Origin krävs för att köra Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det här är ett argument jag aldrig riktigt förstått mig på. Påminner om när man var litet barn, vägrade äta rotmos, och föräldrarna tvingar i en skiten med orden "tänk på barnen i Afrika".

Alltså, det jag menar är att vi bor trots allt i Sverige och lever efter helt andra förutsättningar än fattiga människor i Afrika. Medan "deras" problem (generaliseringar ahoy!) är att få tak och mat för dagen, så är våra problem i det avseendet av betydligt mer trivial art. Men samtidigt är ju allt relativt, och eftersom vi är vana vid en helt annan levnadsstandard och även har lyxen att kunna ta basala saker som mat, kläder, husrum för givet så innebär inte det automatiskt att våra liv blir problemfria och att vi är nöjda. Hur bra man än har det hittar man alltid nya problem. Eftersom det naturligaste som människa är att relatera till problemen utifrån sin egna situation så känns det knappast så märkligt att folk blir irriterade över en sak som denna.

Givetvis FINNS det större problem att tänka på, om man vill se det på en större skala. Men det är nog också en välbehövlig skyddsmekanism, misstänker jag, att man inte kan ha alla världens problem i huvudet hela tiden. Om vi skulle gå runt och tänka på att folk dör så gott som varje sekund av svält, någonstans i världen, så skulle man förmodligen bli tokig förr eller senare.

Samtidigt så är inte det ett försvar för att inte göra någonting, heller. Det är en svår balansgång som nog de flesta tampas med.

Har lite svårt att översätta mina tankegångar till begriplig text, men jag hoppas det gick att utläsa något av det, i alla fall. I slutändan ville jag nog bara få fram att bara eftersom det finns vissa som har det svårare än andra, så innebär inte det att våra problem behöver upplevas som mindre värda.

tl;dr – Vad som är ett problem och inte är relativt.

+1

Medlem

Fan vad alla gnäller på Orgin och EA.
Att EA förstör allt det dom rör är bara skitsnack!
Vad tror ni att Activision hade gjort om dom hade rättigheterna att släppa spelet?
Gillar ni BF spelen så köp BF3 och sluta gnäll. Stöd våra svenska spelutvecklare så att dom inte slutar som GRIN.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Medlem

Hoppas detta inte stämmer. Jag tänker då inte köpa spel som har annat onödigt skit som krävs för att köra spelet. Kan även notera att jag aldrig har gjort det.

Medlem
Skrivet av krad:

Jag tror att folk blir irriterade på att man måste ha ett till program som man ska installera och köra. Om man köper ett spel så vill man bara ha det spelet, inte tvingas till att få massa annat skräp på köpet. Snart ska man väll tvingas länka allt till google och facebook, så att man kan se sina vänners framsteg... -_-

Idag så känns det som om alla ska ha sin egen tjänst, och om alla har sin egen tjänst kommer det bli ohållbart i slutändan. Är redan irriterad över att behöva ha en klient för att spela ett spel eftersom man köpt det online, så som Steam. Det är liksom spelet man vill ha, inte massa extra lullul så som chat, comnunity och massa löjliga steam unlocks...

Jag tror att om DICE fått välja skulle dom skippat detta system, men EA har pressat dom till detta, bara för att EA ska kunna tjäna pengar på något eget sätt. Egentligten så är ju EA inte ett skit utan spelutvecklare.

Ja det är nog EA som är den drivande kraften men om det kan man bara spekulera. Jag kan se vad de är ute efter med en tjänst som Origin och det kommer helt klart löna sig till slut om de inte samtidigt tappar i försäljning. Mer och mer bolag går åt digital nerladdning eftersom man slipper mellanhänder som också ska ha en del av kakan, man slipper andrahandsmarknaden eftersom det inte går att sälja ettor och nollor enbart.

Medlem

Origin fungerade alldeles utmärkt när jag spelade alphan.

Medlem

Fattar inte hur man tänker vägra BF3 för detta! DE ÄR JU BATTLEFIELD 3 köps oavsett vad som händer.. !! (hoppas ni som whinar inte köper så slipper vi p12or ) -.-

Medlem

Fan med!! EA's satans Digital tjänst funkar ju aldrig correct. Alltid buggigt. Senaste fina buggen dem har med origin är att den tar 25-75% av processor kraften... Riktigt jävla smidigt.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Mid00:

Fattar inte hur man tänker vägra BF3 för detta! DE ÄR JU BATTLEFIELD 3 köps oavsett vad som händer.. !! (hoppas ni som whinar inte köper så slipper vi p12or ) -.-

Jag är väl en av dessa som "whinar" kan säga som så att jag är bra mycket äldre en p12a och jag tror knappast jag är ensam om det ;).

Medlem

Har inga problem med varken Steam eller Origin så länge de funkar som de ska. (Hej, Steam som vill bli ominstallerad en gång i månaden!!)

Egentligen är väl Dice ett lika stort offer här som spelarna, eller? Hade inte EA styrt Dice (och velat ha en killer app till sin nya online-tjänst) så hade ju förmodligen detta aldrig hänt.

Sen är givetvis frågan vilka ekonomiska resurser Dice hade haft utan stora EA:s stöd, det kan vi bara spekulera i...

Medlem

Okej. Avbokar Battlefield 3 och väntar till EA nyktrar till.

Medlem

Inge fel på Origin tycker jag funkar fint för alla mina EA games. Spelet kommer rocka tänker fan inte skita i att spela det för att dom bestämt sig använda något annat än Steam för att sätta igång spelet..

Kommer folk ihåg förr när Steam inte fanns när det bara var en jävla massa ikoner på skärmen, eller typ Mappen spel där du lag alla spel ikoner.
Folk kan ju sluta åtminstone klaga på att dom har alla spel i Steam nu måste dom slänga igång Orgin som tar 2 sec och stänga ner Steam om så är, skälvklart det behövs inte men folk kanske vill det ändå för att inte båda ska ligga igång samtidigt.

Medlem

köper ni det för origin eller för att stöta dice till 100.. för dom har lagt så mkt på bf3.

Medlem

Ni som inte har tänkt köpa BF3 pga det här antar jag inte har köpt nå Valve spel som kräver steam heller.

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Förstår inte heller problemet riktigt. Överväger man att skippa ett spel som man vill ha pga detta är lite löjligt, med dagens datorer e det ju knappast ett problem resursmässigt och är inte särskilt jobbigt att starta precis.. Funka hur bra som helst i alphan. Är i princip samma sak som steam, mindre resurskrävande.

Kan bara hålla med.

Har du en dator som klarar BF3 och det hade fungerat att ha Steam igång i bakgrunden, då borde ni väl för tusan klara er med ett program som är hälften så resurskrävande som Steam också?

Alla som klagar över BF3 Alphan och Origin kan ju inte ha testat ett spel i Alpha stadiet förut, och inte heller ett program i Beta stadiet? Origin har alltid fungerat klockrent för mig och för att inte nämna BF3 Alphan... det är en av de bästa spelen i Alpha stadiet jag har testat, visserligen fanns det inte inställningar för sensitivty, kontroll etc. men om man bara tänker på själva spelet så var det riktigt bra för att vara en Alpha.
Såg att någon klagade över Origin chatten... jag kan väl inte direkt säga att Steams chat är mycket bättre.

Framförallt, ni kan inte jämföra Origin (BETA) med Steam som har funnits i snart 8 år. Steam var ju det sämsta programmet vi någonsin hade skådat när det kom, och det var ju värdelöst flera år efteråt också. När Origin har funnits i 8 år, DÅ kan ni jämföra Origin med hur Steam är idag.

Skrivet av Natrium:

Inge fel på Origin tycker jag funkar fint för alla mina EA games. Spelet kommer rocka tänker fan inte skita i att spela det för att dom bestämt sig använda något annat än Steam för att sätta igång spelet..

Kommer folk ihåg förr när Steam inte fanns när det bara var en jävla massa ikoner på skärmen, eller typ Mappen spel där du lag alla spel ikoner.
Folk kan ju sluta åtminstone klaga på att dom har alla spel i Steam nu måste dom slänga igång Orgin som tar 2 sec och stänga ner Steam om så är, skälvklart det behövs inte men folk kanske vill det ändå för att inte båda ska ligga igång samtidigt.

Ja, det var tider det!
Eftersom Steam kräver ungefär dubbelt så mycket resurser som Origin, tänk vad prestanda det kommer finnas kvar om dom stänger ner Steam och startar Origin, DUBBEL PRESTANDA!! (doh... 50 MB RAM) - som att det skulle göra skillnad på dagens datorer som klarar BF3.

Medlem

Att en klient extra slöar ner datorn osv känner jag inte är det som får mig att avstå. Det jag inte gillar med både Steam och Origin är just att mina spel ligger i deras händer. Om jag tittar bak så kan jag fortfarande gräva fram min 486:a från garderoben och lira Civilization och NHL 93 (som en äkta nörd) men var är Steam och Origin om 20 år? Jag gillar Steam och Origin är säkert också bra, men en tjänst sådan här "risktjänst" räcker för mig. Känslan att alla mina spel kan förloras dagen Steam säger hejdå gör att jag endast köper Rea-spel där. Tror säkert många "gamlingar" känner mer igen sig i just detta än att hata nån tjänst över en annan bara för det är EA, Valve eller Ubisoft.

Medlem
Skrivet av Spanne:

Har inga problem med varken Steam eller Origin så länge de funkar som de ska. (Hej, Steam som vill bli ominstallerad en gång i månaden!!)

Har installerat om Steam en gång sen Half-Life 2 kom. Förstår inte vad du pratar om.
Steam kan man låta ligga på en annan partition och det funkar fint även trots att man installerar om windows.

Nåja... Tycker personligen det räcker med en spelklient och Steam funkar väl hyffsat bra för de flesta.

Medlem

För min egen del så är det inte så mycket av en bojkott som att jag inte tänker ödlsa tid, energi eller pengar på en konkurrent till Steam, vars utgivare även kör med regional lockdown på äldre och redan släppta titlar...

Jag äger redan spelet som fysiskt ex. men tänkte att det kunde vara bra att ha det digitalt. Vad för spel pratar jag om, jag pratar om Command & Conquer: First Decade.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem

Detta är ju ingen nyhet, detta tog ju jag reda på redan 8e Augusti och zh1nt0 bekräftade att detta var fallet. Han sa också att man skulle fixa CPU användningsproblemet:

eagiz Micke
@zh1nt0 Meh, will you guys fix the CPU use issue then? 30% while playing is way to high, Using a E8400.

zh1nt0 Daniel Matros
@eagiz Well of course

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Egentligen är väl Dice ett lika stort offer här som spelarna, eller? Hade inte EA styrt Dice (och velat ha en killer app till sin nya online-tjänst) så hade ju förmodligen detta aldrig hänt.

Sen är givetvis frågan vilka ekonomiska resurser Dice hade haft utan stora EA:s stöd, det kan vi bara spekulera i...

Man märker vilka i forum tråden som skriver texter dagligen. Intressant att välja att kasta in "det kan vi bara spekulera i..." i den biten av texten som tar upp det positiva för Dice med att ha EA som ägare.

Hela första biten är också bara ren spekulation

Sen tycker jag rent allmänt att de flestas fakta, klagomål och bojkott anledningar byggs på någon fruktan om framtiden som är helt oresonliga.

Medlem

Jaha det var ju synd, då blir det inget BF3 för mig då

MEn jag tror att det kommer sälja OK ändå, så inget EA behöver oroa sig för, men jag har runt 40 spel hos Steam så tänker inte börja investera i en konkurrent.

Synd när man ändå sett fram emot spelet, men det kommer en massa coolt i höst så egentligen gör det inte så mycket att man missar just BF3

Medlem

Tråkigt att se folk bli påhoppade bara för att de står upp för något. Att visa med plånboken att vi inte gillar vissa saker är en rätt som vi alltid kommer ha, och som faktiskt tro det eller ej fungerar ganska bra. Jag personligen tycker det är mera upprörande att se folk köpa allt som serveras utan att ifrågasätta eller tänka lite längre. Så ser det ju dock ut idag så det hela är ju ganska hopplöst.

Gissningsvis är man väll naiv om man tror att detta ska gynna oss som spelare på något sätt. Då allt bara är olika sätt för publishers o andra att tjäna mera pengar. DLC tåget är ju redan long gone, men om vi visar lite vad vi tycker nu så kanske vi inte sitter här med 48 klienter om några år.

Också jobbigt med folk som "gnäller" på att andra "gnäller". Det gör ju verkligen ingen nytta. Folk tänker olika det får man väll acceptera. Att folk "Gnäller" är faktiskt en väg till att något möjligtvis skulle kunna bli bättre.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Men ha inte origin körandes i bakgrunden om det är ett så stort problem, starta det när du startar BF3 och stäng av det sen. Problemet löst. Ett jävla gnäll för ingenting gentligen.

Ja jag vill gärna ha alla mina spel på en tjänst, speciellt med tanke på friendlists etc. Men finns ju en hel del korkade saker med Steam med. Samt kombinera steam med annat t.ex. games for windows live har aldrig varit speciellt skoj (Dawn of War 2 t.ex.), och BF3 tänkte ju aldrig köra steamworks så vi hade fått nåt liknande då, nejtack.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jag förstår inte besvikelsen av Origin?


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem
Skrivet av massej:

Att en klient extra slöar ner datorn osv känner jag inte är det som får mig att avstå. Det jag inte gillar med både Steam och Origin är just att mina spel ligger i deras händer. Om jag tittar bak så kan jag fortfarande gräva fram min 486:a från garderoben och lira Civilization och NHL 93 (som en äkta nörd) men var är Steam och Origin om 20 år? Jag gillar Steam och Origin är säkert också bra, men en tjänst sådan här "risktjänst" räcker för mig. Känslan att alla mina spel kan förloras dagen Steam säger hejdå gör att jag endast köper Rea-spel där. Tror säkert många "gamlingar" känner mer igen sig i just detta än att hata nån tjänst över en annan bara för det är EA, Valve eller Ubisoft.

Äntligen någon som inser vad det största problemet är. Det har inte så mycket med tjänsten i dagsläget att göra (även om det finns saker att klaga på där också) utan vad som kan komma att ske den dagen tjänsten läggs ner. Vi riskerar att bli av med alla de spel vi köpt! Detta är något jag tagit upp varje gång den här diskussionen har varit på tapeten. Precis som massej skriver så är det fullt möjligt att gå tillbaka till gårdagens spel men de som släpps nu kan gå förlorade i framtiden. Tyvärr verkar det dock som att många inte vill se längre än näsan räcker.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Tråkigt att se folk bli påhoppade bara för att de står upp för något. Att visa med plånboken att vi inte gillar vissa saker är en rätt som vi alltid kommer ha, och som faktiskt tro det eller ej fungerar ganska bra. Jag personligen tycker det är mera upprörande att se folk köpa allt som serveras utan att ifrågasätta eller tänka lite längre. Så ser det ju dock ut idag så det hela är ju ganska hopplöst.

Gissningsvis är man väll naiv om man tror att detta ska gynna oss som spelare på något sätt. Då allt bara är olika sätt för publishers o andra att tjäna mera pengar. DLC tåget är ju redan long gone, men om vi visar lite vad vi tycker nu så kanske vi inte sitter här med 48 klienter om några år.

Också jobbigt med folk som "gnäller" på att andra "gnäller". Det gör ju verkligen ingen nytta. Folk tänker olika det får man väll acceptera. Att folk "Gnäller" är faktiskt en väg till att något möjligtvis skulle kunna bli bättre.

Inte för att "gnälla" på din post. Jag accepterar visst att folk har sin rätt att vägra köpa något etc. Däremot så ser jag inget fel med att kritisera en anledning som man anser är konstig. Är ju ändå ett forum som jag antar är till för någon sorts debatt.

Sen början på ditt första stycke och andra går emot varandra . Först klagar du på att folk blir påhoppade för att de tar ställning. Jag antar att du menar att de som sköter påhoppandet är de som säger att det är fel att bojkotta ett spel bara för att det ligger på en annan klient
I starten av ditt andra stycke väljer du att kalla folk som tror att detta är något bra för spelarna för naiva (att dumpa in gissningsvis förmildrar ej). Att kalla folk för naiva för att de har en åsikt som inte är din egen är enligt ditt första stycke att hoppa på någon.

Jag tror och tycker att du har fel i sak frågan och vilka effekter EAs beslut kommer få. Jag tycker även att "din sida" hoppar på "min sida" minns lika mycket som vice versa.

draim 2011-08-12 09:14:31 #26

Jag har inget problem med Origins per se, men jag är då inte road. Jag tvekar till att köpa spelet av ett flertal anledningar, varav den främsta är att det raderas efter 2 års inaktivitet. Det är även så att EAs alla system är så otroligt okoordinerade att jag i dagsläget har tre olika EA konton som jag tvingats registrera vid olika tillfällen och behöver använda för olika spel.

har du inte läst nyheterna? Det raderas inte om du har ett spel installerat på kontot....

Medlem

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Medlem
Skrivet av Girre:

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Men det är ju lite som att köpa en bra musik-CD och tvingas gå på en Justin Bieber konsert varje gång du ska lyssna på skivan.

Medlem
Skrivet av eagiz:
Skrivet av Girre:

Varför bojkotta ett spel pga av detta? jag ser inte anledningen? De är väl ändå spelet man vill köra ?

Men det är ju lite som att köpa en bra musik-CD och tvingas gå på en Justin Bieber konsert varje gång du ska lyssna på skivan.

Då är de väl likadant om man skulle använda steam istället? elr har jag fattat detta helt fel ?

Skriv svar