Microsoft får patent på ljudcensurering

Medlem

Om det syftar till att skydda barn från att höra svordomar...lite löjligt eftersom förr eller senare kommer man ändå i kontakt med svordomar.

Dessutom så är det heldumt eftersom om man säger till barn att inte göra någonting eller att inte använda fult språk, blir dem bara mer frestade att göra det eftersom det är så förbjudet...Bah! Dumhet har inga gränser.

Medlem
Skrivet av blesserad:
Skrivet av bastard:

I en del onlinespel (Warhammer Online, Age of Conan) och en del spelservrar får jag inte använda mig av nicket bastard för det anses vara stötande.

Usch. Språkcensur påminner mig om dagis. I datorspel får vi döda poliser, köra över fotgängare för poäng och invadera länder men inte använda hemska ord. Visst, vårt samhälle är byggt på dubbelmoral men någon måtta får det väl ändå vara!

Å andra sidan är bastard ett väldigt starkt ord i engelskan, så det är ju inte konstigt att du inte får heta det om det förekommer språklig censur. Dock kan jag hålla med dig om att censur i alla former är av ondo...

Brukar ju finnas bastard sword ibland.:P


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

PaZ
Medlem
Skrivet av Gogge:

Känns intressant att se hur implementationen förstår meningar, ord kan betyda väldigt olika saker beroende på vilket sammanhang det används i. Sen borde folk rätt snabbt klura ut vart de ska lätta betoningen på olika ord för att komma runt censuren. Olika ord har olika betydelse på olika språk, hur hanterar de att någon heter Dick Gaylord, eller den talade motsvarigheten till censurproblemet med att svenska "slut" (ända, ände, det sista, yttersta gräns, avslutning, epilog, final, ändpunkt, etc., i.e "nu var sagan slut") och engelska "slut" (lösaktig kvinna) har lite olika betydelse.

Vem vill tänka själv? Enklare att bara låta andra bestämma.

Om du uttalar svenska slut likadant som det engelska så blir det problem, ja. Men det blir det nog i kommunikationen också

Medlem

Kommer säkert att fungera galant!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Hoppas det här är något man kan ställa in. Svordomarna hör ju till TV-spelandet för fasen Roligt att dra ett fläskigt headshot och istället för de vanliga ramsorna börjar det pipa som ett jävla alarm i headsetet :S

Medlem

Vad betryggande det känns att det är Microsoft som utvecklar detta.

...iom att voice recognition verkligen är deras grej, inte, lixom

Medlem
Skrivet av PaZ:

Om du uttalar svenska slut likadant som det engelska så blir det problem, ja. Men det blir det nog i kommunikationen också

...

Skrivet av Gogge:

den talade motsvarigheten

Inaktiv
Inaktiv

Tacka vet vi religionerna att orden är stämplade som onda.

Själv så svär jag så mycket jag kan, just for the thrill, så att säga.


signatur

a"C"RED -

Medlem

Hur skulle det här bli när man pratar svenska?

Citat:

*piiip*ar inte filmen snart? Är den bra förresten? Hörde att den *piiiiip* bra betyg trots sitt förutsägbara *piiiip*.

Medlem

Det har kommit undersökningar på senare tid som säger att svordommar fyller en viktig funktion i vårat språkbruk. Förbjuder man eller censurerar svordommar reduceras människors förmåga att uttrycka sig.
(Behöver ni källa på det så lovar jag att jag ska leta reda på det.)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

WHAT THE ****

Medlem

våld går bra, men svordomar...oj oj, håll i hatten.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Fy fan vad löjligt... Finns det verkligen folk som tar så illa vid sig av några små ord som fuck eller shit?

Å andra sidan kan man ju hoppas att de coola tolvåringarna som spelar online lär sig svära med eftertryck...

Medlem

Haha WTF?! Svordomar är ju en del av språket. Använder man det rätt och inte överdriver så ser jag inget fel alls i att använda sig ut av svordomar när vi uttrycker oss.


signatur

Mucha shaka paka

Medlem

Exemplet Gears of War, snubbarna i spelet säger "Suck on this" men du får inte säga Eat Dirt madda fakka! i micen?


signatur

P.L.U.R

Inaktiv

Är vi verkligen så bräckliga att alla onda ord måste censureras? Mår dåligt varje gång jag hör censur.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

JU S ÄJJ.... JU S ÄJJ..(just nu ser du en majestätiskt vajjande flagga över hela din monitor). HELT NORMALT...Moget folk.

För de är ju det enda landet som censurerar... De tillhör inte ens det övre spektrat när det gäller censur på den här planeten.

Nolltolerans mot rasism på fz NU! (Säger jag och förespråkar på så vis censur, i viss mån)

Medlem

Tycker det vore perfekt. Är så jävla trött på dem som sitter och gnäller och svär och allt vad fan dem gör i micen så alla hör det. Lite hyfs är väl inte svårt att ta till då man är med andra, gäller även IRL och Virtuellt.

Medlem

Borde censurera dom som är allmänt jobbiga istället när man spelare. Svordomar hör till när man spelar. Jag svär alltid när jag dör i nåt spel.

Medlem
Skrivet av FZ.Medlem:

För de är ju det enda landet som censurerar... De tillhör inte ens det övre spektrat när det gäller censur på den här planeten.

Kanske inte men det är usa som märks (alldeles för väl tyvärr). Vissa kanske inte stör sej.. men ja gör det iaff. Sen får du kalla folk rasister bäst du vill. **** ** ***.<--- Se censur sköter man själv.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Om dem ändå ska ta bort alla fula ord ifrån t ex en gala så kan dem ju lika gärna låta bli att säga svordomar, eller?:\
Men ändå ganska så cool teknik:D
Ett stort steg för tekniken!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:

Om dem ändå ska ta bort alla fula ord ifrån t ex en gala så kan dem ju lika gärna låta bli att säga svordomar, eller?:\
Men ändå ganska så cool teknik:D
Ett stort steg för tekniken!

På något vis kan jag inte låta bli att tycka att det vore roligt om de hade haft den här tekniken när Metallica spelade "So What" oannonserat på MTV-galan, shit vad den där pip-generatorn hade fått jobba.

Medlem

När jobbiga småglin häver ut sig svordommar i vartannat ord under ett Live-spel kan det väl vara en välkommen funktion, så länge det går att stänga av. Sitter man och spelar med polare eller andra mogna personer riskerar det dock att bli störigt.

Medlem

Blir till o börja svära på svenska då.

"You [jävla] nubs, I will [umgänge] your mother, [könsorgan]headed [bajshuven]"

Medlem

Varför, och varför skall USA vara så dubbelmoraliskt?

Medlem

Så otroligt underbart!

Microsoft patenterar en teknik som gör att man inte kan svära i mic när man t.ex spelar Halo 3 online och dödar varandra.

Inaktiv

vad fan säger man..

Man slipper iallafall störande småkids som sitter och svär 99,9% av matchen.


signatur

"Bättre sent än aldrig"

Medlem

Är det så mycket bättre att höra ett enda långt pip istället då?

123
Skriv svar