PC Gamer testar Fallout 3

Allt det som PC gamer tyckte va negativt var just det som gjorde att jag inte ens orkade spela mig igenom Oblivion. Om det är samma i Fallout 3 kommer jag knappast köpa det, jag kommer inte ens ladda ner det.
Jag vet vad som kommer hända, jag kommer tröttna på det tomma skalet, tröttna på att det är plastigt och inte övertygande, tröttna på att dialogerna känns sådär, att man gärna vill trycka förbi dom än att lyssna.

Nej tack säger jag. Jag sitter hellre och stirrar på mitt element i en till två timmar, ungefär lika lång tid det skulle ta för mig innan jag trycker på "Exit" i spelet och avinstallerar.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Vad är det för fel på "Oblivion with guns" dessutom? STALKER blev ju kallat detta och de som gjorde spelet blev oerhört stolta över detta.

För att det känns som en mod? tråkiga karaktärer precis som i Oblivion, vilket är sålångt ifrån orginal spelet man kan komma gällande karaktäre? stelmiljö som inte känns levande? etc

Hur man kan som utvecklar bli smickrad över att ens spel blir kallat efter ett RPG som straffade spelare när dom levlade och att man kunde klara spelet med en lvl 2 karaktär, när poängen med ett rpg är att skapa och utveckla sin karaktär.

Hur oblivion kunde bli så bra mottaget av spelvärlden är helt otroligt i min uppfattning.

Medlem

Jag har provat spelet och jag är inte imponerad alls. Jag gillade Oblivion men det blev ganska enformigt och tråkigt till slut. Jag älskade de gamla Fallout-spelen.
Jag tycker Bethesda kunde ha gett det här spelet ett annat namn än Fallout 3 då det inte är Fallout 3 över huvud taget. Ingen känsla, inget liv, allting bara känns inkastat i en stor smet; "Raiders fanns med i första spelet! Vi kastar in några här! Ja rad scorpions också! De slänger vi in här borta!". Ingen finess, ingen känsla. Hela spelet känns bara som en anledning för Bethesda att få visa lite blod och svärord.

Tacka vet jag Interplay. Får hoppas på att de kokar ihop något vettigt nu när de är tillbaks.

Medlem
Skrivet av Odee:

Tacka vet jag Interplay. Får hoppas på att de kokar ihop något vettigt nu när de är tillbaks.

lol.. ja vad Interplay kommer koka ihop är väl rätt självklart med tanke på att de betalade Bethesda (som i sin tur köpt licensen indirekt av dom) att göra ett FO MMORPG + ska ge Bethesda 16% (eller vad det var) från alla nätintäkter de gör. Bethesda gjorde nog en jävligt bra deal med dom

Oblivion hade sina fel, men inget RPG är felfritt + Bethesda har iaf lyssnat en hel del på fansen och åtgärdat vad de kunnat, det är mer än vad man kan säga om många andra spelutvecklare.


signatur
Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:

Allt det som PC gamer tyckte va negativt var just det som gjorde att jag inte ens orkade spela mig igenom Oblivion. Om det är samma i Fallout 3 kommer jag knappast köpa det, jag kommer inte ens ladda ner det.
Jag vet vad som kommer hända, jag kommer tröttna på det tomma skalet, tröttna på att det är plastigt och inte övertygande, tröttna på att dialogerna känns sådär, att man gärna vill trycka förbi dom än att lyssna.

Nej tack säger jag. Jag sitter hellre och stirrar på mitt element i en till två timmar, ungefär lika lång tid det skulle ta för mig innan jag trycker på "Exit" i spelet och avinstallerar.

Gör du det, medan vi andra njuter av Fallout 3

Gen
Medlem

Episk recension!
Välskrivet och humoristiskt.

Inaktiv

De borde helt enkelt ha gjort spelet men döpt det till "Sir Ivans crazy apocalyptic adventure" så kanske folk hade varit snällare? Tyckte oblivion var ett spel som hade massor med bra idéer och var intressant att spela, ett tag, sen blev det isf för mycket. Fast jag är iofs mer en person som prioriterar story framför något annat. Fastnar man och gillar storyn så spelar det ingen roll om det är en klon av ett annat spel.

Med tanke på att interplay och Blizzard var bästavänner under Snes perioden så tror jag inte de kan göra något skit ;). De kommer nog på något grymt igen.

Medlem

Jag tycker att ni borde skriva om att spelet har StarForce 5 som kopieringsskydd

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

skiter väl i deras ruttna betyg, spelet ser riktigt lovande ut och jag behöver ingen recension för att övertyga det kommer bli bra.

Då finns ingen anledning att läsa recensioner...

Snacka om brutala förväntningar - 81 procent anses som dåligt.[/quote]

Saken är väl den att 81% är rätt kasst. 4/5 är rätt bra.
Att använda 100-skala är ju också rätt kasst, vad gör ett spel 1% bättre liksom?

Nä, skulle dom haft 4/5 så skulle alla blivit glada.
Alternativ: 3.5/5 4/5 4.5/5 5/5.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Snacka om brutala förväntningar - 81 procent anses som dåligt.

PC gamers tidigare betyg:
Fallout 1: 90%
Fallout 2: 89%
Fallout tactics: 85%

Så att ge Fallout 3 81%.. Ja, det känns rätt dåligt. Att förvänta sig ett högre betyg än tactics är väl inte direkt att ta i.

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Som det står i nyheten - FZ kommer recensera spelet inom kort. Anledningen till att vi skriver nyhet om detta är för att PC Gamer är relativt tidigt ute med recensionen på webben.

Jag är tydligen usel på att läsa hela nyheten

Medlem

Om nu 81% är ett så dåligt betyg, vad är då 50%? 8/10 kan väl inte kallas dåligt

Medlem

Nu vill jag ha hem mitt Fallout 3 - Collector's Edition ännu mer!


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Inaktiv
Skrivet av Mikzarn:

Om nu 81% är ett så dåligt betyg, vad är då 50%? 8/10 kan väl inte kallas dåligt

81% torde väl motsvara fragzones 4/5, dvs "mycket bra".

Medlem

100% betygsystemet är ett förlegat system förutom tyckte jag det var bra men nu när tiden mognat så fungerar det inte.
super play hade det för länge sen också.

81% sågs förr som ett rätt bra spel men inget att hurra över, men endå på gränsen att vara "ett måste prova spel före köp för att vara säker" betyg.

100% kan heller inget spel uppnå i detta betygsystem.
1-5 är mycket bättre som FZ har.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Va? Jag som trodde alla spel fick minst 90% eller 9/10 i betyg nuförtiden. Detta ser inte bra ut.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Hur oblivion kunde bli så bra mottaget av spelvärlden är helt otroligt i min uppfattning.

Spanat in den gigantiska mod-comunityn? Du kan ändra i princip vad du vill i spelet. Detta var den stora charmen med Oblivion, och jag tycker synd om stackarna som lirade det på konsol. Allt du klagar på finns det ett stort antal olika fixar till.

Jag hoppas innerligt att samma möjligheter finns i Fallout 3, annars kommer jag nog dissa det.

Inaktiv

Kan någon lära folk vad en recension innebär? ;P

Medlem
Skrivet av ReZnoR2K6:

Kan någon lära folk vad en recension innebär? ;P

Har totalt slutat läsa recentioner. 90% av alla recensenter vet inte vad ett bra spel ska innehålla.

Den enda recensenten man kan lita på nuförtiden är Yahtzee från Zero Punctuation.

Medlem

Varför hakar folk upp sig på betyg över huvud taget? Det är väl ändå texten som är det viktigaste. Man kan inte förmedla en upplevelse genom en siffra, därför ska man alltid läsa texten.

Duh

Medlem
Skrivet av Mack:
Skrivet av ReZnoR2K6:

Kan någon lära folk vad en recension innebär? ;P

Har totalt slutat läsa recentioner. 90% av alla recensenter vet inte vad ett bra spel ska innehålla.

Den enda recensenten man kan lita på nuförtiden är Yahtzee från Zero Punctuation.

Word!

Det ända jag kan klaga på hittills med spelet är inventoryn och kartan.

Inaktiv

Bra recension. Jag ska köpa F3, men förväntar mig inte att det ska överträffa det första och andra spelet. Jag hoppas däremot på ett spel som är bättre och mer intelligent än mycket annat i djungeln.


signatur
Medlem

Tror ärligt talat att jag hoppar över Fallout 3. Allt som jag ogillade med Oblivion verkar finnas kvar fast i en ny förpackning.

Inaktiv

Kom ihåg att vår stackars hjärna fungerar så att något som var bra en gång i tiden glorifierar man gärna. Lira Fallout 1 eller 2 idag med dagens mått mätt så ges du en smakfull story och utrymme för vidarefantisering utav den, men det ser ju för bedrövligt ut.

Det stora problemet med dagens 3d-spel är att de oftast behöver begränsas på ett sånt vis så att spelaren märker av det. Vi har mycket lättare att relatera till en 3d-värld och urskilja vad som inte stämmer överrens med verkligheten - än till ett isometriskt vysystem.


signatur
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

skiter väl i deras ruttna betyg, spelet ser riktigt lovande ut och jag behöver ingen recension för att övertyga det kommer bli bra.

Jag känner likadant och som någon sade det blir till att vänta tills priset stillat sig lite.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

Skrivet av Hannu87:
Skrivet av Punchbag Polly:

Allt det som PC gamer tyckte va negativt var just det som gjorde att jag inte ens orkade spela mig igenom Oblivion. Om det är samma i Fallout 3 kommer jag knappast köpa det, jag kommer inte ens ladda ner det.
Jag vet vad som kommer hända, jag kommer tröttna på det tomma skalet, tröttna på att det är plastigt och inte övertygande, tröttna på att dialogerna känns sådär, att man gärna vill trycka förbi dom än att lyssna.

Nej tack säger jag. Jag sitter hellre och stirrar på mitt element i en till två timmar, ungefär lika lång tid det skulle ta för mig innan jag trycker på "Exit" i spelet och avinstallerar.

Gör du det, medan vi andra njuter av Fallout 3

Sluta känn dig så provocerad. Jag var inte ute efter att basha nåt utan anledning.
Om du istället kontrade mig med anledningar till varför F3 kommer vara så bra skulle jag kanske tro på din 87:a. Tills dess gissar jag på en 94:a.

Medlem

Har spelat det en stund nu. Tycker PcGamer fångar spelet väldigt bra. Varför de väljer att ge det 81% förstår jag inte riktigt dock. Men visst har personligen höga förväntningar. Men det är tyvärr oblivion, där finns en hel del feta grejjer. Men alldeles för mycket mediokert skit för att man ska tröttna. Orkade inte läsa/lyssna på dialogerna efter 1 timme. Spelet känns jobbigt rörigt på nåt sätt, det va visserligen fallout 1&2 också ibland. Animationerna är så patetiska att jag trodde det va typ 1999 ett tag när jag lira det. Miljöerna är stundtals riktigt mysiga. Men det är alldeles för kompakt. Sprang i fem minuter (i början av spelet, lyckades fimpa några mutants o annat skit) vips hade man minigun o grejjer. Sprang rakt in i brotherhood of steel snubbar, bor tydligen granne med den första byn man besöker (känns det som iaf).

Som han sa i recensionen, visst kan man se på det med "fräscha" ögon och bortifrån namnet. Men förstår inte resonemanget riktigt. Bethseda valde ju att köpa licensen, döpa spelet till fallout och sen göra ett halvhjärtat försök till spel. Trist, fast nu e fallout serien död iaf (för mig) så slipper man hoppas

Hm även om jag försöker se på spelet som om det inte vore Fallout, så är det rätt tråkigt iaf. Känner mig inte sugen på att spela vidare faktiskt.
Åter till Dead Space, ett spel man iaf inte ville stänga av

Medlem
Skrivet av Fisse:

Trist, fast nu e fallout serien död iaf (för mig) så slipper man hoppas

Nejnej, inte redan! Interplay kommer ju med ett fallout mmorpg, det kan man väl inte låta bli att hoppas på?

Sen kanske mod-communityn gör detta underbart, men DET är däremot för mycket att hoppas på.

I all ärlighet, det är recensenterna själva som orsakat inflation i betygssystemet. I ett procentbaserat system där man sätter 50% som medel, dvs varken speciellt bra eller dåligt är 81% ett högt betyg.
Men när flertal stora siter näranog sitter i knät på spelhusen, med t.ex stora reklamkampanjer på förstasidan vid release på de spel de ska recensera och stora annonsintäkter, har medelbetygen förskjutits uppåt därefter. Därmed inte sagt PC Gamer tillhör dessa eller deras betyg är suspekt.
Personligen är jag försiktigt skeptisk till alla betyg över 80-100% om det inte är från en källa jag vet tidigare visat sig tillförlitlig.
Finner faktiskt oftast medlemmarna på spelforum har de mera balanserade åsikterna om vad som är spelvärt.

Medlem

Alltså, Oblivion var ett fantastiskt spel. Precis som tidigare i TES-serien. Det fanns otroligt mkt som gjorde det till ett alldeles underbart spel men enorm känsla i. Sedan kan man inte bortse från några missar i designen som var rejält allvarliga. Level-scaling och att karaktärerna kändes återanvända och generiska (att rösterna återanvändes gjorde inte saken bättre).

Oblivion satte genom sitt upplägg stopp för powergaming. På gott och ont. Å ena sidan fick man hela tiden utmaning och ordentligt med rollspelande men det var sällan (i princip aldrig...) man verkligen kunde spela spelet på ett naturligt sätt för att bli bra. Utan man får så att säga "gneta på" med sin karaktär som är värdelös hur man än gör. Detta lyckades fånga känslan av att det inte är någon dans på rosor att vara tjuv etc. Visst man blir bra på att smyga, sno saker etc men man bir totalt värdelös på att slåss. Detta är inget konstigt egentligen... Men när man som spelare satsat allt på att bli på att slåss och blir sämre och sämre relativt omgivningen ju mer man levelar blir man så klart sur...

Alla de som ville "powergame:a" snarare än rollspela blev ju så klart extremt besvikna. Ska man försöka göra rätt beslut för att få till en bra karaktär i Oblivion får man slut knut på sig själv och göra massvis med ickeintuitiva saker. Det suger och är ett projekt man får ge upp. Man får spela spelet på ett sätt som är roligt och sänka svårighetsgraden om det blir för svårt samt inse att spelet är designat för att straffa de som spelar bra

Men jag tror man missar mkt roligt genom att säga sågar hela spelet pga dessa problem. Tråkigt om man missar ännu ett antagligen utmärkt spel som fallout 3 bara för att oblivion hade vissa brister.

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Oblivion satte genom sitt upplägg stopp för powergaming.

Det är ju precis tvärt om, oblivion KRÄVER powergaming.

Levlar man några gånger utan att förbättra sina stridfärdigheter så är det i princip kört eftersom omgivningen har blivit mycket bättre på att slåss utan att du har fått någon mätbar förbättring.

Detta gör givetvis att powergaming belönas, och det är inga problem att göra en karaktär som är galet bra på det mesta (magi, närstrid, bågskjytte, smygande osv) om man tänker igenom hur man levlar.

För att vara lite ontopic kan jag säga att jag är ett stort fan av båda tidigare fallouts men kommer inte att röra Fallout 3 innan det har blivit helt hejdlöst moddat.

123
Skriv svar