King's Bounty: The Legend
Har du funderat på hur det skulle vara att leda en armé bestående av soldater, pilbågsskyttar, magiker, vampyrer, ormar, zombier, björnar, pirater, skelett, fiskar och kanske några orcher? Ja, möjligheterna är många och du får prova dem alla i King’s Bounty: The Legend.
Det hade varit intressant med lite jämförelser med Heroes of Might & Magic, vad är annorlunda och vad är lika etc. Jag blir också nyfiken på bläckfisken i det mittersta screenshottet. Är det något slags event som kan hända på havet?
Detta (och orginalet) är som HoM&M med bara en hjälte och nästan inget pyssel med slott. Och så är det ju en singelplayerkampanj istället för 1v1 eller liknande som HoM&M brukar vara.
Om man skall jämföra med HoMM så är detta mycket mindre saker att bygga upp inga städer och bara en hjälte.
Uppbyggnaden av denna hjälte och hans armé är däremot en mycket mer långdragen process... Efter en 6 timmars spelande har jag kommit till level 5 och jag gissar att man iaf kommer upp till drygt level 20 innan spelet är slut. Mina trupper är level 1-3 och det finns minst level 5 om inte mer senare i spelet.
Att uppbyggnaden går så pass långsamt är eftersom det är en stor karta som hela spelet utspelar sig på, det är inte som i HoMM flera kartor som man besöker en efter en... Så man springer omkring, utforskar, letar lösningen till quests, köper nya trupper...
Hjälten, strider och magi känner man igen sig i men systemet är lite friare och det finns mer val att göra. Hjältens ledarskapsegenskap avgör hur mycket trupper du kan ha, detta är största skillnaden mellan de mer stridsinriktade hjältarna och de mer magiskt inriktade. Man får också välja vilka scrolls som det är värt att lära sig (kostar magiska stenar) och vilka spells det är värt att ha i sin spellbook (finns begränsad plats). Samt under striderna så kan man börja gå med en trupp för att sedan vänta, något som möjliggör att man blockar för fienden, går ur närstrid med skyttar och att man väntar ut ifall fienden kommer inom närstridsavstånd, klart mer taktik än HoMM...
Tycker det är något nytt om man spelat mestadels HoMM, man tappar inte alla trupper i slutet av en bana utan allt är beständigt spelet igenom. Det är också lite svårare än HoMM på motsvarande svårighetsgrader och att förflyttning på världskartan sker i realtid är också en stor skillnad, spelet känns mycket smidigare men detta är nog främsta anledningen till att det tyvärr inte finns något multiplayer-läge...
Mycket bra spel även om jag kan hålla med recensenten om att striderna bitvis är repetetiva.
Om man skall jämföra med HoMM så är detta mycket mindre saker att bygga upp inga städer och bara en hjälte.
Uppbyggnaden av denna hjälte och hans armé är däremot en mycket mer långdragen process... Efter en 6 timmars spelande har jag kommit till level 5 och jag gissar att man iaf kommer upp till drygt level 20 innan spelet är slut. Mina trupper är level 1-3 och det finns minst level 5 om inte mer senare i spelet.
Att uppbyggnaden går så pass långsamt är eftersom det är en stor karta som hela spelet utspelar sig på, det är inte som i HoMM flera kartor som man besöker en efter en... Så man springer omkring, utforskar, letar lösningen till quests, köper nya trupper...
Hjälten, strider och magi känner man igen sig i men systemet är lite friare och det finns mer val att göra. Hjältens ledarskapsegenskap avgör hur mycket trupper du kan ha, detta är största skillnaden mellan de mer stridsinriktade hjältarna och de mer magiskt inriktade. Man får också välja vilka scrolls som det är värt att lära sig (kostar magiska stenar) och vilka spells det är värt att ha i sin spellbook (finns begränsad plats). Samt under striderna så kan man börja gå med en trupp för att sedan vänta, något som möjliggör att man blockar för fienden, går ur närstrid med skyttar och att man väntar ut ifall fienden kommer inom närstridsavstånd, klart mer taktik än HoMM...
Tycker det är något nytt om man spelat mestadels HoMM, man tappar inte alla trupper i slutet av en bana utan allt är beständigt spelet igenom. Det är också lite svårare än HoMM på motsvarande svårighetsgrader och att förflyttning på världskartan sker i realtid är också en stor skillnad, spelet känns mycket smidigare men detta är nog främsta anledningen till att det tyvärr inte finns något multiplayer-läge...
Mycket bra spel även om jag kan hålla med recensenten om att striderna bitvis är repetetiva.
låter riktigt kul!
Sjukt bra spel. Spenderade många timmar med det
Svårt var det också men var bara bra tyckte jag, dagens spel brukar vara fruktansvärt lätta även på högsta svårighetsgrad. Gillar man heroes of might and magic spelen så är Kings bounty ett måste.
Förövrigt så har jag hört att de ska släppa en expansion till spelet med bl.a. en ny klass så för er som gillade spelet så har ni något att se fram emot.
"Oh, herre min skapare!" som fanatiker brukar säga. Detta blir att sätta upp på inköpslistan.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Jag vill inte vara den som är den. Men första versionen om Kings Bounty kom tidigt på nittiotalet och HoMM härrör från just detta spel. Jag tycker att recensenten skulle gjort en kort bakgrundsbeskrivning om spelet, för jag antar att du var medveten om Kings Bountys historia?
Varning! Extremt beroende framkallande!
Riktigt bra spel faktiskt, iallafall om man gillade HoMM spelen! Riktigt skön humor också.
Rätt skumma tjejer man kan gifta sig med, först blev jag gift med en zombie-tjej, fick 2 barn. Sen dumpa jag henne för en grod-prinsessa och väntar barn där med. :\
trodde inte först när jag såg screenshots av spelet att det skulle bli så värst bra men tydligen blev det det men det blir iaf inget köp för mig, såna här spel som HoMM MÅSTE ha multiplayer imo, det är det som gör dom roliga. Så jag håller mig fortfarande till HoMM3 med mina kompisar
Detta spel var sjukt segt imo, körde som mage och jag kan ju inte påstå att jag blev imponerad, mina spells kompenserade inte direkt för bristen på antalet trupper jag kunde ha.. lessnade runt lvl 3 efter att ha dött ett antal ggr.. (dock mest i fighter som jag uppenbarligen inte skulle startatxD)
Att man fick typ 5 xp per fight gjorde ju inte saken bätte eftersom det betydde att man var tvungen & köra 99 fighter för att levla upp... T_T
Jag brukar klara av sega spel, brukar lira "Epic" Civ 4-rundor, men det här var fan smärtsamt..
Det hade varit så mkt bättre om det vart lite mer fart & fläkt i lvlingsystemet och om man fått mer trupper snabbare..
3/5 imo
Måste hålla med Ramblemoe lite där. Spelets strider är sjukt sega och "fattiga" på rewards. Man drar sig nästan för att stå ut med dom. Och varför i hela friden kan man inte ställa in farten på striderna?? I HoMM så kunde man ju sätta så allt flyttades direkt utan massa "fin" stridshandling... irriterande!
ugga bugga über hauling lugga
Det går att öka farten på animationerna i strid, faktiskt. Under options.
I övrigt ska man absolut inte anfalla allt man ser, gruppernas styrka är väldigt varierad och det finns både lätta och extremt svåra fiender på varje karta. Smyger man runt och är försiktig så kan man plocka upp saker utan att bli anfallen och på så sätt klara både quests och få levlar.