium gav också bra prestanda-ökning.

Någon som kan förklara lite vad de olika grafikinställningarna i Crysis innebär och vilken man kan dra ner på utan att påverka det visuella nämnvärt?

Medlem

Jag tippar på att en uppgradering av din cpu skulle hjälpa dig mest.
En dual core på 3ghz eller en quad är att föredra.

Medlem

skulle kunna tänka mig att ett nytt grafikkort skulle ge mest, men samtidigt så är det väl inte direkt prisvärt att uppgradera någonting av det du har då det som är bättre ändå inte är så pass mkt bättre.

tror absolut inte att en quadcore skulle ge nån märkvärd prestandaförbättring. folk verkar tro att quad är bäst och dualcore är gammalt och föråldrat men så är absolut inte fallet.

vill du ha lite mer kräm så klocka cpu'n lite och som du nämner kanske köpa en gig ram till.

när det gäller grafikinställngar så känner jag, personligen, att shaders är det som ökar den grafiska kvalitén mest. testade draner allt på low och bara höja water, shaders och shadows och det såg väl inte alltför pjåkigt ut. har inte experimenterat alltför mycket men går nog att dra ner på det mesta så länge man lämnar shaders ifred, om man inte vill förlora så mkt grafiskt godis

Medlem

Är inne på samma tanke som trådskaparen, att uppgradera... Sitter på ett liknande system med CPUn klockad till 3ghz, har funderat på en Quad alternativt ultra...

Då är frågan, när kommer Quadarna ramla ner i pris??? Har dock läst flera trådar där Crysis inte verkar stöda flerkärningt fullt ut??? Gäller detta bara demon???


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv

Crysis är först med så bra optimering för 4 kärnigt. Ni tjänar grymt på en Quadcore om vi snackar Crysis... Kalana, så är inte heller fallet som du beskriver; inte när vi snackar Crysis iaf.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Crysis må vara väldigt cpu intensivt men den behöver du inte byta ut, en E6600 räcker gått och väl. Största prestandard vinsten får du om du upgraderar ditt grafikkort.
Har själv ett GTS men tänker inte skaffa mig ett GTX eller Ultra då det knappast är värt det, GTS duger tills 9XXX serien kommer och först då tycker jag det är värt att byta upp sig från ett GTS.


signatur

<3

Medlem

personligen skulle jag inte ta beslut baserat på en demo...


signatur

/ Shuburn

Medlem

Har själv en E6600. Tog och testade Crysis CPU test, först med fysiks på High och sedan på low, fick exakt samma resultat, sänker jag däremot grafiken får jag bättre FPS. Vad kan man dra för slutsatser av det? Att CPUn med stor sannolikhet klarar Crysis mer än väl och det är G-kortet som drar ner FPSen.

Spelar inte så stor roll om det är ett demo, resultaten bör gälla ändå, om nu inte fullversion av någon anledning skulle vara ännu mer cpu krävande.

Edit: stavfel


signatur

<3

Inaktiv

Crysis är på detta vis när det gäller hårdvara och detta är enligt crytec själva!

Viktigast är cpu! en Quadcore gör mer än en dual tex och när det släpps i release kommer att vara ännu bättre optimerat än demon.
Efter detta så är det gpu (grafikkort för dem som inte vet ;P)
och sist så är det minnet.

Skall själv köpa mig en quadcore så fort jag kan och sen blir det nog vista 64 med och mer minne

Medlem

Grafikkortet, eftersom det är GPUn som begränsar oss i alla spel nu för tiden eftersom quad o dual coresen är så pass snabba

Medlem

Vänta med beslutet tills det kommer lite benchmarks från demot med quad, duo, X2 etc.

Vid nyköp hade jag däremot utan tvekan köpt en quad. Utvecklingen pekar åt fler kärnor, mjukvaran kommer att anpassa sig efter det.

Inaktiv

Jag menade inte att en E6600 drar ner på vad du kan få ut ur Crysis, men har du ett par program i bakgrunden som går så tjänar du gryymt mycket på en Quad.. samma med sandbox, tror du kanske t.om. får laddningstider i sandboxen om du kör utan Quad.

Jag säger som jag alltid sagt; Quad är framtiden - trodde den diskussionen redan var klar och vunnen men vissa värkar inte vilja övertyga sig?

Jag tror inte det är värt att upgradera något du har just nu; vill du verkligen göra det ändå så är det CPU:n...

Vilka grafik inställningar man har har ju inte något med prestandan i sin helhet - då 100 andra saker spelar in... men snackar vi FPS/grafik så är det självklart alltid gpu:n som stårförst.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Har aldrig fattat varför folk som är inne på Quad alltid pratar om alla program de kör i bakgrunden?!?!? När jag spelar så spelar jag, sitter inte å tankar torrents eller rippar skivor?!?!?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

du undra lite om inställningarna..

shaders är inställningarna för ljus effekter

gämnför här
http://www.incrysis.com/forums/viewtopic.php?id=11269

post process är lite som motion blur. när du tex svänger snabbt så blir det en svepande effekt, för att skapa mer djup o rörelse känsla.. drar inte speciellt mycke av datorn. jag kör high på det.
(min spec: E6600 2.4ghz, 2gb, x1650pro, xp at 1024)

saker man kan dra ner på är shaders och shadows om man vill ha allt annat high, föredrar lägre shadows än shaders (shaders gör att explosioner, myningseld ser skit najs ut)

Medlem

du kan ju inte ha så mkt bättre.. kostar bara onödigt mycket att skaffa värsta hårdvaran.. vänta tills det gör nån skillnad, typ två år... men minst ett år iaf.

och om du nu ska skaffa minnen, se till att ha totalt fyra gig åtminstonne, och skaffa Vista (trots barnsjukdomarna som härjar), och kör i DX10... då lär du kunna avnjuta en färdigoptimerad fullversion av Crysis, på ett bra sätt.. låter väl bra eller?


signatur

/ Shuburn

Inaktiv

går det att spela crysis överhuvud taget med ett 8600 gt och en 2 gig ram och amd x2 4400+ ?

Medlem
Skrivet av misstog:

går det att spela crysis överhuvud taget med ett 8600 gt och en 2 gig ram och amd x2 4400+ ?

Om du kör 1280x1024 så lär det fungera bra.


signatur
Medlem

nej om han kör i 1024*768 och low.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

jag har 4200+ x2, 8600gt och 4gb ram, kör 1024x768 i medium och allt flyter perfekt. Och det är snyggt (i mina ögon iaf).


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Jag kör vista 64bit så allting ser kanon ut. Jag vet inte om jag är gammalmodig men jag tycker de flesta shooters ser bäst ut i 1024*768 med x4 AA....

Inaktiv

Du behöver inte uppgradera nåt.
Klocka CPUn och grafikkortet så har du mycket bättre grejer.
CPUn får du lätt upp till 3Ghz.

Medlem

Håller med förgående talare, C2D kan man lätt klocka upp samma sak med 8800 serien.

Såg dock ett test på Crysis demot där man testade den nya AMD CPUn och en Quad core gav ca 1 fps mer i Crysis jfm en Dual core (alla CPUerna var uppklockade till samma frekvens (3 Ghz)). Ska dock tas med en nypa salt.
Sitter själv och funderar på att slänga in ett till 8800 GTX så jag kan köra Very high i XP.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv

Jag har laddat ned crysis demot nu och det laggar inte i 1280x1024 och vissa inställnigar på high. jag har te x high på texture detaljer, spel effeckter och på vatten kvalitet. Ska nog endå uppgradera till 8800 gtx när dom blir billigare.:)

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Crysis är först med så bra optimering för 4 kärnigt. Ni tjänar grymt på en Quadcore om vi snackar Crysis...

Ursäkta nu, vad sa du? Optimering för quadcore?

1
Skriv svar