Intel döms till 11 miljarder i böter

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

"hårda branschen för mikroprocessorer" ?

vad då hård, dom är TVÅ

VIA, IBM etc...VIA Nano och PS3 tex...glömt dem?

Inaktiv

Bra av EU, sätt dit företagen som försöker spela emot reglerna. Glöm inte bort att de gör det för oss (konsumenterna).

Skrivet av Brandter:

Ett US bolag bryter mot EU:s konkurenslag, känner på mig att de bryr sig jäääääääte mycket. De sa ju åt microsoft att de var tvungna att splitta företaget och börja konkurera mig sig själva. Jo det har vi ju sett mycket av. EU kan brinna, och om de fortsätter stämma amerikanska bolag så kommer de nog göra det också.

Eh? Är du full? MS har åkt på miljardböter efter miljardböter, de har faktiskt lyssnat på en del krav. Till exempel kommer man kunna ta bort IE i Windows 7, pengarna går till EU också (så vi slipper betala de med skattepengar).

Folk har visst missat poängen med EU, vi (Sverige) får bättre priser från andra EU land och de satsar på längre skott, det kommer löna sig med tiden.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

det är sjukt. varför ska de straffa Intel på 11 miljarder särskild när nu det är hårda tider . domen borde vara lite snällare. jag tycker att det är jätte felaktigt beslut. EU behöver inte straffa USA på enorma summan bara för att det USA. Domen får besluta om hela processen.

Medlem

jag kör gärna intel om jag får lite av dom där 11

Inaktiv

Asså EU komisionen kan dra åt helvete.

Snart kommer inga amerikanska företag vilja göra affärer i europa. Antar att de var trötta på att ge sig på Microsoft stup i kvarten med massa dumma jävla grejer och gav sig på intel istället/med.

Medlem

larvigt, varför ge sig på den bättre av dom två processortillverkarna? amd och ati är ute sen länge. intel och nvidia är framtiden för riktiga gamers


signatur

//monster

Inaktiv

Alltså, om Intel besegrar AMD som är deras största konkurrent på processormarknaden så kommer det bara finnas en stor aktör kvar för konsumenterna...dvs. processorpriserna kommer öka

Medlem

löjligt, får man inte tjäna pengar? Jag tycker det är bra att grabbarna har kommit på ett effektivt sätt att tjäna pengar, det ska väl eu skita i.


signatur

//mvh

Medlem

Varför detta jävla chaffs med EU-tattarna hela jävla tiden, amerikanska bolag kan väl sluta sälja grejer här då så får vi väl sitta med processorer från Polen eller nåt annat trams, idiot-EU. SVERIGE UT UR EU säger jag bara...


signatur

Jag äger.

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Bra av EU, sätt dit företagen som försöker spela emot reglerna. Glöm inte bort att de gör det för oss (konsumenterna).

Skrivet av Brandter:

Ett US bolag bryter mot EU:s konkurenslag, känner på mig att de bryr sig jäääääääte mycket. De sa ju åt microsoft att de var tvungna att splitta företaget och börja konkurera mig sig själva. Jo det har vi ju sett mycket av. EU kan brinna, och om de fortsätter stämma amerikanska bolag så kommer de nog göra det också.

Eh? Är du full? MS har åkt på miljardböter efter miljardböter, de har faktiskt lyssnat på en del krav. Till exempel kommer man kunna ta bort IE i Windows 7, pengarna går till EU också (så vi slipper betala de med skattepengar).

Folk har visst missat poängen med EU, vi (Sverige) får bättre priser från andra EU land och de satsar på längre skott, det kommer löna sig med tiden.

Jo självklart, snart kommer storebror och ser precis allt du gör, snart slopar dem väl yttrandefriheten med för folk är "störiga". Sverige betalar mycket mer än vad vi får tillbaka för att vara med i EU... Sen sysslar dem med så oerhört onödiga grejer, som t.ex. hur böjda bananer är, WHO GIVES A SHIT?! "pengarna går till EU också (så vi slipper betala de med skattepengar)." Hahahahaha, jaha du, och nu idag eller vad det var så fick precis alla en löneförhöjning, som om deras jobb spelar någon roll, jobbar ett par timmar i veckan och trycker på en knapp lite då och då... Okej, det finns bra grejer med det så som inga tullar och sådana fjanterier, men att vi tjänar på det i längden? Knappast.


signatur

Jag äger.

JB
Medlem

Tekniknyheter på FZ lyser ju med sin frånvaro av bakomliggande fakta och historik.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9337-intel_kan_fa_bota_rekor...

Quote:
**************
För ungefär två år sedan blev det känt att EU satt luppen på Intel. Anklagelserna är att den stora processortillverkaren använt olagliga affärsmetoder ända sedan 2001 för sätta käppar i hjulet för konkurrenten AMD.

Intel anklagas bland annat för att ha gett rabatter till datortillverkare och andra större kunder om de endast säljer processorer från företaget. Intel ska även ha betalat datortillverkare för att skjuta upp lanseringen av AMD-baserade datorer.

Exempelvis har Intel avtalat med Dell och Lenovo att samtliga bärbara datorer från tillverkarna ska använda Intel-processorer. Ett liknande avtal finns med Hewlett-Packard, som anger att minst 95 procent av alla stationära modeller för företag ska innehålla kretsar från Intel.
**************

Att skriva av nyheter från tex shacknews och posta på fz är en sak.
Men skriva om nyheter som kräver bakomliggande historik och fakta är en helt annan sak.

IG är mitt betyg för det sätt som nyheten presenterades här på fz, dvs mycket bristfällig fakta.

Deleta mitt konto om era egon inte tål kritik som ni behöver.

Det är inte lek att skriva kassa nyheter. Om all info inte kommer fram för man inte är kompetent nog så gör man ett riktigt kass jobb.

FZ kanske skall låta Sweclockers skriva tekniknyheter.

Edit:
Märks ju direkt att det är fakta-förrvirring i kommentarerna, eftersom nyhetsskribenten hade det klart för sig hur det låg till.
<facepalm>

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
För att förklara det kort
Intel har erbjudit företag som t.ex HP rejäla rabatter på intel processorer om dom gick med på att inte sälja någonting från AMD

Därav stängde dom ut AMD från en väldigt stor marknad trots att AMD vid det tillfället hade en bättre produkt = därav skadar konsumenten.

Det är inte första gången Intel blir bötesfällda på dem här punktarna och det som även de blir bötesfällda för dem har punktarna också i USA fast det bara vänta och se.

Inaktiv

Bra att det är politiker och inte några arga "gamers" som bestämmer om Sverige skall vara med i EU.

Ni tycker synd om Intel för någon konstig anledning. De försöker använda "fula" metoder för att få ut AMD, som är deras ända stora konkurrent.

Lite märkvärdigt att AMD har lyckats så bra faktiskt, de har MYCKET (väldigt mycket!) mindre pengar och resurser och ändå snor de marknadsandelar.

Hur som helst, om AMD försvinner kan Intel öka priserna rejält (eftersom de har ingen riktigt konkurrent) och kunderna tvingas skaffa deras produkter. Ni skall vara glada att EU gör detta, vad tjänar ni på att Intel fuskar sig fram och får en dominerande ställning? De ska straffas för sina fula misstag. De försöker ju skaffa monopol!

Själv har jag alltid använt en AMD processor på grund av att de har varit snabbare, billigare och tystare.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

borde inte de pengarna gå till amd?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fanta:

Tekniknyheter på FZ lyser ju med sin frånvaro av bakomliggande fakta och historik

Först och främst, tack för din kritik.

FZ är inte, och kommer förmodligen aldrig att bli, en tekniksajt men vi strävar efter att i alla fall täcka de stora händelserna, vilket det här är.

Vi har gått igenom nyheten och anser att den innehåller relevant information angående domen. Samtidigt är vi inga hårdvaruexperter varför vi gärna länkar vidare till våra expertvänner på Sweclockers för en mer djuplodande läsning.


signatur
Inaktiv
Skrivet av spiken:
Skrivet av Fanta:

Tekniknyheter på FZ lyser ju med sin frånvaro av bakomliggande fakta och historik

Först och främst, tack för din kritik.

FZ är inte, och kommer förmodligen aldrig att bli, en tekniksajt men vi strävar efter att i alla fall täcka de stora händelserna, vilket det här är.

Vi har gått igenom nyheten och anser att den innehåller relevant information angående domen. Samtidigt är vi inga hårdvaruexperter varför vi gärna länkar vidare till våra expertvänner på Sweclockers för en mer djuplodande läsning.

Jag tycker den här nyheten är utanför FZ's område...släpp den bara.

Medlem
Skrivet av Fanta:

Tekniknyheter på FZ lyser ju med sin frånvaro av bakomliggande fakta och historik.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9337-intel_kan_fa_bota_rekor...

Quote:
**************
För ungefär två år sedan blev det känt att EU satt luppen på Intel. Anklagelserna är att den stora processortillverkaren använt olagliga affärsmetoder ända sedan 2001 för sätta käppar i hjulet för konkurrenten AMD.

Intel anklagas bland annat för att ha gett rabatter till datortillverkare och andra större kunder om de endast säljer processorer från företaget. Intel ska även ha betalat datortillverkare för att skjuta upp lanseringen av AMD-baserade datorer.

Exempelvis har Intel avtalat med Dell och Lenovo att samtliga bärbara datorer från tillverkarna ska använda Intel-processorer. Ett liknande avtal finns med Hewlett-Packard, som anger att minst 95 procent av alla stationära modeller för företag ska innehålla kretsar från Intel.
**************

tack, det förklarar ju saken lite bättre. Hade det bara handlat om rabatter så hade domen känts konstig, men i samband med att de försöker tvinga amd bort från marknaden genom att skriva den typen av avtal med tillverkare så ändras min inställning i frågan.

det andra du skrev


signatur

thank you, come again

Medlem

Bort med Intel! Bra! Sätt dom i konkurs! Jävla giriga jävlar! Fusk skall bestraffas!

Lycka till med överklagan din jävel!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

ofta att 11 miljader svider för ett sånt stort svinföretag som intel...

123
Skriv svar