Bakom kulisserna på Duke Nukem Forever

Robot
Bakom kulisserna på Duke Nukem Forever

"Det fanns ingen plan" sammanfattar den långa utvecklingen ganska bra.

#duke-nukem-forever


Inaktiv
Bakom kulisserna på Duke Nukem Forever

DNF lever verkligen upp till sitt ord på FZ just nu. Duke News Forever.

Medlem

Det förklarar väl varför man kan ha 12 år på sig för att göra en skithög till spel.

Medlem

Länkat i posten: Del 3, Del 2 och Del 3?


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Drevlin:

Länkat i posten: Del 3, Del 2 och Del 3?

Rätt länk, fel text


signatur

Wow, väldigt intressant och spännande att se... Om än lite väl kort tillbakablick på de äldre liren. Det märks verkligen att många av killarna har passion för Duke och hans spel. Samtidigt är det helt obegripligt hur vuxna människor kan bete sig så oansvarigt som de uppenbarligen gjort under utvecklingen, där grundläggande saker som deadlines och milstolpar verkar ha varit helt okända begrepp. Om någon i ledningen faktiskt skött sitt jobb och reagerat i tid så hade spelet aldrig blivit den plågsamt försenade sörja som det resulterade i. Tragiskt, fy tusan vad dåligt skött!

Medlem
Skrivet av Nomz:

Det förklarar väl varför man kan ha 12 år på sig för att göra en skithög till spel.

Du missar nog poängen här, det var inte menat att bli ett super duper high-tech spel på något sätt.
Själva poängen med att dom släppte det var att dom skulle kunna gå vidare och utveckla ett nytt duke fast på ett lite mer modernt sätt. Det kan dom nu. DNF är 3D realms vision av spelet och det är bra att dom höll på sin vision, även om det är lite ouppdaterat så att säga. Folk får säga vad dem vill, men säg inte skithög till spel. Speciellt inte när du vet att många blir sura, tänk på andra än dig själv är du snäll.

Medlem

Vet inte om alla nyheter om DNF är baserat på intresse från FZ-läsare eller orkestrerat av en annonsör.

Känns mest som sistnämnda - who cares?

Skrivet av LariosoDog:

Vet inte om alla nyheter om DNF är baserat på intresse från FZ-läsare eller orkestrerat av en annonsör.

Känns mest som sistnämnda - who cares?

FZ skriver givetvis om Duke eftersom det är något som intresserar er läsare. Att insinuera något annat är bara trams. Baserat på vår interna statistik kan jag säga att Duke Nukem och hans spel tillhör toppskiktet av det FZ-besökarna helst läser om. Tillsammans med Call of Duty, Battlefield, Skyrim, Diablo med flera. Och Bobby Kotick!

Medlem

Men alltså, fatta att spelet inte har utvecklats i 15 år. Alla ni som gnäller och undrar hur det kan suga efter 15 års utveckling, fatta att detta spelet du ser idag har inget med de flertalet versioner som utvecklats tidigare och skrotats. Det du ser idag har tagit ca 1,5-2 år att utveckla, vilket är normen för ett spel idag.

Sedan är inte spelet så dåligt om man utgår från varifrån spelet kommer ifrån och vilka premisser det hade i från början. Detta är ett Duke Nukem-spel, där barnlighet, bröst, bajshumor osv är det som gör spelet till ett Duke Nukem-spel. Duke Nukem har alltid porträtterats som en kvinnoälskande och sexinspirerad macho. Om ni inte tycker sånt är kul så är ju Duke Nukem inte ett spel för er, men det gör inte spelet sämre för det.

Många fick så oerhört uppblåsta förväntningar av spelet för att ni trott att de jobbat på ett och samma spel sedan de började för en 15 år sedan. Detta är ju fel då flertalet videos och drösvis med information visar på att de skrotat och startat om utvecklingen FRÅN NOLL flertalet gånger. Så det som fanns för tre år sedan t.ex finns inte släppt.

Förstå det, Duke Nukem Forever har inte utvecklats i 15 år, utan flertalet versioner där endast den senaste släppts. Själv köpte jag Balls of Steel-versionen till PC för att Duke Nukem är ett stycke spelhistoria, samt att jag tyckte att utvecklarna skall ha en elogé för att de chansat och utvecklat färdigt spelet. Sedan var Duke Nukem 3D en av mina favoritspel och jag har spenderat en stor del av min ungdom framför spelet och baneditors.

En pik till FZ också:

Detta är år 2011. T.om Youtube streamar videofiler i bättre kvalitet än ert pixliga 90talsdito. Måste ni komprimera sönder filmerna, speciellt när vi trots allt bor I Sverige där en stor del av landet har vettig bredband. Använd Youtube eller lägg upp en original-video och sedan en sönderkomprimerad lågkvalitetsvideo för de som envisas med att streama via 2.5G-mobiler. Det riktigt svider i ögnonen när jag tittar på dessa filmer och varje gång måste jag ut och leta på nätet för att hitta originalvideon för att inte få hela upplevelsen förstörd av en hord gigantiska pixlar som uppenbarar sig så fort bilden rör sig i mer än 2 sekunder.

Medlem

Fel dom har hållit på i åratal och bytt engines hela tiden, sen börjat om osv för dom blev aldrig nöjda man kunde alltid göra spelet bättre osv sen det vi ser är det bästa dom har lyckats skrapa ihop efter alla år.

Medlem

Århundradets fiasko. Men är någon verkligen förvånad?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrpijey:

En pik till FZ också:

Detta är år 2011. T.om Youtube streamar videofiler i bättre kvalitet än ert pixliga 90talsdito. Måste ni komprimera sönder filmerna, speciellt när vi trots allt bor I Sverige där en stor del av landet har vettig bredband. Använd Youtube eller lägg upp en original-video och sedan en sönderkomprimerad lågkvalitetsvideo för de som envisas med att streama via 2.5G-mobiler. Det riktigt svider i ögnonen när jag tittar på dessa filmer och varje gång måste jag ut och leta på nätet för att hitta originalvideon för att inte få hela upplevelsen förstörd av en hord gigantiska pixlar som uppenbarar sig så fort bilden rör sig i mer än 2 sekunder.

Vi tittar på att erbjuda nedladdning som alternativ till streamade versioner. Just denna är faktiskt rippad från youtube, där det högsta är 720. När det skalas upp till 900-nånting vårt högsta läge har tappas lite kvalle.

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.


signatur
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av LariosoDog:

Vet inte om alla nyheter om DNF är baserat på intresse från FZ-läsare eller orkestrerat av en annonsör.

Känns mest som sistnämnda - who cares?

FZ skriver givetvis om Duke eftersom det är något som intresserar er läsare. Att insinuera något annat är bara trams. Baserat på vår interna statistik kan jag säga att Duke Nukem och hans spel tillhör toppskiktet av det FZ-besökarna helst läser om. Tillsammans med Call of Duty, Battlefield, Skyrim, Diablo med flera. Och Bobby Kotick!

Trams är det inte. Skall försöka motivera min undran.

Det ser ut att vara ett klart samband mellan mängden rubriker kring ett spel och dess exponering i annonser. Dom som dunkat banners här i månader innan release har motsvarande exponering i nyheter.

Titlar som jag klart tyckte värt att nämna som inte synts här omnämndes först när jag skickat tips till er - Air Conflicts Secret Wars. Mindre förlag som kanske inte har de pengarna att exponera sig till hypenivå struntar man i, trots att spelet hade närstående release och fanns med i er databas över spel.

Efter er totala diss av DNF fortsätter ni pumpa rubriker kring detta spel som om det vore jättesuccen alla vill veta mer om. Två till tre rubriker om dagen.

Runt releasen av Noire och numera BF3 skall vi inte tala om.

Samtliga megaannonsörer.

Jag hoppas jag har fel i mitt antagande - stor annonsör - mycket rubriker.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi tittar på att erbjuda nedladdning som alternativ till streamade versioner. Just denna är faktiskt rippad från youtube, där det högsta är 720. När det skalas upp till 900-nånting vårt högsta läge har tappas lite kvalle.

Varför då skala om det alls? Lägg upp det som det togs från YouTube då, eller embedda YouTube-klippet direkt på sidan.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Var Duke Nukem Forever ett mästerligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett väldigt dåligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett fult spel? Absolut inte
Kunde det varit bättre? Ja
Kunde det varit sämre? Absolut

Spelet hade inga kraftiga buggar som krävde akuta patchar (någon som är väldigt vanligt idag), inga irriterande texturlagg, laddningstiderna var korta (kanske inte på konsoll men det är inte spelets fel med tanke på specarna på konsollerna) och de som visste vad Duke Nukem går ut på kommer känna igen alla aspekterna av spelet. Det viktigaste för mig är inte att analysera spelet till döds om upplösning på texturer, "funktioner" i spelet som är någon slags "norm" idag (autogenererande liv, autoaim etc etc) eller laddningstider som räknas i ms. Det viktigare är helt enkelt om man har kul med spelet. Och jag hade riktigt kul med Duke Nukem Forever, likaså väldigt många andra om man kollar runt på nätet. Sedan att jämföra spelet med t.ex CoD osv är ju bara dumt, då du jämför päron med äpplen. Duke Nukem Forever är t.ex en riktigt dåligt krigsspel, men det är ju inte ett sådant heller.

Sedan ska man absolut inte väga in hela utvecklingshistorien heller då spelet har behållt samma namn med "återutvecklats" från start flera gånger där banor, renderingsmotorer och grafik byts ut helt. Inte ens trailern från 2007 innehåller element som finns i dagens version av DNF. Så för mig så hände det inte så mycket med utvecklingen mellan Duke3D och dagens DNF mer än att utvecklarna spånade och testade i många år. Men det är inte samma spel som testades under åren, utan varje gång så sade de "vi lägger ner detta, det är för gammalt och vi får börja om för att försöka hänga med och göra ett modernt spel". Att de sedan använde idéer från tidigare iterationer är en annan sak, men detta är vanligt bland alla andra spel också där de kanske återanvänder idéer som aldrig hamnade i förra spelet.

Alla vill heller inte ha en massa superrealistiska simulatorer idag med massor med funktioner, interaktivitet så man spyr och superduper-grafik som kräver 14 SLI-kort. Ibland är de enklare spelen roligare där man bara får t.ex meja, plocka vapen och meja lite mer.

Jag är ett Duke Nukem 3D-fan, och jag tycker DNF är en värdig uppföljare. Jag saknar vissa saker man fick se i de tidigare trailers men spelet bygger ju på att det skall komma en uppföljare, och då kanske de får tid att designa spelet med lite mer moderna drag utan att ignorera sitt ursprung.

Duke Nukem skall vara barnligt, sexistiskt, våldsamt och enkelt. Allt annat blir bara en förvanskning av Duke Nukem-arvet, och det är inte värt det för att tillfredsställa ett par moderna snorungar som troligtvis aldrig ens spelat originalet.

All respekt sedan åt andra som tycker annorlunda, men som recensent så bör man också ta tillvara spelets ursprung och syfte. Alla skall dock veta att en recension inte är någon absolut fakta utan helt enkelt en enkel analys med personliga åsikter invävt. Jag tycker helt enkelt inte om när folk säger att "x suger" och försöker få detta till någon form av absolut sanning.

It's in the eye of the beholder som det heter.

Själv hatar jag de nyaste CoD-spelen. Tycker de är tråkiga som bara den och suger, även i MP. Men jag tycker inte de är dåliga spel, och många andra tycker tydligen det är kul. Jag behöver dock inte spela det, och till alla som frågar mig säger jag "jag gillar det inte, men testa det du och döm själv". Sedan är det ju en annan femma om spelet är så buggigt att det är ospelbart, men det ligger i en helt annan division än vad DNF är i då det är förvånande stabilt och bra för ett så pass nytt spel.

Medlem
Skrivet av Greenz:
Skrivet av Nomz:

Det förklarar väl varför man kan ha 12 år på sig för att göra en skithög till spel.

Du missar nog poängen här, det var inte menat att bli ett super duper high-tech spel på något sätt.
Själva poängen med att dom släppte det var att dom skulle kunna gå vidare och utveckla ett nytt duke fast på ett lite mer modernt sätt. Det kan dom nu. DNF är 3D realms vision av spelet och det är bra att dom höll på sin vision, även om det är lite ouppdaterat så att säga. Folk får säga vad dem vill, men säg inte skithög till spel. Speciellt inte när du vet att många blir sura, tänk på andra än dig själv är du snäll.

Alltså, tar man illa upp över att någon annan har en annan åsikt än en själv så ska man nog helt klart inte vistas på ett forum där 100% av tanken är att dela med sig av sina åsikter och diskuterar dem. Sedan kan man självklart formulera sig bättre än vad Nomz gjorde.


signatur

// Bacon <3

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi tittar på att erbjuda nedladdning som alternativ till streamade versioner. Just denna är faktiskt rippad från youtube, där det högsta är 720. När det skalas upp till 900-nånting vårt högsta läge har tappas lite kvalle.

Varför då skala om det alls? Lägg upp det som det togs från YouTube då, eller embedda YouTube-klippet direkt på sidan.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Var Duke Nukem Forever ett mästerligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett väldigt dåligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett fult spel? Absolut inte
Kunde det varit bättre? Ja
Kunde det varit sämre? Absolut

Spelet hade inga kraftiga buggar som krävde akuta patchar (någon som är väldigt vanligt idag), inga irriterande texturlagg, laddningstiderna var korta (kanske inte på konsoll men det är inte spelets fel med tanke på specarna på konsollerna) och de som visste vad Duke Nukem går ut på kommer känna igen alla aspekterna av spelet. Det viktigaste för mig är inte att analysera spelet till döds om upplösning på texturer, "funktioner" i spelet som är någon slags "norm" idag (autogenererande liv, autoaim etc etc) eller laddningstider som räknas i ms. Det viktigare är helt enkelt om man har kul med spelet. Och jag hade riktigt kul med Duke Nukem Forever, likaså väldigt många andra om man kollar runt på nätet. Sedan att jämföra spelet med t.ex CoD osv är ju bara dumt, då du jämför päron med äpplen. Duke Nukem Forever är t.ex en riktigt dåligt krigsspel, men det är ju inte ett sådant heller.

Sedan ska man absolut inte väga in hela utvecklingshistorien heller då spelet har behållt samma namn med "återutvecklats" från start flera gånger där banor, renderingsmotorer och grafik byts ut helt. Inte ens trailern från 2007 innehåller element som finns i dagens version av DNF. Så för mig så hände det inte så mycket med utvecklingen mellan Duke3D och dagens DNF mer än att utvecklarna spånade och testade i många år. Men det är inte samma spel som testades under åren, utan varje gång så sade de "vi lägger ner detta, det är för gammalt och vi får börja om för att försöka hänga med och göra ett modernt spel". Att de sedan använde idéer från tidigare iterationer är en annan sak, men detta är vanligt bland alla andra spel också där de kanske återanvänder idéer som aldrig hamnade i förra spelet.

Alla vill heller inte ha en massa superrealistiska simulatorer idag med massor med funktioner, interaktivitet så man spyr och superduper-grafik som kräver 14 SLI-kort. Ibland är de enklare spelen roligare där man bara får t.ex meja, plocka vapen och meja lite mer.

Jag är ett Duke Nukem 3D-fan, och jag tycker DNF är en värdig uppföljare. Jag saknar vissa saker man fick se i de tidigare trailers men spelet bygger ju på att det skall komma en uppföljare, och då kanske de får tid att designa spelet med lite mer moderna drag utan att ignorera sitt ursprung.

Duke Nukem skall vara barnligt, sexistiskt, våldsamt och enkelt. Allt annat blir bara en förvanskning av Duke Nukem-arvet, och det är inte värt det för att tillfredsställa ett par moderna snorungar som troligtvis aldrig ens spelat originalet.

All respekt sedan åt andra som tycker annorlunda, men som recensent så bör man också ta tillvara spelets ursprung och syfte. Alla skall dock veta att en recension inte är någon absolut fakta utan helt enkelt en enkel analys med personliga åsikter invävt. Jag tycker helt enkelt inte om när folk säger att "x suger" och försöker få detta till någon form av absolut sanning.

It's in the eye of the beholder som det heter.

Själv hatar jag de nyaste CoD-spelen. Tycker de är tråkiga som bara den och suger, även i MP. Men jag tycker inte de är dåliga spel, och många andra tycker tydligen det är kul. Jag behöver dock inte spela det, och till alla som frågar mig säger jag "jag gillar det inte, men testa det du och döm själv". Sedan är det ju en annan femma om spelet är så buggigt att det är ospelbart, men det ligger i en helt annan division än vad DNF är i då det är förvånande stabilt och bra för ett så pass nytt spel.

Oj. Det enda vi kan komma överrens om att vi inte är överrens kring kvalitén på Duke Nukem Forever. Min slutsats kommer såklart från mina referensramar, både från personligt spelande sedan #Doom-tiden och skrivande om spel i snart tio år. På ett plan är jag glad att George Broussard och ligan i alla fall lyckats tillfredsställa några.


signatur
Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi tittar på att erbjuda nedladdning som alternativ till streamade versioner. Just denna är faktiskt rippad från youtube, där det högsta är 720. När det skalas upp till 900-nånting vårt högsta läge har tappas lite kvalle.

Varför då skala om det alls? Lägg upp det som det togs från YouTube då, eller embedda YouTube-klippet direkt på sidan.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Var Duke Nukem Forever ett mästerligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett väldigt dåligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett fult spel? Absolut inte
Kunde det varit bättre? Ja
Kunde det varit sämre? Absolut

Spelet hade inga kraftiga buggar som krävde akuta patchar (någon som är väldigt vanligt idag), inga irriterande texturlagg, laddningstiderna var korta (kanske inte på konsoll men det är inte spelets fel med tanke på specarna på konsollerna) och de som visste vad Duke Nukem går ut på kommer känna igen alla aspekterna av spelet. Det viktigaste för mig är inte att analysera spelet till döds om upplösning på texturer, "funktioner" i spelet som är någon slags "norm" idag (autogenererande liv, autoaim etc etc) eller laddningstider som räknas i ms. Det viktigare är helt enkelt om man har kul med spelet. Och jag hade riktigt kul med Duke Nukem Forever, likaså väldigt många andra om man kollar runt på nätet. Sedan att jämföra spelet med t.ex CoD osv är ju bara dumt, då du jämför päron med äpplen. Duke Nukem Forever är t.ex en riktigt dåligt krigsspel, men det är ju inte ett sådant heller.

Sedan ska man absolut inte väga in hela utvecklingshistorien heller då spelet har behållt samma namn med "återutvecklats" från start flera gånger där banor, renderingsmotorer och grafik byts ut helt. Inte ens trailern från 2007 innehåller element som finns i dagens version av DNF. Så för mig så hände det inte så mycket med utvecklingen mellan Duke3D och dagens DNF mer än att utvecklarna spånade och testade i många år. Men det är inte samma spel som testades under åren, utan varje gång så sade de "vi lägger ner detta, det är för gammalt och vi får börja om för att försöka hänga med och göra ett modernt spel". Att de sedan använde idéer från tidigare iterationer är en annan sak, men detta är vanligt bland alla andra spel också där de kanske återanvänder idéer som aldrig hamnade i förra spelet.

Alla vill heller inte ha en massa superrealistiska simulatorer idag med massor med funktioner, interaktivitet så man spyr och superduper-grafik som kräver 14 SLI-kort. Ibland är de enklare spelen roligare där man bara får t.ex meja, plocka vapen och meja lite mer.

Jag är ett Duke Nukem 3D-fan, och jag tycker DNF är en värdig uppföljare. Jag saknar vissa saker man fick se i de tidigare trailers men spelet bygger ju på att det skall komma en uppföljare, och då kanske de får tid att designa spelet med lite mer moderna drag utan att ignorera sitt ursprung.

Duke Nukem skall vara barnligt, sexistiskt, våldsamt och enkelt. Allt annat blir bara en förvanskning av Duke Nukem-arvet, och det är inte värt det för att tillfredsställa ett par moderna snorungar som troligtvis aldrig ens spelat originalet.

All respekt sedan åt andra som tycker annorlunda, men som recensent så bör man också ta tillvara spelets ursprung och syfte. Alla skall dock veta att en recension inte är någon absolut fakta utan helt enkelt en enkel analys med personliga åsikter invävt. Jag tycker helt enkelt inte om när folk säger att "x suger" och försöker få detta till någon form av absolut sanning.

It's in the eye of the beholder som det heter.

Själv hatar jag de nyaste CoD-spelen. Tycker de är tråkiga som bara den och suger, även i MP. Men jag tycker inte de är dåliga spel, och många andra tycker tydligen det är kul. Jag behöver dock inte spela det, och till alla som frågar mig säger jag "jag gillar det inte, men testa det du och döm själv". Sedan är det ju en annan femma om spelet är så buggigt att det är ospelbart, men det ligger i en helt annan division än vad DNF är i då det är förvånande stabilt och bra för ett så pass nytt spel.

+1
Håller med till 100%.
DNF är även i min mening en klart värdig uppföljare till Duke3D. Har riktigt kul med det och återspelarvärdet är högt. Faktum är att det är ytterst sällsynt att jag sätter mig direkt efter en playthrough och påbörjar runda nummer 2. Men det var just vad jag gjort med DNF.

Dessutom skoj att jaga de achievements som är implementerade i spelet.
Förstår inte vad de flesta recensenter baserar sina teorier på.

Är man INTE ett Duke-fan så är en rättvis bedömning runt 6.5-7 i betyg av 10 då som sagt spelet inte är buggigt eller trasigt på något sätt, samt att det är varierande och kul att spela. Gillar man Duke så är det runt 8 som det i min mening är värt.

Väntar med stor spänning på nästa DLC som förhoppningsvis kommer snart

Medlem

Jag har fortfarande status DNF (Did Not Finish) på detta spelet. Måste få tummen ur och ta mig igenom detta nostalgiskräpet?

Härliga filmer, I like. Mer sånt på FZ! Trots att dessa klipp började komma i april någongång och serien inte slutat än. Ser fram mot del 4, någon som vet när den kommer?

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Var Duke Nukem Forever ett mästerligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett väldigt dåligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett fult spel? Absolut inte
Kunde det varit bättre? Ja
Kunde det varit sämre? Absolut

Spelet hade inga kraftiga buggar som krävde akuta patchar... //Snip

+1

Vet inte vad vissa recensenter förväntade sig men jag fick exakt vad jag trodde jag skulle få, kanske till och med något bättre, om det är bra eller dåligt i slutändan är upp till var och en men jag vet att förväntningar tyvärr oftast påverkar spelupplevelsen ganska ordentligt.

Högst objektivt skulle jag säga 6.5/10, men personligen utifrån min upplevelse utav spelet säger jag 8.5/10.

Frågan är vilket betyg som är rätt när man skriver en recension.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Frågan är vilket betyg som är rätt när man skriver en recension.

Inget och alla

Medlem

@mrpijey Jag loggade in endast för att ge dig ett stort +1 !!!!!

Inte orkat att logga in och skriva detta själv.
Skriver här sällan och endast negativa saker så jag skippade detta.

Medlem

Jag älskar såna här behind the scenes klipp Hoppas ni får tag på fler klipp angående andra spel


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi tittar på att erbjuda nedladdning som alternativ till streamade versioner. Just denna är faktiskt rippad från youtube, där det högsta är 720. När det skalas upp till 900-nånting vårt högsta läge har tappas lite kvalle.

Varför då skala om det alls? Lägg upp det som det togs från YouTube då, eller embedda YouTube-klippet direkt på sidan.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Var Duke Nukem Forever ett mästerligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett väldigt dåligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett fult spel? Absolut inte
Kunde det varit bättre? Ja
Kunde det varit sämre? Absolut

Spelet hade inga kraftiga buggar som krävde akuta patchar (någon som är väldigt vanligt idag), inga irriterande texturlagg, laddningstiderna var korta (kanske inte på konsoll men det är inte spelets fel med tanke på specarna på konsollerna) och de som visste vad Duke Nukem går ut på kommer känna igen alla aspekterna av spelet. Det viktigaste för mig är inte att analysera spelet till döds om upplösning på texturer, "funktioner" i spelet som är någon slags "norm" idag (autogenererande liv, autoaim etc etc) eller laddningstider som räknas i ms. Det viktigare är helt enkelt om man har kul med spelet. Och jag hade riktigt kul med Duke Nukem Forever, likaså väldigt många andra om man kollar runt på nätet. Sedan att jämföra spelet med t.ex CoD osv är ju bara dumt, då du jämför päron med äpplen. Duke Nukem Forever är t.ex en riktigt dåligt krigsspel, men det är ju inte ett sådant heller.

Sedan ska man absolut inte väga in hela utvecklingshistorien heller då spelet har behållt samma namn med "återutvecklats" från start flera gånger där banor, renderingsmotorer och grafik byts ut helt. Inte ens trailern från 2007 innehåller element som finns i dagens version av DNF. Så för mig så hände det inte så mycket med utvecklingen mellan Duke3D och dagens DNF mer än att utvecklarna spånade och testade i många år. Men det är inte samma spel som testades under åren, utan varje gång så sade de "vi lägger ner detta, det är för gammalt och vi får börja om för att försöka hänga med och göra ett modernt spel". Att de sedan använde idéer från tidigare iterationer är en annan sak, men detta är vanligt bland alla andra spel också där de kanske återanvänder idéer som aldrig hamnade i förra spelet.

Alla vill heller inte ha en massa superrealistiska simulatorer idag med massor med funktioner, interaktivitet så man spyr och superduper-grafik som kräver 14 SLI-kort. Ibland är de enklare spelen roligare där man bara får t.ex meja, plocka vapen och meja lite mer.

Jag är ett Duke Nukem 3D-fan, och jag tycker DNF är en värdig uppföljare. Jag saknar vissa saker man fick se i de tidigare trailers men spelet bygger ju på att det skall komma en uppföljare, och då kanske de får tid att designa spelet med lite mer moderna drag utan att ignorera sitt ursprung.

Duke Nukem skall vara barnligt, sexistiskt, våldsamt och enkelt. Allt annat blir bara en förvanskning av Duke Nukem-arvet, och det är inte värt det för att tillfredsställa ett par moderna snorungar som troligtvis aldrig ens spelat originalet.

All respekt sedan åt andra som tycker annorlunda, men som recensent så bör man också ta tillvara spelets ursprung och syfte. Alla skall dock veta att en recension inte är någon absolut fakta utan helt enkelt en enkel analys med personliga åsikter invävt. Jag tycker helt enkelt inte om när folk säger att "x suger" och försöker få detta till någon form av absolut sanning.

It's in the eye of the beholder som det heter.

Själv hatar jag de nyaste CoD-spelen. Tycker de är tråkiga som bara den och suger, även i MP. Men jag tycker inte de är dåliga spel, och många andra tycker tydligen det är kul. Jag behöver dock inte spela det, och till alla som frågar mig säger jag "jag gillar det inte, men testa det du och döm själv". Sedan är det ju en annan femma om spelet är så buggigt att det är ospelbart, men det ligger i en helt annan division än vad DNF är i då det är förvånande stabilt och bra för ett så pass nytt spel.

+1

Du har hundra rätt killen!

Medlem

@mrpijey Jag håller med dig till 100%.

Medlem

DNF är ett skralt försök att försöka rädda vad som räddas kan, det klarade man inte, visst spelet köptes utav personer som vare sig har smak, omdöme eller det att folk sväljer allting som producenter samt div reklamföretag ständigt rapar ur sig.

De konceptbilder som visades tidigt för 10 år sedan såg FAN så mkt bättre ut än den DYNGA som blev det färdiga resultatet, hade jag varit chef så hade jag skämts ögonen ur mig, nej, jag hade inte kunnat med att släppa sådan skit, bättre dem hade kursat firman helt och omstrukturerat till något bättre.

Detta är dock inte sista gången gamers kommer få leva med både besvikelse opch att bli rippade på sina pengar.

Nästa diss blir nog Shadow of the damned, urk vad dåligt !

Hail to the king, MY ASS!


signatur

Denon / Pioneer

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gällande vad Duke Forever är, och framförallt inte är, finns min åsikt att läsa i recensionen. Hur man än ser det är DNF ett dåligt hantverk, hur många eller få år de har arbetat på det.

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Var Duke Nukem Forever ett mästerligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett väldigt dåligt spel? Nej
Var Duke Nukem Forever ett fult spel? Absolut inte
Kunde det varit bättre? Ja
Kunde det varit sämre? Absolut[/quote]

Fast vänta nu, gjorde inte du samma sak där. Presenterade dina åsikter som sanningen. Det borde kanske ha stått "Tycker jag att Duke Nukem Forever är ett mästerligt spel? Nej". Om vi ska vara petiga.


signatur
Medlem

mrpijey: Tack för ditt inlägg!

Det är faktiskt lite smått irriterande att åtminstone ett par av FZ:s representanter får det att låta som att det ska förutsättas vara en universell självklarhet att alla tycker DNF blev ett massivt misslyckande. Jag är toknöjd!!!

För lite över ett år sen satt vi DNF-fans med en enorm spräckt luftbubbla efter åratal av längtan, vi skulle inte få nått DNF. Ingenting alls. Nu har vi fått det! Det är dessutom riktigt kul, det är definitivt Dukekänsla rakt igenom och jag stötte inte på en enda större bugg alls under hela första genomkörningen. Grafiken är lite 2006, men vem bryr sig? Efter alls dessa år, duger inte grafiken???

För länge sen satt många av oss och lirade Duke3D. Jag personligen lirade inte enbart MP över seriekabel utan älskade även SP med alla oneliners och annat underbältet-innehåll. Så fort jag dragit igång DNF kände jag igen mig och precis som Randy Pitchford säger: Ibland vill man ha en svettig hamburgare, så är det bara.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Men alltså, fatta att spelet inte har utvecklats i 15 år. Alla ni som gnäller och undrar hur det kan suga efter 15 års utveckling, fatta att detta spelet du ser idag har inget med de flertalet versioner som utvecklats tidigare och skrotats. Det du ser idag har tagit ca 1,5-2 år att utveckla, vilket är normen för ett spel idag.

Om det nu är högst 2 år gammalt så valde man ändå en gammal motor för spelet? Verkar högst osannolikt med tanke på de höga krav de haft på att spelet alltid skulle vara top-of-the-line med grafik, interaktivitet osv. Unreal 2.5 hade jag inte valt ens för 4 år sedan.

Sedan är det såklart spelet vi ser inte utvecklats i 15 år, det är nog alla med på. Men det är fortfarande en lång väntan och de har fortfarande haft 15 år på sig att skapa idéer, bygga upp sitt koncept osv. Pinsamt att det blev så splittrat i slutändan ändå.

Skrivet av mrpijey:

Det är precis här du har fel. OK att _du_ tycker det är ett dåligt hantverk, det är ju din högst personliga åsikt och det är det du reflekterar i din recension. Men att säga "hur man än ser det" är att förolämpa alla andra som inte tycker som dig då du automatiskt säger "oavsett vad du tycker så är mitt tyckande mer riktigt än ditt".

Såklart allt är personligt men man måste ändå kunna utgå från att det finns en relativ skala som hela tiden ändras och kan utnyttjas för att säga om ett spel är dåligt, bra osv. Sedan får man gärna gilla spelet hur som helst men jag tycker att hur man än vrider och vänder på det är DNF mediokert i jämförelse med vad som förväntas 2011.

Gameplayet är väldigt oslipat och det kan ju inte vara svårt att se/känna? Duke3D hade ju en härlig action-glädje som totalt saknas i DNF. Grafiken är förvisso inte det viktigaste men här ligger det på en nivå som inte är acceptabel i en produkt från 2011 med en normal prislapp på kartongen.

Däremot får DNF litet plus i kanten för att det är så buggfritt som det ändå är.

Skrivet av mrpijey:

Duke Nukem skall vara barnligt, sexistiskt, våldsamt och enkelt. Allt annat blir bara en förvanskning av Duke Nukem-arvet, och det är inte värt det för att tillfredsställa ett par moderna snorungar som troligtvis aldrig ens spelat originalet.

Jag tycker inte alls Duke Nukem-arvet finns i nya spelet, det är ett annat stort problem. TIll att börja saknar humorn helt och hållet stil. Duke3D gjorde allt med en viss nivå av stil och måttlighet medan det nu bara är på en barnsligt på en fruktansvärt låg och ogenomtänkt nivå. Oneliners finns fortfarande men de flesta bra är ju från ettan hur som helst. Det är som att de bestämde sig för att dra allt för långt utifrån det folk kom ihåg och gillade från ettan. T.ex. snackade alla såklart om stripporna från ettan och nu verkar de fått för sig att det är en anledning att sätta högt fokus på att alla tjejer ska vara strippor. Låt tjejerna gärna ha -10 i IQ också för det är ju precis vad Duke3D förmedlade och folk tyckte var roligt i Duke3D. Just det sedan hade vi bra inslag av interaktivitet i Duke3D, jamen låt oss ha sådana inslag överallt för det älskar ju folk. Tid som spelaren ska slösa på biljard och skit, inte för att de vill det själva utan för att få bonus-liv i spelet.

Sedan har vi det där med action och bossar. Duke3D var ett FPS som struntade i att ha någon vidare story för att istället fokusera på välgjord action med viss nivå av interaktion. Nu har de återigen tagit det alldeles för långt bara för att folk pratade om det för 15 år sedan. Det går 40 minuter innan man ens får plocka upp ett vapen och det förekommer hela tiden moment som handlar om puzzellösning på någon banal jäkla nivå som är helt ointressant. Vafan har det i ett Duke Nukem spel att göra? Jag ska plocka upp oljetankar till min bil, "jippiee var roligt inslag"! "Toppen"!

Det är ruskigt tråkigt när Duke Nukem inte ens kan leva upp till sitt eget arv och spel som Serious Sam istället får ta över den rollen som bäst. Hur som helst är det positivt att spelet är släppts så Gearbox kan starta om och göra något grymt! För ärligt talat, ni får gärna gilla detta, men en värdig uppföljare till Duke3D är det absolut inte! Enligt mig skulle de skrotat DNF och börjat om med Gearbox bakom spakarna och släppt något finslipat och värdigt Duke3D för nu har de kastat serien i en riktigt djup smuttshög!

Angående FZ och nyheter om DNF så är det ju larvigt att klaga. Spelet har nyligen släppts, haft legendsstatus och Gearbox kör stenhårt på att skapa hype runt produkten (kanske mest för att recensioner inte kommer sälja det). Tro sjutton det finns många nyheter runt DNF just nu och FZ ska väl självklart representera dessa nyheter på sin sida?

1
Skriv svar