Grafikort. Asus 8800 GT. Ett bra kort?

Inaktiv
Grafikort. Asus 8800 GT. Ett bra kort?

Tjena, har funderingar kring ett grafikkorts köp av ett Asus 8800 gt. Är det ett bra kort?
Jag har ett 300Ws nätaggregat och vet inte ifall jag måste byta för att jag har hört att 8800-korten ska vara energisnåla.
Här är länken till kortet:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN88GT-5...

Medlem

300W säger inte så mycket, vilket märke/modell är det? vad har du för kort i nu?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vet inte riktigt hur mkt ett 8800GT drar men allt beror ju på om du har massa annat tilltugg i datorn ... 300W tror inte ja orkar kräma på .. skulle köpt 400 - 600 wattare, finns endel billiga .. hade själv ett Hiper 580w som funka urbra med ett 7950GT kort! kosta typ 700 spänn.

Asså testa o se hur stabilt systemet funkar ... annars om de inte funkar bra så e de ju bara o byta vid ett senare tillfälle??

Inaktiv

Jag har ett Radeon x1650 SE nu med 512 mb. Det är nämligen så att jag läste på SWECLOCKERS att hela systemet + ett MSI 8800gt - som var överklockat - hade en förbrukning på 238 W,
fast utan skärm när man utförde ett 3dmarktest.
Asus 8800 gt är inte överklockat och därför lär väll det dra mindre än MSI-kortet?
PS: har en Samsung Syncmaster 206BW 20" nu som jag läste drog högst 55W.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

300W säger inte så mycket, vilket märke/modell är det?

på agget alltså


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

skulle nog inte ens prova, Kortet dra en bit över 200W i load. Över 20A på 12V rekommenderas enbart för kortet.
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Verka vara en gammal PSU du har?
Det finns risker med att testa, PSU:n kan bli överbelastad och explodera. (Ni som råkat sätta en psu på 110V vet hur vad som händer Risken är även att andra komponeter skadas.

Inaktiv

Så jag ska satsa på ett nytt nätaggregat?
Isåfall hittade jag några billiga på net on net.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97099

Medlem

Om jag skulle köpa nytt nätagg så skulle ja definitivt inte ta de billigaste jag hittade ... jag skulle nog lägga runt 700+ kr och kolla först o främst ljudet ... tror många billiga budget märken kan brumma på endel. Ett gått råd bara, köp inget budget.

Men de e hur ja skulle gjort

Inaktiv

Men detta nätaggregt sägs vara i princip ljudlöst
"Kraftfullt ATX 2.0-nätdel med 520Watts effekt. 12cm stor fläkt ger ljudlös kylning. Klar för Intel Core2Duo och AMD X2-generationen.

Men det är inget fel på Asus 8800 gt, eller?

Medlem

Man ska inte snålla när man köper nätagg, billiga levera ojämn spänning som kan skada komponenter och ge instabilt system.

De levera oftast inte så mkt som de lovar, antagligen är det peak effekten de vissar. Sen håller de inte så länge.

Köp hellre ett med lite bättre kvalitet fast lite lägre effekt, uppåt 7-800 bör man nog vara bered att ge.

Inaktiv

Ok. Men vilka nätaggregat finns att rekommendera?
Räcker en 430 Wattare? Kostar skjortan

Medlem

man ska inte bry sig så mycket om hur många watt hit och dit det står på förpackningen. det intressanta är hur många ampere (eller watt om man så vill) agget kan leverera, och då främst vid 12V. sen bör man välja en tillverkare som är känd för att tillverka bra produkter med stabila spänningar.

om man tar agget från netonnet som exempel. för det första kommer det inte från någon välrenommerad tillverkare.

för det andra låter det som en vinkelslip om man får tro lyckliga ägare som uttalat sig på olika forum.

för det tredje har ace inte ens besvärat sig med att upplysa om hur många ampere 12V-railsen klarar tillsammans. att de klarar 14 respektive 15 A var och för sig säger inte så mycket. jämför man med denna FSP 400W som är en bra tillverkare så ser man tydligt hur intressant wattangivelsen är:

FSP 400W: 18A+18A=29
ACE 520W: 15A+14A=?

man kan lätt dra slutsatsen att ace inte levererar lika mycket ström på de viktiga 12V-railsen, trots att det står 520W på paketet.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kolla även FAQ, en mängd bra länkar ang nättagg...

Inaktiv

Ok, tack för tipsen. Men kommer någon av processorn eller ramet i datan bli för dåliga för kortet(MSI OC 8800 GT).
Sitter på dessa prylar:
Processor= AMD Athlon X2 2.6ghz 5000+
Ram=2Gb DDRII

Inaktiv

Har beställt ett Asus 8800gt nu, så det är bara att vänta och se skillnaden på mitt grafikkort jag har nu x1650 SE och detta.
Hoppas att se en realtivt stor skillnad
Jag får med company of heroes - opposing fronts i kortköpet, kanske något intressant?

1
Skriv svar