Butiksversionen av Prince of Persia DRM-fri

Medlem
Skrivet av moberg:

var det förresten inte ubi som för bara några veckor sedan försökte manipulera betygsättningarna på nya tomb raider spelet? jag har väldigt lågt anseende om dem just nu, och att de klankar ner på sina kunder är inte bra. visst, att ta bort drm är fint, om de kör vidare på det, sänker priset på sina spel en aning och har en trevligare attityd mot sina kunder så tror jag det skulle gå bättre för dem, men det gäller ju typ alla spelföretag.

Nope, det är Eidos som publiserar Tomb Raider, inte Ubisoft (Ubi distribuerar det i Norden dock).

Medlem

Hm, 400kr för ett spel är helt klart överkomligt.
Tänker man i timmar (som Tompa sa ovan) så blir det i snitt 40kr per timme. Man har även möjligheten, precis som med filmer, att spela om det, vilket drar ner kostnaden ännu mer.

Själv är jag bara glad att spel har gått ner från 500kr till 400kr.

Nu hoppas jag bara på att PoP kommer upp på Steam här i Europa med, jag tar hellre och betalar lite mer för att få det där. De $57.5 som det hade kostat då (om man går efter det Amerikanska priset $49.99 och lägger på 15% skatt) hade fått spelet att kosta 459kr.

Och om det kommer och det blir den den vanliga diskrimineringen på Européer så hade det istället varit $69 ($59.99 +15%) som hade varit 551kr, det hade däremot varit lite väl mycket även för mig.

Testpilot

Pc spel är fasen inte dyra , särskilt inte om man köper det från webben eller nån butik som säljer ut ex billigt för o konkurrera med webbutikerna.

Jag har PS3 och PC och köper mycket hellre liren till PC då man ger runt 400 för pcspel och 600 för konsol så redan att köpa 2 ps3spel så kan du köpa 3 PC spel .
(Nu grovgeneraliserar jag priserna och på bara nya topplir , det går alltid för den enträgne att hitta bra priser om man letar eller inte har bråttom att köpa de nysläppta spelen)

Det dryga är att spelföretagen gnäller på piraterna , de trycker in cpskadade DRM skydd som i slutänden bara förstör för ärliga kunder och vill man protestera , oavsett om man inte köper eller köper så är varje piratkopia en förlust anser företagen.

Så skyller man utebliven vinst på det och lägger in ännu värre skydd som i sin tur gör att konsumenterna blir pirater hela bunten.

En ond självuppfyllande profetia.

Medlem

Jo, DRM skydd som är skadliga eller hindrar ärliga personer från att spela spelet är av ondo, däremot så har jag inte mycket emot klassiska grejer som cdchecks och nycklar. Nästan lite nostalgi att sitta där och undra ifall det är ett O eller en 0'a.

Medlem

"Om de ska vara så bittra tänker jag inte betala!"

Pirater alltså... härligt hur de alltid lyckas rättfärdiga sina dumheter.

Medlem

en annan rolig grej är ju att ubi utgår ifrån att deras spel kommer sälja bra. som om det vore någon jävla grund. är spelet dåligt, eller inte speciellt lockande så kommer de ju såklart sälja mindre, något de inte verkar ta med i sina beräkningar. jag är så jävla trött på tjatet om piratkopiering. förstår inte utvecklarna att de måste göra något annat än att klaga på piraterna och inkorporera crappiga kopieringsskydd i sina spel? hitta de verkliga problemen snart för fan.

Inaktiv
Skrivet av Puddy:

"Om de ska vara så bittra tänker jag inte betala!"

Pirater alltså... härligt hur de alltid lyckas rättfärdiga sina dumheter.

Utvecklare alltså... härligt hur de alltid lyckas rättfärdiga sina försäljningssiffror :P.

Medlem

Haha. Har ett spel DRM sa gnaller ni. Har ett spel inte DRM sa gnaller ni. Ubisoft ar onda och slapper ett nytt prince of persia utan DRM for att kunna skylla dalig forsaljning pa pirater. Jo det later ju valdigt logiskt. Verkligen.

Till dig som jamforde med att hyra film; Varfor inte bara spela demot? Ja! Vanta pa demot da!

Sluta hyckla. Pirater ar pirater for att de inte vill kopa spel. Ingen annan anledning.

/Cple


signatur

Taskigt.

Medlem

naivt att tro att borttagandet av skydd skulle göra någon stor skillnad


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem
Skrivet av dosman:

Utvecklare alltså... härligt hur de alltid lyckas rättfärdiga sina försäljningssiffror :P.

Haltande jämförelse.

De snor inte produkten av någons arbete genom att uttrycka sig fumligt. Så just det.

Medlem
Skrivet av Cple:

Haha. Har ett spel DRM sa gnaller ni. Har ett spel inte DRM sa gnaller ni. Ubisoft ar onda och slapper ett nytt prince of persia utan DRM for att kunna skylla dalig forsaljning pa pirater. Jo det later ju valdigt logiskt. Verkligen.

Till dig som jamforde med att hyra film; Varfor inte bara spela demot? Ja! Vanta pa demot da!

Sluta hyckla. Pirater ar pirater for att de inte vill kopa spel. Ingen annan anledning.

/Cple

Jo för demo finns ju ofta på nya spel och demot visar ju ofta hur bra ett spel är.... Har spelat många demon som suger när hela spelen är bra och vice versa.

Många här verkar vara bra på att slänga ur sig massor med fördomar utan några som helst argument för vad dom säger....

Medlem

Konstigt att det skall vara så svårt för vissa människor att inse man inte har råd med allt man tycker är kul. Har man inte tillräckligt med pengar för att tillfredställa sin leklystnad så är det bara till att vara mera noga med vilka spel man köper. Det är inte ok att ladda ner allt man vill ha bara för att ekonomin inte tillåter köp av dessa.
Och om man nu vill "protestera" mot ett visst företag av vilken anledning det nu kan vara, så gör man inte det genom att ladda ner deras spel istället för att köpa det, man låter helt enkelt bli att spela det.
Det är åtminstone glädjande att många som laddar ner sina crackade spel iallafall har ett samvete som reagerar, med tanke på hur många förklaringar de kan komma på för att försvara sin gärning.

Medlem

Så.... årets mest piratkopierade spel?
Undrar vad alla pirater ska gnälla på denna gången.

ÖÖÖÖH! DEN HAR INTE ONLINE-LÄGE! FAN VAD DÅLIGT DÅ TANKAR JAG!

Riiiight.

Medlem

det kan ju även vara så att piraterna inte är nog sugna på spelet för att lägga ut pengar på det, eller inte har råd, eller något annat. alla pirater laddar inte hem bara för att det är gratis. för vissa finns det faktiskt bakomliggande anledningar, trots att några här inte verkar tro det.

Medlem

Det är ju så att spelande inte är en rättighet. Har man inte råd så är väl det synd. Man har fortfarande ingen rätt att ladda ner.

Har kunden rätt att prova ett spel innan köp? Nej. Finns det ett demo är väl det bra såklart, men det är inget som spelutvecklare är tvugna att göra.

Sen tror jag inte helt på det här "prova innan jag köper". Crysis hade ett utmärkt demo men laddades ner i ofantliga mängder.
Uppskattningsvis laddade 80-90% av användarna till World of Goo ner piratversionen trots att demot innehöll hela första kapitlet (drygt 20% av fullversionen). Notera, World of Goo har inget DRM över huvud taget.

Nu säger jag inte att DRM gör saken bättre (för det tror jag verkligen inte). Jag säger bara att jag har svårt att tro på vissa argument som pirater använder. Folk vill helt enkelt inte betala.

12
Skriv svar