World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Medlem

Ja nu är man ju wow-spelare så det pangar väl ett litet hål i objektiviteten, men jag måste säga att mina egna erfarenheter har enbart varit positiva med Wrath. Jag tycker det är en av de bästa expansioner som någonsin släppts. Speciellt obegripligt var Blizzard-touchen, eftersom Wrath liksom är en uppvisning i blizzards överlägsenhet när det gäller world design.

Jag får också känslan av att ett andra intryck kanske skulle låta lite annorlunda, det ska bli kul att läsa det. Phasingtekniken som används mer i senare delar av spelet är enormt effektfull. Allvarligt talat, så här i efterhand så hade kanske BC nosat på en trea, men denna expansion känns så mycket mer genomarbetad.. det är ju mycket mer content direkt vid release än vad BC hade.

Det enda jag i princip håller med om till 100% är att jag mycket gärna skulle se en tillbakagång till Eastern Kingdoms/Kalimdor. Phasingtekniken skulle ju funka upperligt också.. får hoppas att det är det de har tänkt sig till nästa expansion, om man inte har slutat tills dess vill säga.

Medlem
Skrivet av Niethrel:

*Svagt första intryck (visst tyck det då)
*Trängseln i inledningen (Konstigt?)
*Ont om content (eh....?, antar att ni menar endgame hardcore då?)
*Blizzard-touchen knappt märkbar (skojar ni eller, det osar ju blizzard)
*Azeroth nu ännu mer tomt (Northrend tillhör azeroth)

Detta på minussidan.......är ju skrattretande. Jag hade faktiskt respekt för FZ innan denna recension.

Haha. Word.

Medlem

bra recension, håller med på många punkter. inledningen av wotlk var definitivt tam, behövdes definitivt lite mer nykraft där.. kändes som att man var nån rookie som kom där och fick nå nybörjaruppdrag av nån general/whatever.

deathknights startområde var riktigt härligt, dock höll jag nästan på att lägga av vid 58 när man 'gav sig ifrån arthas'.. (eller var det tvärtom kanske?). hade ju blivit helt ond och pumpad innan man nådde antiklimax.
rolig klass att spela med iaf, kul att tillsammans med andra sitta och luska ut hur klassen ska spelas på bästa möjliga sätt, precis som back in the days

något jag stör mig på är att allt känns så förenklat..
outlands sprang man igenom, tror inte jag dog av mobs en enda gång.. i northrend var det även där väldigt lätt, 3mannaquests var inga problem att köra solo om man kunde sin klass. lvl80-content känns det som att det finns lite snålt av. har inte gjort nå större djupdykningar, men finns det nå mer pve att göra än naxx, ett par raidbossar och 5mannainstanser? är naxx det enda 'stora' som finns?

Medlem

Oerhört kul att se hur fan boysen måste hävda sig så fort någon kritiserar spelet. Påminner lite om hur religösa fanatiker försvarar bibeln vid minsta kritik.

Antikvitet

En recension är en subjektiv upplevelse och aldrig en faktuell sanning. Vi är två personer som tycker på ett visst sätt om det här spelet - det innebär på intet sätt att vi har "rätt". Ni är fria att bilda er en egen uppfattning om spelet - det här är vår.

Och till de av er som jämför det här betyget med det som Warhammer Online fick - ja men för i helvete klipp er. Det var inte samma recensent, så det finns inte på kartan att betygen ens kan komma i närheten av att jämföras.

Det har gått nästan två år sedan TBC kom, det är mer än tusen pix i löpande månadskostnad. Nu får man betala 400 kronor till och frågan jag och Calle ställer oss är "för vadå?". Är det här ett spel värt 1 500 kronor? Det är trots allt ett faktum att flera andra MMOer ger tunga uppdateringar gratis, andra tar betalt för expansionerna men inte för spelandet.

Som sagt: Det här är vår åsikt, om du har en annan så varför inte starta en FZ-blogg och skriva en egen recension om spelet? Varken jag eller Calle är några avancerade WoW-spelare, vi är båda av typen casual och ingen av oss har nått 80 än. Som vi nämner i slutet av recension - en uppföljning kommer senare.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

asså jag tycker seriöst detta betyget är fail, jag har spelat wow hardcore sen release och finns inge spel som hållt mig så fast vid datorn någonsin, och wrath of lich king, var 50x bättre en tbc, questen pvp zonenen instancerna zonerna allt är så jävla improved och allt är så jävla mycket lättare för er noobs, så jag tycker helt enkelt att en 3a är för låg ska va 4,5 elr 5 annars har du brunnit irl imo tack och hej, btw vill inte ha någe reply från er irlare som hatar wow för er bryr jag mig inte ett skit om för ni är failure´s hela högen som sluta med wow för ni inte fick någe bra guild

Medlem
Skrivet av Snellycat:

asså jag tycker seriöst detta betyget är fail, jag har spelat wow hardcore sen release och finns inge spel som hållt mig så fast vid datorn någonsin, och wrath of lich king, var 50x bättre en tbc, questen pvp zonenen instancerna zonerna allt är så jävla improved och allt är så jävla mycket lättare för er noobs, så jag tycker helt enkelt att en 3a är för låg ska va 4,5 elr 5 annars har du brunnit irl imo tack och hej, btw vill inte ha någe reply från er irlare som hatar wow för er bryr jag mig inte ett skit om för ni är failure´s hela högen som sluta med wow för ni inte fick någe bra guild

Du glömde punkten ;D.

Inaktiv
Skrivet av Niethrel:

Blizzard revolutionerar mmogenren på många sätt med wotlk.

Kom inte bara med ett påstående, utveckla......

Under de åren jag spela WoW såg iaf inte jag nånting som inte redan gjorts i minst ett spel innan.

Medlem

wrath är bara överskatat.
spelarna har bara fåt mer att förlora sina liv med.
det finss bara en sak med hela wow som gör det intresant och det är bossarna men annars så är spelet skit.
alla spelar det bara för att det är många som spelar det så är det.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

man tröttnade ju redan när tbc kom ju........

Medlem

ogaboga: Det du säger stämmer, men som vanligt är det oerhört välgjort i Wrath och det är i alla fall första gången jag ser så bra quests osv i ett mmorpg. I vissa questlines så kändes det nästan som att spela ett mycket bra singleplayer-rpg, och den känslan får man inte ofta från ett mmorpg.

Medlem

Precis, håller fullständigt med john. Ni citerar "haha warhammer = 4/5 och wraht 3/5 = skrattretande" och ni ser inte ens att det är olika recensenter. Ni köttar recencenterna för vad de tycker, Alla har rätt till sin egen åsikt, vi lever i en demokrati. tänk om ni själv skriver en recension och ger betyget 5/5 för att du tycker det är så jävla bra, sen kommer andra som tycker olika och säger att du har verkligen sjunkit med åren, och hur fan kan du tycka så, och komma med mothuggelser bara för vad ger ETT SPEL i PERSONLIGT BETYG. visst ingen gillar när man för höra dåliga saker om de ting man gillar men man behöver inte tycka att Hela FZ har fel för vad ett par recensenter personligen tycker. Gå och skapa din egen uppfattning lyssna inte på andra, trots allt är det vad du själv tycker som gäller. Om ni inte har fattat att ta saker och ting med en nypa salt, så fattar jag verkligen inte vad ni har här att göra överhuvudtaget.

Varför inte bara posta konstruktivt, t.ex " Bra att ni gör en recension, men jag tycker personligen att ni har fel på några punkter, men det är min åsikt, osv " Man behöver inte bara "öh ni uppskattar inte wow för samma saker som mig så ni = fail" :/

Inaktiv
Skrivet av Snellycat:

asså jag tycker seriöst detta betyget är fail, jag har spelat wow hardcore sen release och finns inge spel som hållt mig så fast vid datorn någonsin, och wrath of lich king, var 50x bättre en tbc, questen pvp zonenen instancerna zonerna allt är så jävla improved och allt är så jävla mycket lättare för er noobs, så jag tycker helt enkelt att en 3a är för låg ska va 4,5 elr 5 annars har du brunnit irl imo tack och hej, btw vill inte ha någe reply från er irlare som hatar wow för er bryr jag mig inte ett skit om för ni är failure´s hela högen som sluta med wow för ni inte fick någe bra guild

Det här sätter tonen för 85% av spelarbasen i WoW


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem

tyckte det var helt ok, lite mycket spawncampande i början med det var ju väntat och tror jag blev gankad (vilket jag egentligen inte kan bli då jag var samma eller bara ett par lvlar under) max 4 gånger på 10 lvlar vilket inte alls var lika mycket som mellan 60-70), blev 80 med pallan i fredags och jag har tagit det jäkligt lugnt nu är det bara mage, dk, hunter och warrior kvar så jag har och göra ett tag

för att summera = i like

Skrivet av impact:
Skrivet av Snellycat:

asså jag tycker seriöst detta betyget är fail, jag har spelat wow hardcore sen release och finns inge spel som hållt mig så fast vid datorn någonsin, och wrath of lich king, var 50x bättre en tbc, questen pvp zonenen instancerna zonerna allt är så jävla improved och allt är så jävla mycket lättare för er noobs, så jag tycker helt enkelt att en 3a är för låg ska va 4,5 elr 5 annars har du brunnit irl imo tack och hej, btw vill inte ha någe reply från er irlare som hatar wow för er bryr jag mig inte ett skit om för ni är failure´s hela högen som sluta med wow för ni inte fick någe bra guild

Det här sätter tonen för 85% av spelarbasen i WoW

LOL just därför jag lämnade WoW för några år sedan. Kändes som jag var för gammal helt enkelt. Hmmm lustigt.


signatur
Medlem

Visst har alla som säger att en recension är subjektiv rätt. Problemet ligger i att om en publikation har en åsikt som starkt skiljer sig från den läsarna har så förlorar den i förtroende.
Jag måste själv säga att jag inte längre känner att jag kan lita på att en recension från fragzone kan guida mig till rätt köpval efter att ha läst denna.

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:

LOL just därför jag lämnade WoW för några år sedan. Kändes som jag var för gammal helt enkelt. Hmmm lustigt.

Nä det är nog inte så att ett spel med en playerbase på över 11 miljoner har spelare i alla åldrar.
Tror du själv att det där inlägget fick dig att uppfattas som "gammal"?

Inaktiv

Men det är alltid kidsen som utmärker sig


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Medlem
Skrivet av John:

Det har gått nästan två år sedan TBC kom, det är mer än tusen pix i löpande månadskostnad. Nu får man betala 400 kronor till och frågan jag och Calle ställer oss är "för vadå?". Är det här ett spel värt 1 500 kronor? Det är trots allt ett faktum att flera andra MMOer ger tunga uppdateringar gratis, andra tar betalt för expansionerna men inte för spelandet.

Strax över/kring 300:- för man betala för expansionen. Utöver det är det ett rån givetvis! an signar inte automatiskt upp för 12mån period då man skapar en ny subscription. Man kommer och går som man vill, månadsvis. Eller så kvartalet, 6mån eller endast 2mån (fjollkort) om man nu inte har tillgång till VISA etc.
Tycker det är rätt fel och vara helt inställd på att se hur bra spelbiten är då det finns många andra faktorer som är värda att tas upp vilket gör det värt att betala ~130:- per månad. Många signar upp för WoW endast för att fördriva tid och vara social och kanske inte till 100% toklevla och grinda instancer.

Recensera ett MMO måste nog vara ett av de allra värsta kan jag tro... eftersom det är nog rätt svårt att se det från det hela perspektivet eller ur allas perspektiv/situation. Alla går ju ut endast för att supa. Finns ju många typer av partypinglor!

Medlem

lmao, roligt att se alla upprörda 14 åringa 'warcraft'-fans.

Medlem
Skrivet av Snellycat:

asså jag tycker seriöst detta betyget är fail, jag har spelat wow hardcore sen release och finns inge spel som hållt mig så fast vid datorn någonsin, och wrath of lich king, var 50x bättre en tbc, questen pvp zonenen instancerna zonerna allt är så jävla improved och allt är så jävla mycket lättare för er noobs, så jag tycker helt enkelt att en 3a är för låg ska va 4,5 elr 5 annars har du brunnit irl imo tack och hej, btw vill inte ha någe reply från er irlare som hatar wow för er bryr jag mig inte ett skit om för ni är failure´s hela högen som sluta med wow för ni inte fick någe bra guild

Du får en reply ändå bara för att du är så tragisk.

Medlem

Jag håller inte med en gnutta.
Jag tyckte Northrend var närmast en våt dröm från början till slut särskilt i jämnförelse med sattyget Burning Crusade.

Har förvisso slutat helt med WoW p.g.a tidsbrist sedan någon vecka tillbaks.

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Niethrel:

*Svagt första intryck (visst tyck det då)
*Trängseln i inledningen (Konstigt?)
*Ont om content (eh....?, antar att ni menar endgame hardcore då?)
*Blizzard-touchen knappt märkbar (skojar ni eller, det osar ju blizzard)
*Azeroth nu ännu mer tomt (Northrend tillhör azeroth)

Detta på minussidan.......är ju skrattretande. Jag hade faktiskt respekt för FZ innan denna recension.

Haha. Word.

Håller helt med. Det känns som att FZ vill gå emot strömmen av höga betyg så mycket att de hittar på dåliga saker om spelet bara för att kunna ge ett sämre betyg.

Om det är någonting Wowwotlk verkligen har så är det Blizzard-touch.

Inaktiv

Håller med om: 3/5


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Jag håller inte med fz.se. Själv tycker jag att denna expansionen är underbar och inte bara tar tillbaka WoW till det spelet var innan The Burning Crusade utan höjer det över.

Funderar någon på om det är värt att börja spela igen så är det helt klart läge.

Men visst är det synd att gamla Azeroth fortsätter vara tomt. Fast det är inte expansionens fel utan Blizzard som gjort det så otroligt lätt att levla förbi allt. Enda chansen att uppleva gamla Azeroth är på en RP-server.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

lmao, roligt att se alla upprörda 14 åringa 'warcraft'-fans.

Du ser lite ut som en 14-åring själv med en sån kommentar.

Att säga något om att det inte är blizzard-känsla över spelet tycker jag är lite konstigt då den här expansionen bara skriker blizzardkvalité långt mer än TBC någonsin gjorde. Northrend är fruktansvärt väl genomarbetat och bra gjort och den största nackdelen idag är väl att det finns lite klent med end-game content.

Allt från musiken till stämningen som verkligen känns igenom expansionen på ett sätt som det inte gjort tidigare är helt underbart. Efter att ha spelat WotLK så ger jag TBC 3/5, WotLK 4/5.

Medlem

Är det ingen förutom jag som stör sig på att det alltid måste vara en ny kontinent som kör över allt det gamla, inte bara med utrusting utan själva zonen. F*n gör lite ny zoner runt de gamla, lägg lite nytt i de gamla zonerna istället för att göra en "everquest" och expandera ihälj sig.

Fast det är väl meningen med spelet, pumpa ut nya zoner med allt nytt. Hela tiden försöka att hålla intresset hos ett stort antal minderåriga med nya upplevelser, den ena mer spektakulär än den andra, medan gamla fossil som jag sitter i shadowfang keep och gråter.

Inaktiv

Blir ett tveklöst köp såfort jag slutar min utbildning Hade man investerat i detta spel nu hade ju studier och liknande gått dit pepparn växer, speciellt med min självdiciplin som är lika med noll ungefär

Medlem

Kan ju inte direkt säga att jag heller bytte ut särskilt mycket gear under perioden jag levlade.

Kan hålla med om questen tills viss del är rätt tråkiga och under samma mall mestadels, tills man kommer till storm peak och ice crown, då det bättra på sig väldigt mycket med variasion osv.

Medlem
Skrivet av Snellycat:

asså jag tycker seriöst detta betyget är fail, jag har spelat wow hardcore sen release och finns inge spel som hållt mig så fast vid datorn någonsin, och wrath of lich king, var 50x bättre en tbc, questen pvp zonenen instancerna zonerna allt är så jävla improved och allt är så jävla mycket lättare för er noobs, så jag tycker helt enkelt att en 3a är för låg ska va 4,5 elr 5 annars har du brunnit irl imo tack och hej, btw vill inte ha någe reply från er irlare som hatar wow för er bryr jag mig inte ett skit om för ni är failure´s hela högen som sluta med wow för ni inte fick någe bra guild

I lol'ed :$

Skriv svar