Fem minuter från ArmA 2

Skrivet av Mack:

Förstår inte varför dom håller på med både ArmA2 och OPFP2.. Ska dom konkurrera med sig själva?

Hur som helst, båda kommer äga så hårt.

Är ju inte samma människor förstår du väl. För övrigt tror jag mer på detta än OFP 2 som förmodligen kommer floppa i jämförelse.


signatur
Medlem
Skrivet av PriMo:

Är OFP och ArmA fan, men kan ej säga att jag är imponerad av denna trailer, halo-hoppet är hur stelt som helst, ljuden är lika skit som sist. Nä, tycker dem ska sluta lita på att communityn ska fixa deras spel hela tiden. OFP2 blir nog mer intressant.

Eftersom detta är en tidig alpha version är mycket av innehållet "placeholders" inkl ljudet. Läs NordicStormtroopers inlägg en bit upp, där en av utvecklarna förklarar att t.ex animationer för halohoppet inte är med i spelet än och att många effekter bara är placeholders.

Angående ljudet har BIS gjort en helt ny ljudmotor till ArmA2.
http://www.arma2.com/supply/presskit/download/15-arma2-factsa...

The Sounds

• 3D positioning with Doppler effect

• 3D environment effects including distancebased distortion, reverberation, occlusionsand obstructions

• Speed of sound and supersonic bullet crack simulation

• 978 separate sound samples (footsteps, gear noises, movements etc.)

• Each vehicle sound is composed from more than 40 noises (engine, friction of tyres on surfaces, etc.)

• New simulation of the sounds of aircraft andhelicopters

• Improved sound of tanks with separate noises of the engine and treads.

Här finns två exempel på ljud från ArmA2
* UH-1Y exterior mp3
* UH-1Y interior mp3

Och alla som tjatar om OFP2 hela tiden, visst det kanske kan bli bra, men dom har ju inte visat ett skit från spelet. Dom har släppt 3 officiella screenshots som ser sämre ut än ArmA1 och resten är scannade från tidningar eller CGI.

Medlem

jag hoppas på att båda blir bra, sen är det bara för oss konsumenter att vraka och ta det vi anser vara det vinnande alternativet. om inte annat så tvingar det dom varann till att göra det bästa dom bara kan.

Medlem
Skrivet av Bush:
Skrivet av PriMo:

Är OFP och ArmA fan, men kan ej säga att jag är imponerad av denna trailer, halo-hoppet är hur stelt som helst, ljuden är lika skit som sist. Nä, tycker dem ska sluta lita på att communityn ska fixa deras spel hela tiden. OFP2 blir nog mer intressant.

Eftersom detta är en tidig alpha version är mycket av innehållet "placeholders" inkl ljudet. Läs NordicStormtroopers inlägg en bit upp, där en av utvecklarna förklarar att t.ex animationer för halohoppet inte är med i spelet än och att många effekter bara är placeholders.

Angående ljudet har BIS gjort en helt ny ljudmotor till ArmA2.
http://www.arma2.com/supply/presskit/download/15-arma2-factsa...

The Sounds

? 3D positioning with Doppler effect

? 3D environment effects including distancebased distortion, reverberation, occlusionsand obstructions

? Speed of sound and supersonic bullet crack simulation

? 978 separate sound samples (footsteps, gear noises, movements etc.)

? Each vehicle sound is composed from more than 40 noises (engine, friction of tyres on surfaces, etc.)

? New simulation of the sounds of aircraft andhelicopters

? Improved sound of tanks with separate noises of the engine and treads.

Här finns två exempel på ljud från ArmA2
* UH-1Y exterior mp3
* UH-1Y interior mp3

Och alla som tjatar om OFP2 hela tiden, visst det kanske kan bli bra, men dom har ju inte visat ett skit från spelet. Dom har släppt 3 officiella screenshots som ser sämre ut än ArmA1 och resten är scannade från tidningar eller CGI.

Det faktum att Marines in hoppar HALO från helikoptrar är förstås onödigt att framföra?

OFP2 börjar om på nytt, BIS lägger bara till nytt stuff till sin gamla motor som var utdaterad ett år efter det släppts, men folk framhöll ändå att det var de stora miljöerna som var det speciella.

Men nu 7 år senare är det inte lika ballt, nu vill vi ha bättre grejer än en sandlåda med vapen i, jag vill iaf ha en tät och välberättad story, av det man hörde i filmen så var voice actingen hemsk, men de har iaf slutat ha sina polare som "skådespelare" så att varenda amerikan såg ut som en ryss.

Och att de screens som sett av OFP2 ser sämre ut är rent skitsnack, det som Codies har är en budget och bra production values, BIS är KÄNDA för att fullständigt skita i realism vad gäller enheterna, tex sån saker som att marines inte har eotech, de gjorde ju ännu större fel i arma 1, där blandade de marines och army friskt enhetsmässigt.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

för mig så lät voiceactingen som några som satt på voice over, dåligt drag för en trailer kanske. men det var så jag uppfattade det.

Medlem
Skrivet av simulacra:

Det faktum att Marines in hoppar HALO från helikoptrar är förstås onödigt att framföra?

Va? Om du menar att marines inte hoppar från helikoptrar så kanske det beror på att dessa killar i "razor" teamet inte är vanliga soldater eller marines.

Citat:

OFP2 börjar om på nytt, BIS lägger bara till nytt stuff till sin gamla motor som var utadetard ett år efter det släppts, men folk framhöll ändå att det var de stora miljöerna som var det speciella.

ArmA2 ser iaf bättre ut än vad OFP2 gör idagsläget.

Citat:

Men nu 7 år senare är det inte lika ballt, nu vill vi ha bättre grejer än en sandlåda med vapen i, jag vill iaf ha en tät och välberättad story, av det man hörde i filmen så var voice actingen hemsk, men de har iaf slutat ha sina polare som "skådespelare" så att varenda amerikan såg ut som en ryss.

Hur vet du att storyn i ArmA2 kommer vara dålig? BIS gjorde om den tre gånger innan de blev nöjda med den. Voice actingen tyckte inte jag det var något fel på, kan du ge ett precist tillfälle i trailern där du tycker den är dålig?

Medlem
Skrivet av Bush:

Va? Om du menar att marines inte hoppar från helikoptrar så kanske det beror på att dessa killar i "razor" teamet inte är vanliga soldater eller marines.

Det spelar ingen roll, det finns inga så specialiserade Marines, och det finns absolut inga supersoldatsteam som får äran att HALO-hoppa från helikoptrar, det närmaste man kommer är Force Recon, de hoppar visserligen halo, men då från flygplan, vi talar om det truppslag som har absolut lägst budget i hela USA's försvar, se generation kill och jarhead så får du se verkligheten i Marinkåren.

Det är det vi vill ha från soldatsimulatorer, simulation, det finns gränser för den kreativa friheten.

Citat:

ArmA2 ser iaf bättre ut än vad OFP2 gör idagsläget.

Det får stå för dig, de features som Codies presenterat i OFP2 visar på bra production values.

Citat:

Hur vet du att storyn i ArmA2 kommer vara dålig? BIS gjorde om den tre gånger innan de blev nöjda med den. Voice actingen tyckte inte jag det var något fel på, kan du ge ett precist tillfälle i trailern där du tycker den är dålig?

All Marinesdialog är krystad och baserad på hollywood. All dialog under helikopterfällningen är bara konstig, den känns pådubbad.

Och jag tror inte att storyn kommer att vara dålig, jag tror att berättandet kommer att vara dåligt, tight berättande och sandlådor är som olja och vatten, de är nästintill omöjliga att blanda.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Nu var det ju ett propellerplan av något slag dom hoppade från och inte en helikopter, håller dock med om att marines i fallskärm klingar illa, skulle vara bättre om de tillhörde något namngivet specialförband. I övrigt tycker jag det ser helt klart lovande ut. Spelar ingen roll vilket av ofp och arma som blir bäst, då jag gärna skaffar båda...

Medlem

alldeles för bra spel för mig...

Medlem

Är ni funtade allihopa eller? Läser ni kommentarerna innan ni skriver?

Det är som första ARMA, vissa saker ser precis skit ur och vissa skitsnygga men nu var ju detta från alpha stadiet så jag hoppas verkligen de snyggare till animationerna.

Vapnena har nog troligen bland de mest realistiska ljuden som finns, vore ju bara lite konstigt om det inte var verkliga ljud.

Hoppas nu bara att de fixar bra kontroller, för det är ett rent helvete att styra allt i opf och arma. Alla knappar har i princip MINST en funktion.

Och vad vi har sett av OPF2:s filmer så ser det bättre ut än detta. Även om det nu inte allt var ingame i filmerna så tror jag att de kan vara gjorda i motorn. För de är inte så där överdrivet snyggt ändå.

Släppte dem inte en film för ca 2 år sen när de körde igenom ett hus med en stridsvagn i OPF2? Såg riktigt bra ut vill jag minnas!?

EDIT: Gud nåde de om de inte fixat ragdoll eller Euphoria till det här spelet!!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av atiko:

Nu var det ju ett propellerplan av något slag dom hoppade från och inte en helikopter, håller dock med om att marines i fallskärm klingar illa, skulle vara bättre om de tillhörde något namngivet specialförband. I övrigt tycker jag det ser helt klart lovande ut. Spelar ingen roll vilket av ofp och arma som blir bäst, då jag gärna skaffar båda...

Nja det var en osprey, ett flygplan som kan vinkla rotorbladen så att det startar och landar som en helo. oavsett så kostar de för mkt för att de ska användas för insertion, och de används absolut inte för att hoppa ifrån.

Jag är inte ens säker på att Marines använder osprey idag, eller om de kommer att göra det imorgon.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Bara jag som får dålig FPS/temporär FPS-drop i videon? Tycker det (spelet/inspelningen) flyter dåligt.

Skrivet av simulacra:

Jag är inte ens säker på att Marines använder osprey idag, eller om de kommer att göra det imorgon.

Ospreyn används i Irak förtillfället. På wiki (länken) kan man också se Marines som hoppar fallskärm (hoppas jag iaf de har med sig ) från en Osprey.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Är ni funtade allihopa eller? Läser ni kommentarerna innan ni skriver?

Det är som första ARMA, vissa saker ser precis skit ur och vissa skitsnygga men nu var ju detta från alpha stadiet så jag hoppas verkligen de snyggare till animationerna.

Vapnena har nog troligen bland de mest realistiska ljuden som finns, vore ju bara lite konstigt om det inte var verkliga ljud.

Hoppas nu bara att de fixar bra kontroller, för det är ett rent helvete att styra allt i opf och arma. Alla knappar har i princip MINST en funktion.

Och vad vi har sett av OPF2:s filmer så ser det bättre ut än detta. Även om det nu inte allt var ingame i filmerna så tror jag att de kan vara gjorda i motorn. För de är inte så där överdrivet snyggt ändå.

Släppte dem inte en film för ca 2 år sen när de körde igenom ett hus med en stridsvagn i OPF2? Såg riktigt bra ut vill jag minnas!?

EDIT: Gud nåde de om de inte fixat ragdoll eller Euphoria till det här spelet!!

Jag vet inte riktigt vad du yrar om för du verkar inte veta något om dessa spel du blandar ihop VBS med OFP2. Den videon du pratar om är från VBS1 där de testade hus-destruktion.

Alla "trailers" från OFP2 är CGI och alla andra videos är filmade med videokamera från projektorduk eller en TV. Samt att de har släppt ett par screenshots som verkligen inte ser bättre ut än ArmA2.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Är ni funtade allihopa eller? Läser ni kommentarerna innan ni skriver?

Det är som första ARMA, vissa saker ser precis skit ur och vissa skitsnygga men nu var ju detta från alpha stadiet så jag hoppas verkligen de snyggare till animationerna.

Vapnena har nog troligen bland de mest realistiska ljuden som finns, vore ju bara lite konstigt om det inte var verkliga ljud.

Hoppas nu bara att de fixar bra kontroller, för det är ett rent helvete att styra allt i opf och arma. Alla knappar har i princip MINST en funktion.

Och vad vi har sett av OPF2:s filmer så ser det bättre ut än detta. Även om det nu inte allt var ingame i filmerna så tror jag att de kan vara gjorda i motorn. För de är inte så där överdrivet snyggt ändå.

Släppte dem inte en film för ca 2 år sen när de körde igenom ett hus med en stridsvagn i OPF2? Såg riktigt bra ut vill jag minnas!?

EDIT: Gud nåde de om de inte fixat ragdoll eller Euphoria till det här spelet!!

ehh lol Ofp 2 har ju inga ingame filmer utan allt dem visat är CG och fejkade grejjer.
Bohemia visar ju iaf riktigt live content även om det är från en alpha version

Och för 2 år sen den versionen av "ofp 2" som heter Vbs var det bohemia som jobbade på och inte codemasters, Codemasters och Bohemia splittade för 1-2 år sen.

Det enda CM gör just nu är att rida på OFP:s namn som Bohemia byggt upp.
Vad jag sett av grafiken så har A2 snyggare choppers än Ofp 2 så jag tar A2
Sen Gameplay mekaniker och andra motor grejjer som fansen ropat efter ibland i några år nu finns med i A2 borde ju säga sitt att A2 kommer sälja mer än hyfsat bra

Tommy_h om dem skulle slänga in ragdolls i spelet så skulle man ju inte kunna ha storskaliga strider med 30 players med minst 20 fordon som åker, flyger och spränger upp saker och sprängs osv..
Det skulle frame droppa asmkt.
Eller tänk en stad där det springer runt 100 soldater som skjuter och spränger upp saker och så, och sen ragdoll på alla....

Det blir köp direkt nästa år dock borde man ha en dator med dual core för att spelet ska flytta på som bäst.. :$ Dem har sagt att en Cpu core kan dedikeras för A.i det kan bli as nice tror jag.
Speciellt när A.i som tidigare använde meter nu använder Centimeter när den navigerar kommer ju göra CQB mkt bättre.

Medlem

Såg bra ut, har stora förhoppningar på detta spelet. Finns nog inget bättre att spela än ett realistiskt krigsspel, visst kan vara frustrerande att dö gång på gång men samtidigt känns det ganska realistiskt.

Förövrigt så förstår jag inte att folk här tror på OFP2, allt vi fått höra och se än så länge pekar på att spelet mer blir en shooter likt COD eller senare R6 spel än någon form av krigssimulator. Skulle vara kul om jag har fel men är rädd för att jag inte har det...

Redaktör

Ace84: Codemasters lirade en tidig alpha av Operation Flashpoint 2 inför press på Games Convention i somras. Taskig framerate men det var ruggigt snyggt.


signatur
Medlem

Risig video, väntar på flashpoint. Lirade ettan tills ögonen blödde

Medlem

Intressant att se hur segt det är för folk att klämma in i sina skallar att ArmA2 ÄÄÄÄÄR Operation Flashpoints uppföljare. OFP2 kommer nog inte vara mycket som OFP. Kanske blir det ett bra spel, men vill man ha samma känsla som i OFP ska man köpa ArmA2, inte OFP2.

Tyvärr är det detta fula tricks som Codemasters vinner på. Att folk inte vet, och även när de blir informerade vägrar de stenhårt att förstå vilket spel som egentligen är vad. De går bara på namnet.

Nu blir det bara till att se vilket spel som egentligen blir bäst. ArmA2 blir det antagligen för min del i alla fall.

Medlem

Fortfarande så sjuukt kass voice acting

Medlem

Jag blev imponerad, ser mycket bättre ut än ArmA1, och roligare.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Animeringarna... de får mig att må lite illa. Att det ska vara så svårt att få till en gubbe som springer. Jag e inget sim-fan men kan vara värt ett test.


signatur

Tempus fugit.

Medlem
Medlem
Skrivet av atiko:

Nu var det ju ett propellerplan av något slag dom hoppade från och inte en helikopter, håller dock med om att marines i fallskärm klingar illa, skulle vara bättre om de tillhörde något namngivet specialförband. I övrigt tycker jag det ser helt klart lovande ut. Spelar ingen roll vilket av ofp och arma som blir bäst, då jag gärna skaffar båda...

Razor team är Marine Force Recon, och de hoppade från en Osprey. Klingar inte helt fel enligt mig.

Och som Inkompetent sagt, ArmA 2 ÄR Operation Flashpoints RIKTIGA uppföljare. Operation Flashpoint 2, det vill säga spelet som Codemasters utvecklar, är ett helt nytt projekt som glider på namnet.

Medlem

Jag som är veteran inom denna spelserie ser mest fram emot OPFP2.

Det kommer bli mästerligt.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Inkompetent:

Tyvärr är det detta fula tricks som Codemasters vinner på. Att folk inte vet, och även när de blir informerade vägrar de stenhårt att förstå vilket spel som egentligen är vad. De går bara på namnet.

Precis, vilket leder till frustration för varje person som verkligen spelat spelet sedan det kom.

Folk verkar ha dömt OFP pga single-player-kampanjen, och visst, den var bra, men det är ju bara att skrapa på ytan? Lite som att döma Quake 1 utan att ha provat QW och alla moddar.

Har spelen en bra singleplayerkampanj är det kanske ett plus i kanten, men i första hand är de skalbara soldsim.
OFP och ArmA:s styrka ligger i omfattningen av simulationen och sandlådekonceptet. Försvinner fokus från detta kanske man får ett schysst actionspel, men det är inte det konceptet som tilltalar försvarsmakter världen över som använder sig av Bohemias produkter, och inte heller det som tilltalar fans av soldsim.

Men, kanske det är en bra lösning ändå. Om Codemasters OFP2 blir en finpolerad mer lättsmält actionhistoria kanske det gör de som spelade OFP som en vanlig shooter nöjda.
Samtidigt gör ett mer buggigt och fulanimerat men ack så storskaligt och flexibelt ArmA2 oss som använder OFP/ArmA som militära övningsfält nöjda.

Medlem

Var det bara jag som tyckte de hade kass voiceacting? Det lät inte bra alls

Medlem
Skrivet av Redkid:

Razor team är Marine Force Recon, och de hoppade från en Osprey. Klingar inte helt fel enligt mig.

Och som Inkompetent sagt, ArmA 2 ÄR Operation Flashpoints RIKTIGA uppföljare. Operation Flashpoint 2, det vill säga spelet som Codemasters utvecklar, är ett helt nytt projekt som glider på namnet.

Att Force Recon hoppar fallskärm kände jag inte till, man lär sig något nytt var dag.

Att arma2 är utvecklat av bis som andlig uppföljare till ofp och of2 av codemasters vet jag mycket väl, dessutom har det påpekats flera gånger tidigare. Det faktumet gör förövrigt inte ofp2 mindre intressant, då codemasters förhoppningsvis ser till att leva upp till namnet och bevara varumärket. Båda projekten har stor potential.

Medlem

Då ArmA II använder samma motor som ArmA och OpFp kommer det att vara sjukt enkelt för alla moddare att sätta igång med spelet.

Medlem
Skrivet av Bush:
Skrivet av Tommy_h:

Är ni funtade allihopa eller? Läser ni kommentarerna innan ni skriver?

Det är som första ARMA, vissa saker ser precis skit ur och vissa skitsnygga men nu var ju detta från alpha stadiet så jag hoppas verkligen de snyggare till animationerna.

Vapnena har nog troligen bland de mest realistiska ljuden som finns, vore ju bara lite konstigt om det inte var verkliga ljud.

Hoppas nu bara att de fixar bra kontroller, för det är ett rent helvete att styra allt i opf och arma. Alla knappar har i princip MINST en funktion.

Och vad vi har sett av OPF2:s filmer så ser det bättre ut än detta. Även om det nu inte allt var ingame i filmerna så tror jag att de kan vara gjorda i motorn. För de är inte så där överdrivet snyggt ändå.

Släppte dem inte en film för ca 2 år sen när de körde igenom ett hus med en stridsvagn i OPF2? Såg riktigt bra ut vill jag minnas!?

EDIT: Gud nåde de om de inte fixat ragdoll eller Euphoria till det här spelet!!

Jag vet inte riktigt vad du yrar om för du verkar inte veta något om dessa spel du blandar ihop VBS med OFP2. Den videon du pratar om är från VBS1 där de testade hus-destruktion.

Alla "trailers" från OFP2 är CGI och alla andra videos är filmade med videokamera från projektorduk eller en TV. Samt att de har släppt ett par screenshots som verkligen inte ser bättre ut än ArmA2.

Tycker du ska förklara dej lite nu med vad jag yrar om?:) Ser du frågetecknet bakom meningen om stridsvagnen som kör genom huset? Det betyder att det är en fråga och jag frågar för jag var inte säker.

Och jag tror ändå rag doll skulle funka, med dagens datorer så är jag ganska säker på att kapacitet finns för det! Och kom inte på med "men de med äldre datorer-tjafset" för det här går inte att spela på särskilt gamla datorer.

EDIT: Glömde skriva att du ni kanske inte sett de 2 för renderade filmerna på OPF2 i filarkivet här..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Operation Flashpoint var ju världens bästa spel när det begav sig, det här ser ut att kunna bli världens bästa spel, väntar med stora förväntningar.

Skriv svar