Spielberg gillar inte mellansekvenser
Varför länkar ni till sidan 2 av intervjun?
Den börjar på http://videogames.yahoo.com/celebrity-byte/steven-spielberg/1...
Knäppgubbe, custcenes är bäst. Jag har svårt för spel med dålig/ingen story som förklaras.
Dålig rubrik, jag tolkar det som att han inte gillar sättet som cutscenes utformas och används i dagsläget, han dissar inte själva företeelsen cutscenes.
Och där håller jag med honom, det är få spel där karaktärerna behåller sin personlighet mellan cutscenes. Å andra sidan tycker jag kritiserade spel som MGS har lyckats med att fixa detta. Så det kanske inte är cutscenes det är fel på, utan sättet antagonister och protagonister porträtteras när spelaren själv styr?
Knäppgubbe, custcenes är bäst. Jag har svårt för spel med dålig/ingen story som förklaras.
Grejen är att storyn i ett spel ska förklaras under själva spelandet.
Att låta göra en cutscene som förklarar saker och ting är den lätta lata vägen, och något speldesigners bör försöka undvika så mycket som möjligt.
Jag spelar spel för att spela, inte för att glo på film.
Bioshock har nästan inga cutscenes alls, utan storyna berättas via ljudinspelningar och miljöerna man går igenom. Medan i Metal Gear Solid 2 så kan man inte ta 3 steg utan att spelandet pausas och någon filmsekvens spelas upp.
Knäppgubbe, custcenes är bäst. Jag har svårt för spel med dålig/ingen story som förklaras.
I så fall anser du half-life fullkomligt handlingsbefriat?
Spielberg har rätt. Inget kan döda ett bra spel som usla mellansekvenser med dialog och röstskåderspelare av förfärlig kvalitet. I mångt och mycket är störningsmomentet ofta konstant mot hur mycket man ser protagonisten prata och tycka saker. Ta bara resident evil 4, ett spel med genial spelmekanik som var ofantligt kul att spela, men med en sällan skådad så osympatisk protagonist som fick mig att kissa blod varje gång han levererade sina dumma och töntiga repliker, vilket givetvis skedde för ofta.
Grejen är att storyn i ett spel ska förklaras under själva spelandet.
Att låta göra en cutscene som förklarar saker och ting är den lätta lata vägen, och något speldesigners bör försöka undvika så mycket som möjligt.
Jag spelar spel för att spela, inte för att glo på film.
Bioshock har nästan inga cutscenes alls, utan storyna berättas via ljudinspelningar och miljöerna man går igenom. Medan i Metal Gear Solid 2 så kan man inte ta 3 steg utan att spelandet pausas och någon filmsekvens spelas upp.
Det finns ingen lathet över att göra cutscenes i den utsträckning som i MGS2 i jämförelse med att strö ut ljudinspelningar i spelvärlden. Snarare tvärt om.
Det är helt enkelt ett designbeslut hur man vill göra - om det skulle vara ett budgetbeslut så skulle ljudfiler i miljön vara det billiga och lätta alternativet.
Cutscenes är ju bäst! Det beror ju helt på vad man föredrar, story eller action, antar jag. Han är väl action-typen.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
...med en sällan skådad så osympatisk protagonist som fick mig att kissa blod varje gång han levererade sina dumma och töntiga repliker, vilket givetvis skedde för ofta.
Haha, stämmer lika bra in på samtliga GTA-spel. Men detta är ju snarare ett problem med karatärsdesignen.
I så fall anser du half-life fullkomligt handlingsbefriat?
Spielberg har rätt. Inget kan döda ett bra spel som usla mellansekvenser med dialog och röstskåderspelare av förfärlig kvalitet. I mångt och mycket är störningsmomentet ofta konstant mot hur mycket man ser protagonisten prata och tycka saker. Ta bara resident evil 4, ett spel med genial spelmekanik som var ofantligt kul att spela, men med en sällan skådad så osympatisk protagonist som fick mig att kissa blod varje gång han levererade sina dumma och töntiga repliker, vilket givetvis skedde för ofta.
Inget kan döda ett spel en ett dåligt spel, dåliga cutscenes eller ej, men det är tyvärr en väldig liten bit av vad som förstörs spel, och den är värkligen inte avgörande.
Själv för mig tycker det låter som spilbirg börjar bli gammal och senil då han värkar ha problem att komma ihåg cutscenes.... Vet inte om han ska fortsätta att jobba med film då.
Utöver det så beror det helt på vad för spel man spelar, cutscenes kan vara mycket bra och givande i spel.
Cutscenes är ju bäst! Det beror ju helt på vad man föredrar, story eller action, antar jag. Han är väl action-typen.
Det är ju just det han inte är. Han vill ju att storyn ska gå framåt och att karaktärerna ska utvecklas, men han tycker att i många fall så är utförandet av cut-scenes för dåligt och förstör bara upplevelsen.
Det har han enligt mig också rätt i, många spel förstörs av cuts-scenes!
Starcraft utan mellansekvenser? Något Blizzard spel utan mellansekvenser? Blizzards mellansekvenser är en av anledningarna till att jag vill fortsätta spela och få en "belöning".
Måste säga att på ett sätt håller jag med i det att man blir lite sorgsen att man inte kan göra som i cutscenes när man spelar sin karaktär eller trupp eller vad det nu är. Men samtidigt så är det något jag uppskattar, det är ju riktigt skönt att få extra inblickar/intryck av sina favoritspel.
Varför länkar ni till sidan 2 av intervjun?
Den börjar på http://videogames.yahoo.com/celebrity-byte/steven-spielberg/1...
För att det är sida två som innehåller det som nyheten handlar om. På första sidan var det bara trist Boom Blox-snack..
Det jag tycker är tråkigt är att man inte kan påverka vad som händer. Jag kan spela på ett sätt och sedan beter sig personen jag spelar på ett helt annat sätt när det är dags för en mellansekvens. Jag vill se mer kontroll över historien i ett spel istället för att bara delta i en interaktiv film där handlingens fortlöpande är relativt statisk. Förhoppningsvis kommer utvecklingen gå i den riktningen.
Den viktiga skillnaden är ju om cut-scenes hänger ihop med spelet eller är påklistrat. Får man viktig information under cut-scences eller kan man skippa dem? Är de rimliga i förhållande till spelet i övrigt? Oblivion som knappt ens har cut-scenes (bara dialoger som plötsligt bryter spelet vilket i princip är samma sak) är ju bra exempel på hur man kan ha en enorm diskrepans mellan "handlingen" och det man gör. Typ man har mäktigare utrustning än någon annan och de man pratar med tycker typ att de är storsinta som ger 10 spänn osv.
Sedan är det knepigt med mellansekvenser per definition i öppna spel (såsom GTA IV) eftersom man där tvingas vara en helt annan karaktär än man är i själva spelet.
Det är en enorm utmaning att göra cut-scenes som en naturlig, och viktig del, av spelet. Ibland blir det tyvärr bara fånigt.
De gamla klassiska ävnentyrspelen var bra på denna perfekta integration genom att man inte var karaktären utan endast "föreslog" dem att göra saker och om man bad dem att göra något tokitgt så fick man ett "that would be stupid" etc.
Tänk er Full throttle, Broken Sword eller Day of the tentacl utan cut-scenes. Hade aldrig fungerat.
Spielberg spelar spel. Coolt - skulle vilja möta honom!
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...