Inaktiv
Processor Kylare

Ja, nu är det så att jag hade tänkt att våga mig på att överklocka min E6600, för att få mer kräm ur den hade jag tänkt att köpa en bra fläkt. Så till min fråga. Har ni något förslag på en bra kylare till min processor?

Inget minus om den låter lite gran, men ett plus om den e tyst, har ett antec P180 chassi, alltså ganska svalt. Prestandan är det viktigaste och den ska helst inte ta upp RAM minnes platser på moderkortet. Tack på förhand, ni har säkert bra tips.

/Christian

Inaktiv

Om du har "normal" höga minnen så ska det gå bra med de flesta kylare, tower iallafall. Scythe Infinity/Mugen är en helt ok kylare för inte allt för mycket pengar, 400-450kr. Annars så är väl Thermalright Ultra-120 extreme den bästa luftkylaren just nu. Lite dyrare, 550kr ungefär och då utan fläkt.

Medlem

kan jag passa på att fråga kanske, behöver man ha fläkt på Ultra-120 extreme-kylaren? har tre utblås och en inluft runt processorn,bör väl räcka?

Inaktiv

Kolla temps lite snabbt, kolla då load i en väldigt kort stund ifall det blir höga temps. Annars så är det rätt svårt att veta. Beror verkligen på. Jag hade nog endå kört med en fläkt. Bättre ha en riktigt långsam och tyst än ingen alls, om det inte är pengar som sätter stopp.
Om du har 3 utblås och endast ett inblås blir det antagligen ett lufttryck i lådan som inte är allt för bra? Helst ska man ju ha så att det kommer in lika mycket luft som det kommer ut..

Inaktiv

btw, körde igång SpeedFan och märkte att min AUX ( vad e det?) ligger på 122C kan väl inte vara sant när resten ligger stadigt (Processor 39C,System 39C, core 1, core 0 29C)

vet ngn?

Medlem

122 grader är normalt, den mäter egentligen ingenting...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Helst ska man ju ha så att det kommer in lika mycket luft som det kommer ut..

Större luftflöde ut än in skapar ett negativt lufttryck som leder till att luft kommer sugas in från alla hål som finns i lådan. Detta är bra eftersom all varm luft i lådan försvinner väldigt snabbt och stannar inte kvar och värmer komponenter. Eftersom trycket inte är "stabilt" (vilket det är om luftflöde in = luftflöde ut) så kommer luften alltid vara i cirkulation.

Nackdelen är att lådan kan bli väldigt dammig vilket leder till att fläktar och annat blir fyllda av damm. Så städa lådan nån gång varje/varannan månad

Sök på negative pressure case cooling eller läs här

Inaktiv
Skrivet av mirlamoooo:

Om du har "normal" höga minnen så ska det gå bra med de flesta kylare, tower iallafall. Scythe Infinity/Mugen är en helt ok kylare för inte allt för mycket pengar, 400-450kr. Annars så är väl Thermalright Ultra-120 extreme den bästa luftkylaren just nu. Lite dyrare, 550kr ungefär och då utan fläkt.

kollade på scythe infinity och den verkar vara precis det jag söker, dock, ett litet frågetecken på monteringen, vill alltså inte ta ut moderkortet ur datorn osv, spelar ingen roll om det e lite svårt att komma åt men vill som sagt inte ta ut moderkortet, behövs det?

Medlem

nej det behövs inte, pillrigt och krångligt blir det, men det går att göra utan att ta ut moderkortet...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

grymt, tror det blir ett köp, har ju små "pianofingrar" så det ska nog bli gjort!

Medlem

hehe, du behöver en kombination av små pianofingrar, långa skräckfilmsfingrar och kroppsbyggarfingrar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

låter knepigt, får la ta hjälp av farsan och brosan, då fyller vi alla tre

Inaktiv
Skrivet av Michael:
Skrivet av mirlamoooo:

Helst ska man ju ha så att det kommer in lika mycket luft som det kommer ut..

Större luftflöde ut än in skapar ett negativt lufttryck som leder till att luft kommer sugas in från alla hål som finns i lådan. Detta är bra eftersom all varm luft i lådan försvinner väldigt snabbt och stannar inte kvar och värmer komponenter. Eftersom trycket inte är "stabilt" (vilket det är om luftflöde in = luftflöde ut) så kommer luften alltid vara i cirkulation.

Nackdelen är att lådan kan bli väldigt dammig vilket leder till att fläktar och annat blir fyllda av damm. Så städa lådan nån gång varje/varannan månad

Sök på negative pressure case cooling eller läs här

Du har nog rätt! Tack för det!

Skrivet av Hwergelmer:

hehe, du behöver en kombination av små pianofingrar, långa skräckfilmsfingrar och kroppsbyggarfingrar

Så sant som det är sagt!

1
Skriv svar