Dual BIOS & Quad BIOS

Medlem
Dual BIOS & Quad BIOS

sitter och väljer mellan två moderkort båda är från Gigabyte med X38chipet.
planen är att jag ska köpa en E6750 processor nu och skaffa en Penryn längre fram när dom har droppat i pris.

Jämnförde moderkorten och de enda skilnaderna jag såg var priset (150kr) och att den dyrare hade 1 extra nätverksport och Quad BIOS istället för Dual BIOS.

enkel fråga, vad är Quad BIOS och Dual BIOS? vet vad BIOS är för något men detta är nytt för mig, har det något med Multicore processorna?

så vad ska jag välja?
GA-X38-DQ6
GA-X38-DS5
eller har ni några andra tips?

nj
Medlem

Dual/Quad BIOS är två säkerhetsvarianter ifall något skulle hände med BIOS:et (blir korrupt, felaktig flashning, etc) så moderkortet själv har möjlighet att återställa det till en fungerande version istället för att vara en död planka.
Gigabyte har en förklaring på hur deras Dual/Quad BIOS fungerar här.

Medlem

Quad BIOS, låter lite overkill, men vatusan backup e alltid bra o ha.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

aha okej, så då är det onödigt att lägga de extra 150kr på kortet med Quad BIOS.
som jag förstod det så resettar sig det skadade BIOSet om nåt skulle hända. man kan väl inte ha sån otur att båda BIOSarna blir skadade samtidigt. såg i och för sig att det gick att starta ändå men det blir något att sätta sig in i om oturen skulle va framme. (ta i trä)

låter bra, då har jag sparat 150spänn.

1
Skriv svar