grafik jämförelse 1996 - 2007
Apropå stora banor. Letade fram en screenshot från 2003 där jag i Project I.G.I. promenerat i 1 ½ timme för att nå en bergstopp. Inga laddningstider där och bergslandskapet verkade vara oändligt. Det var fräckt
[ia=1415]
Vill oxxå nämna att det spelet är byggt på en motor som från början var ämnad som flygsimulator vilket förklarar en del kanske. Men visst va de fräckt
Jaha, trevligt. Det visste jag inte. 8)
Kollade runt lite och det visade sig att motorn inte bara var ämnad utan också faktiskt användes i spelet Joint Strike Fighter.
Skall ta och testa demot och se hur det är
Branchens omsättning har blivit för stor för spelarnas bästa. När det förut kunde gå bra för några killar i en källare att göra ett spel, krävs det idag enorma produktionsteams och mångmiljonbudgets för att kunna producera ett seriöst spel. Detta gör att spelutvecklarna hellre satsar på säkra, beprövade koncept än nya och fräscha idéer.
Den ökade populariteten och accepterandet av spel som en allmänt vedertagen underhållningsform har gjort att många investerare har insett vilken potentiell guldgruva spelindustrin är. Ett team sätts ihop och ett spel spottas ut och marknadsförs till bristningsgränsen. Det hela känns väldigt artificiellt. Istället för att spelen utvecklas av gamers vars drivkraft inte bara är att maximera profit, spottar industrin idag ur sig strömlinjeformade spel som inte vågar exkludera någon potentiell kund. Resultatet är spelindustrins motsvarighet till Idol-artister: En själlös smörja framtagen av folk som inte alls har något annat intresse än vinst. Jag hyser inga kommunismsympatier, jag säger bara att denna utveckling skadar oss gamers och ger oss sämre spel.
Peak_performance har skrivit bra inlägg i denna tråd.
Jag skulle iaf vilja veta hur grafiken kommer se ut om 10 år, 20 år? Det blir snart inte mycket bättre, då kommer alla andra detaljer in bilden, realisiska- miljöer, fysik m.m.
Snart kommer du kunna gå runt i en stad, spotta på gatan, ha kul med att krossa rutor på bilar/hus på ett ralistiskt sätt, vara med om riktiga polisjakter, starta jobb, jobba som fönsterputsare, precis vad som helst. Inom 20 år, är jag säker på att detta kommer vara fullt möjligt, folk kommer kunna leva sina liv framför datorn, hur tragiskt det än låter, men fortsätter vi så här kommer det hända. Detta kommer aldrig ta slut, om inte något av det jag nämde, kommer du snart behöva göra fysiska aktiviteter i spel m.m.
Branchens omsättning har blivit för stor för spelarnas bästa. När det förut kunde gå bra för några killar i en källare att göra ett spel, krävs det idag enorma produktionsteams och mångmiljonbudgets för att kunna producera ett seriöst spel. Detta gör att spelutvecklarna hellre satsar på säkra, beprövade koncept än nya och fräscha idéer.
Den ökade populariteten och accepterandet av spel som en allmänt vedertagen underhållningsform har gjort att många investerare har insett vilken potentiell guldgruva spelindustrin är. Ett team sätts ihop och ett spel spottas ut och marknadsförs till bristningsgränsen. Det hela känns väldigt artificiellt. Istället för att spelen utvecklas av gamers vars drivkraft inte bara är att maximera profit, spottar industrin idag ur sig strömlinjeformade spel som inte vågar exkludera någon potentiell kund. Resultatet är spelindustrins motsvarighet till Idol-artister: En själlös smörja framtagen av folk som inte alls har något annat intresse än vinst. Jag hyser inga kommunismsympatier, jag säger bara att denna utveckling skadar oss gamers och ger oss sämre spel.
Peak_performance har skrivit bra inlägg i denna tråd.
Underbart inlägg!
Roligt > pengar
R.I.P The_maxx
varning: detta inlägget är ett luddigt hippie-förklarande inlägg om rendering i realtid hehe
att varje frame/bildruta "byggs upp" av datorn i samma stund som du ser det.
en film ligger som sparad material på din dator eller skiva sedan tidigare och kräver därmed inte lika mycket (varje 24 bilder behövs "bara" visar i rätt ordning och i rätt hastighet) - medan t.ex. när ett spel/program körs så måste datorn ständigt beräkna konsekvenserna av det du gör, visa karaktärer/vapenmodeller m.m. i olika vinklar beroende på hur du rör dig/vart du tittar osv.
och det suger datorkraft
Go for it - ALL or Nothing!
men hallå och välkommen till världen. it's the way of capitalism, det finns inga fler parametrar än pengar, så äre.
Men varför! det är så evil, så ont
vad äre för fel på lite kärlek, omsorg och tänkande på andras vällbehag?
låt Star treks värld blir en relaitet.
Låt människans girighets gen dö ut! roten till allt ont.
R.I.P The_maxx
Men varför! det är så evil, så ont
vad äre för fel på lite kärlek, omsorg och tänkande på andras vällbehag?
låt Star treks värld blir en relaitet.
Låt människans girighets gen dö ut! roten till allt ont.
Det kommer det kommer. Vi är precis i övergången till en ny tidsålder. Om 1000 kommer inte krig, ondska osv att finnas. Men innan detta måste det "gamla" först försvinna. Innan något nytt kan påbörja måste det gamla avslutas.
Det är sett ur ett esoteriskt perspektiv...
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
varning: detta inlägget är ett luddigt hippie-förklarande inlägg om rendering i realtid hehe
att varje frame/bildruta "byggs upp" av datorn i samma stund som du ser det.
en film ligger som sparad material på din dator eller skiva sedan tidigare och kräver därmed inte lika mycket (varje 24 bilder behövs "bara" visar i rätt ordning och i rätt hastighet) - medan t.ex. när ett spel/program körs så måste datorn ständigt beräkna konsekvenserna av det du gör, visa karaktärer/vapenmodeller m.m. i olika vinklar beroende på hur du rör dig/vart du tittar osv.
och det suger datorkraft
Tackar! ^^
ammagawhd...
jag pratar om tillgänglig grafik, renderad i realtid...
men plocka en bild från 96 där man pressar fram en renderad bild i realtid då...
hur du än vrider och vänder på det så har du jämfört en in-game bild från 96 mot en bild som är enklare att prestera samt att du dessutom har manipulerat (retouch?) den.
cutscene från Resident Evil som släpptes 1997, inte så illa pinkat.
det där är väl för fan från remaken som släpptes nån gång 2002? spelet har för övrigt förrenderade bakgrunder och hunden ser ganska ful ut.
CGI förrenderat vs realtime 07
Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2
Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.
Det görs för lite snabba multiplayer 1v1 FPS nu för tiden, bara UT3 som håller sig kvar någorlunda. Är det priset vi får betala för ökad realism, både grafiskt och spelmässigt?
Carmack snackade ju om att göra ett nytt "Quake Arena" efter Rage så man får väl hoppas på det bästa, har ganska låga förhoppningar på Q0 dock..
"I don't rock and roll, I BURN!"
Jag känner lite att utvecklingen förstör dagens spel litegran (spelar mestadels fps).
Jag började lira q1 när det kom ut och det var och är fortfarande det bästa fps ever enligt mig.
Nu för tiden så har utvecklingen gjort att man nästintill kan göra vad som hellst i spelen men förr i tiden så var det väldigt begränsat. om jag ska jämföra lite så kan vi ta CoD (som är riktigt kul btw) med quake. I quake kunde man nästintill bara springa runt och döda monster samt plocka upp vapen meddans i cod så finns det ingen begänsning till möjligheter. Man kan köra stridsvagn, man kan sköta kanoner på flygplan etc etc.
Det tro jag gör att för istället satsa helhjärtat på den såkallade "spelkänslan" (eftersom begräsningen i spelet gjorde att de verkligen kunde utveckla och få ut det bästa möjliga), som gjorde quake till en av de bättre spelserierna så har de ej tiden att utvekla det till fullo utan det finns så mycket annat trams som ska finnas med i dagens spel.
Flummigt som fan men hoppas att ni förtå min poäng någolunda.
Hehe satt och tänkte på sådant här för några dagar sen, det här med CGI har ju förändrats en hel del. Så jag leta upp klassikern Warcraft: Orcs & Humans intro CGI:n.
http://youtube.com/watch?v=GO1VP5VR-zU
Jämför den med Blizzards senaste (SC2)
http://youtube.com/watch?v=ELhtXtnV3pg
Rätt stor skillnad.
Rätt stor skillnad.
Japp
"Then came the orcish hordes"
iiik!!!
Den första var ändå kul att se på även om den var långt fattigare på grafiksidan. Den andra ju nästan motsatsen. Ljud/musik och film/grafik för berättelsen framåt.
En lustig sak bara från trailern
Blir det inte lite rökigt inne i hjälmen med en cigarr? Han kunde ju ha spottat ut den eller nått
fast prikk klartgör ju att det är handlar om _förrenderad_ CGI (Computer Generated Image).
denna tråden är lite splittrad, ibland är det valfri grafik som visas, ibland realtid in-game
Jo den är splittrad men vi får försöka avgränsa det till speltemat. Annars är det bara att slänga in exempelvis Gollum från LOTR (filmerna). Sjukt bra gjord karaktär som man lyckats klämma in inte bara en, utan två personligheter i!
En lustig sak bara från trailern
Blir det inte lite rökigt inne i hjälmen med en cigarr? Han kunde ju ha spottat ut den eller nått
haha, det där tänkte jag också på - och så fick jag upp en bild i huvudet av att så fort trailern slutar så börjar den stenhårda (OTROLIGT bredaxlade) soldaten hosta som en 14-åring som provar på att smygröka för första gången
hans fasad av att vara stenhård och coll förvandlas på 2 sekunder till någon liten mesig fjortis
Go for it - ALL or Nothing!
vi hade mer fantasi 1996...
kan säga att jag hade mer kul och spelade mer 1996-2001 än 2001-2006...
"nu när grafiken är så bra som den är så hoppas jag att spelutvecklare börjar fokusera på kvalite, känsla och "flow" igen" //Mikael "Werzion" Jonsson (för några år sedan)
Jo men då va du yngre också.
Då kommer frågan ; kommer den yngre generationen gamers (dom som är 11-15) tycka att spelen var så mycket bättre, mycket friare och helt enkelt roligare nu?
Jag tror det fortfarande kommer vara en massa nostalgi kring sent 80tal och tidigt 90tal, för face it, dom spelen kan man fortfarande spela och ha kul åt