Spelprogrammering på högskolan?
Hallå!
Tar studenten nu i juni, och hade tänkt börja läsa spelprogrammering till hösten. Ansökningarna ska vara inne senast 15:e april och jag vet inte riktigt vart jag ska söka.
Jag bor i Bjärnum (Hässleholms kommun, Skåne), så en fördel vore ju om det inte är alltför långt härifrån, även om det inte är ett måste att skolan ligger i "närheten".
Lutar nog mest åt BTH (Blekinge Tekniska Höskola www.bth.se), men jag har ärligt talat ingen aning om hur bra deras spelprogrammeringskurs är.
Finns det någon som läser/har läst spelprogrammering (någorlunda nyligen) som kan tipsa mig om något bra ställe att läsa detta på?
M.V.H Sebastian Skarp
bth? vad är det, ett skämt eller? :S
leta upp en av dom spelutbildningar som finns i sverige. att plugga till nån slags ingenjör på nån högskola är helt ovärt..
Pluggar spleprogrammering andra året i skövde och jag är nöjd med den utbildningen ivaf...
De flesta spelutbildningarna är på högskolor, F3D.
självklart, men kth eller liknande är inte en spelutbildning, dock är det en högskola - där man kan lära sig programmera.
bth? vad är det, ett skämt eller? :S
leta upp en av dom spelutbildningar som finns i sverige. att plugga till nån slags ingenjör på nån högskola är helt ovärt..
Kan du utveckla? Jag har pluggat Medieteknik i Norrköping(civ ing) och tycker det var en väldigt bra utbildning. Å andra sidan har jag precis börjat jobba, så vet ju inte hur det håller i längden.
I never hate in plural.
ALDRIG HÖGSKOLA!
KY-utbildning om du vill praktiskt lära dig det du behöver och bli attraktiv på arbetsmarknaden!
har själv gått en KY-utbildning tidigare och går nu på en högskola... hade jag vetat vad högskolan innebär har jag aldrig ens sökt till en...
lärare är helkåta i teori, fysik och matematiska formler och känner sig som gudar i sin akademiska värld som är på tryggt avstånd från verkligheten och speciellt din arbetsmarknad/framtid...
Go for it - ALL or Nothing!
Kan du utveckla?
börjat jobba innom spelutveckling menar du eller?
tja finns väll alltid nån som lyckas även med en utbildning som inte fokuserar sig på spelutveckling (dvs. en sådan som nämnts i tråden)..självklart
nu är inte jag en programmerare, utan har fokuserat mig på grafik, mer specifikt karaktärs animation.
men jag anser att högskolor som flashar med civilinjengör och it kurser är nog inte så inriktade på spelutveckling som dom personer som söker dit (t ex trådskaparen) säkert är.
edit:
vet inte heller om dessa "vanliga" högskolor (dvs. inte t ex Playground Squad, GSCept, SOFE) erbjuder sina studenter en praktik på spelföretag.
på Playground Squad får man t ex sista fjärdedelen av utbildningen till praktik, på en 2 årig utbildning.
självklart, om man är skillad nog att FÅ praktik oxå, skolan har bara kontakterna att förmedla mellan praktikplats och elev.
om man ska vara duktig på spelprogrammering ska man läsa en jävla massa andra saker en rå programmering
matematik (särskilt linjär algebra) och kurser om algoritmer är viktiga
Word.
Intresse är en sak, din framtid är en annan. Fråga gärna de som läst på en viss spelutbildning innan vad de gör idag...
Vill du ha kul... spelutbildning.
Vill du ha jobb... ingenjörsutbildning.
My goal in life is to be the person my dog thinks I am.
Funderat lite allmänt på det här med spelprogrammering, speciellt efter en artikel i Dagens Industri där DICE gnällde om att det inte fanns några erfarna spelprogrammerare i Sverige och att skolorna borde ta sitt ansvar och blabla synd om oss. (Det första som slog mig och det tillhör inte diskussionen, men det är att företag är jävligt kåta på att slippa ta ansvar för att folk lär sig det dom ska göra, vilket i särskilt i spelprogrammeringssammanhang framstår som jävligt naivt, då det är nåt som utvecklas i en hiskelig fart).
Hursomhelst så tror jag inte det finns en sorts spelprogrammerare utan flera. Några som gör scripts, några som gör AI, några som grafikmotor, några som gör ljudmotor och detta skulle jag tro är olika discipliner. En AI och en grafikmotor torde skilja sig åt rätt så mycket. För AI behövs en massa fuzzy-logic, algoritmer för att leta vägar, slumphantering etc etc. En grafikmotor ska dels driva spelet (om det är en FPS t ex), dels vara ruskigt snabb och jobba väldigt nära hårdvaran för att vara så ruskigt snabb. En script-programmerare har inte samma prestanda-krav utan ska istället koda vattentäta sätt att få script att hända. Och så vidare. I alla fall kan man väl säga att solid programmeringsbakgrund är A och O, men för en del kanske det inte behöver vara lika låg-nivå-snabba-algoritmer-programmering som för andra. Så då beror det väl på intresse och begåvning. Är man matte-freak osv och vill koda grafikmotorer så är det sånt prikk pekar på man ska lära sig + programmeringen. Ska man koda gränssnitt eller annat kanske det är lite MMI och grafiska kunskaper man ska skaffa sig.
En heltäckande spelprogrammeringsutbildning tror jag inte på, om inte annat för att allt som inte är generellt är omodernt när du är färdig.
nu är inte jag en programmerare, utan har fokuserat mig på grafik, mer specifikt karaktärs animation.
men jag anser att högskolor som flashar med civilinjengör och it kurser är nog inte så inriktade på spelutveckling som dom personer som söker dit (t ex trådskaparen) säkert är.
Om du håller på med content kan jag hålla med om att en ingenjörsutbildning antagligen skulle vara ganska bortkastad tid för dig i arbetslivet. Men det finns väl ingen som hävdar att de som gör content skall gå en sån?
Jag känner ganska många som gått min utbildning och jobbar inom spelindustrin, så jag tror det kan vara en bra väg. Sen har jag inte så bra koll på KY för spel, så jag tänker varken säga bu eller bä om dom.
I never hate in plural.
självklart, men kth eller liknande är inte en spelutbildning, dock är det en högskola - där man kan lära sig programmera.
nja, om man ska vara petig så är KTH faktiskt ett universitet och inte en högskola
För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.
nja, om man ska vara petig så är KTH faktiskt ett universitet och inte en högskola
Heh, där lärde jag mig något nytt idag också, trodde att stockholm hade precis som linköping, både universitet(liu) och teknisk högskola(lith), men det verkar som ni har två universitet(kth och su) lite missvisande namn på kth bara.
I never hate in plural.
Heh, där lärde jag mig något nytt idag också, trodde att stockholm hade precis som linköping, både universitet(liu) och teknisk högskola(lith), men det verkar som ni har två universitet(kth och su) lite missvisande namn på kth bara.
thank you, come again