Vad tycker du om begagnade spel?

Robot
Vad tycker du om begagnade spel?

Allt fler utgivare väljer att låsa sina spel med engångskoder för att komma åt andrahandsförsäljningen. Rätt eller fel?

#electronic-arts, #homefront, #thq


Medlem
Vad tycker du om begagnade spel?

"begnade"?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Jag har ingen aning om vad BEGNADE spel är ;D


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

jag har aldrig köpt ett begagnat spel i hela mitt liv. Det ska vara nytt och fräscht annars får det vara!

Skägg.
10 Chambers

slippery sausage fingers!


signatur
Medlem

Man kan ju börja sluta handla på GAME och Gamestop, förstår inte hur dom butikerna kan gå runt. Eller jo, att man lurar svenssons att betala svindyrt för gamla spel, när dom kostar hälften utav priset eller lägre på Elgiganten och dom andra hemelektronikkedjorna. Men GAME och Gamestop vill ju inte sälja nya spel, det förstår man ju sekunden man går in i deras affärer, större delen utav butikerna består av begagnade spel.

Medlem

CD-key funkar fint...

Något som skulle kunna funka är ifall spelutgivare slår en deal med retailers där de får en del av begagnatsalukakan, annars får de inte sälja spelet i deras butik...?

Medlem

En kompis till mig som berätta att han hittat System Shock 2 på blocket för många år sen och lagt ett bud. Snäll som jag var bjöd jag över och spelet blev mitt (A)

Best buy ever!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Quake-konnässsör

Köper mycket spel på tradera, tycker det fungerar alldeles utmärkt. Snabba och bra affärer, dock blir det mest "singelplayer" spel.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Man kan ju börja sluta handla på GAME och Gamestop, förstår inte hur dom butikerna kan gå runt. Eller jo, att man lurar svenssons att betala svindyrt för gamla spel, när dom kostar hälften utav priset eller lägre på Elgiganten och dom andra hemelektronikkedjorna. Men GAME och Gamestop vill ju inte sälja nya spel, det förstår man ju sekunden man går in i deras affärer, större delen utav butikerna består av begagnade spel.

Usch vad hemskt det låter. Så du kan alltså välja helt själv i vilken butik du vill gå till? Och fy skäms GAME och Gamestop för att ni har en affärs-strategi.

Medlem

Begagnade spel kommer endast vara singleplayer har tillverkarna själv uttalat sig om, allt för att gamestop etc gör så grymt stora vinster i USA. Tillverkarna vill självklart ha en del av begagnade marknaden och gör detta genom cd-key.. + DLC.

Medlem

Begagnade spel ska förbli begagnade, vill man ha ett spel med MP, efter nårra år på nacken så blir dom billigare..
jag hade ju inte köpt ett gammalt spel o sen lagt ytterligare pengar för att lira MP..

Är d ett spel man vill lira MP då lägger jag hellre ut pengar på ett Nytt spel.
men d hur jag tänker..
jag köper mest begagnade Singel player spel. typ om man samlar på en viss serie lr för att man bara testa spelet för att begagnat e mycket billigare.

Peace out


signatur

//Peace out

Inaktiv
Skrivet av jlarss:

jag har aldrig köpt ett begagnat spel i hela mitt liv. Det ska vara nytt och fräscht annars får det vara!

Jag litar inte på hur andra har behandlat spelet.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Man kan ju undra hur det kommer undan med det efter som det begräsar min lagliga rättighet att sälja spelet vidare. Men det är ju bara ytterliga en strike för spelföretagen som förr eller senare kommer att straffa sig ordentligt. Om vi nu emot förmodan får ett politiskt styre som börjar bry sig om konsumentens rättigheter och inte bara går företagens skumrask ärenden.

Regering och Riksdagen skall jobba för folket vilket de har glömt bort.

Missade att det är ju väldigt enkelt att gå runt detta, det är ju bara registera varje spel med olika profiler, sedan skickar man med profilen när man säljer spelet.

Medlem

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Spelindustrin är en rutten skurkbransch om du frågar mig.

Medlem

Jag har aldrig köpt ett begagnat spel och kommer aldrig göra det heller. Så mig spelar det ingen roll. Det som stör mig dock med tex Steam (som förutom detta är hur bra som helst i mina ögon) är att man inte kan "ge bort" något gammalt spel som man kan med retail när man tröttnat på det. Men småsaker.

Spel sjunker så snabbt i pris nuförtiden och Steams reor är galna ibland så jag förstår inte varför man vill köpa ett spel begagnat.

Dock måste alla idiotiska DRM och online krav bort från spelet! Det kan förstöra en spelupplevelse totalt!

Medlem

Köper väldigt mycket spel begagnat själv, men då är det direkt från privatpersoner via Blocket eller Tradera, aldrig att jag skulle köpa ett begagnat spel i butik till de priser som de ligger på. Att låsa ner spelen efter en första aktivering är helt förkastligt, bättre att erbjuda fritt DLC för de som köper spelet nytt och sen låta de som köper begagnat köpa till detta om de vill ha det. Att inte låta en spela förbi femte banan som ni gav som exempel är ju helt förkastligt.

/ LordDaimos

Medlem

Jag har inget emot THQs system, då du får "testa" onlineläget och spela online hur mycket du vill, fast du är fast på level 5, lite som att lira WoW utan expansioner eller valfritt f2p mmo utan att betala.
Ytterligare en skillnad är juatt THQ/Homefront erbjuder dedikerade servrar som kostar att hyra och underhålla, så kostnaden känns motiverad, till skillnad från EAs p2p.

EAs system däremot är direkt avskyvärt, du måste först hosta upp 100kr och sen får du veta om onlineläget är värt att spela, i värsta fall betalar du 100kr för ett dött onlineläge utan spelare
EAs p2p system kostar ju inte direkt något att ha igång, nä de ska bara maximera sin vinst...

Sen kan man ju diskutera var man ska köpa sin spel också. Jag köpte Homfront från England, ostade 300kr (360/Ps3) och jag fick det idag, klart prisvärt. Samma spel kostar "begagnat" 599 på game utan kod...
Kan sälja det begagnat på tradera/blocket/Ebay och få en hundring eller två utan problem, men på game får jag vara glad om de ens ger mig en hundring för besväret, innan de säljer det för 599.

Medlem
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Det är dock inte säkert att du äger spelet bara för att du har betalat för det. Du äger ofta bara rätten att spela det, eller nyttja det. Starcraft 2 är ett sådant exempel. vad du har köpt är faktiskt inte spelet. Bara rätten att använda det tyvärr!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jag har endast köpt ett begagnat spel i mitt liv och det var på Nintendo 64-tiden, det var trots allt ett bra köp då det kostade ca halva priset av vad ett nytt kostade. Efter att internet uppfanns så köper jag alla spel digitalt om jag inte vill ha själva kartongen/fodralet. Vill man ha det så känns ändå inte begagnat så hett eftersom det i 99 fall av 100 är någon typ av skada på fodral/cd/dvd.

Det är endast på Xboxen som det är lite irriterande att det måste betalas för MP-delen om ni förstår vad jag menar


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

Medlem

Aldrig köpt ett begagnat spel i mitt liv. Så detta gör ingenting alls!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Kan man få ett begagnat spel i fint skick till halva priset så tycker jag inte det är något problem att betala lite extra för MP. Fyndar massvis med spel på tradera, funkar hur bra som helst.


signatur

”Halvt nerdödad.”

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Jag köpte Homfront från England, ostade 300kr (360/Ps3) och jag fick det idag, klart prisvärt. Samma spel kostar "begagnat" 599 på game utan kod...
Kan sälja det begagnat på tradera/blocket/Ebay och få en hundring eller två utan problem, men på game får jag vara glad om de ens ger mig en hundring för besväret, innan de säljer det för 599.

Det intressanta i detta fall är du köper spelet billigare än butikerna får köpa det. Samt att t.ex Bergsala blir vansinniga när butikerna försöker sälja gråimporterade spel/konsoler som är billigare att köpa från UK. Sen kan jag sätta mitt lillfinger på att du får ca 300kr i inbytesvärde för Homefront nu när det är nytt.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Det är dock inte säkert att du äger spelet bara för att du har betalat för det. Du äger ofta bara rätten att spela det, eller nyttja det. Starcraft 2 är ett sådant exempel. vad du har köpt är faktiskt inte spelet. Bara rätten att använda det tyvärr!

Jag är medveten om att sådana "avtal" finns. Ett sätt att komma runt det jag tidigare skrev. Tycker det är helt förkastligt att det är så. Värre är att det kommer bli värre så länge konsumenterna finner sig i det. Blir ledsen på att ingen ser vad som är fel i detta och istället skriver att det är lugnt jag kan få det nytt billigt eller fixar det på olaglig väg. Allt för att undvika det jobbiga i att det är moraliskt jättefel.

Medlem

Har alltid (ända sedan NES-tiden) förlitat mig på begagnade spel och tycker att det är en sorglig utveckling att det inte fungerar som det ska. Jag tycker inte att cd-nyckel är ett bra argument på konsoler där man i princip inte kan spela online med piratspel. Har man köpt ett begagnat spel så ska man ju få ta del av hela spelet.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Det är dock inte säkert att du äger spelet bara för att du har betalat för det. Du äger ofta bara rätten att spela det, eller nyttja det. Starcraft 2 är ett sådant exempel. vad du har köpt är faktiskt inte spelet. Bara rätten att använda det tyvärr!

Där har du däremot fel, enligt avtalet du får i början av spelet står det troligen att du inte äger det. Men Svensk lag säger något annat, och det är lagen som gäller inte avtalet efter som det i Sverige inte är lagligt att ta bort en lag i ett avtal mellan företag och privat person.

Medlem

Inget fan av begagnade spel. Ytterst få spel jag har, har jag köpt begagnat och det skedde bara för att jag inte hittade någon som sålde det nytt.

Om man handlar med begagnat så är dock tradera och liknande att föredra. GAME och liknande ger inte mycket för spelen och säljer dom till överpris.

Medlem

i framtiden kommer det väl bara ligga en papperslapp i spelfodralet med en aktiveringskod. du måste vara online för att aktivera och även kunna spela. kanske inte i morgon eller nästa år, men inom en överskådlig framtid.
finns redan exempel.
spelföretagen är så intresserade av att med järnhand kunna styra vem som spelar vad att det känns som utvecklingen bara kan gå åt ett håll. trist som fasen, men hur bespottat man än blir som konsument vill man ju ha sina spel, så trots att vi får mindre och mindre att säga till om som konsumenter tror jag att vi inte kommer göra ett skit.

Medlem

"eller bör utgivarna helt enkelt nöja sig med den första förtjänsten?"

Ja, som med ALL annan försäljning inom ALLA andra områden.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Skriv svar