Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Robot
Grand Theft Auto: Chinatown Wars

När GTA i slutet av 2001 tog steget in i den tredje dimensionen förändrades serien för alltid. Det nya upplägget innebar ett spel i en seriösare, vuxnare tappning – det naiva och smått barnsliga från 2d-spelen var som bortblåst. Nu är ”gamla” GTA tillbaka igen, i ett spel som blandar det bästa från två världar.


Medlem
FZ recenserar GTA på Nintendo DS

Tycker personligen att Rockstar har gjort det omöjliga möjlig, genom att fixa ett fullt fungerande GTA på en liten kasett som NDS.

Allt från grafik, ljud, gameplay är på topp i detta spel, och personligen njuter jag mer av denna version av gta än de två andra som kom till PSP. T ex. så är bara knarkuppdragen ett spel i sig. Tycker även att kameran fungerar väldigt bra, även fast det strular sig ibland.

Detta spel är värt 5/5. Så om du äger en DS så vet du vad du ska köpa!


signatur

Everyday I worry all day

Medlem

Känns lite intressant det här, var länge sedan jag gav min DS kärlek nu så man kanske ska testa det här


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Kanske man ska köpa det på fredag då man köper DSi.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Inaktiv

DS verkar roligare än PSP:D

Medlem

Reagerade också på att fz gav 3/5 då jag själv läst några andra reviews där dom kallar spelt "fulländat" etc.

Men betyget är ju som sagt personligt så.

Medlem

Bökig kamera - Nja, dem väldigt få gångerna något är ivägen för kameran ersätts gubben man styr med en pil. Jag har aldrig haft något problem som stört mig.

Monotona uppdrag - Vissa uppdrag kan kännas lite banala, men för det mesta så tycker jag att uppdragen är för mesta del omväxlande.

Mindre medryckande än storebröderna - Du kan väl inte riktigt jämföra ett DS spel med ett full fledged konsol/PC spel. Då kan man ju lika gärna säga att "New Super Mario Bros" inte är lika medryckande som "Super Mario Galaxy" :/

Tycker 3/5 är ganska orättvist betyg, fast alla har ju sin egna åsikt.

Medlem

Ja 3/5 känns nog lite fel då man måste ge betyg efter formatet i sig vilket det inte känns som att man gjort här alls.


signatur
Medlem

Klart ett av dom bästa DS spelen i mina ögon... Förtjänar klart högre betyg än så.
Men smaken e som baken...


signatur

PSN: Draobs

Medlem

Kameran kan lätt återställas bakom spelarens rygg genom att hålla in den vänstra bumpern. Inte haft några större problem med kameran, det är en vanesak. Och det där med att överge den gamla gta-serien. Jag installerade in 2an förra veckan och det håller fortfarande. Gta är ett av ds bästa spel.

Qjt
Medlem

Denna recension känns patetisk, det är bara ett försök till att få uppmärksamhet.
Tappar mer och mer respekt för FZ för varje recension som kommer ut, och ja, nu är den nästan helt borta.

Redaktör
Skrivet av MKultra:

Ja 3/5 känns nog lite fel då man måste ge betyg efter formatet i sig vilket det inte känns som att man gjort här alls.

Betyg kan inte vara rätt eller fel. De sammanfattar vad en person tycker om spelet, de speglar ingen universell sanning.

Skrivet av Qjt:

Denna recension känns patetisk, det är bara ett försök till att få uppmärksamhet.
Tappar mer och mer respekt för FZ för varje recension som kommer ut, och ja, nu är den nästan helt borta.

Vi kan omöjligt vara alla till lags. Vad vi kan göra är att skriva vad vi tycker om spelen och bortse från vad alla andra tycker och förväntar sig. Jag tycker det markerar oberoende, och det är i sanning nåt att vara stolt över.

För övrigt tycker jag herr Lind är väldigt saklig i sin recension: det framgår tydligt vad han tycker är bra respektive dåligt. Slutomdömet är en trea i betyg, alltså ett bra köp.


signatur
Medlem

Tycker betyget är lite snålt, det var länge sen jag spenderade så mycket tid med min DS som nu med GTA: CW vilket i sig tyder på att spelet är bra. 4-5/5 tycker jag är rimligt.

Inaktiv

En DSi och detta spel bl.a. känns väldigt nära.....


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av MKultra:

Ja 3/5 känns nog lite fel då man måste ge betyg efter formatet i sig vilket det inte känns som att man gjort här alls.

Betyg kan inte vara rätt eller fel. De sammanfattar vad en person tycker om spelet, de speglar ingen universell sanning.

Självklart kan ett betyg vara fel. Recencenten måste ju reflektera målgruppen för det han recencerar (då blir betyget närmare en "universell sanning" vilket självklart är eftersträvsamt.) I det här fallet så tror jag inte recencenten är speciellt insatt i formatet och då blir det ju väldigt fel, spelet/konsolens målgrupp blir upprörda osv. Ni får väl säkert några pluspoäng från en liten skara som tycker ni är "alternativa" kanske.


signatur
Medlem

Konstigt att det nästan alltid blir dessa diskussioner när ett spel recenseras.

Betyget ska representera vad recensenten tyckte om spelet, inget annat. I detta fallet blev det en trea vilket, enligt FZ:s betygsskala, betyder att spelet är bra.

Givetvis ska den som skriver recensionen vara bekant med både plattformen och spelet sedan tidigare. Han/hon ska också se till att texten håller sig till ämnet och att tar upp spelmekanismer och annat som kan vara av vikt. Jag kan inte se något som tyder på att så inte var fallet här.

Medlem

Recencenten påpekar brister i vad konsolen kan prestera, att det är små skärmar osv, sånt kan man ju inte ta med i betyget helt enkelt, utan man måste se till vad som är realistiskt för just den platformen och jämföra med liknande titlar (PÅ den platformen), te.x. Annars blir betyget fel (och NEJ, betyg har absolut inte bara att göra med vad en person tycker, det är inte rätt att sätta betyg på ett sånt sätt.)

Ja det blir diskussioner när folk inte håller med! Det vet FZ om och ibland tror jag to.m dom eftersträvar att det blir lite liv i luckan


signatur
Medlem

4/5 förtjänar spelet helt klart.


signatur

I got a Goldenshower.

Mkultra:
Jag kritiserar inte DS eller dess begränsningar som format. Tvärtom skriver jag ju rätt ut att vissa DS-anpassningar spelet gjort är alldeles förträffliga, medan andra är mindre bra.

Till syvende och sist får ju dessutom spelet betyget "bra" om än inte "fullständigt vrålfantastiskt". Om du eller någon annan älskar spelet villkorslöst är det ju kanon för dig. Personligen tycker jag att det är bra, men att det finns saker att förbättra.

Inaktiv

Helt rätt som vanligt Sebastian, att inte fler inser din storhet är mig ett mysterium!

Medlem

hade gärna velat höra mer orsaker till varför du gav spelet en 3a. inte för att det är ngt fel me det, men det som saknas i texten är motivationen till varför jag ska/ inte ska köpa spelet. låter kanske lite dumt men jag tycker det var lite fattigt med kritik, både bra o dåliga.
för iövrigt så är det bra skrivet på det sättet att gämnföra med de gamla gta spelen och att den fölorar sin charm iom. att den inte är på en stationär konsol.

Inaktiv

Tycker man ska utgå ifrån vad det är för spel och till vilken "konsol" det är till. Så att bara kunna genomföra GTA på DS är värt en 5:a. Älskar spelet, det är ett av de bästa som kommit till DS i mitt tycke. Givetvis kan viss saker bli lite monotoma efter ett tag, men om detta är en 3:a så är nåstan alla andra DS spel en -1
Gillar man GTA och har ett DS så är detta ett måste. Men smaken är ju olika. Tyckte f.ö. att historien var så pass bra att jag orkade följa den, vilket är ganska sällsynt för att vara mig

Medlem

Dom borde bara porta GTA 1 och 2 till DS'en, hade varit bra mycket roligare!

Medlem
Skrivet av FL3JM:

Dom borde bara porta GTA 1 och 2 till DS'en, hade varit bra mycket roligare!

Ja! jätteroligt att köpa 2 spel man redan spelat igenom för 400:- styck till ds när de finns gratis att slanga hem från rock* hemsida. Skäms på de spelutvecklare som försöker förnya sina serier.

Inaktiv

Det kanske vore på sin plats med en bredare betygsskala, 1-10 eller nåt i den stilen, om det nu blir diskussion om varenda recension.
Sen måste ju recensenten få tycka och tänka precis som han/hon vill, speciellt när det handlar om stora titlar/kända märken. Man kan väl inte förväntas ducka för att en majoritet förväntar sig ett högt betyg.

Dock har jag ett mindre klagomål angående språkbruk; försvenskningar av amerikanska uttryck - ex.vis "rinse and repeat" får knappast någon vettig betydelse och känns bara krystat.
Det finns gott om liktydiga uttryck på svenska, och om man verkligen känner att man vill använda ett utländskt sådant kan man väl göra det på originalspråk.
Själv kommer jag oftast på mig själv med att tycka att det är lite fånigt, men allt detta är min åsikt, inget facit.

Medlem

Håller med jaaakob till fullo..
Måste också säga att jag aldrig fastnat så mkt för gta-seriens senaste delar, det förlorade liksom charmen när det gick ner till tredjeperson.. jag gillade att man inte riktigt kunde se vart man åkte, ja menar om man satt på en superbike och de råkade komma en u-sväng så var man ju körd =P.
De lutar nog åt att införskaffa ett DS för min del, för jag tror nog att detta har hög potential att bli de äkta Grand Theft Auto 3 - Chinatown Wars


signatur

I have spoken..

Medlem
Medlem

Fick mitt ex i fredags - och efter ett antal timmars spelande måste jag säga att det är de bästa 260:- jag spenderat på mkt länge


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

1
Skriv svar