Bättre hitbox än BF2?
God dagens god dagens kära FZare.
Jag skulle bara göra en snabb koll med er om det är bättre hitbox på BF2142 än på BF2. Jag spelade rätt mycket BF2 ett tag men jag slet mig alltid i håret eftersom man kunde stå några meter ifrån en gubbe och ändå inte träffa ett skott, om man hade otur vill säga.
Så, har de gjort något åt detta eller lider det fortsvarande av samma syndrom?
En styck signatur.
Mycket läser man om "hitbox" här och var. Men vad finns det egentligen att prata om mer än att spekulera. Vi som spelar ser ju inte dessa och folk som moddar gör sina egna hitboxes? Finns det någon möjlighet för andra än dice att ta en titt på dessa?
Skulle vara kul att se mer konkret bevis på hur dessa ser ut. En screenshot från modellen i fråga eller liknande.
Hur som hellst så pratar vi om just "boxar" så det _borde_ ju innebära att träffa en person skulle vara lättare än om själva modellen skulle agera träffyta.
Njä, hitbox är alltså inte som i Duck Hunt på NES. Där var hitboxen hela fyrkanten. I dagens spel är det bara ett område inom vilket det finns träffbara saker. Huvudet är alltså fördefinierat inom området. Dåligt förklarat men jag tror du förstå. För att ta ett exempel från Enemy Territory som jag spelade en del: När man låg ner så hamnade huvudets hitbox lite galet vilket gjorde att det initialt, innan det fixades, var jävligt svårt att träffa huvudet. Det var nämligen inte där grafiken var.
Har du tillgång till SDK så kan du ju själv kolla Hitboxes.
Dumt att kalla dom just "box" då kan tyckas ;o)
NES ftw!
Ligg/sitt sikta och skjut bursts på fienden så träffar du, om du inte träffar då beror det på dej eller lagg, men jag har iaf inte haft några problem med hitboxar i BF.
Med undantag för någon enstaka Anti-Tank missil som kunde åka rakt igenom ibland. Men det har aldrig varit fel på mina blykulor.
Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.
Hur som hellst så pratar vi om just "boxar" så det _borde_ ju innebära att träffa en person skulle vara lättare än om själva modellen skulle agera träffyta.
Eh, hitbox är just en box. Skulle hitytan vara anppad efter modellen så skulle det kräva för mycket CPU.
SPRIDNINGEN på skotten är bättre i BF2142 än i BF2. Skillnad på spridning och hitboxar.
Det finns ju ren polygonbaserad collision detection som går efter själva huvudmodellens polygoner, men då blir det, som Fanta säger, väldigt intensivt för systemet att hantera i ett spel som BF2142.
Men sen betyder det inte att en hitbox nödvändigtvis måste vara en fyrkantig låda. det kan vara en väldigt grovt tillyxad representation av huvudmodellens geometri.
Ligg/sitt sikta och skjut bursts på fienden så träffar du, om du inte träffar då beror det på dej eller lagg, men jag har iaf inte haft några problem med hitboxar i BF.
Med undantag för någon enstaka Anti-Tank missil som kunde åka rakt igenom ibland. Men det har aldrig varit fel på mina blykulor.
Jo man träffade ju i "rätt" i 90% i fallen, men jag var med om ett flertal gånger i BF2 att man kunde stå/ligga bakom en motståndare och tömma ett helt magasin med bursts rakt i skallbenet på han utan att det hände någonting. Det var det jag ville veta, om detta fortsvarande händer i BF2142?
En styck signatur.
Tycker dock att bf2142 är sämre än bf2. I bf2 träffade iaf nån kula, i 2142 är det inte en endaste;) Har vart med ett otal gånger man pepprat lugnt och fint på två meter i en bra stund på en gubbe med ryggen mot och det händer inte ett endaste skit. Så vänder han sig om och skickar iväg 1 bula på måfå å vips så är det spawn skärmen som gäller. Det händer mig så gott som aldrig i bf2. Har en träff procent på 26 i bf2 och i 2142 är den väl kanske 2 å en halv:) men det kanske beror på nåt annat. Men så är det iaf.
Måhända. Men jag tycker lite synd om mitt tgb....det som får ta smällarna lol:)
Detta är ju ingen vetenskaplig test jag har gjort men iaf så verkar det stämma för mig. Jag har under ett par dueller testat att dra fram siktet (fast han bara var några meter bort) och förlorade varenda fight. Men om jag skiter i siktet och bara sprayar på, då vinner jag oftast, hur skumt som helst.
Hmm...verkligen skumt. Borde ju helt klart va tvärtom...