Tjänar du lika mycket som Activision-bossen?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Puddy:

FZ goes aftonbladet?

"De köpte mest spel i Huddinge" härnäst?

Ursäkta mig om jag låter vrång men jag är jäkligt trött på jämförelser med den tidningen. Vi skriver om spel på ett sätt som vi tror tilltalar läsarna, och det är varken sensationsjournalistik eller hyperseriös morgontidningsstil. Ändå jämförs vi med den förstnämnda. Sen kan man fråga sig varför så många är så insatta i dess sätt att skriva när tidningen ändå alltid sägs vara usel. Med andra ord, varför läser man sånt man tycker är skit...?

Förstasidor, min vän, förstasidor. Med typsnitt 156 och snack om "direktörerna".

Jantelagsnärvaron, krystade meningarna om att "x summa håller nog person y från fattighuset/soppköket" gör att min jämförelse känns alltmer relevant.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Sjukast av allt från artikeln var att Activisions köp av Vivendi (som ändå varit rätt stort i sina dagar) kostade en sjundedel av chefens lön....

"Of note, Kotick's total compensation the year before (before Activision's acquisition of Vivendi) was a mere $2.8 million."

Bobby Kotickkoticks egen lön var $14.9 Million

....Det säger en hel del om vilka lönenivåer vi talar om....

Du pratar om 2 olika saker.
Dom köpte INTE Vivendi för 2.8miljoner dollar. Activisions chef tjänade 2.8miljoner dollar året innan dom gick ihop med Vivendi, och har nu en lön på 14.9miljoner dollar efteråt.
Vore ju sjukt om dom köpt Vivendi för 2.8miljoner dollar, då kunde jag nästan belånat all jag ägt o köpt upp dom i stället, huvudsakligen när dom drar in någon miljard varje år i vinst.

Medlem

Vad är det för skvallerjournalistik FZ börjat med? Sluta medvetet vinkla nyheter utifrån egna uppfattningar. Ni ska leverera ocensurerade nyheter - inget annat.

Grädden på moset vore ju om ni postade en poll också som frågar något i stil med; "Tycker du det är OK att cheferna tjänar så mycket pengar, när folk får sparken?".

Lägg av nu...


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Redaktör
Skrivet av Puddy:

Förstasidor, min vän, förstasidor. Med typsnitt 156 och snack om "direktörerna".

Jantelagsnärvaron, krystade meningarna om att "x summa håller nog person y från fattighuset/soppköket" gör att min jämförelse känns alltmer relevant.

Om du att nyheten är skit tycker jag du ska skriva att den är skit. Men att blanda in en viss kvällsblaska känns rätt onödigt - alla nyhetsmedier gör såna här grejer. Vi i väldigt låg utsträckning jämfört med kvällsblaskorna, ska tilläggas, så jämförelsen känns irrelevant.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Puddy:

Förstasidor, min vän, förstasidor. Med typsnitt 156 och snack om "direktörerna".

Jantelagsnärvaron, krystade meningarna om att "x summa håller nog person y från fattighuset/soppköket" gör att min jämförelse känns alltmer relevant.

Om du att nyheten är skit tycker jag du ska skriva att den är skit. Men att blanda in en viss kvällsblaska känns rätt onödigt - alla nyhetsmedier gör såna här grejer. Vi i väldigt låg utsträckning jämfört med kvällsblaskorna, ska tilläggas, så jämförelsen känns irrelevant.

Faktum kvarstår att ni då uppenbarligen börjat skriva "såna här grejer" går förbi mitt förstånd. Ni har inte gjort det tidigare, men en tendens har blivit allt mer tydlig de senaste veckorna. Varför?

Och parallellen uppenbarligen många gör, är den till "en viss kvällsblaska", varför det kanske tål att tänka om och inse att det faktiskt finns en relevans(?). Några av oss ifrågasätter bara Ert sätt att leverera nyheter, nyheter jag själv anser har blivit tolkade av en tredje part innan de publiceras. Jag drar mig då oavkortat till minnes mindre trevliga händelser i historien som vem som helst gör... Säger inte att det är en form av kontrollerad media, inte alls - men det är definitivt en form av präglad censurerad media och det är illa nog.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Redaktör

Mini-mus - vad jag kan se är det varken "uppenbart" eller ett "faktum" att vi börjat skriva kvällstidningsaktigt på sistone. Vi har tagit in ett par nya skribenter i år, möjligen skiljer sig deras stil något. Men den här nyheten skrevs av Calle. Han har en bra bit över 5000 nyhetsposter i ryggen sedan 2001. Därför torde hans stil vara bekant.

Överlag tycker jag att FZ har en hyfsat neutral approach, och så har det med vissa undantag (bl.a. av Calle, men även [n=2277 av andra]) varit genom åren. Vissa gillar torra faktanyheter, andra andra föredrar personliga inslag och vinklingar. I slutändan är det redaktionens val, ingen annans. (Och var censur kom in i bilden förstår jag inte).


signatur
Medlem

Sådana här siffror som får Piratebay att blomstra.
Ska nog beställa mig en PB t-shirt nu

Medlem

Det jag gillar med bonus systemet är hur dom har lyckats göra det till en win-win situation. Man ska altså få ut i förhållande till hur bra det går.
men går det dåligt så löser vi det så enkelt att vi sänker våra ambitioner och säger "om vi lyckas att inte gå i konkurs, så har vi gjort ruggit bra ifrån oss" och ska självklart ha bonus.
hela grejen är att folk/ägare/företag borde inse att det finns gränser. och man borde även göra lite forskning på hur/om det lönar sig igentligen.
finns forskning som säger att det inte är så bra, eftersom man sattsar stenhårt på den kortsiktiga vinsten som är dåligt i längden.
Sen att svenka chefer ska ha massa stash för att inte flytta utomalnds är skitsnack. inte som att det finns massa företag där ut som bara längtar efter svenska chefer. då hade dom alla redan flyttat.

annars så har jag inte så mycket imot den, företag får väll göra som dom vill med sina pengar. synd bara att dumma beslut kan drabba alla anställda och i slutändan hela i samhället.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Skägg.
10 Chambers

Hej alla bittra Aftonbladet-läsare.

Calle heter jag och skrev den här nyheten, som jag tyckte var ganska kul. Visst, en liten sensationsvinkel hade den men samtidigt tyckte jag att parallellerna till hur företagen gick förra året var intressant. Det togs inte upp i källan.

Ska vi alla ta varandra i handen nu, och inte ta allt på så fullt allvar. Kombaja mah lord, kombaya!


signatur
URK
Medlem
Skrivet av spiken:

Hej alla bittra Aftonbladet-läsare.

Calle heter jag och skrev den här nyheten, som jag tyckte var ganska kul. Visst, en liten sensationsvinkel hade den men samtidigt tyckte jag att parallellerna till hur företagen gick förra året var intressant. Det togs inte upp i källan.

Ska vi alla ta varandra i handen nu, och inte ta allt på så fullt allvar. Kombaja mah lord, kombaya!

jag tycker om dej iallafall


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av spiken:

Hej alla bittra Aftonbladet-läsare.

Calle heter jag och skrev den här nyheten, som jag tyckte var ganska kul. Visst, en liten sensationsvinkel hade den men samtidigt tyckte jag att parallellerna till hur företagen gick förra året var intressant. Det togs inte upp i källan.

Ska vi alla ta varandra i handen nu, och inte ta allt på så fullt allvar. Kombaja mah lord, kombaya!

Uppskattad gest!

Jag har inget emot någon på FZ - tvärtom. Jag ville bara ventilera mina reflektioner på formuleringen i nyheten. Ville bara veta om det endast var jag som hade den åsikten som jag nu hade.

It's aaaaall good!

*Nynnar kombaja mah lord och gungar i takt*


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

12
Skriv svar