Fotbollsmatcher!

Medlem
Fotbollsmatcher!

Hej! Vill först börja med att fråga om det är olagligt att ladda ner inspelade fotbollsmatcher? Isf så önskar jag att moderatorerna har överseeande med detta och låser tråden då jag inte har en aning om det är emot reglerna.

Vet någon vart jag kan ladda ner Fotbollsmatcher? Skulle vilja ladda ner hela uefa champions league 2007, helst manchester united matcherna. (min tränare vill ha dem;)) och jag är intresserad av Milan. Tackar på förhand;)


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Är väl lika olagligt att ladda ner fotbollsmatcher som det är att ladda ner vilket tvprogram som helst.

Medlem

är det olagligt att spela in tvprogram? (för enskilt bruk, alltså med VHS/DVD/HDD-spelare)

annars lär väl dessa matcher finnas på ligornas egna hemsidor? (kanske inte nerladdningsbara men streamade va?)

tv4 har ju sitt tv4anytime osv.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Det är inte olagligt att spela in tv-program, se Upphovsrättslagen 12 §: "Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk."

Det är i slutet av samma paragraf som det gjordes ett kontroversiellt tillägg 2005, som kriminaliserade 1+ miljon fildelare i ett nafs: "Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §."

Så länge förlagan är lovlig är det alltså helt okej att göra kopior. Man får alltså göra privata kopior av spel och musik man köpt, men däremot får man inte ladda ner musik från nätet - såvida inte upphovsmannen själv publicerat den eller gett sitt tillstånd.

1
Skriv svar