Hur mycket rollspel är MMORPG?
Även om hysterin kring MMORPG:s kanske har svalnat en smula efter att många insåg att det inte var ett enkelt framgångsrecept är det fortfarande en genre på tillväxt. Men hur mycket rollspel finns det i spelvärlden idag?
Antingen har ordet tappat betydelse i spelsammanhang eller så har jag en gammal mossig definination, byggd på alldeles för många timmar med näsan i regelböcker för Drakar & Demoner, Gurps och Mutant. Då handlade det om att bygga upp en karaktär med en bakgrundshistoria, hitta sätt att föra ihop den med andra tärningsäventyrare och sen spela sin roll.
Idag känns det mer som levlingshysteri och jakt på den fetaste utrustningen, speciellt i i onlinevarianterna. Det enda spel jag kan tänka stämmer någorlunda bra in på min rollspelsbild är #Dragon Age: Origins.
Kör ingan MMORPer. men är ganska insatt i genre.
Många handlar mycket om att man vill levla upp, att det är det som är kärnan i spelet på samma sätt som tex att bc2 ochbf2 innan det så var folk fanatiska i rank. och det var den som var det viktigare saken än själva spelet. nu är bc2 och bf2 rätt kul utanför det, eller borde vara. men just MMORPG har jag fått för mig trycker mycket på det tema att det är viljan att se sin gubbe få högre level och bättre grejer. Kört Fallout3 en del och det är nästan samma där. det är kul att samla på dom bästa grejerna dock behöver jag dom inte och har så mycket caps nu så jag kan köpa vad som helst, men inget direkt intresserar mig. allt känns bara så enkelt och att det är tråkigt, det enda som får mig att ta mig tillbaka är att hitta nån rolig sid story som finns. försöker att inte läsa guider och sånt för att hitta dom. nästan så det är lite för öppet.
kör man MMO så ska det gärna vara så att det är ett spel där man kan köra coop liknande delar. som APB som kör gta liknande uppdrag så är dom lite väl banala (kört betan) för att det ska vara intressant, men tanken är god. men det är lite det man vill komma åt. jag har inte kört WoW men jag kan tänka mig att köra med vänner fungerar rätt bra där även om det kanske blir lite av ett krav att klara uppdrag men en mängd gubbar. sen gillar jag inte riktigt level spel där en som bara för han spelat mer måste vara bättre. twitchbased fighting är att önska. inte som wow eller eve då also. infinity the quest for earth ser jag fram imot och hoppas det blir grymt.
blev långt =/
Av den arbetsdag jag ändå la ner på spelet var det väldigt lite rpg, spelet var väldigt otydligt på att visa vad levlandet faktiskt innebar, förutom en påfylld livsmätare. Ännu ett minus i min bok.
I min skeva syn är varken WoW eller Dragon Age riktiga rollspel. Den ena är en social upplevelse, den andra är en interaktiv novell med hemsk gameplay.
Att man kan utveckla sin karaktär och leva in sig i världen är karaktäriserande för min syn av RPG. I WoW är detta omöjligt, man påminns ständigt om att det är ett stort chatrum man befinner sig i, såvida man inte av någon underlig anledning antingen spelar helt ensam eller på en RP server. Ett bra rollspel lägger tyngd på den spelbara karaktären, i WoW är du bara en i mängden (i DA läggs all tyngd på kompanjonerna).
Mycket intressant(a) inlägg. Det är nog rätt självklart för personer som faktiskt spelat riktiga rollspel, att (MMO)RPGs står sig rätt bleka i en jämförelse. Men funkar absolut som ett substitut - en nödlösning.
Men vad skulle ni säga ifall jag påstod att "The Sims" är mer rollspel än exempelvis Wow eller DA:O?
Hest, du är något på spåren där!
Blir alltid lika irriterad när någon säger de ska "rolla" en ny karaktär. Vaddå ROLLA? Vad rollas? Knappast en tärning iaf...
rollaaa
1. reroll
Originally coming from Dungeons and Dragons where players would need to roll dice to generate character stats and attributes. The term later was incorporated when making a new character in MMORPGS.
I'm gonna reroll a Cleric for my friend's campaign.