Hårddiskutrymme problem för digitala släpp?

Robot
Hårddiskutrymme problem för digitala släpp?
Medlem
Hårddiskutrymme problem för digitala släpp?

Skulle gärna se spelsläpp man kan ladda ner + större hårddisk
Allt för att slippa skivhelvetet


signatur

Jäh!

Medlem

Bara det inte blir som Steam, hatar skräpet. Jag vill kunna spela min köpta spel utan att vara uppkopplad. Samt att jag inte ser varför spelen ska vara dyrare att köpa digitalt än i affären (Steam återigen). De borde vara billigare eftersom man skippar tryckning, förpackning, skeppning, mellanhänder så som återförsäljare. Mer av kakan borde mao gå till utvecklarna och alla blir glada...?


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Citat:

Project Natal Xbox 360 med en terabytes lagringsutrymme år 2010

Med tanke på M$ prisstrategi skulle inte jag vilja köpa en sån hårddisk, idag: 120 gig = 1500 spänn, 2010: 1 tb = 15000:- ? Kan inte annat än tycka synd om alla som vill uppgradera. Tur att det står Microsoft på förpackningen i alla fall, dom är ju kända för att tillverka högklassig hårdvara...


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Bara det inte blir som Steam, hatar skräpet. Jag vill kunna spela min köpta spel utan att vara uppkopplad. Samt att jag inte ser varför spelen ska vara dyrare att köpa digitalt än i affären (Steam återigen). De borde vara billigare eftersom man skippar tryckning, förpackning, skeppning, mellanhänder så som återförsäljare. Mer av kakan borde mao gå till utvecklarna och alla blir glada...?

är du inte alltid uppkopplad redan? btw, jag är rätt säker på att det går att köra offline, men jag har aldrig haft nåt behov att esta så..

sen kostar det pga av moms som sverige lägger till. hade väl varit billigare annars.

Medlem

Verkar bra detta förutsatt att en ny disk inte kommer kosta lika mycket som konsolen själv. Har alltid undrat varför de inte säljer titlarna online tills jag försökte installera mitt andra spel på disken. Xboxens originaldisk är ju pinsamt liten och man får förfan bara plats med ett spel. Och att köra spelen på skiva är onödigt segt.

Inaktiv

Det är för att snubbarna som sätter priserna är dåliga på att omvandla valuta, tänk ett spel som kostar 50$

Dom kör:

50$ = 50Euro

Men!

50 Euro = 550 SEK (24/5-09)

1$ = 7,85 SEK (24/5-09)

50$ =! 550 SEK!!!

utan 392 SEK!

Medlem
Skrivet av Nocturne:

Bara det inte blir som Steam, hatar skräpet. Jag vill kunna spela min köpta spel utan att vara uppkopplad. Samt att jag inte ser varför spelen ska vara dyrare att köpa digitalt än i affären (Steam återigen). De borde vara billigare eftersom man skippar tryckning, förpackning, skeppning, mellanhänder så som återförsäljare. Mer av kakan borde mao gå till utvecklarna och alla blir glada...?

Serverunderhåll är inte gratis. Därav ett högre pris för nedladdningarna.

Och 24/7-bredbandsanslutning blir mer och mer standard. Men visst är det irriterande att inte kunna spela spelen just när anslutningen ligger nere... för det händer ju någon gång, även om det kanske inte är så ofta.

Mest irriterande med STEAM är att det är nästintill omöjligt att ladda ner något just vid lansering av populära spel.

Medlem

ThreeZool: Du kan inte räkna rakt av sådär. När dom gjorde konverteringen från dollar till euro tog dom även bort så inte moms och skatt las på priserna.

Tar du istället de 392 SEK du får för 50 dollar och gångrar med 1,32(25%moms + 7%skatt) kommer du upp i den något rättvisare siffran på knappa 520 SEK.

Medlem
Medlem

Serverunderhåll och bandbredd mm lär ändå vara sjukt mkt billigare än att skeppa och sälja fysiska ex. Inte alltid jag har nät (t ex på landstället) och då vill jag kunna spela mina spel ändå.

Det finns mer med STEAM som irriterar mig, t ex att jag är tvungen att ha det för att spela vissa spel. Det borde inte krävas att ha STEAM för att spela spelen utan att det mer skulle vara en underlättande tjänst.

Angående kostnaden så om ett spel kostar 550:- i affären så kostar det 650:- på STEAM. Genom att ha digital distrubution så skär man ju bort stora delar av kostnaden för spelen?

Spelet kostar 300:- av det får utvecklare 100:- och utgivare 200:-, sedan lägger distributörer och andra mellanhänder på 200:-. Till sist lägger butiken på 50-150:- för att gå runt och spelen kostar således 550-650 för oss konsumenter... Nu vet jag ju inget om hur vida dessa siffror är korrekt (troligtvis inte). Nånstans borde de ju kunna skära ner priserna och ändå få ut mer per sålt spel?

Det vore väldigt intressant om någon lite mer insatt i branschen kunde förklara hur det går till!

Tills vidare håller jag mig borta från STEAM.


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Det kommer inte att fungera så länge hårddiskarna har liten lagringskapacitet och högt pris. När man är van med stora men billiga diskar i datorn blir jämförelsen rent ut sagt löjlig.

Medlem

Varför valde MS då att göra en specialltillverkad hd ? Enbart girighet eller vad ?
Dom kunde gott gjort så att folk kunnat köpa en vanlig hd i den storlek dom vill ha och sätta in själv i sin 360.

Jag köpte en 320 gigs Sata 2.5 hårddisk på Inet data till min ps3 för nån vecka sen, den hdn kostade 600 kronor,
en 120 gigs Xbox 360 hårddsisk kostar 1000 kr.

Det är ju inte så lyckat precis, lyckat för MS kanske men inte för konsumenterna.

BME
Medlem

Pachter verkar ju missa en ganska uppenbar sak i sin liknelse, nämligen att "återförsäljare" inte är ett gäng identiska butiker. "återförsäljare" utöver apple-affärer som säljer iPod är inte musikbutiker som megastore, cdon ska ses som en undantag då de säljer fysiskt och digitalt, det är elektronikkedjor som ex onoff och elgiganten som skulle fortsätta att sälja konsoler om fysiska spel försvann, men spelbutiker skulle gå under, särskillt då även begangnat-marknaden (som de tjänar multum på) skulle försvinna.

Men jag är väldigt mycket emot enbart nedladdning av fulla spel. Steam kanske har rea då å då men ex CoD4 kostar ju typ fortfarande 4-500kr där, helt absurbt. Men då de aldrig behöver tömma sina lager på gammalt som en fysisk spelbutik gör så kan de fortsätta med sina höga priser. DLC betyder att utvecklaren tar pengarna som den egentligen skulle givit distrubitören för sig själva, inte att du får billigare spel. Som när Vivendi och Valve gick skiljda vägar när de skulle distrubera HL2 på steam.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

1
Skriv svar