Multiplayer och onlinestöd

Medlem
Multiplayer och onlinestöd

Tänkte starta en liten diskussion här om onlinestöd och multiplayer-gameplay. Hur ser erat drömspel ut när det kommer till onlinefunktioner?

Det som fått mig att fundera är att jag tycker nästan alla spel idag bjuder på ett besvärande dåligt multiplayerstöd. Är det inte buggigt och laggigt pga dålig nätkod så saknar det helt enkelt innehåll, funktioner, alternativ o.s.v.
2 spel i min samling tände denna irritation i mig.

MLB07 The Show
Onlinefunktionen är FULL av innehåll. Det finns alla möjliga olika alternativ, det finns forums, chatrum, statistik, rankinglistor, live updates och den helt underbara möjligheten att starta onlineligor och turneringar efter eget önskemål, och bjuda in sina vänner att spela denna liga utefter de tider som bestämts. Alla som går online kan även kika på dessa ligor, se vem som leder o.s.v.

Kort och gott, The Show har ett underbart onlinestöd som har allt det man kan önska sig i ett sportspel....
MEN, spelets nätkod är så dålig att spelet är i princip ospelbart.

Colin Mcrae Dirt
Denna serie borde väl åt minståne kunna bjuda på möjligheten för spelare att starta sina egna spel?
Men allt man kan göra är välja "race online" så puttas man direkt in i den första bästa server som spelet hittar. Kan vara allt från 2-100 personer inne på den servern, och alla rallybyten sker med röstning efter varje race.

Det finns ingen serverbrowser, inga filter, ingen möjlighet att överhuvudtaget starta ett eget spel.
Man kan alltså inte spela ett helt rally online, man kan bara köra sträcka för sträcka, och varje sträcka måste röstas fram emellanåt.

DIRTs onlinestöd är det sämta jag någonsin sett i ett spel. Det vore tillochmed bättre, anser jag, om de helt skippat skiten istället, det är fullständigt meninslöst i nuvarande skick.

Jag fattar inte varför spelutvecklare inte lägger mer tid på onlinespelet. Och det blir till synes bara sämre och sämre...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Eller så kan man göra ett mmoracing, hitils har det väll bara blivit floppar. Need for speed City blev ju helt bedrövligt. Dom stängde ju ner betan efter 2 veckor för att det var så extremt dåligt.

1
Skriv svar