Branschanalytikern Michael Pachter tror att det enda som gör att vi inte ser digitala spelsläpp till Xbox 360, samtidigt som butiksversionerna har premiär, är på grund av hårddiskens begränsade utrymme.

Jag ser inte att tiden mellan [butiks]släpp och digital nedladdning är en produkt av annat än hårddiskutrymme. Jag tror att så snart vi har stora hårddiskar - tänk den "nya" Project Natal Xbox 360 med en terabytes lagringsutrymme år 2010 - så kommer vi ha nedladdningar från dag ett. Jag tror inte utgivarna kommer bry sig alls ifall nedladdningarna är dag ett, och, ärligt talat, min gissning är att många utgivare favoriserar en sådan [affärs]modell. Det är sant att återförsäljarna inte skulle gilla det, men de skulle nog inte heller ha så mycket att säga till om.

Ibland när det talas om digitala nedladdningar och om att fysiska kopior av spelen ska försvinna helt, så brukar man vanligtvis se butiksåterförsäljarna som ett problem. För ifall de inte längre tjänar pengar på att sälja spel utan bara kan sälja hårdvaran, varför skulle de bry sig? Pachter vill här gärna dra en liknelse till #Apples framgångsrika iPod-affärer.

Jag vet inga återförsäljare som vägrar att sälja iPods, bara för att allt innehåll på en iPod distribueras digitalt. På samma sätt, även om återförsäljarna kanske försöker hindra dag ett-nedladdningar, så tror jag inte så många skulle vägra att sälja Microsoft-produkter som hämnd. Om en återförsäljare skulle bojkotta Microsoft tror jag att utgivarna skulle gå samman mot denna återförsäljare, och de skulle bli svältfödda på produkter.

Uttalandena kommer efter att #Microsoft som bekant ska sjösätta en "Games-on-demand-service" över Xbox Live, där spelarna kommer kunna köpa titlar som Mass Effect, Bioshock och Assassin's Creed. Drygt 30 titlar kommer finnas tillgängliga då tjänsten lanseras i augusti, och nya spel kommer dyka upp varje vecka.