Inaktiv
Fysik fråga

Jag kunde inte somna igår för jag låg å tänkte på ett litet problem. Då tänkte jag att det säkert finns någon fysik guru här

Iaf, problemet är om en lastbil kör med hastigheten 800km/h norrut och en man står på lastbilen med ett vapen. Han skjuter ut kulan i en hastighet av 800km/h... Borde inte kulan stanna då? :evil:

Inaktiv

om man skjuter den bakåt, jo.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Nej, för kulan har ju också en starthastighet på 800km/h _innan_ den blir skjuten. På samma sätt flyger du inte av taket ifall du skulle stå på det och hoppa. Du själv håller samma hastighet som bilen.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

precis
skjuter han norr får den hastigheten 1600km/h
skjuter han söder får den hastigheten 0km/h
skjuter han öst eller väst får den ungefär hastigheten 1131km/h

Inaktiv

Menar såklart att han skjuter bakåt. Budo, kan du förklara lite bättre? >.<

Medlem

man kan lika gärna säga, vad händer med en kula man sjuter när man står på jorden, rörelse energin överförs till allt som är på vad det nu är som rör sig.


signatur

R.I.P The_maxx

Vila i frid

Hur snabbt måste man kasta en kula som väger 5 gram, för att stoppa en lastbil på 5 ton som kommer körandes emot en i 120 kilometer i timman?

Lite mindre än 38 000 km/h


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Hur snabbt måste man kasta en kula som väger 5 gram, för att stoppa en lastbil på 5 ton som kommer körandes emot en i 120 kilometer i timman?

Lite mindre än 38 000 km/h

hahah den var bra, det gäller att ta i:)

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

precis
skjuter han norr får den hastigheten 1600km/h
skjuter han söder får den hastigheten 0km/h
skjuter han öst eller väst får den ungefär hastigheten 1131km/h

Så jag kan inte mörda någon i ett flygplan om jag skjuter söderut i planet. Det måste jag tänka på inför min nästa flygkapning.:)

Medlem
Skrivet av tuppen:
Skrivet av MrMadMan:

precis
skjuter han norr får den hastigheten 1600km/h
skjuter han söder får den hastigheten 0km/h
skjuter han öst eller väst får den ungefär hastigheten 1131km/h

Så jag kan inte mörda någon i ett flygplan om jag skjuter söderut i planet. Det måste jag tänka på inför min nästa flygkapning.:)

Jo eftersom planet färdas i motsatt riktning, och passagerarna med det.

F.ö ganska lustigt med väderstrecken i ditt citerade inlägg Jag antar att "norr" betyder "framåt" och söder "bakåt" etc.

Edit: Stavning...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Får inte kulan, för föraren, en fart på 1600km/h om han skjuter den bakåt och 800km/t om han skjuter den framåt?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Helt rätt Klfh. Norrut = med framåt och söderut = bakåt

sno0zer: Det borde väll vara så? :S Men om man står jämte å tittar på så borde kulan stanna.

dkd
Medlem

Om en man står på taket av en lastbil som kör i 800km/h har han redan flugit av för länge sen.


signatur

Ehe.

Medlem

det borde vara krångligare än så pga luftmotstånd.

Medlem

Allt rör sig i planet mördaren, pistolen och offret/passageraren

skjuter man frammåt går kulan i 1600 km/h men efter som offret kompenserar träffhastigheten genom att följa med planets hastighet träffas han i 800km/h.

skuter man bakåt så stannar kulan på stillastående possition men träffas av planet i 800km/h = offert blir träffad i 800km/h. men kraften kommer från kulan efter som patronen skjuter ivägden så att den ska stå still på kordinaten på jorden.

Men hur det böir med luftmotstånd utanför planet vet jag inte.

verkar detta logiskt

Skulle planet åka i 700 km/h och kulan avfyrades från planet och offret stod still på jorden skulle han träffas i 100 km/h

tänk dig att du sitter i en bil som åker i 40 km/h du kastar en snöboll i 40 km/h från bilen. du siktar på den parkerade bilen bakom. snäbollen landar platsen där bollen kastades.

Medlem

så skulle en kula bli stående svävande i toma intet?
om man sitter i en bil, och sedan slänger nått bakåt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

så skulle en kula bli stående svävande i toma intet?
om man sitter i en bil, och sedan slänger nått bakåt

den skulle falla när den kommer utanför planet

Medlem

något för mythbusters att testa

Medlem
Skrivet av tuppen:

något för mythbusters att testa

Troligtvis inte. Det handlar om mycket enkel och grundläggande fysik. Eftersom man ofta räknar på teoretiskt optimala situationer så brukar man försumma luftmotstånd. Kulan skulle således, för en utomstående åskådare som ser kulan avfyras, se ut att falla rakt ner mot marken utan att röra sig någonstans. Ur den som avfyrar pistolens perspektiv kommer skottet att röra sig 800km/h ifrån honom.

Medlem

Det som påverkar det mesta är ju luftmotstånd (flygande objekt) och friktion (rullande/glidande objekt).

Min favorit är dock Katt + Macka med smör = Antigravitation :D.

För er som inte fattar den så landar en katt alltid på fötterna och en macka med smör på smörsidan ner.

Medlem
Skrivet av treetrallen:

Det som påverkar det mesta är ju luftmotstånd (flygande objekt) och friktion (rullande/glidande objekt).

Min favorit är dock Katt + Macka med smör = Antigravitation :D.

För er som inte fattar den så landar en katt alltid på fötterna och en macka med smör på smörsidan ner.

Du har tydligen inte sett mythbusters

Medlem

Tycker som sno0zer, förstår inte hur ni vänder på det :S
en annan sak, en fluga som flyger i ett flygplan lär väl knappast flyga i 800km/h ?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

It's all relative seniil, flugan åker i 810km/h för den som kollar på utanför.. men bara 10km/h för dem där inne.
Jag förstår att jag antagligen har fel, men förstår ändå inte riktigt.. har problem med att visualisera det i huvudet då jag slutade läsa fysik och noobrelativitet för över ett halvår sen.
Hm, tror jag har det nu.. förvirrade allting, om en stillastående man skjuter en kula åt ett håll i 800km/h samtidigt som en bil åker åt motsatt håll i samma hastighet kommer kulan att få, relativt föraren, en hastighet av 1600km/h, rätt?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

It's all relative seniil, flugan åker i 810km/h för den som kollar på utanför.. men bara 10km/h för dem där inne.
Jag förstår att jag antagligen har fel, men förstår ändå inte riktigt.. har problem med att visualisera det i huvudet då jag slutade läsa fysik och noobrelativitet för över ett halvår sen.
Hm, tror jag har det nu.. förvirrade allting, om en stillastående man skjuter en kula åt ett håll i 800km/h samtidigt som en bil åker åt motsatt håll i samma hastighet kommer kulan att få, relativt föraren, en hastighet av 1600km/h, rätt?

Men då måste ju allt ha med luftmotståndet att göra?
blir ju knäpp i bollen av det här nästan lika knäpp som när man funderar på hur stor rymden är!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

luftmotstånd? det ingick ju inte i resonemanget öht.
luftmotståndet kommer bara inverka på decelerationen...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av SeniiL:

blir ju knäpp i bollen av det här nästan lika knäpp som när man funderar på hur stor rymden är!

Ignorance is bliss? Problemet är att vi måste alltid jämföra allt med saker runt omkring oss för att förstå...

-Rymden är oändlig.
-Jaja, men vad finns efter att den tagit slut?
-Hallå? OÄNDLIG...

Ungefär som att gå till skolan genom att gå halva sträckan varje minut... man kommer aldrig fram. ALDRIG!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

luftmotstånd? det ingick ju inte i resonemanget öht.
luftmotståndet kommer bara inverka på decelerationen...

Jo men om vi säger att en fluga flyger inne i en bil, en vanlig bil med dörrar tak och rutor så det är luft stilla inne i bilen. Då måste det ju vara så att flugan flyger runt precis som om den surrade runt stillastående på marken, men tar man bort taket rutorna och dörrarna på bilen så att all luft forsar igenom så kan ju flugan omöjligt hänga med i bilens tempo.

Nu vet jag inte riktigt vad jag surrar om iofs, nu är jag ute simmar i förrvirringen


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

rymden borde väll vara krökt på någe vis, om man åker åt ett håll, så borde man komma tillbaka där man började, om ca 1trijloners biljardes fantasimiljoners ljusår dvs


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

seniil, du är nog ute och simmar lite ja. det är inte det minsta relevant för resonemanget.
luftmotståndet finns, men går helt att bortse från. iaf om vi ska hålla oss till ämnet...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av IceMan:

rymden borde väll vara krökt på någe vis, om man åker åt ett håll, så borde man komma tillbaka där man började, om ca 1trijloners biljardes fantasimiljoners ljusår dvs

Stämmer, det gör man. Åtminstone i teorin. Än så länge har ingen provat men kan vi börja med Bush??
Dessutom kan man fara bakåt i tiden runt ett svart hål, har jag hört..
Äh, fråga inte mig, fråga Hawkins.
http://www.hawking.org.uk/home/hindex.html

Skriv svar