Gabe Newell: "Steam går med sanslöst mycket vinst"

Inaktiv

valve förtjänar att gå i konkurs. så man slipper deras steam som är väldigt inkräktande. de som gillar steam kan jag inte förstå. de säger saker som, det är ju gratis o bästa kopieringskyddet osv. vilket skitsnack! när jag köper ett spel så ska det vara mitt o inte hälften mitt o hälften steams. punkt!

Medlem

Köpa spel på steam är en sak, men när spel KRÄVER steam det är sjukt störande.

Medlem
Skrivet av zappmeharder:

Så bra då. Då kan de lägga pengarna på att göra färdigt Episode 3 och ge bort det gratis!

Haha, precis vad jag tänkte! LOL

AW8
Medlem

Steam-spelen är ju i obegränsad upplaga och deras kampanjer (rea) sparkar ofta andra kampanjers rövar.

PS. Gabe, Episode 3


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Steam är bra men störande ibland. Jag stör mig på att dom tog bort uppdateringshistoriken saken för varje spel och att man inte kan välja install directory.

Medlem

Steam må inte vara billigt, men alla spel är inte "överprisade". DA:O 2 kostar 49.99 Euro, på Webhallen kostar det 449 kr och nu när Euron är nere under 9 kr/1 Euro så blir det drygt en skillnad på 10 spänn!!!

Inte så svår överkomligt

Medlem

Om de har så stor vinstmarginal känns det ju som om de kunde kosta på sig att släppa en värdig uppföljare till FPS-spelet nr1 CS. Börjar bli rejält till åren och Battlefield och Call of Duty håller långt i från måttet som eSportspel. Behövs en ny vettig version.

Medlem

Tacka fan för att Steam går med "sanslöst mycket vinst" när priserna är dyrare där än retail


signatur
Medlem

Tycker det i allmänhet är smidigt och tack vare dom ofta förekommande reorna jävligt bra priser med. Aldrig vidare bra när något blir för stort dock, men sånt är livet. Tycker man inte om det så är det bara att lämna det, förstår inte varför folk vill komma och propagera om deras val som om det vore rätt eller fel.

Kan bara hoppas en del av pengarna investeras i nya mer vågade satsningar!

Intressant hur de kan nå en sådan position med så hutlösa priser. De spelförläggare som kämpade emot digital distribution och (laglig) spridning av spel på internet måste verkligen känna sig som totala idioter nu. Erbjud den bättre tjänsten så betalar folk!

Sen tycker jag att det dags för lit konkurrens. Steams nästan-monopol och faktumet att de kan tillåta förläggarna att sälja sina spel för hutlösa summor gör mig illa till mods. Steam borde, för konsumenternas skull, reglera priserna på sina produkter.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Intressant hur de kan nå en sådan position med så hutlösa priser.

Det beror på att man skapat ett mervärde. I en spelbutik köper du ett spel. Laddar nu ner spelet via EA-store får du ett spel.
Steam erbjuder ett community, automatisk patchning, tillgänglighet och mer. Priserna är höga om du bara tittar på kärnprodukten (själva spelet), men Steam är så mycket mer än det.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av genma:

Är PC gamingen död ?

Verkligen inte! Det här om något visar väl att PC lever och frodas. Det har bara utvecklats lite grann.

Medlem
Skrivet av Gizka:

Tänk på att det inte är valve som sätter priserna på alla spelen. Det är den enskilde utgivaren som bestämmer vad deras spel ska säljas för. Därav activision som säljer sitt black ops för 60 euro.

Edit: såg att det redan hade sagts, men det tål att upprepas:)

det måste väl ändå vara dravel? varför skulle valve sälja spel till ett pris som utvecklarna har satt? då skulle de ju inte tjäna ett öre. det funkar väl som i alla andra affärer. säljaren lägger på lite extra vid försäljning och där är deras vinstmarginal.

Skribent
Skrivet av atreyon:

Många spel är lite mer kostsamma men det är väl upp till var och en. Ingen är tvingad att köpa spelen via steam. Har man köpt dom annanvars kan man ändå koppla in dem via steam så det är ju kanon! jag väljer att köpa via steam för jag är jäkligt lat och jag litar på att steam hanterar mina användaruppgifter bra. ?

Håller helt med dig men ska bara säga att det är långt ifrån alla spel som finns på steam som går att aktivera med en kod från en fysisk kopia köpt i affär. Finns en lista på deras sida som listar vilka spel som går att aktivera. Upptäckte denna när jag försökte aktivera mitt rainbow six på steam.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?s=0e70b5ec50f...

Medlem

Välförtjänt, även om jag aldrig köper eller har köpt fullprisspel där.

Medlem

Melodi Glassbilen

- Vi lurar små barn, vi lurar små barn, hela långa dan.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Steam är smidigt men det är också det enda positiva. Du betalar ett högre pris för att inte ens äga ditt spel på riktigt? ( och då menar jag inte att köpa det digitalt utan snarare om alla historier om steam kontom som blivit nedstänga) Känns inte riktigt vettigt om du frågar mig... Köper enbart spel på steam när det är extremt billigt.

Medlem
Skrivet av Tobblish:
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Tobblish:

Köper bara från Steam när dom har sina erbjudanden.
Köper man nya spel från steam så är man ju inte direkt frisk i huvudet.
60$ = 60€ = 600kr yeaaaaah.... right

$60 + ($60/4) = ~60 euro

Du glömmer, precis som så många andra, momsen.

För vad jag vet så kostar inte Crysis 2 600kr.

Crysis 2 Limited Edition $59.95 - EA Store US
Crysis 2 Limited Edition 449kr -EA Store Sv
Crysis 2 Limited Edition (59€)600kr - Steam sv (wild guess)
Crysis 2 Limited Edition 499kr - Prisjakt

Det var lika dant med BC2, så i slutändan handlar det inte om moms.

Har dom fixat så man inte kan köpa ett spel som gift och skicka över?
(Steam US konto, köpa spel som gift, profit)

Precis som många andra påpekat så är det inte Steam som sätter priserna utan publishern.
Sen får folk sluta räkna 10kr / 1 €. Svenska kronan är väldigt stark, och Euron ligger runt 8.70kr.
Så €59 ~ 520kr.

Visst det är fortfarande dyrt, men det skiljer inte sig mycket från andra svenska butiker.

Medlem

Jag blev snuvad på Chronicles of riddick dark athena för jag fick fel nyckel så jag bad om hjälp å d fick jag men d funka inte så nu orkar jag inte tjafsa hatar sånt........

Medlem

Kul för Valve! Det finns nog ingen spelutvecklare i världen som känns mer värda en sån framgång. Deras klockrena syn på allt vad spel (och DRM för den delen) är alltid i linje med min egen. Det skadar ju inte att jag fortfarande älskar Sourcemotorn och dessutom rankar Half-Life-spelen top5 nånsin.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

detta finner jag lite märkligt eftersom det tjatas SÅÅÅÅÅÅÅ mkt om hur illa piratkopiering är. ändå tjänar dom alltså mer än alla andra i världen på oss gamers? väldigt väldigt lustigt. piratkopieringen är alltså bevisat helt obetydlig. något vi nog alla redan visste


signatur

//monster

Medlem

Om jag inte minns fel så är anledningen till det höga priset att speltillverkarna vill inte slå ut sina vanliga återförsäljare. Hur många skulle köpa spelet i butik om det kostar 400 där o 300 på nätet? Butikerna skulle sänka sin försäljning o sluta sälja spelen. O då missar spelleverantörerna den kundkrets som aldrig kommer använda sig av Steam.
Mha steam o andra digitala försäljningar ger de en möjlighet för folk att köpa spelet utan att gå till butik, med högre egen vinst, samtidigt som de fortfarande säljer tillräckligt många kartonger så att butikerna tycker det är värt att fortsättta sälja spelet.

Medlem

Jag gillar steam som tjänst, men lite fjantigt att skryta med att man plockar en så fet procent av utvecklarnas inkomster att man "går med sanslöst mycket vinst". Inte så att valve står för merparten av försäljningen på steam. Borde kunna finnas utrymme för sänkta priser då, kan man tycka... Men har man monopol så har man, inte mycket för utvecklarna att göra.

Inaktiv

För alla de pengar de tjänar kunde de väl fixa bättre bandbredd? Slut avtal med Akamai eller något. Löjligt att Valve hordar pengar samtidigt som man måste tanka spel med ofta låga hastigheter, ibland katastrofalt låga hastigheter.

Inaktiv
Skrivet av atreyon:

Många spel är lite mer kostsamma men det är väl upp till var och en. Ingen är tvingad att köpa spelen via steam.

Ett antal spel är faktiskt Steamkopplade oavsett var man köper dem. Civilization V, Empire Total War, Shogun 2, Dawn of War 2 för att nämna de största.

Medlem

Men köp dem typ på cdon för svenskvaluta och aktivera dem på steam? Det är ju så de säljer spelen ifrån sin sida bland annat.

Medlem
Skrivet av mr_jingles:

Jag gillar steam som tjänst, men lite fjantigt att skryta med att man plockar en så fet procent av utvecklarnas inkomster att man "går med sanslöst mycket vinst". Inte så att valve står för merparten av försäljningen på steam. Borde kunna finnas utrymme för sänkta priser då, kan man tycka... Men har man monopol så har man, inte mycket för utvecklarna att göra.

Valves procentuella andel är lägre än vad som tas i en fysisk butik. Att prisern är höga beror inte på Valve.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Nice, men de kunde gärna sänka priserna lite.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Jag köpte drygt 50 spel på STEAM för mindre 1.000:- I like...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är en trogen steam-användare. Har använt klienten sedan dess release 2004
(medverkade även i closed beta \,,/ ) och jag måste säga att det inte förvånar mig det minsta
att de omsätter så mycket och blivit så pass stora. De har blivit betydligt bättre med åren, även om de
fortfarande är långt ifrån felfria (Klienten behöver en hel del förbättringar, samt forumen, websida
mm.) för att inte nämna deras vidriga betalsystem. Hur vi svenskar. som förövrigt INTE är med
i EMU (tack och lov>_<) och därmed INTE har euro - ändå tvingas använda denna valuta vid betalning. 1$ är inte 1€. Vi får ofta betala dubbla, ibland tredubbla vad amerikanska kunder får pröjsa. Det är rent ut sagt vidrigt.

Annars är Steam en oerhört bra klient för spel, antagligen den allra bästa. Jag ser inte på steam som DRM, utan blir glad när jag får höra att en utvecklare signat för 'steamworks' (vilket innebär att steam klienten behövs för att spela spelet. Du lägger alltså till spelet på ditt konto, vilket är oerhört smidigt och bra). Alla Valve's egna spel använder detta (obviously) men även flera andra stora titlar "black ops" "mafia 2" "DoW 2" samt andra spel som nysläppta "Magicka". Gillar även hur de supportar indie-utvecklare.

Angående deras löjligt höga priser flera gånger så håller jag med. Men man kan alltid låta bli att köpa det.

123
Skriv svar