Trött på korta spel!!
Är det fler än jag som noterat att spelen de senaste åren tenderat att innehålla kortare och kortare speltid..
Och i så fall är det fler än jag som tycker att det är irriterande att betala 500 spänn för något man spelar igenom på två kvällar?
Visst finns det många spel med coola multiplayer lägen som gör att man spenderar timme efter timme ända tills morgonen kommer och man inser att det kommer bli en jobbig arbetsdag.
Samtidigt finns det en drös med spel med fokus på en kampanj som tar slut löjligt fort, jag tänker då för min del senast på Resident Evil 5. Helt klart underhållande och jag gillar både grafik och gameplay, men vafan ärligt talat! Det hade man utan större problem kunna klarat på en dag med tuffaste svårhetsgraden.
Jag känner mig lurad och tycker inte de här spelen bör vara fullprisspel.
Det får mig att vilja skicka arga mail till utvecklarna, skälla ut försäljaren på game och slänga spelet utan att sopsortera det! Men jag inser samtidigt att det skulle hjälpa föga..
Finns det fler än jag som stör sig på detta? I så fall, kan vi inte sparka igång nån protestlista eller bara mailbomba berörda utvecklare?
I fortsättningen tänker jag lusläsa alla recensioner innan jag ens spelar ett demo! Är det under 10 timmars speltid blir det garanterat inget köp från mig!
Sen kanske man bör skapa prisvärda spel om man vill komma åt piratkopiering. 500 spänn är trotts allt, 5-6 biobesök, en kortare resa eller kanske öl för flera kvällar!
500 kronor är 5-6 biobesök? Om varje film är 2 timmar så har du fått ungefär lika mycket som ett spel du klarar på 10 timmar.
Var spel verkligen längre förr?
Med det sagt håller jag självklart med om att det är irriterande att betala 500 kronor för något som inte håller en längre stund och jag hade gärna sett många långa spel. Jag tenderar dock inte att klara spelen på en dag, eftersom jag inte spelar så långa sessioner.
Spel har inte blivit kortare, spelen har bara gått ifrån att vara oförlåtande svårt till att kunna klaras utan att man ska behöva slita håret.
Det är sant, 5-6 filmer kan mycket väl vara lika många timmar underhållning som en kort spel. Däremot tycker jag att 5-6 filmer motsvarar bra många fler upplevelser än ett och samma spel.
Jag upplever dom som kortare idag, oavsett om de var längre för eller inte så tycker jag ändå det är för kort idag.
Det är sant, 5-6 filmer kan mycket väl vara lika många timmar underhållning som en kort spel. Däremot tycker jag att 5-6 filmer motsvarar bra många fler upplevelser än ett och samma spel.
Ja, självklart kan det kännas så, men det är svårt att jämföra två olika medier så rakt av. Man kan sänka speltiden till 2 timmar och priset till det av en biobiljett, då får du 5-6 upplevelser på dagens spel också. Men jag tror inte det är vad du vill.
Jag upplever dom som kortare idag, oavsett om de var längre för eller inte så tycker jag ändå det är för kort idag.
Spel kan vara kortare, lättare eller ha mindre omspelningsvärde. Eller så har du bara blivit för bra.
Jag tyckte också att spelen var längre förut, men då var även datorspel något nytt för mig och man var rent ut sagt värdelös på att spela, så det blev mycket mer trial & error, vilket gjorde att man satt några timmar med att försöka klara ett spel som ändå bara hade en livstid på ~5 timmar.
Du har blivit bättre på att spela spel helt enkelt, jag är säker på att du kan ge ett nyare spel till någon som aldrig har spelat och dom kommer sitta i dagar med det.
Spelföretagen gör spel kortare spellängd men klämmer in massa achievements istället för att dryga ut antalet speltimmar.
SP i MW2 var inte jättelångt men efter achievementjakten blev det en anseenlig mängd timmar ändå:)
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Det är bristen på "transportsträckor" och utfyllnad i dagens spel som gör att de verkar vara korta, småglinen som spelen riktar sig till har en koncentrationsförmåga som räcker i knappt tio sekunder. Därför klämmer man ihop alla händelser och actionsekvenser så att kidsen inte hinner bli uttråkade.
Det är ju transportsträckorna som gör att actionsekvenserna känns intressanta, tex flashpoint hade blivit tråkigt om det bara var konstant stridande utan uppehåll.
Allah är stor men jag har större
@Muhammed
Håller definitivt med om det. Skrev det här om dagen som kommentar till en nyhet angående nya CoD, och i alla fall för mig känns det som den stora skillnaden mellan nya och gamla (PC) spel.
Inte att det är ett nytt fenomen riktigt. Det har alltid funnits spel som fokuserar på att vara intensiva adrenenalinkickar och de som fokuserat på en stark story och på att lyfta fram delar av den genom klassiska berättartekniker.
Dock känns det idag som att det överlag fokuseras på adrenalin. Och om det inte fokuseras enbart på adrenalin är det ofta så vilsna sandlådespel att det inte riktigt finns någon samhörighet mellan transportsträcka och händelsetopp.
Går vi tillbaks ännu längre till de gamla konsolerna och arkadspel skulle jag säga att spelen i sig ofta inte var långa, men antingen var de brutalt svåra och/eller oförlåtande, men också var de väldigt enkla i sitt upplägg.
Spel idag känns ofta som det omvända. Ett rätt komplicerat upplägg med avancerad AI och väldigt interagerbara miljöer osv, men ändå väldigt tunna, enkla och outmanande upplevelser.
Och en väldigt viktig sak på det: Spel ska inte vara svåra på ett sätt som är utom spelarens kontroll. "Svårt" idag är att ta bort all form av HUD-information bortom vad som ens är resonligt, och sen blir man one-shottad helt på slump av någon man inte ens ser eller hamnar i en situation där det inte går att undvika domedagen. Det är INTE kul att dö/förlora när man själv inte riktigt gjort något annorlunda och inte kan rå för det.
Tar man gamla tokiga spel som Super Probotector eller U.N. Squadron som är rätt så vansinnigt svåra så är det i alla fall spelarens fel om man dör. Banorna är strängt scriptade, fienderna och bossarna har tydliga mönster, och det är helt upp till en själv att lära sig.
men spel föritiden var inte längre? Iaf när jag satt som liten med min playstation 1 o spelade digimon kunde jag spendera 2 månader på spelet utan att igentligen komma ngn vart, jag tror det är för att 1: jag satt bara ngn ynka time om dagen och spenderade mkt tid på att bara gå runt o döda andra digimons. samma sak med ett sple som heter C-12 där spenderade jag veckor utan att ens här komma ngn vart.
spelade c-12 för 3 dar sedan, tog mig 1timme att komma lika långt som det tog mig 8-9 timar för när jag var mindre.
dessutom så när man var mindre kändes att spela 3 timmar mer en vad det gör nu EX: Battlefiled2 spelade ja ungefär 1 år. hade då spenderat runt 100Gameplay timar. köpte BFBC2 när det kom ut, bara första helgen hade jag spenderat över 20 timar
slutsats: Man spelar mkt mer nu en vad man gjorde för, desutom vet man mer nu så man kan fokusera 100% på själva storyn ist för att bara springa runt och ''leka'' Dessutom så tar jag digimon som ett exempel nu, där vare så att ifal jag befan mig på en plats, fans ingenting där, nästa ggn jag var där fans en digimon man skulle ta med sig till staden ( ju fler digimons i staden ju lägre genom storyn kom man) så man kunde springa runt o 45:te ggn man var på ett vist ställe fans den där man skulle ta med sig hem. Nu mer så ståre precis vart man ska i ett spel o hur man ska göra det, och väldigt lite tid ( iaf för mig) spenderar jag på att utforska.
Rwa?
Spelen i dag är bra mycket längre än vad dom var förr så jag vet inte vart du får din information i från.
Var man bara bra på ett spel så vara det inte längre än 1-2 tim. Det var först för 2 år sedan jag klarade av Turrican II och det har jag haft i min ägo sen tidigt 90tal.
Spelen var så förbannat svåra förr pga att dom var så korta så att folk inte skulle spela igenom dem direkt dom fick hem dem. Turrican II tog mig max 2 tim att dra igenom när jag väl lärt mig banorna men jag har nog spenderat över 100tim innan jag blev bra nog.
Beror väl mest på genre, FPS har väl singleplayer blivit kortare än förr i tiden, men det beror väl mestadels på att det är så mycket mer fokus på online istället, vilket iofs andra gamla shooters också hade istället för singleplayer.
Strategispel är ju nästan oändligt långa och har alltid varit.
Rollspel tycker jag inte har ändrats nämnvärt, Mass Effect, Dragon Age och The Witcher spelen är väldigt långa och förr var rollspel också långa.
edit: Såg nu att det var en 2 år gammal tråd så kanske onödigt att posta